Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 2.3 16v Rallybil -Såld!
1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (44741 totalt)
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Då har man äntligen tagit tag i sitt liv och köpt en Rallybil.
Hade en gammelevo i drygt 5 år som främst användes som konbanebil.. Men nu är det dags att prova körkunskaperna i skogen istället.

Har lite bilder från en tidigare ägare, ska lägga upp nya egna senare.









Motorn med Grupp A- kammar, extraktorgrenrör, hemmabyggt insug.. MS styrsystem sitter i nu.

Övriga saker som är gjort med bilen är tex.

Sellholm/Bilstein hjulupphängning
M5 diff
300e bromsar
bromsvåg
hydralisk handbroms
nybyggd fullbur
mm...


Det som ska göras är främst att byta ut MS då det dels är gammalt och dels för att jag inte gillar att hålla på med det. Blir antagligen Microtech istället.. Eventuellt NIRA om jag känner att jag har råd med det.

Ska ta lite fler bilder nästa gång jag är i garaget.

Före jag kör tävling måste den A-besiktigast och jag måste ta Rallylicens och köpa lite kläder och hjälm och så.

om det är någon som har tips på hemsidor där man kan köpa saker till 190 16v så skicka gärna länkar

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

thumbs up thumbs up

_________________
Daniel Steiner
Citera
hellebjork
Sandviken
Här sen Jul 2004
Inlägg: 177



Första gången jag ser en 190 rallybil, ska bli kul att följa!

_________________
Matthias Hellebjörk
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
hellebjork skrev:
Första gången jag ser en 190 rallybil, ska bli kul att följa!


Ja, dom är inte helt vanliga. Tror jag är ensam i sverige med en sån. Finns några i finland (Min är en f.d F-cup bil därifrån). Finns några i Danmnark och Tyskland också.

Provkörde lite idag, och det är bra sång i maskinen. Rätt ballt ljud för att vara en 4 cyl sugis.. dom brukar ju inte låta så spännande.

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



Skulle vara skoj å veta vad maskin innehåller för godis.. thumbs up för att säga att de är grp-a kammar är magstarkt...
de har ca 12,5-13mm i lyft.. å då skall de vara andra kolvar i oxå...

Broman skrev:

Det som ska göras är främst att byta ut MS då det dels är gammalt och dels för att jag inte gillar att hålla på med det. Blir antagligen Microtech istället.. Eventuellt NIRA om jag känner att jag har råd med det.

Varför inte köra med VEMS som de flesta andra MB16v kör? för ett nira är ju liiite dyrare å inte specielt mycke bättre i dagsläget.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Coolt thumbs up

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Kul val av rallybil!

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 371



Jovani skrev:
Skulle vara skoj å veta vad maskin innehåller för godis.. thumbs up för att säga att de är grp-a kammar är magstarkt...
de har ca 12,5-13mm i lyft.. å då skall de vara andra kolvar i oxå...

Broman skrev:

Det som ska göras är främst att byta ut MS då det dels är gammalt och dels för att jag inte gillar att hålla på med det. Blir antagligen Microtech istället.. Eventuellt NIRA om jag känner att jag har råd med det.

Varför inte köra med VEMS som de flesta andra MB16v kör? för ett nira är ju liiite dyrare å inte specielt mycke bättre i dagsläget.


hans garagepolare säljer microtech och broman själv har pillat i de flesta sprut å väljer nog hellre det han själv tycker funkar bäst än att välja nåt annat bara för "alla" andra kör så.


schysst bil broman ut i snön å övningssladda nu

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Jovani skrev:
Skulle vara skoj å veta vad maskin innehåller för godis.. thumbs up för att säga att de är grp-a kammar är magstarkt...
de har ca 12,5-13mm i lyft.. å då skall de vara andra kolvar i oxå...

Varför inte köra med VEMS som de flesta andra MB16v kör? för ett nira är ju liiite dyrare å inte specielt mycke bättre i dagsläget.


Jag ska försöka kolla upp exakt vad som är gjort med maskin, dom jag köpte av visste inte exakt spec. Grupp A kammar, "DTM-topp" stog det i annonsen. Försöker hitta lite nummer till tidigare ägare som har byggt motorn.

Som Jimmy sa så har jag hållit på med väldigt många efermarknadsstyrsystem, samt att jag jobbar med motorutveckling så är jag lite kräsen på hur motorn ska svara på ändringar man gör i sprutet. MS och VEMS kommer jag inte helt överens med, även om dom bevisligen fungerar bra för andra att köra med.

Microtech skulle vara kul att testa då det isåfall blir första bilen med sugmotor som vi kör det på.

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



härligt att du har fått upp en tråd

Ännu en anledning till att komma å spana i ditt nya garage :P

Förstår att VEMS inte står på listan efter hur mkt extra problem det gav i KTH Racing för oss

Men lite mods och annan kod så kan du få till tändningen också så jag tycker att ett byte av styrsystem borde hamna i stort sett sist på listan till du har sett över allt annat i bilen.

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



Från bilderna så har du orginal grenrör, omarbetat insug med annan plenumkammare.
om du lyfter på kamkåpan så ser man rätt snabbt vad de é för kammar å fjädrar, för fjädrarna måste vara bytta
om de är tuffare grejor i än 288° kammar.
Kolvarna borde man se om de har dome eller ej bara genom att ta ur stiften å sänka ner en 2-5w instrumentbelysnings lampa.

Toppen har ett artNo under insugsrören som borde säga M102010xxxx Står de bara ett kort nummer finns chansen att någon har fått tag på ett AMG huvud, men de är jag skeptisk till...för de é riktigt exotiskt isf!
Du ser även detta genom att lossa enklast på insuget å kolla om du har 2 eller ett stort hål in i toppen...

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



har sett den till salu i våras tror jag, intressant val av bil. Skall bli kul och se vad motorn innehåller för godbitar. precis som johan säger så växer inte direkt grp. a 2.3-16v delar på träd.


_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Broman skrev:
Rätt ballt ljud för att vara en 4 cyl sugis.. dom brukar ju inte låta så spännande.


Humor...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Här kommer lite nya bilder.


Bilen inkörd i garaget och datorn inkopplat och testad.

Hade väldigt dålig tomgång förut samt att bilen inte startade om man inte höll lite gas. Det visade sig att TPS'en var felkalibrerad och visade 100% trottel vid 0% pedal. Vid ca 10% pedal visade TPS'en 0% och sen gick den upp mot 100% igen när man gasade mer.

Nu är den kalibrerad och motorn startar direkt utan gas och tomgången är lugn och fin

Såg också att insugstempen visar konstant 50 grader C, så e nått knas med den givaren..

Skruvade även bort det extremt överdimentionerade gasspjället. (typ 4" eller nått sånt, nästan så man kan gå in och sätta sig i plenumet)


Plenumet ser väl ok ut, men verkar vara en liten kant precis innanför trattarna.. får fixa lite med det.
Sen känns det lite halvt osäkert med en mutter inne i plenument.. kan bli spännande om den vibrerar loss.

Mätte även längden från insugsventil till trattkant, och det var bara ca 25cm, vilket känns lite kort. Har tänkt att köra bilen på rullar så man kan kolla att alla värden är ok samt testa med lite olika runnerlängder. Dom är delade typ på mitten och sitter ihop med gummislang, så är lätt att sätta dit några som är längre.

Jovani skrev:

Toppen har ett artNo under insugsrören som borde säga M102010xxxx Står de bara ett kort nummer finns chansen att någon har fått tag på ett AMG huvud, men de är jag skeptisk till...för de é riktigt exotiskt isf!
Du ser även detta genom att lossa enklast på insuget å kolla om du har 2 eller ett stort hål in i toppen...


artNo var något med 1020 och massor fler siffror, så va tyvärr inget exotiskt där.
Kammarna hittade jag inga siffror/bokstäver på, så svårt att veta vad det är. Har iaf ett namn nu på killen som byggde motorn så ska försöka få tag på honom imorrn och se om man kan få lite info.

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
RostFritt
Simrishamn
Här sen Apr 2006
Inlägg: 54



thumbs up thumbs up
Grattis och lycka till i skogen!


Den där var man lite sugen på när den kom upp i höstas, trevligt med en lite ovanligare bil i skogen.
Sen att det sitter en stjärna i fronten gör juh inte saken sämre

_________________
Alfred Wigren

BMW 325 Coupé Nationell Special 2wd
Mercedes 190E 2.3 16v Asfaltsrally/Appk-projekt
Mercedes 280CE -72 Banbils/glassbilsprojekt
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Nu har jag börjat bygga om spakstället. Eftersom jag sitter rätt nära ratten så tycker jag att orginalplaceringen blir lite väl långt bak. Stolen är ivägen för armen när man ska lägga i 3an och 5an också.

Tanken är att flytta fram spakstället ca 5cm och upp ca 5cm. Ska även fixa lite kortare lägen.
För att kunna höja 5cm så måste man förlänga "armarna" under så stagen inte tar i golvet, men det är bara bra då man får lite kortare lägen på köpet. Blir det inte tillräckligt så kan man korta dom armarna som sitter på lådan för ännu tightare lägen.

För att flytta fram spakstället räcker det nog med att korta av stagen lite.

Nån som har gjort nått liknande? Tänker jag fel, eller borde det fungera? Ser ut att finnas mycket plats för stagen mellan spakställ och låda, så borde inte ta i nånstans.

Såg en annan intressant sak med konstruktionen (är orginal låda och spakställ antar jag). Det är ju tre stag/armar. En till 1an och back, en till 2 och 3 samt en till 4 och 5. Om man av nån anledning vill byta växlingsmönstret så är ju det lätt. Tex om man vill ha:

2 4 R
3 5 1

eftersom man bara använder 1an i starten så skulle det kanske kunna va bra.. man får ju dom växlar man använder mycket närmare chaffisen, samt att det inte är lika stor risk att få i fel växel när man går mellan 2an och 3an.

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Broman skrev:
Nu har jag börjat bygga om spakstället. Eftersom jag sitter rätt nära ratten så tycker jag att orginalplaceringen blir lite väl långt bak. Stolen är ivägen för armen när man ska lägga i 3an och 5an också.

Tanken är att flytta fram spakstället ca 5cm och upp ca 5cm. Ska även fixa lite kortare lägen.
För att kunna höja 5cm så måste man förlänga "armarna" under så stagen inte tar i golvet, men det är bara bra då man får lite kortare lägen på köpet. Blir det inte tillräckligt så kan man korta dom armarna som sitter på lådan för ännu tightare lägen.

För att flytta fram spakstället räcker det nog med att korta av stagen lite.

Nån som har gjort nått liknande? Tänker jag fel, eller borde det fungera? Ser ut att finnas mycket plats för stagen mellan spakställ och låda, så borde inte ta i nånstans.

Såg en annan intressant sak med konstruktionen (är orginal låda och spakställ antar jag). Det är ju tre stag/armar. En till 1an och back, en till 2 och 3 samt en till 4 och 5. Om man av nån anledning vill byta växlingsmönstret så är ju det lätt. Tex om man vill ha:

2 4 R
3 5 1

eftersom man bara använder 1an i starten så skulle det kanske kunna va bra.. man får ju dom växlar man använder mycket närmare chaffisen, samt att det inte är lika stor risk att få i fel växel när man går mellan 2an och 3an.



Tänk på att du har lite plats för handen innan eventuell mittkonsol ligger framför. Brukar kunna göra duktigt ont vid missad växling annars

_________________
Roland Johansson
Citera
sundqvist
Habo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 183



Broman skrev:
Jovani skrev:
Skulle vara skoj å veta vad maskin innehåller för godis.. thumbs up för att säga att de är grp-a kammar är magstarkt...
de har ca 12,5-13mm i lyft.. å då skall de vara andra kolvar i oxå...

Varför inte köra med VEMS som de flesta andra MB16v kör? för ett nira är ju liiite dyrare å inte specielt mycke bättre i dagsläget.


Jag ska försöka kolla upp exakt vad som är gjort med maskin, dom jag köpte av visste inte exakt spec. Grupp A kammar, "DTM-topp" stog det i annonsen. Försöker hitta lite nummer till tidigare ägare som har byggt motorn.

Som Jimmy sa så har jag hållit på med väldigt många efermarknadsstyrsystem, samt att jag jobbar med motorutveckling så är jag lite kräsen på hur motorn ska svara på ändringar man gör i sprutet. MS och VEMS kommer jag inte helt överens med, även om dom bevisligen fungerar bra för andra att köra med.

Microtech skulle vara kul att testa då det isåfall blir första bilen med sugmotor som vi kör det på.
Tror mina lyfter 11mm

_________________
Joachim Sundqvist
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
sundqvist skrev:
Tror mina lyfter 11mm


Har kollat i din projekttråd, och du har mycket saker som jag också skulle vilja ha
Slidspjäll är väl det som står överst på önskelistan, men har tyvärr inte pengar till sånt just nu.
Vad är det för övrig spec på dina kammar? (Duration, overlap, tillverkare?) Har du bromsat motorn som sugis, och hur mycket effekt blev det iståfall?

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
sundqvist
Habo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 183



Hej, Har inte specen på kammarna men dom har suttit i en rallycrossmotor där även dreven kommer ifrån.det ska vara gamla amg prylar. Kan vara från det tidiga gr.a tiden. 84/85.

_________________
Joachim Sundqvist
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Broman skrev:

Slidspjäll är väl det som står överst på önskelistan, men har tyvärr inte pengar till sånt just nu.

Kul med lite annorlunda bilar i skogen thumbs up
Nu är det ett tag sedan jag slutade med "skogsåka", men hur klassas denna in i grp H ? som överårig grp A ? Får du då använda individuella spjäll ? Har för mig att man inte fick ändra något på insugsidan (förutom portning)

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 2.3 16v Rallybil -Såld!
1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (44741 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande