Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 42, 43, 44   >>
45 besök senaste veckan (262491 totalt)
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Bra input Anders thumbs up Men var det inte du som installerade en elservo i 964:an?

Lite av anledningen till att jag funderar på elservopump är är jag fått för mig att det är smidigare (kan sitta nästa var som..) sedan gissar jag på att en fräsch originalpump är dyrare än en elservopump från annan modell.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Eddie Varvstopp skrev:
Bra input Anders thumbs up Men var det inte du som installerade en elservo i 964:an?

Lite av anledningen till att jag funderar på elservopump är är jag fått för mig att det är smidigare (kan sitta nästa var som..) sedan gissar jag på att en fräsch originalpump är dyrare än en elservopump från annan modell.


Anledningen till att jag skulle montera servo på 964an var min dåliga axel. Nu fick jag en period som funkade bättre innan det blev rejält sämre igen och jag monterade aldrig servot. Den ligger alltså kvar på hyllan här hemma.

Nu när äntligen axeln är tillfixad skulle jag iofs kunna köra 964an igen men som bruksräser kommer det alltså ändå att satsas på en 944, vilket jag tror är ett riktigt bra och roligt beslut. Jag skall inte säga att man kan köra utan servo på servoracket för det har bevisligen tidigare ägaren Åke gjort brilliant, men axeln kräver fortfarande lite försiktighet och jag känner inte riktigt för att vrida sönder den igen, därför kommer servopump att installeras. I annat fall hade jag nog provat utan först.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Ahh, då förstår jag!
Mina främsta motiveringar är slippa omtag och ökad egen uthållighet .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Eddie Varvstopp skrev:
Ahh, då förstår jag!
Mina främsta motiveringar är slippa omtag och ökad egen uthållighet .


Ja och det var väl i ärlighetens namn ett av incitamenten att byta till servo och snabbare styrväxel på 964an.

Det blir ett jäkla massa omtag på RS'n jämfört med en normal 964a

/A

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Hitta på något bra som jag kan kopiera, gillar inte heller att ta omtag

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Bästa uppgraderingen jag gjorde på 944:an var att byta till Sellholmutväxling via Sanden. Var som att köra go cart efter det. Fullständig kontroll och slut med vevandet. Mycket pengar men grym uppgradering.

Förövrigt grattis till barnafödandet......

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



För de som har styrservo är steeringquickener, https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv . . . . , ett billigt alternativ som funkar bra enl en massa rallyåkare som använder dem. Nackdelen är att man måste bygga ett karossfästefäste för den.
/ Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Janne -> Vad jag än hittar på (bra eller obra ) så kommer det dokumenteras offentligt

John -> tackar. Har hört det från fler att Sellholmupgraderingen är magisk så den är given när jag har fått igång systemet (och finanaser.. ). Sanden behöver dock en inbytes rack och det har jag påpassligt nu .

Stig -> bra info thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3674



Har inte så mycket att tillföra i snacket om styrväxlar. Var ett tag sen jag körde Porsche nu.

Däremot vill jag gratta till uppgraderingen av familjen.
Lite tid och pengar går det såklart åt, och tålamod. Men rätt skoj i längden. (Har tre hemma, 8-5-1.)

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
ÄNTLIGEN NYA DÄMPARE!!!!



Grävde lite i min gamla tråd och någonstans här började det:

Eddie Varvstopp - 12 Aug, 2009 skrev:
Jodå,... Jag har börjat misstänka att mina AVo coilovers bak nog behöver ses över, bilen säckar lite bak på ena sidan sen har jag sett lite guck på dämparna så jag tror det är dags nu.


Chassiet byggdes någon stans 2005 och dämparna har aldrig varit inne på översyn . De gula konisarna mår nog bättre än bakdämparna men oavsett har det varit dags för uppdatering under många år. Anledning har varit att racing prioriterats i förmån för underhåll. Men så verkar det som planeterna står rätt, vi får ny policy inom företaget mot mer generös föräldrarledighet, UK vill gå ut ur EU och pundet blir billigare. Med tanke på att vi kommer ha det knapert nästa år så är det helt enkelt nu jag får göra en beställning. Uppdraget har åter igen gått till AVO.

Barn på julafton är väl närmaste liknelsen jag kommer på som beskriver känslan när budet ringer på dörren. Busarna på AVO missade skicka en av graferna men den jag fick var riktigt fin. Sedan har det visat sig att jag missat dubbelkolla ett par mått men det kan jag justera utan att behöva reklamera. För utom dessa trista detaljer är de riktigt, riktigt tjusiga. Jo, jag har sett betydligt finare dämpare i lättmetall men dessa enheter i stål ger ett genomtänkt och gediget intryck. Mycket pengar är det men inte dyrt .



Så vad har jag fått? En bra fråga då jag har beställt allt princip i blindo (d.v.s. mestadels via hörsägen från internet och egna gissningar). Vi pratar om AVOs mono-tube serie som jag baserat detta custom kit på, det har inte detta kit i sitt sortiment. De tidigare bakdämparna var deras billigare serie twin-tube. Nu har jag kommit över ytterst intressanta dämparkurvor vilket kunde uppnås. Fram beställde jag 20" fjäderben med samma infästningsmått som VW Golf Mk1. Det passade ganska bra men det verkar som det blivit fel på 1mm för spindeltjockleken, inte värre än att man kan stoppa nått emellan. En annan detalj är att cambern inte justeras med excenterbult utan med shims. Vad jag däremot tycker är riktigt fränt är att dämparkroppen sitter i den övre delen för att minska den ofjädrade vikten. Jag ville kapa en hel del i drop då det tar en evighet att hissa upp bilen innan hjulen lämnar mark. Nu kanske det blev i snålaste laget så en tum till hade nog inte skadat. Men nu slipper jag tänka på dropstops . Dämparna justerar kompression och retur på en ratt.



Bak blev det MTCDA 150/105, är coilovers som jag "tvingades" beställa som dubbeljuserade för att ha samma dimensioner som tidigare. Jag har då fått en såndär porrig separat kanister som jag skall klura ut var att montera . På dämparen justeras returen och på kanistern finns ratten för kompression. Fullständig överkurs för mig om jag skall vara ärlig. Denna gången är infästningarna ledlagrade och de tillverkade distanser för att fylla ut utrymmet i infästningen. Dock tog jag bara måttet i bärarmen (46mm) och missade i karossen så jag får ordna så att 6mm försvinner från ett par distanser.




Som ni säkert gissat har jag tagit mig ut i garaget för att provmontera. Det blev att flytta över fjädrar från de gamla dämparna. Nu passade jag på att beställa 7" framfjädrar, 700 lbs/in hårda (123N/mm). Tänkte testa köra lite hårdare fram än tidigare 105N/mm. Bak kör jag vidare med 157N/mm. Härligt med 2,25" fjädrar, nu har jag ett liten samling om jag får lust att ändra setup. Tog lite bilder och i bakre hjulhuset blev det svårt att få till en bild. Men så hade jag ju en renoverad länkarm på arbetsbordet så man kunde få till något prydligt. Man kanske skulle få i det där hjullagret och montera allt på bilen så man kan få se den stående på egna hjul..



Ja, så fick jag ovärderlig hjälp av kompisen Fredrik Moberg som hjälpte till att svarva ner mina distanser så nu skall det passa bättre

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



Vad glad jag blev att se en uppdatering, även om jag hade mina föraningar från Instagrammandet.

Såpass glad blev jag att jag sträckläste hela tråden och hittade ett par visdomsord någonstans kring sida 23.

Eddie Varvstopp skrev:

* Man bygger inte en banbil.
* Man köper en färdig banbil.
* Skall man envisas med att bygga startar man med ungefär 100 000:- när man har köpt sin gatbil.
* Hade man inte kört hade man kunnat ha en Gallardo eller nåt annat fräsigt stående i garaget. Men hur kul hade det varit?
* En Banbil blir aldrig färdig.
* Man kommer ALDRIG bygga tillbaka till original, ALDRIG!!
* Tävla är inte svårt, det är faktiskt väldigt lätt. Jag lovar, på hedersord. Nä, jag ljuger inte.
* Det förbannat kul att köra bana.
* Det är ännu roligare att tävla.
* Det finns inget som ger mer än att köra.


Vidare så är det givetvis jättekul med dämpare! Sitter de på redan eller ska jag packa skiftnyckel och köra till Flädie? Är ditt inflytande skäl till att "Modsport" nu inkluderades på KM4?

Det är åtminstone dags för en ljugar-lunch jäkligt snart, eller är du föräldrarledig?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Vad glad jag blev att se en uppdatering, även om jag hade mina föraningar från Instagrammandet.

Såpass glad blev jag att jag sträckläste hela tråden och hittade ett par visdomsord någonstans kring sida 23.

Eddie Varvstopp skrev:

* Man bygger inte en banbil.
* Man köper en färdig banbil.
* Skall man envisas med att bygga startar man med ungefär 100 000:- när man har köpt sin gatbil.
* Hade man inte kört hade man kunnat ha en Gallardo eller nåt annat fräsigt stående i garaget. Men hur kul hade det varit?
* En Banbil blir aldrig färdig.
* Man kommer ALDRIG bygga tillbaka till original, ALDRIG!!
* Tävla är inte svårt, det är faktiskt väldigt lätt. Jag lovar, på hedersord. Nä, jag ljuger inte.
* Det förbannat kul att köra bana.
* Det är ännu roligare att tävla.
* Det finns inget som ger mer än att köra.


Vidare så är det givetvis jättekul med dämpare! Sitter de på redan eller ska jag packa skiftnyckel och köra till Flädie? Är ditt inflytande skäl till att "Modsport" nu inkluderades på KM4?

Det är åtminstone dags för en ljugar-lunch jäkligt snart, eller är du föräldrarledig?


Oh vad roligt . Jag har haft lite kaotisk planering under semestern så jag har glömt av dig. Dämparna är bara semimonterade än så länge.

Modsport kan jag nog inte ta Credit för men visst har man bidragit till diskussionen . Klart vi får träffas och ljuga lite

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Kul Eddie! Jag fick på lite bättre doningar förra året efter många år med "samma" som du.
Det gjorde inte saken sämre!

Ändå tycker jag den budgetlösningen var mycket pang för pengen.

Lycka till, vi kanske ses på en startlinje nånstans!

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Härligt, blir finfint det där I vinter kan du lyfta i min 400hk + motor också Den står ju bara å skräpar ändå

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Karl Birgander skrev:
Kul Eddie! Jag fick på lite bättre doningar förra året efter många år med "samma" som du.
Det gjorde inte saken sämre!

Ändå tycker jag den budgetlösningen var mycket pang för pengen.

Lycka till, vi kanske ses på en startlinje nånstans!


Det låter ju lovande . Jag håller defenitivt med, den gamla setupen var riktigt bra, dock fick de oförtjänt dålig uppmärksamhet från brukaren . Jag tror du hinner fram på trartplattan före mig men vi lär defenitivt ses

@Björn: ojojoj, tänk 1150kg, n/a utväxling, 235 slicks ock 400 turbo-hk , då hade det gått fuktigt fort ...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180



Nu hoppas jag att vi får se dig på startlinjen PCSR igen

Välkommen till avslutningen på Mantorp den 3-4 september

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Gilbert skrev:
Nu hoppas jag att vi får se dig på startlinjen PCSR igen

Välkommen till avslutningen på Mantorp den 3-4 september


Oj, nu kände jag mig saknad. En vacker dag står jag på startplattan igen .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Ett halvår sedan senaste uppdateringen av tråden, kanske dags igen att dela för er som inte läser bloggen https://eddievarvstopp.wordpress.com ? Vad hänt sedan sist? Fortfarande småbarnspappa med ont om tid däremot har man bytt jobb så nu slipper resor i tjänsten stjäla dyrbar tid från garaget . I garaget har den inte hänt mycket då jag inte varit där trots mycket inspiration. Jag har dock lyckats handla lite och nu har jag äntligen alla prylar för att köra 17" . De sista bitarna var spacers, ett par 35mm (9Products) och ett par 65mm (Manton). Fast det grova paret väger sådär 6kg vilket tar emot med tanke på ofjädrad vikt. Kanske man skulle uppgradera hjulupphängningen till modernare höga ET...?? Nåväl, detta får duga sålänge :P Tjusigt blir det i.a.f. när man provmonterar



Så blir det något kört i år. Nej, men jag är försiktigt optimistiskt att få ut bilen 2018. Men innan dess skall följande buggar, som jag stört mig på i många år, fixas:

* Montera den renoverade bärarmen så bilen blir hel igen
* Förbereda karossen för lack av delar som fått skador och den nya plasthuven
* Montera locken för framlamporna
* Fixa intervalltorkarna
* Byta oljetemperaturmätare
* Se över dimljuset bak så att de funkar med halvljus
* Dra om kylslangarna för bromsar, modifiera och snygga till krängarfästen fram.
* Ny framruta
* Montera servostyrningen
* Bygga ett tornstag
* Om möjligt komplettera mina stripes

Så, nu har jag hängt ut mina mål och riskerar att stå vid skammens påle om jag inte klarar dem. Vi får se om det hjälper..

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Eddie Varvstopp skrev:
ojojoj, tänk 1150kg, n/a utväxling, 235 slicks ock 400 turbo-hk , då hade det gått fuktigt fort ...


Jo det gör det men inte så länge 🙄

Kul att läsa att du är på G igen Eddie! Heja heja thumbs up

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
964RS skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
ojojoj, tänk 1150kg, n/a utväxling, 235 slicks ock 400 turbo-hk , då hade det gått fuktigt fort ...


Jo det gör det men inte så länge 🙄

Kul att läsa att du är på G igen Eddie! Heja heja thumbs up


Tackar!
Det var väl det du skrotade på din förstår jag. Skönt i så fall att ha en ursäkt att inte hitta på dumheter som turbo maskin er . (Kan dock tänka en S2 men den bör ju vara snällare mot lådan).

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Såja Eddie! Att inte nå sina mål är ju inte ett alternativ. Ta med lillen (han skulle ju stormtrivas i garaget) så hinner du lätt!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 42, 43, 44   >>
45 besök senaste veckan (262491 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande