Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO - 1990 E85
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
32 besök senaste veckan (59904 totalt)
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



And ersJepp sson skrev:


Fredrik, säg till om du behöver hjälp för att klå Björn


Du menar ställa upp bilen på pallbockar och låta den stå i 4 år?

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Jaa, det är ju sällan det går som jag tänkt mig gällande att få köra med denna bilen Var ute i god tid i början på året med att först bygga om bakvagnen och få bort de dryga torsionsbussningarna och stavarna, beställde tillslut AST 5200 och kände att jag var ute i ok tid (efter att GAZ inte kunde leverera). Meeen tyvärr så lyckaes AST-återförsäljaren (Finland) eller AST själva missa att ordern gick in i ordersystemet vilket resulterade i cirka 7-8 v försening. Sen var det ju ist högsäsong för AST och byggandet av mina dämpare drog ut ännu mer på tiden.

Nu är dock dämparna på plats och den nya bakvagnen injusterad så att den går att ta till Euromaster i Malmö.

Under tiden som jag väntade på dämparna så gjorde jag en check på att alla toppbultar satt med rätt moment.....visade sig att en bult (mellan 2:a & 3:e cylindern) saknade gängor helt och kunde dras upp för hand... Alla gängor var borta så det var bara att fixa i ersättningsgänga och sen när det var klart, på med ny Cometic MLS.

Nu återstår varmkörning och efterkontroll om momentet håller annars måste jag efterdra.



_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
När väl motorn startades upp så gick den rätt fett.....0,82-0,83 lambda utan någon synbar anledning. Har gått igenom alla vakuumslangar, tändkomponenter, kamsintällning mm men inte hittat felet. När jag kollar vakuumet i insuget ligger jag på -46 kPa men tyvärr har jag aldrig dokumenterat vad jag hade innan jag bytte topp, grenrör, insugspackningar.

Om jag har läckage på insugssidan så påverkar det absolut vilken bränslemängd jag släpper på, vakuum -50 kPa och lägre så hoppar Haltechen över till nästa bränslestapel och mängden minskar. Det slutade med att jag för varven 1000-2500 helt enkelt sänkte allt bränsle under vakuum. Sen tar ju överladdningen över och då är förhoppningsvis "felet" så litet att det inte spelar någon roll. Men det är ju lite drygt med att ändra i mappen utan att riktigt veta varför.... :x Jag kan ju ha fått motorn tätare på insugssidan med nya packningar. Ska nog försöka trycksätta insuget och leta läckor.

Har också köpt på mig en 944S-motor för att kunna bygga 2,5L-16V i vinter, ska bli kul med ett motorbygge för det har jag aldrig testat innan Målet är att få ner laddtrycket lite så det stressar motorn mindre med bibehållen effekt.....eller lite till :mrgreen:

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare



_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10152



Björn Nilsson skrev:
Har också köpt på mig en 944S-motor för att kunna bygga 2,5L-16V i vinter, ska bli kul med ett motorbygge för det har jag aldrig testat innan Målet är att få ner laddtrycket lite så det stressar motorn mindre med bibehållen effekt.....eller lite till :mrgreen:

/Björn


Ska bli intressant att följa!

_________________
Anders Hansson
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Sen har en plastbakruta kommit på bilen och 2 plastdörrar i overkligt bra skick (tack Peder) står i garaget å väntar på lack för att i vinter monteras.

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



...och så här nästan tre månader senare sitter jag fortfarande och väntar på uppdatering i tråden.



/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Å nu kommer en lite update Inte stressa....

Nuvarande motor trillade ur i fredags med hjälp av Edvin (stort tack!) och 944S-motorn är nästan helt strippad. Men givetvis så var cylinder 4 inte helt oskadad och repa i cylinder 3. Går kanske att köra med men att bygga en ny motor med sådana fel känns verkligen fel.

Så efter att fått namnet på en motorbyggare i Skåne som har väldigt stor erfarenhet av Darton MID wet sleeves och alu.block så hoppas jag att han har tid att göra följande modifiering:

* Darton Wet sleeves som borras till 104 mm
* Custom kolvar med CR 9,5 (kör på E85 och 16V)
* Nya Carillo stakar

Toppen ska Mister topplocksexpert, Erland Cox få gå igenom. Detta ger en 2,7L med option på 3L om man vill i framtiden.

Nuvarande motor fungerar fint men behöver en lite putsning av mappen, efter att ha bytt alla packningar så går den fett så den verkar ha blivit tätare och behöver justeras i bränslemap. Jag justerade tomgången via bredbandslambda i somras och då gick den finfint men det behövs en kunnig mappare för sådant.

Om nu den nya motorn inte blir klar till sommaren så får den gamla hoppa i igen




/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jomen det var ju trevligt med lite fredagsmys

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Björn Nilsson skrev:
Å nu kommer en lite update Inte stressa....

