Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dax för uppdatering
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (18888 totalt)

Är det bra att tillåta alla italienska märken i CAR Challange?
Ja!
86%
 86%  [ 26 ]
Nej!
6%
 6%  [ 2 ]
Kanske
6%
 6%  [ 2 ]
Totalt antal röster : 30

Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 471


Trådstartare


Nästa år kommer det hända mycket roligt!
Ett nytt reglemente som tillåter alla Italenska bilar har röstats igenom av förarföreningen och nu måste bara styrelsen godkänna!
om det nya reglementet godkänns kommer vi 2010 även ha 3 klasser thumbs up

mer info kommer!

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158



Jag tror serien skulle vinna på att använda rejsa som forum. Det når ut till en större grupp vad man håller på med!

Inte fel med en coupe Fiat i serien, man blir lite sugen. Har alltid gillat Bangles design

_________________
Erik Anterow
E36
Citera
Scuderia Thorell
RÖNNINGE
Här sen Dec 2006
Inlägg: 80



thumbs up

_________________
Niclas Thorell
Fiat Tipo Rapido
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Det var ju inte igår det uppdaterades i den här delen av forumet

Nu när snön faller utanför fönstret växer abstinensen något gruvligt. Längtar till 15 maj då det är tävlingspremiär Ska bli ruggigt skoj att få med lite andra Italienska skönheter på banan. Borde kunna bli ett stort startfält nu när vi utvidgar

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 471


Trådstartare
sugen!!

var uppe igår och fick en lätt känsla av desperation. Ungefär samma jag får varje år vid denna tiden då tankar som "hur f**n ska jag få ihop den nu" och "vad har jag gjort" börjar komma

Men jag har stått på startlinjen innan så det gör jag nästa år oxå
Skickar med en liten bild till

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



ANTEROW skrev:
Jag tror serien skulle vinna på att använda rejsa som forum. Det når ut till en större grupp vad man håller på med!

Inte fel med en coupe Fiat i serien, man blir lite sugen. Har alltid gillat Bangles design


Med tanke på hur ofta det skrivs nåt på klubbens forum så tror jag att du har rätt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666




_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

MaZ skrev:
ANTEROW skrev:
Jag tror serien skulle vinna på att använda rejsa som forum. Det når ut till en större grupp vad man håller på med!

Inte fel med en coupe Fiat i serien, man blir lite sugen. Har alltid gillat Bangles design


Med tanke på hur ofta det skrivs nåt på klubbens forum så tror jag att du har rätt.



Ni är så välkomna thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Skrämmande tyst i den här tråden

9 dagar kvar till årspremiär. Än så länge bara 7 bilar anmälda till start, men det är ju några dagar kvar. Såg även att norrbaggarna anmält 7 bilar, bla en Autobianchi!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Tror det inte kommer vara mycket kvar av corsa till 2011 om man inte tar bort de snabba bilarna och återgår till att köra med gatreggade fordon, kanske tom. med bara gatdäck typ TWA min 200. Racing i den form den nu är i corsa är dödsdömt i mina ögon. När det åks med bara typ klass III och IV bilar kan det bli lite fler.
För min del känns det inte aktuellt att ha en bil som man får renovera motor efter några race och byta några lådor per säsong osv. Kunde jag vara med i fight med typ orginal 75ts eller motsvarande så kunde det vara kul. Blir man varvad av ledarna på ett sprintrace är det inte intressant att vara med i samma race.

Det är min gissning. Men jag har haft fel förr.

Personligen tycker jag Corsa tar för mycket av klubbens banmöten, vore bättre att gå ihop med SSK om man ska åka en italiensk klass.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Björn skrev:
Tror det inte kommer vara mycket kvar av corsa till 2011 om man inte tar bort de snabba bilarna och återgår till att köra med gatreggade fordon, kanske tom. med bara gatdäck typ TWA min 200. Racing i den form den nu är i corsa är dödsdömt i mina ögon. När det åks med bara typ klass III och IV bilar kan det bli lite fler.
För min del känns det inte aktuellt att ha en bil som man får renovera motor efter några race och byta några lådor per säsong osv. Kunde jag vara med i fight med typ orginal 75ts eller motsvarande så kunde det vara kul. Blir man varvad av ledarna på ett sprintrace är det inte intressant att vara med i samma race.

Det är min gissning. Men jag har haft fel förr.

Personligen tycker jag Corsa tar för mycket av klubbens banmöten, vore bättre att gå ihop med SSK om man ska åka en italiensk klass.


Man får nästan hoppas du har fel, men jag förstår och håller med i en del av vad du skriver.

Bara för att man kör i kl1 ska man ju inte behöva renovera motorn efter varje tävling. Det måste väl gå att bygga motorer till vettiga pengar som håller? Själv tycker jag att min 75 turbo är något av en budgeträser om man jämför med mycket annat som rullar i andra klasser i Sverige. Sen återstår att se om jag lyckas åka jämnt med killarna i kl2

Håller ändå med om att en bred grund med kl3 och kl2 bilar borde vara det som håller serien vid liv. Sen är det alltid kul med en del snabba räsers också! Din 75 skulle ju platsa utmärkt i kl3, där det numera går utmärkt att åka med gatreggade bilar som då även får vissa dispenser på burregler med mera.

Challange har 1 timme av klubbens banmöten. Lika mycket tid som de andra grupperna, om inte mindre.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Ja, vi får hoppas att dom håller sig på det svarta. Bärgningar suger. Lite vilda Western av vad jag såg i Norge häromåret. Breisladd.

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152



Gustav_H78 skrev:
Skrämmande tyst i den här tråden

9 dagar kvar till årspremiär. Än så länge bara 7 bilar anmälda till start, men det är ju några dagar kvar. Såg även att norrbaggarna anmält 7 bilar, bla en Autobianchi!


Nå er det 14 fra Norge, og 3 av de er Autobianchi (min var forst påmeldt ). Jeg vet at det er minst 2 Autobianchier til som kommer, så sant de får skrudd sammen det siste....

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152



Gustav_H78 skrev:
Björn skrev:
Tror det inte kommer vara mycket kvar av corsa till 2011 om man inte tar bort de snabba bilarna och återgår till att köra med gatreggade fordon, kanske tom. med bara gatdäck typ TWA min 200. Racing i den form den nu är i corsa är dödsdömt i mina ögon. När det åks med bara typ klass III och IV bilar kan det bli lite fler.
För min del känns det inte aktuellt att ha en bil som man får renovera motor efter några race och byta några lådor per säsong osv. Kunde jag vara med i fight med typ orginal 75ts eller motsvarande så kunde det vara kul. Blir man varvad av ledarna på ett sprintrace är det inte intressant att vara med i samma race.

Det är min gissning. Men jag har haft fel förr.

Personligen tycker jag Corsa tar för mycket av klubbens banmöten, vore bättre att gå ihop med SSK om man ska åka en italiensk klass.


Man får nästan hoppas du har fel, men jag förstår och håller med i en del av vad du skriver.

Bara för att man kör i kl1 ska man ju inte behöva renovera motorn efter varje tävling. Det måste väl gå att bygga motorer till vettiga pengar som håller? Själv tycker jag att min 75 turbo är något av en budgeträser om man jämför med mycket annat som rullar i andra klasser i Sverige. Sen återstår att se om jag lyckas åka jämnt med killarna i kl2

Håller ändå med om att en bred grund med kl3 och kl2 bilar borde vara det som håller serien vid liv. Sen är det alltid kul med en del snabba räsers också! Din 75 skulle ju platsa utmärkt i kl3, där det numera går utmärkt att åka med gatreggade bilar som då även får vissa dispenser på burregler med mera.

Challange har 1 timme av klubbens banmöten. Lika mycket tid som de andra grupperna, om inte mindre.


Dette er nettop hva vi har påpekt og vært veldig opptatt av i Corsa Italiana. Vi lar de som har lyst til å bygge værstingbiler begrense seg litt, og fokuserer på de små klassene. Dette nettop for å begrense kostnadene. Bla er det ikke positivt i de flestes oyne når noen kommer med trailere og svære telt, men aplauderer de som kommer kjorende med bilen.
Det er veldig viktig at de som ikke har stort budsjett foler at de er velkommen og er konuransedyktige i sin klasse.

jeg tror det er smart av CAR å tillate andre italienske biler, det skaper et sammhold i en storre del av det italienske miljoet. Dessuten er det dritbillig å rigge feks en x-lady cup Autobianchi, Punto osv. Noe som gjor at flere har mulighet til å kjore

I norge har CI blitt den storste racingklassen i lopet av 4 år! Grunnen er at det ikke trenger å koste mye penger å kjore for å ha det morro. Men vi er veldig redd for fremtiden med bare værstingbiler som x-STCC osv

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152



Suddarn skrev:
Ja, vi får hoppas att dom håller sig på det svarta. Bärgningar suger. Lite vilda Western av vad jag såg i Norge häromåret. Breisladd.


var du i Norge og så på Corsa Italiana??? Vi prover å holde oss på det svarte, men siden 99% av oss er nybegynnere så er det ikke altid like lett når horna vokser ut av hjelmen

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152



og bare for å ha nevnt det, alle svensker er hjertelig velkommen til å komme og kjore hos oss, selv de med en "standard" TS . Du finner altid en tillsvarende bil å kjempe imot

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172



vegar skrev:
Gustav_H78 skrev:
Björn skrev:
Tror det inte kommer vara mycket kvar av corsa till 2011 om man inte tar bort de snabba bilarna och återgår till att köra med gatreggade fordon, kanske tom. med bara gatdäck typ TWA min 200. Racing i den form den nu är i corsa är dödsdömt i mina ögon. När det åks med bara typ klass III och IV bilar kan det bli lite fler.
För min del känns det inte aktuellt att ha en bil som man får renovera motor efter några race och byta några lådor per säsong osv. Kunde jag vara med i fight med typ orginal 75ts eller motsvarande så kunde det vara kul. Blir man varvad av ledarna på ett sprintrace är det inte intressant att vara med i samma race.

Det är min gissning. Men jag har haft fel förr.

Personligen tycker jag Corsa tar för mycket av klubbens banmöten, vore bättre att gå ihop med SSK om man ska åka en italiensk klass.


Man får nästan hoppas du har fel, men jag förstår och håller med i en del av vad du skriver.

Bara för att man kör i kl1 ska man ju inte behöva renovera motorn efter varje tävling. Det måste väl gå att bygga motorer till vettiga pengar som håller? Själv tycker jag att min 75 turbo är något av en budgeträser om man jämför med mycket annat som rullar i andra klasser i Sverige. Sen återstår att se om jag lyckas åka jämnt med killarna i kl2

Håller ändå med om att en bred grund med kl3 och kl2 bilar borde vara det som håller serien vid liv. Sen är det alltid kul med en del snabba räsers också! Din 75 skulle ju platsa utmärkt i kl3, där det numera går utmärkt att åka med gatreggade bilar som då även får vissa dispenser på burregler med mera.

Challange har 1 timme av klubbens banmöten. Lika mycket tid som de andra grupperna, om inte mindre.


Dette er nettop hva vi har påpekt og vært veldig opptatt av i Corsa Italiana. Vi lar de som har lyst til å bygge værstingbiler begrense seg litt, og fokuserer på de små klassene. Dette nettop for å begrense kostnadene. Bla er det ikke positivt i de flestes oyne når noen kommer med trailere og svære telt, men aplauderer de som kommer kjorende med bilen.
Det er veldig viktig at de som ikke har stort budsjett foler at de er velkommen og er konuransedyktige i sin klasse.

jeg tror det er smart av CAR å tillate andre italienske biler, det skaper et sammhold i en storre del av det italienske miljoet. Dessuten er det dritbillig å rigge feks en x-lady cup Autobianchi, Punto osv. Noe som gjor at flere har mulighet til å kjore

I norge har CI blitt den storste racingklassen i lopet av 4 år! Grunnen er at det ikke trenger å koste mye penger å kjore for å ha det morro. Men vi er veldig redd for fremtiden med bare værstingbiler som x-STCC osv


Jag kör en i princip orginal Alfasud och har aldrig haft roligare på en räserbana. Att jag blir varvad av de som har mer tid och pengar att lägga på sina bilar påverkar min egen glädje obetydligt. Jag har två små barn, fru, hus och ett jobb som kräver en del mer än heltid så jag har extremt lite tid att lägga på bilen, men fortfarande har jag skitkul på banan. Adrenalinkicken är enorm på gridden och fokuseringen och anspänningen maximal under räjsen. Handlar det inte mer om ens egen inställning? I dagens samhälle där allt handlar om konsumtion, prylar och status kan jag förstå om många får för sig att man inte kan ha kul om man inte lägger 300' kronor och 2000 timmar på bilen. Jag försöker, med mitt deltagande och min bil, visa att man kan ha lika kul för 10'kronor och 80 timmar. Och tittar man på mitt ansiktsuttryck när jag kliver ur bilen efter räjset så kan man möjligtvis missförstå det som att det knasiga leendet beror på någon utvecklingsstörning isf. att vara ett resultat av total lycka i en drygt 40-årig småfet småbarnspappas kropp. Hur svårt kan det va? Du vågar aldrig! Jag blir gärna omkörd av fler, jag kommer visserligen bli lite frustrerad, men jag kommmer fortfarande vara lycklig på ett sätt jag har svårt att hitta på andra ställen!

Tack för mig från en trist flygplats i bilmeckat Detroit!

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Klakken skrev:


Jag kör en i princip orginal Alfasud och har aldrig haft roligare på en räserbana. Att jag blir varvad av de som har mer tid och pengar att lägga på sina bilar påverkar min egen glädje obetydligt. Jag har två små barn, fru, hus och ett jobb som kräver en del mer än heltid så jag har extremt lite tid att lägga på bilen, men fortfarande har jag skitkul på banan. Adrenalinkicken är enorm på gridden och fokuseringen och anspänningen maximal under räjsen. Handlar det inte mer om ens egen inställning? I dagens samhälle där allt handlar om konsumtion, prylar och status kan jag förstå om många får för sig att man inte kan ha kul om man inte lägger 300' kronor och 2000 timmar på bilen. Jag försöker, med mitt deltagande och min bil, visa att man kan ha lika kul för 10'kronor och 80 timmar. Och tittar man på mitt ansiktsuttryck när jag kliver ur bilen efter räjset så kan man möjligtvis missförstå det som att det knasiga leendet beror på någon utvecklingsstörning isf. att vara ett resultat av total lycka i en drygt 40-årig småfet småbarnspappas kropp. Hur svårt kan det va? Du vågar aldrig! Jag blir gärna omkörd av fler, jag kommer visserligen bli lite frustrerad, men jag kommmer fortfarande vara lycklig på ett sätt jag har svårt att hitta på andra ställen!

Tack för mig från en trist flygplats i bilmeckat Detroit!


Word!

Har inte heller lagt 300' pengar men dock rätt många timmar på att bygga klart under vintern. Trots att jag säkert kommer bli varvad vet jag redan nu på förhand att du och jag Jonas kommer ha lika kul på banan Tror nog att serien kommer leva kvar, tack vare att vi har just flera klasser. Kanske att man kan få kl3 ännu enklare för att få fler nybörjare att köra i den klassen.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Var och en får väl bli saliga på sitt sätt, personligen tror jag det skulle vara ett stort misstag att stänga de enda klasserna där det de senaste åren funnits många deltagare för att satsa på klasser som för en tynande tillvaro...

Förhoppningsvis så kan vi istället bredda genom att numera tillåta fler bilar och därmed få ett större upptagningsområde. Att klassa ut "för snabba" bilar pga att de som kör standardbilar inte vill bli omkörda låter ju som en riktig mardröm. Vi har ju faktiskt olika klasser så vi kan ha tre olika race samtidigt, notera även att vi tagit bort den helt meningslösa "Totalvinnare" som fanns tidigare och alltså kör som om det är helt separata race i klasserna.

För några år sen hade vi största startfälten i klass III (Johan Moberg byggde t o m om sin Klass I GTV så han skulle slippa att köra själv i klass I) och det är naturligt att utveckla sig mot de snabbare klasserna. Det kanske snarare är så att det saknas återväxt i instegsklasserna -> de bilar som finns blir snabbare och snabbare -> mot klass II och I.

En förklaring till att vi har så få bilar i standardklasserna kan vara att folk har bättre ekonomi, denna paradox ger att folk börjar trimma och bygga om sina gatbilar i större utsträckning innan dom börjar tävla och inte vill "gå baklänges" i utvecklingen för att börja tävla med samma bil, då kliver man in i klass II eller I istället med resultatet att klass IV försvunnit pga dåligt med tävlande.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag har inget emot snabba bilar osv. men känner mer för vad CARs banmöten var förr.

En träff för alla medlemar där fru, barn, vänner fick åka med eller rent av prova något varv. Vi grillade korv, tittade på de klassiska bilarna som kom och även de tog ett varv eller två. Klubben hadde tom. med hjälmar man fick hyra för självkostnadspris för de som inte hadde osv. Banmöter var en form av träff. Ibland med bana på lördag och familjerally på söndagen.
Helt enkelt ha kul med sin vanliga alfaromeo och familjen. Tror tom. det var ponnyridning någon gång. Någon vart sugen på lite tävling och det ordnades ett heat med Alfacorse, kval med manuell tidtagning... sen rullade det på.
Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 226



Visst var det bättre förr. All denna utveckling..

_________________
Aris Stamos
Mercedes-Benz C55 AMG
BMW 120d
Citera
Allmänt banåkaforum
Dax för uppdatering
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (18888 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande