Tjenare!
Nu får jag ta tag i en egen tråd efter att ha smugit runt anonymt på forumet.
Suget på bankörning har vuxit snabbt sen hösten -19 då sambon började köra i STEC Women team och jag har ståt i deras depå. Hoppat in som reservförare på Gotland ring när det inte blev tillräckligt många förare i teamet.
Men inför 2021 ska det här vara vår tävlingsbil i någon långlopps serie, inte bestämt oss för vilken det landar i än dock.
Jag köpte min 328ci på vårkanten -20 av en bekant som hållit den i ägorna några år, och innan är det tydligen andra bekanta som ägt den här bilen.
Genom åren har det monterats billiga coils, M3 stötfångare samt schyssta fälgar så den ser bra ut när den svinats runt med på sena kvällar.
30' mil är passerade när jag köpte den, och ett nytt kapitel påbörjas på vinterhjul och lite rostfläckar. Och genom åren har den tydligen hoppats med, så oljetråg och motorfästen fått smaka på nybörjare svetsning..
Så vart ska det man börja..?
Tomgång är dålig så insugsbälgar - check
Oljetråg - check
Strongflex bussningar till framvagnen - check
Kylare, rem, renskriva till vattenpump - check
Service - check
Etc
Den väl använda bakvagnen ger ifrån sig ljud på alla möjliga sätt - gör om och gör rätt! Dags att ta hjälp av en tidigare kollega som har rätt erfarenhet och rätt verktyg samt en lyft i garaget - Robban!
Inköp av en beg bakvagn - check
Plocka isär och fräscha upp med ny färg - check
Strongflex bussningar - check
Förstärkning till infästningen - check
Massvis av annat smått och gott åtgärdas i samma veva.
Inför stora operationen med Robban har jag tömt bakre halvan av bilen på inredning för att underlätta svetsning osv. Billigaste trim är väl ändå att lätta bilen?
Och nu med ny renoverad bakvagn måste de billiga coilovers bort och på med nya tåliga grejer för att känna den stora skillnaden i bilen. Behövde inte fundera länge innan jag slog till på ett Öhlins Road & Track kit, det här skulle ju byggas ordentligt hade jag sagt från början - så varför slarva med dämparna?
Blev en liten specialare i fram då det monterades camberplattor och måtten stämde inte mot org M3 lagringarna. Andra fjädrar samt fjädertallrikar och där satt dom.. det svenska guldet var monterat!
Och här är vi idag.
Vad kommer hända här näst?
Utvändig rost på bla bakskärmar
Huvlås
Byta ut tunga elstolar mot racestolar
Och sen är det väl dags för vinterhjul igen?
// Niclas