Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum
<<   1, 2, 3, 4 ... 42, 43, 44   >>
35 besök idag (262579 totalt)
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
P.P. skrev:
Nöjet var ömsesidigt Hann hem och åka vidare upp till Borgholm för 997-presentationen (eller i alla fall i tid för att kolla i parkeringen utanför) och där träffade jag ytterligare en rejsa-user: Cedric hade en av 3 deltagande 924:or.

En fråga bara, hann du kolla hur mycket du hann upp i på rakan? Själv nådde jag 6100-6200 på fyran, vilket skall motsvara 175-180 någonting enl. instuktionsbiken. Kan ju vara kul att veta, för det ger ju en indikation på hur fräscha våra motorer är (i jämförelse med varandra, i alla fall).


Tja... lite svårt att säga.. försökte kolla vid något tillfälle och tyckte mig se 180 på h-mätaren. Jag vågade inte stirra mer så jag lyfte blicken för att förbereda inbroms och hade fortfarande fullgas någon sekund. Nu visar min h-mätare ca 10km/h mer än övriga mätare eftersom jag kör med för låga däck. Så jag tror det är ganska jämnt skägg mellan oss plus kanske en handfull km/h till din fördel

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Jaha... då var sommaren 2004 över för min del . Jag har provat täta sprickan i kylaren utvändigt men utan vidare resultat, så det får bli att skaffa en ny. Det trista är att motorn verkar ha tagit stryk av för hög temperatur och antyder symptom av brusten topplockspackning Jag har planerat att byta kam- och balanaxelremmar i vinter så det blir att byta hela rasket när jag skall plocka av toppen. Just nu har jag inte för att skaka fram alla delar så jag missar MGCCs höstrace och PCS möte på Knutan.

Med facit i hand är jag trotts nöjd med den gångna sommaren.. 3 bankörningar, 2 tävlingar (rekord för min del) varav 3 har varit på nya banor för mig. Så jag sätter siktet på 2005 och kommer att prioritera MGCCs klubbmästerskap d.v.s. vara med på alla tävlingar. Givetvis kommer jag komplettera med PCS körningar så ofta jag kan. Så detta vill jag göra med bilen....



Först skall givetvis remmar, kylare, toppackning bytas. Annat orejsigt men nödvändigt som bör ses över är bromsarna som skall renoveras. Jag hade planerat in att bygga bur till vintern men i dagsläget är det ett osäkert kapitel . Lite mer rejsigare prylar som skall uppdateras är kränghämmarna, jag har ett par 22mm fram och 14mm bak som skall på (tack Patrik ). Vidare skall däcken bytas ut, förhoppningsvis mot R-puckar . En huvudströmbrytare borde man också kunna pilla dit...



Så här ser det ut i dag (klippt ifrån min hemsida)..

Motor; org. M44/02 2,5 l, 163PS, 44Ah batteri.

Chassie; org. Porsche orginal ATS 7X15" "Cookie Cutters",
Ventus K102 205/55-15. Orginal 20mm krängfjäder fram
Hjulvinklar:
fram - camber -1°40' toe 0
bak - camber -0°41' toe-in 0°04'

Bromsar; org. Skivor 282,5x20,5mm fram, 289x20mm bak med glidkolvsok runt om, ATE Super Blue Racing bromsvätska, Förbättrad bromskylning.

Kaross; orginal, Saphirblau, Targa
Tjänstevikt: 1270kg (f.n. ca 30kg lättare).

Inredning; org. + Sliten MOMo Benetton ratt, Sparco Sprint stol, dörrstroppar istället för handtag samt en oljetempmätare.



_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10148



Trist att höra Eddie.

Vågar man låna ut 944:an till dig utan att du kör sönder den - isf skulle det kunna vara en lösning?

_________________
Anders Hansson
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Trista att motorn börjar ge upp, jag drabbades nyligen av samma sak och har, efter många räddningsförsök, numera en annan något friskare snurra i bilen.

om du har överhettat den en/fler gånger så är det troligtvis toppen som har slagit sig, den är mycket känslig för värme.
Det är bara att skruva isär, plana topen och smacka dit den ny topppackning så funkar den säkert bra igen. Motorn är ganska lättmekad.
Samtidigt kan du kolla att alla lyftarna är friska, det sitter en liten backventil innuti som har en tendens att koksa igen så att lyftaren inte längre kan justera sig. Tickar motorn mycket?

En toppackning kostar runt 800kr och en planing under 1000kr. Kamhuspackningen går på en dryg hundring. Så har du lite siffror att sätta in i vinterns mekbudget
Du kan spara pengar på att skippa balansaxelremmen, det funkar bra utan och motorn blir dessutom lite varvvilligare. Om du prioriterar tomgångskomfort så kan du få köpa en begagnad rem av mig, körd bara ett par timmar innan vi pensionerade den.

Jag har planerat att byta kolvar i vinter. Så vi kan ordna en "skruvasöndermotorträff" när det är dags.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
borg skrev:
Trista ...om du har överhettat den en/fler gånger så är det troligtvis toppen som har slagit sig, den är mycket känslig för värme.
Det är bara att skruva isär, plana topen och smacka dit den ny topppackning så funkar den säkert bra igen. Motorn är ganska lättmekad.
Samtidigt kan du kolla att alla lyftarna är friska, det sitter en liten backventil innuti som har en tendens att koksa igen så att lyftaren inte längre kan justera sig. Tickar motorn mycket?

En toppackning kostar runt 800kr och en planing under 1000kr. Kamhuspackningen går på en dryg hundring. Så har du lite siffror att sätta in i vinterns mekbudget
Du kan spara pengar på att skippa balansaxelremmen, det funkar bra utan och motorn blir dessutom lite varvvilligare. Om du prioriterar tomgångskomfort så kan du få köpa en begagnad rem av mig, körd bara ett par timmar innan vi pensionerade den.

Jag har planerat att byta kolvar i vinter. Så vi kan ordna en "skruvasöndermotorträff" när det är dags.


Ni är för gulliga

Funderade faktiskt på att skippa balansremmen då den är dubbelt så dyr som kamremmen + att finns den inte kan den heller inte trassla in sig i kamremmen om den skulle gå av

Tackar för bra info, jag hör av mig när det är dax

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Det var längesedan jag skrev här och det har beror på att min garagesits har varit väldigt osäker . Men idag flyttade jag in i det nya garaget (och är numer garagepolare med Björn och Pelle ). Så nu får man sätta igång och riva sönder bilen .

Vidare fick jag nya däck igår Det blev Bridgestone RE540S 225/50-15 från de snälla pojkarna på http://www.welavracing.com/ . (Tack Anders och Martin för trevligt bemötande och ruggigt bra pris )

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Eddie Varvstopp skrev:

Vidare fick jag nya däck igår Det blev Bridgestone RE540S 225/50-15 från de snälla pojkarna på http://www.welavracing.com/ . (Tack Anders och Martin för trevligt bemötande och ruggigt bra pris )


Exakt samma modell och dimension som även anlände till mig häromdan då!
och jag har ju dig att tacka för tipset om det bra priset! Kanske inte lika bra pris som du fick men säkert inte långt ifrån. Hade visserligen hört om realisationen innan men jag glömde av det tills du påminde mig.
Tackar!
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Gött att det ordnade sej med garage! thumbs up
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Andreas Ingemarson skrev:
Eddie Varvstopp skrev:

Vidare fick jag nya däck igår Det blev Bridgestone RE540S 225/50-15 från de snälla pojkarna på http://www.welavracing.com/ . (Tack Anders och Martin för trevligt bemötande och ruggigt bra pris )


Exakt samma modell och dimension som även anlände till mig häromdan då!
och jag har ju dig att tacka för tipset om det bra priset! Kanske inte lika bra pris som du fick men säkert inte långt ifrån. Hade visserligen hört om realisationen innan men jag glömde av det tills du påminde mig.
Tackar!


Jag gav ungeär det priset Dahlbäck reade ut sitt sortiment för hursomhelst är det bra i vilket fall.

Dan Hovang skrev:
Gött att det ordnade sej med garage!


Jag tänkte skriva om det då det är många här på rejsa som har varit inblandade i min garagejakt, tack till alla er .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Jag tar åt mig mest av alla Kul att ha dig ombord thumbs up

Vi syns i garaget

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Jag hatar Golfar > ... eller min bruksbil som stjäler på tok för mycket garagetid. Det har fortfarande inte hänt så mycket med min räser. Däremot kände jag mig manad idag att motionera min nya kamera på lite prylar jag har fått hem..

Däcken som jag nämde tidigare.


Strax innan jul fick jag ett paket från Sanden med bl.a. lite saker som underlättar infästning av kränghämmare bak.


och dessa två kolli som kom i morse med avsändare Svets och Smide


Nä, nu får jag åka till garaget och meka... lite mer Golf ..

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare


Jaha!! Då har det ÄNTLIGEN hänt saker i mitt garage . Man blir ju så inspirerad av alla andras byggen och då får man väl bjuda tilbaka med lite bilder.

om ni undrar varför Pontus ser så förundrad ut beror det på att jag precis fått av toppen på bilen. Nu skall den iväg på planing och ventilslipning.





När Brux-Golfen behövde vård slank jag imellan med lite demontering av inredningen. Det blir en del över...





Jag får tacka Pelle, Björn och framför allt Pontus för assistansen och en riktigt trevlig dag .

Edit: Restaurerade bilder.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Idag pillade jag ur instrumentpanelen..



.. det går sakta framåt..

Edit: Restaurerade bilder.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Man tackar för CD-Rom skivan

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



ser kul ut eddie!!!

Hur mycket av inredningen åker tillbaka i bilen?

Förarstol, något annat?
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10148



Kul Eddie, om jag vetat vad ni håller på med hade jag kommit och hälsat på.

_________________
Anders Hansson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Var det några dolda fällor och specialtrix för att få bort panelen? Någon gång framöver "hoppas" jag på att få göra samma manöver.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Det blir väl en ny ratt nu? Du kan ju inte sätta tillbaka den där psykideliska regnbågsratten...
Jag anser egentligen att funktion går före form men ibland måste man faktiskt dra en gräns...

_________________
Mattias Meldert
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10148



meldert skrev:
Det blir väl en ny ratt nu? Du kan ju inte sätta tillbaka den där psykideliska regnbågsratten...
Jag anser egentligen att funktion går före form men ibland måste man faktiskt dra en gräns...


Eddie, jag satt och funderade över hur bra moccaratten jag har liggande skulle passa i din bil.

_________________
Anders Hansson
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Pelle Sörensson skrev:
Man tackar för CD-Rom skivan


Vassego!! Duvet bra kåmpiz å sånt va thumbs up

Anders Jeppsson skrev:
ser kul ut eddie!!!

Hur mycket av inredningen åker tillbaka i bilen?

Förarstol, något annat?


Faktum är att det ÄR tokskoj att rensa bilen. Nu när jag ser din fråga slår det mig att det är inte så mycket som skall tillbaka in. Insdtrumentpanelen med mittkonsol om det går och stolarna sen kommer jag inte på så mycket mer . Jag har lite funderingar på att mysa till det med vanliga tygmattor men det är inget som är högt prioriterat...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
P.P. skrev:
Var det några dolda fällor och specialtrix för att få bort panelen? Någon gång framöver "hoppas" jag på att få göra samma manöver.


Tja.. det är inte så farligt faktiskt. Det jag upplevde som pilligast var mittkonsolen med mätare, värmereglage och andra konstiga knappar/lampor. Själva instrumentpanelen är lätt. Demontera handskfack (luckan och ett "tråg"), instrumenthus, plastskyddet runt rattlåset samt lamp/varningsblinkersknapparna. Lossa de yttre ventilationsslangarna (jag lossade även styrboxen under rattstången). Sen lossade jag tre skruvar på var sida varav den ena är gömd bakom "skyddspanelen" till A-stolpen. I mitten sitter den med två skruv vid fläktpaketet och en mutter bakom gallret ovanför de mittre friskluftutsläppen sen drar man ut hela rasket..



Det är en lätt rackare.. thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum
<<   1, 2, 3, 4 ... 42, 43, 44   >>
35 besök idag (262579 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande