| |
|
ezroller
Partille

Här sedan: 01 Okt 2006
|
19 Jan 2010 09:20
Se7en: LinMP-7 - Sjuabaserad sportvagn: Drivlinan åker i!
|
|
|
Har hållit på och skissat på mitt bygge ett bra tag och bollat idéer på Locost Swedens forum (även medlem i klubben) och nu har jag slutligen kommit så långt att det har köpts material och de mesta delarna finns. I eftermiddag kommer min polare Robban med sin dator i högsta hugg och det blir CAD:ande för fulla muggar.
Receptet är för närvarande:
Motor: Volvo B234F topp på B230FK bottendel, byggs som vass sugis med turbo-option (turbo enbart bana) Sug-kusar ca 220-230hk och turbo dito 400hk+
Sprut & tändning: MSII med extra-kod och wasted spark. Bränsle E85.
Framvagn: Dubbla A-armar baserat på 140/160-spindlar. Färdigräknad mha. CASIM
Bakvagn (inte 100% spikat): Dubbla A-armar baserat på Saab OG900-spindlar.
Transmission: Volvo M47 (ser till att det finns plats för biffigare låda i ramen) och Ford Sierra diff/drivaxlar
Spårvidd: Fram 1670mm, bak 1650mm (vissa kanske undrar varför så bred men det har att göra med att jag vill ha riktiga FIA-stolar och plats för breda hjul)
Bromsar: Initialt 240 ok och skivor fram, Saab 900 88-93 bak med Willwood ok. Kommer säkerligen uppgraderas.
Hjul: 4-bultade 850 tills vidare, senare kommer måttbeställda alu-plåtisar skickas efter från en firma i USA. Lätt, billigt och bra.
Delmål (uppdaterat) : SFRo-1 innan hösten 2011. SFRo-2 innan sommaren 2012. Det dök upp ett litet yngel i november som ställde tidsplanen på ända.
Min tråd på Locost Swedens forum: http://www.locostsweden.se/ipb/index.php?showtopic=6528&st=90&gopid=84301&#entry84301 _________________ Peter Lindberg i Pattille
Yrkesfotograf - just nu undras det om det finns några fräsiga åk som vill vara med på bild! PM:a!
http://www.peterlindberg.com
Senast ändrad av ezroller, 15 Jan 2013 15:02, ändrad totalt 5 gånger |
|
Våra race- och banåkarbilar
Meny
Tillbaka
|
|
ezroller
Partille

|
19 Jan 2010 09:48
|
|
|
Nu till lite funderingar:
Jag håller på och simulerar bakvagnen i CASIM och har så gjort de senaste dagarna. Men Saab-spindlarna är inte direkt jättelätta att bli kompis med! Har labbat med väldigt många olika övre bärarmslängder och försöker hålla mig över 450mm för de undre bärarmarna, dvs ganska långa. Har jag förstått det rätt så vill man helst att roll-center ska ligga lite högre i bakändan än fram?
Som bäst har jag fått till följande:
RC rideheight ca. 100mm
Spårviddsförändringar vid bump: max 5mm (jag tycker detta låter mycket! Vad säger experterna??)
Max horisontell RC-förflyttning: ca 12-15mm
Max vertikal RC-förflyttning: ca 40mm
Har fått lite olika bud; vad tycker rejsa.nu's experter man ska prioritera?
RC för framvagnen är i nuläget ca 80mm men går nog att få ned en bit med kortare övre bärarmar utan allt för mycket kompromisser i övrigt. Scrub är nu 30mm, spårviddsförändring mindre än 1mm, RC ligger inom 10mm horisontellt och 40mm vertikalt.
Kom igen! Hylla, slakta, tyck!  _________________ Peter Lindberg i Pattille
Yrkesfotograf - just nu undras det om det finns några fräsiga åk som vill vara med på bild! PM:a!
http://www.peterlindberg.com |
|
Meny
Tillbaka
|
|
ezroller
Partille

|
19 Jan 2010 16:08
|
|
|
INGEN som tycker något av de 157 som kollat?  _________________ Peter Lindberg i Pattille
|
Meny
Tillbaka
|
|
Kimmen
Eskilstuna

Här sedan: 01 Jan 2006
|
19 Jan 2010 16:49
|
|
|
Tycker det låter bra, om det ser bra ut får vi veta när du lagt upp några bilder  |
|
Meny
Tillbaka
|
|
ezroller
Partille

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Johan Lekås
Sollentuna

Här sedan: 26 Aug 2005
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
ezroller
Partille

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Johan Lekås
Sollentuna

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
ezroller
Partille

|
21 Jan 2010 13:14
|
|
|
RC ligger i huvudsak still mot tyngdpunkten i sidled (max 25mm flyttar det sig) och följer chassits rörelser i höjdled. Ska jag tolka ditt resonemang kommer krängningen i min bil vara konstant ( i stort sett, noll förflyttning av RC är omöjligt utan att pruta allt för mycket på andra saker även med en ideal spindel).
Det blir ju alltid en balansgång mellan RC, bärarmarna ska få plats, spårviddsförändringar, förändringar i camber vid roll, bump, droop etc.
Min tanke är att försöka hålla nere roll mha. krängningshämmare för att minimera de negativa camber-effekter roll ger upphov till. Rätta mig om det är fel tänkt!
Som jag nämnt tidigare så är Snaabel-spindlarna inte så lätta att få till det bra med... men med LÅNGA bärarmar börjar det se OK ut. SKa se om MK:s uprights kan vara ett alternativ... _________________ Peter Lindberg i Pattille
|
Meny
Tillbaka
|
|
Johan Lekås
Sollentuna

|
25 Jan 2010 23:32
Re:
|
|
|
| ezroller skrev: | | Det blir ju alltid en balansgång mellan RC, bärarmarna ska få plats, spårviddsförändringar, förändringar i camber vid roll, bump, droop etc.. | ja!
| ezroller skrev: | | Min tanke är att försöka hålla nere roll mha. krängningshämmare för att minimera de negativa camber-effekter roll ger upphov till. Rätta mig om det är fel tänkt!. | Som jag ser det kan det vara både rätt o fel beroende på hur extremt det är (trist intetsägande svar). Om jag ska komma med en åsikt så tror jag att man ska börja i den änden att mjuk fjädring ger bäst mekaniskt grepp. En sjua har ju ingen downforce så att "ride-height" ändras mycket vid stora fjädringsrörelser spelar inte nån roll i den aspekten. En sjua har inte heller så styvt chassi att den kan "hantera" väldigt hårda fjädrar. Återstår då kompromissen hur mycket man kan låta fjädringen röra sig utan att hjulvinklarna blir oacceptabla.
Räkna lite för att se hur mycket lastväxling det blir. gissa tyngdpunktshöjden typ 40cm, hjulbas 240cm, vikt 700kg, ingen anti-dive, 1,3g max => 700*1,3*40/240 = 150kg, dvs 75kg per hjul. Om man tycker 30mm är en OK dipp av nosen vid maxbroms så ger det en hjulkonstant på 75/30=2,5kg/mm fram.
Spårvidd på 1650mm ger en max total lastväxling på 700*1,3*400/1650=220 kg. Med RC höjd på typ 100mm(viktat snitt fram/bak) går 220*100/400 = 55kg "stumt" och 165 elasiskt. Om man bara antar hjulkonstanten bak samma som fram så kommer innerhjulet fjädra ut ca 165(2*2,5) = 33mm och ytterhjulet fjädra in lika mycket. Totalt alltså arctan(2*33/1650) = 2,3 grader. En grov överslagsräkning såklart, men lite mycket krängning kanske så lite styvare fjäder, krängare eller höja RC lite. Finns ju många sjuor att jämföra parametrar med!
Vad blev det för cambergain?
Var är bilderna?  _________________ Johan Lekås |
|
Meny
Tillbaka
|
|
ezroller
Partille

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
ezroller
Partille

|
26 Jan 2010 09:50
|
|
|
Johan: Tack för att du tar dig tid! Uppskattas som f-n!
Bilder kommer... än så länge finns mest bilder på delar och stålprofiler samt en och annan maskin.. *S* _________________ Peter Lindberg i Pattille
|
Meny
Tillbaka
|
|
ezroller
Partille

|
01 Feb 2010 16:13
|
|
|
Konstaterade idag att drivaxlarna från SIerra inte alls passar i Saab-spindlarna så som jag fått höra! Får kolla med de som påstått detta... Om de menar att det är navet som passar i spindeln på ngt sätt...
Mer lovande verkar det vara att man nu kan köpa kamdrev för kamrem med fyrkanstkugg till 234-toppen. Vilket betyder 2500:- istället för 6000:- för att få kamdrivningen att funka.
Är på jakt efter en vettigt prissatt B20/M45 sprängkåpa. Någon som ligger på en och inte fantiserar om massor av pengar för den kan ju hojta. _________________ Peter Lindberg i Pattille
|
Meny
Tillbaka
|
|
Sonett7
Landskrona, Skåne

Här sedan: 15 Feb 2003
|
01 Feb 2010 19:40
|
|
|
| Det kan ju vara olika splines på drivaxlarna på skrivbroms vs trumbroms-varianterna på Sierrorna... _________________ M a t s K l i n g l ö f |
|
Meny
Tillbaka
|
|
ezroller
Partille

|
01 Feb 2010 20:19
|
|
|
Det visade sig att man använder Snaabel drivknut på Sierra drivaxel. Man får väl vara noga med att passa in knutarna så de hamnar i linje så bra det går och man slipper obalans. _________________ Peter Lindberg i Pattille
|
Meny
Tillbaka
|
|
ezroller
Partille

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
ezroller
Partille

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
ezroller
Partille

|
08 Apr 2010 16:48
|
|
|
Efterlyses:
- Någon i GBG/Partille-trakten som kan bocka rör! Har 48,3 x 3,25mm...
- Någon som har måtten på en Volvo B234F inklusive insug. Antingen bara siffror eller som solid.  _________________ Peter Lindberg i Pattille
|
Meny
Tillbaka
|
|
ezroller
Partille

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Busabyggare
Skanör
Här sedan: 29 Sep 2004
|
17 Apr 2011 09:54
|
|
|
Hej.
Ang rörnotchen, kan du inte ta ur hålsågen ur hållaren och sätta den direkt i svarvens chuck då blir det betydligt rakare och mindre vibrationer vilket gör att allt håller längre och blir mer måttriktigt.
Ännu hellre att du fixar en fräs som du sätter i chucken.
//
Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
|
Meny
Tillbaka
|
|
ezroller
Partille

|
17 Apr 2011 11:56
|
|
|
Hålsågen sitter synnerligen stabilt som det är. Fungerar mycket bra. Behovet finns således inte, ingen anledning till att överkonstruera så att säga. Svårt att sätta sågen rakt i chucken oxå plus att det är större risk att köra in ämnet i chucken. _________________ Peter Lindberg i Pattille
|
Meny
Tillbaka
|
|
|