Nuvarande motor trillade ur i fredags med hjälp av Edvin (stort tack!) och 944S-motorn är nästan helt strippad. Men givetvis så var cylinder 4 inte helt oskadad och repa i cylinder 3. Går kanske att köra med men att bygga en ny motor med sådana fel känns verkligen fel.

Så efter att fått namnet på en motorbyggare i Skåne som har väldigt stor erfarenhet av Darton MID wet sleeves och alu.block så hoppas jag att han har tid att göra följande modifiering:

* Darton Wet sleeves som borras till 104 mm
* Custom kolvar med CR 9,5 (kör på E85 och 16V)
* Nya Carillo stakar

Toppen ska Mister topplocksexpert, Erland Cox få gå igenom. Detta ger en 2,7L med option på 3L om man vill i framtiden.

Nuvarande motor fungerar fint men behöver en lite putsning av mappen, efter att ha bytt alla packningar så går den fett så den verkar ha blivit tätare och behöver justeras i bränslemap. Jag justerade tomgången via bredbandslambda i somras och då gick den finfint men det behövs en kunnig mappare för sådant.

Om nu den nya motorn inte blir klar till sommaren så får den gamla hoppa i igen



Alltså när jag ser den downpipen blir jag alldeles till mig i brallan, o gott snack om wet sleeves o brylkräm på det......Hahahahahah

God fortsättning Björn!


/Björn

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Motorarbetet beställt och det blir Darton wet borrade till 104mm + extra allt Toppen är hos Mr.Cox för genomgång.

Hål i plånboken blir det, tur att havregryn är billigt

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006
Inlägg: 350



Björn Nilsson skrev:
Motorarbetet beställt och det blir Darton wet borrade till 104mm + extra allt Toppen är hos Mr.Cox för genomgång.

Hål i plånboken blir det, tur att havregryn är billigt

/Björn


Spännande! Följer med stort intresse.

/Krabban Bengtsson

_________________
David (Krabban) Bengtsson
Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A
Porsche Sports Cup 8C 2016-2018
Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Lilla snigel akta dig....



Köpt en 3L-vev så nu blir det en 3L-maskin iaf.



Nytt sprut är också inköpt, blev MaxxEcu. I helgen skall det nya pulssplittade X-over röret svetsas och turbofästet modifieras lite för att rymma den nya Super HX40 med största avgashuset. Delar för att bygga nytt insug är också beställt från US, plenum och velocity stacks, blir ca 4,2L.

Håller på att riva ur alla gamla motorkablar, kommer dra ny härva när jag väl fått mitt sprut. Blir 4 EGT-givare, en givare per cylinder och BB plus några extra temp.givare för tex innan IC, oljetemp.



Ska beställa ny bränslepump också, blir en Fuelab 41402 med varvtalsstyrning, nya spridare 1500cc Bosch Motorsport.

Billigt det här....

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Blir riktigt bra det där!

Behåller du original kompression 8:1?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Imponerande bygga, både maskin och chassi.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
964RS skrev:
Blir riktikt bra det där!

Behåller du original kompression 8:1?


Nope jag kommer köra 9:5 så kan jag justera lite med en tjockare packning om det behövs.

(tror original är 8:0)

Kul att vi gör ungefär samma resa samtidigt

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Spirou944t skrev:
Imponerande bygga, både maskin och chassi.


Tackar...men det är lååång väg kvar

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
GIII Racing
Ingarö
Här sen Jan 2013
Inlägg: 74



Med den veven kommer det ju att bli kanon!! thumbs up

_________________
Anders Gustavsson
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
GIII Racing skrev:
Med den veven kommer det ju att bli kanon!! thumbs up


Haha...jepp

Du har inget S2-insug liggande å skräpar? Behöver kapa av flänsen nämligen. Mitt insug är av magnesium (944S)

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Igår satte jag vinkelslipen i original turbofästet, behöver modifieras kraftigt för att passa den nya turbon. Nu ska fästet svetsas igen eftersom det används det är ihåligt och skall innehålla olja. Idag hoppas jag att nya crossover-röret kan svetsas ihop eller så blir det elarbete med det nya sprutet

Beställt ny bränslepump också, blev en Fuelab 41402, varvtalsstyrd

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Björn Nilsson skrev:


Kul att vi gör ungefär samma resa samtidigt



Med betoning på ungefär då.

Som i ungefär dubbelt så många hästar Det skall bli kul att testa de båda bilarna på Ljungbyhed och jämföra de olika karaktärerna. Vi kan säkert låta Ola göra en opartisk analys. Jag har målet inställt på att vara klar senast i mitten av Juni.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO - 1990 E85
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
32 besök senaste veckan (59904 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande