Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 111s 2002
<<   1, 2, 3, 4 ... 27, 28, 29   >>
50 besök senaste veckan (233883 totalt)
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Grattis Joakim till bilval

Engelsk

Tänk nu bara på att bilar av denna konstruktion lätt går sönder vid kontakt

De eliser jag har sett i MSCC går fort med kompetenta förare (som du)

Mats Dahlgren åker som ett jehu, Anders Hofverberg har åkt både Roadsport C, B och A i samma bil, en S1 tror jag, Pontus Borg fick jag nöjet att dela förstaplatsen i A 2008 samt fler finns

Blir nog ett bra par

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Kul bil val.
Ska bli ett nöje å se vad du kan prestera med en Elise.
För en som alltid varit sugen på en Elise, är det någon speciell anledning du valde s2?

Lycka till.
Ska följa din tråd.
Går allt som jag hoppas på, så ses vi kanske i Roadsport B.

Johan

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Roxan. skrev:
Kul bil val.
Ska bli ett nöje å se vad du kan prestera med en Elise.
För en som alltid varit sugen på en Elise, är det någon speciell anledning du valde s2?
Går allt som jag hoppas på, så ses vi kanske i Roadsport B.
Johan


Tack, S2 mest för att kunna komma in och ur bilen (med tak) på vettigt sätt med mina 192 cm och 100 kg
Tacksamt är att man verkar kunna vara lång i Lotus bilar thumbs up Annars är ju bilarna lika i det mesta båda har sina +/-. Även speedstern är ju vettig och lik med sina +/-
Sen ville jag ha en bil med rätt effekt utan modifieringar (OEM) för att följa Roadsport reglementet enkelt thumbs up Blir lätt massa tjafs i depåer annars

Aha du kör i B, trodde du lekte med de stora pojkarna i A ?
Ser fram emot att försöka kunna hänga med en B-sjua runt Knutan thumbs up,
Lite press på sig nu att köra fortare eller åtminstone lika med Miatan som gick grymt bra på slutet.
Är nog inte lika lättkört men förhoppningsvis mera utmanade

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Bengt Metz skrev:
Grattis Joakim till bilval

Engelsk

Tänk nu bara på att bilar av denna konstruktion lätt går sönder vid kontakt

De eliser jag har sett i MSCC går fort med kompetenta förare (som du)

Mats Dahlgren åker som ett jehu, Anders Hofverberg har åkt både Roadsport C, B och A i samma bil, en S1 tror jag, Pontus Borg fick jag nöjet att dela förstaplatsen i A 2008 samt fler finns

Blir nog ett bra par

/ Bengt Metz


Tack Bengt kul att du gillar bilvalet thumbs up, hoppas kunna hålla mig bort från kontakt-racing och lära mig köra Engelsk

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Josen skrev:
Roxan. skrev:
Kul bil val.
Ska bli ett nöje å se vad du kan prestera med en Elise.
För en som alltid varit sugen på en Elise, är det någon speciell anledning du valde s2?
Går allt som jag hoppas på, så ses vi kanske i Roadsport B.
Johan


Tack, S2 mest för att kunna komma in och ur bilen (med tak) på vettigt sätt med mina 192 cm och 100 kg
Tacksamt är att man verkar kunna vara lång i Lotus bilar thumbs up Annars är ju bilarna lika i det mesta båda har sina +/-. Även speedstern är ju vettig och lik med sina +/-
Sen ville jag ha en bil med rätt effekt utan modifieringar (OEM) för att följa Roadsport reglementet enkelt thumbs up Blir lätt massa tjafs i depåer annars

Aha du kör i B, trodde du lekte med de stora pojkarna i A ?
Ser fram emot att försöka kunna hänga med en B-sjua runt Knutan thumbs up,
Lite press på sig nu att köra fortare eller åtminstone lika med Miatan som gick grymt bra på slutet.
Är nog inte lika lättkört men förhoppningsvis mera utmanade


Efter jag rasade motorn förra året, tänkte jag satsa på B och en std motor som håller.
Man kan ju inte säga att man håller på med racing när man aldrig är utanför garaget, eller är det det man kan he he.

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Josen skrev:
Citat:
Försökte mig på att rita in var de sitter....


Tackar

Som jag förstår det är här camber-shimsen ligger. Tydligen så kan in S2:an i standard fär mer än -1 grad i camber med alla shims borta. För att nå ~ -2 grader Man slipar av några mm för att justera detta. Har du gjort det ? Är det på hubben eller styr-armen man tar dessa mm ? Hubben förmodlingen...





Du kan nog ta bort lite material på vilken som... Men gör en hjulinställning först och kolla hur det ser ut. Jag har -1,8 grader camber fram och fortfarande en cambershims kvar.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Efter jag rasade motorn förra året, tänkte jag satsa på B och en std motor som håller.

Tror jag är mycket vettigt thumbs up - verkar som lätt lurar sig alltid på vad det kostar/håller att köra modifierat.

Citat:
Man kan ju inte säga att man håller på med racing när man aldrig är utanför garaget, eller är det det man kan he he.

Jodå - bara ambition finns , finns nog många pallbocks räsers

Citat:
Du kan nog ta bort lite material på vilken som... Men gör en hjulinställning först och kolla hur det ser ut. Jag har -1,8 grader camber fram och fortfarande en cambershims kvar.


OK tack det låg tre shims nu, provar ta bort dem först thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3981



Josen skrev:

Citat:
Precis samma som på en gammal Saab 99.

Jobbar du på Saab Ragnar ? Hur är stämningen bland saab ingenjörer ?


Bättre idag än på mycket länge... thumbs up

Angående stötdämpare så hade jag nog försökt snegla lite på vad britterna har för erfarenheter vid sitt tävlande i Elise Trophy. Finns ju som du kanske märkt ganska många olika kit till Elisen. Jag är inne på min andra uppsättning eftermarknadsdämpare (1-way AVo -> Öhlins R/T), men mina erfarenheter handlar väl mest om hur de klarar vägsalt, så lyssna inte för mycket på mig...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Bättre idag än på mycket länge... thumbs up


Verkligen kul för er thumbs up se nu till att göra roliga bilar


Citat:
Finns ju som du kanske märkt ganska många olika kit till Elisen. Jag är inne på min andra uppsättning eftermarknadsdämpare (1-way AVo -> Öhlins R/T), men mina erfarenheter handlar väl mest om hur de klarar vägsalt, så lyssna inte för mycket på mig...


Har du lust att dela med dig vad har du för fjäders/krängare setup på din bil ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Beg quick rack landat, lite tur då Titan har slutat göra denna varianten med 2.5 - pinjon 2.5



Dessa delar behöver man enligt Titan motorsport för att fräsha upp ett rack - mycket trevliga och hjälpsamma thumbs up

Citat:

2 x nylon shoes
2 x springs
2 x locking pins
2 x gaiters (if the are a little corroded)
4 x tie wraps (if you replace gaiters)
2 x lock nut


Länk till sprängskiss via Seloc wiki
http://www.manser42.freeserve.co.uk/Elise%20Steering%20rack.pdf

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365




_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
JC
Kungsbacka
Här sen Feb 2004
Inlägg: 303



GRATTIS i efterskott då.
Där satt den du! Helt rätt färg och allt!

Lycka till med ombyggnationen!

_________________
Jonas Christensen
NA NA NA 944S2 NB NBFL NB NA NA NB NB
106 Rallye
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180



Kan du ta dej till UK så har du 8-9 tim på dej att bjuda hem denna.
http://cgi.ebay.co.uk/LOTUS-ELISE-S2-FRONT-CLAM_W0QQitemZ230430158686Q . . . .

MVH/Sam

Edit:Precis när jag postade här togs den bort men verkar inte vara såld,håll koll.
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
JC skrev:
GRATTIS i efterskott då.
Där satt den du! Helt rätt färg och allt!
Lycka till med ombyggnationen!


Tack - kul att den föll herrn i smaken och passar pojkarna som kör exklusiva räserbilar

RizaQ skrev:
Kan du ta dej till UK så har du 8-9 tim på dej att bjuda hem denna.


Tack för bra tips thumbs up, frakten är en sak att lösa tror den måste ner i en låda på något sätt för att kunna skeppas hyffsat säkert

Hittade denna också på tyska ebay, om jag förstår tyskan rätt så kan den levereras målad också thumbs up
Någon form av elev-jobb ?
Men tror det är skilland på S2 K-serie baserade varianten och Toyota baserade front delen.

http://cgi.ebay.de/Frontteil-Lotus-Elise-MK-2-in-Wunschfarbe-RARITAT_W . . . .

Går nog att laga den jag har men mina erfarenheter av plastande är att det har 3 x lång tid man tror och kostar 2 x vad man tror

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



[quote="Josen"]
JC skrev:
GRATTIS i efterskott då.
Där satt den du! Helt rätt färg och allt!
Lycka till med ombyggnationen!


Tack - kul att den föll herrn i smaken och passar pojkarna som kör exklusiva räserbilar

RizaQ skrev:


Hittade denna också på tyska ebay, om jag förstår tyskan rätt så kan den levereras målad också thumbs up
Någon form av elev-jobb ?
Men tror det är skilland på S2 K-serie baserade varianten och Toyota baserade front delen.

http://cgi.ebay.de/Frontteil-Lotus-Elise-MK-2-in-Wunschfarbe-RARITAT_W . . . .


Det är inget elevarbete, "originalteil" = originaldel. Men jag vet inte om en MK2 passar på din.

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180



Eftersom du i huvudsak ska använda den på bana hade jag nog i första hand fixat den du har.
Inte hela världen om det inte blir 100%,eller hur?
Kanske dessa kan hjälpa dej,har iaf mekat med speedster karossen.
http://www.custommania.se/
MVH/Sam
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Hej JOSEN

Det är ganska korta bitar som ska skarvas i hop och biltema säljer plast för 110:-kg lägg till ett par hundra för matta och sliprondeller så dyrt blir det inte och arbetet är enklare än förlängningen av motorhuven som gjordes på CPAC SEVEN

_________________
Rolf osbeck
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Rolf.osbeck skrev:
Hej JOSEN

Det är ganska korta bitar som ska skarvas i hop och biltema säljer plast för 110:-kg lägg till ett par hundra för matta och sliprondeller så dyrt blir det inte och arbetet är enklare än förlängningen av motorhuven som gjordes på CPAC SEVEN


Tack Rolf för peppningen, får slå ut latmasken och plasta på thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Ja, ut och jobba med dig nu! thumbs up

Verkar förresten som jag har sålt Jesusbilen så vi får se vem av oss som kommer till start först...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
TPR skrev:

Verkar förresten som jag har sålt Jesusbilen så vi får se vem av oss som kommer till start först...

Kul att det rör på sig - hur kommer den att åter-uppstår ? Förstår jag det att du också stolt ägare av Elise/Speedster då ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Josen skrev:
Kul att det rör på sig - hur kommer den att åter-uppstår ? Förstår jag det att du också stolt ägare av Elise/Speedster då ?


Nja, been there, done that!
Det blir nog en Miata istället, ev för cupen annars blir det samma spec men med kompressor istället.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 111s 2002
<<   1, 2, 3, 4 ... 27, 28, 29   >>
50 besök senaste veckan (233883 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande