Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S2 111s 2002 | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 27, 28, 29 >> 34 besök senaste veckan (233863 totalt) |
Sammanfattat
Premiär race med bilen på Kullen med SPVM, händelserik helg med mycket slit men bra belöning dubbel segrar i B och close-combat med A bilar i blötan Lotusen satt mig på prov men höll hela helgen igenom med lite ansträngning SSK säkerhets-folk tycker att jag skall fixa extra båge för min höjd i bilen ( bula ) - kan man sätta på en sån efter utan försvaga OEM bågen ? Roadsport A & B i samma heat. Proffsig arrangerat av SSK. Kul att träffa all räsers igen Imponerad av Henric Månsson som 1:a gången på Kullen körde så fort ! Miator imponerar också med grymma tider nu, snart kommer 1.00 tider med Roadsport C (7 kg/hk) - 2012 kanske 59.xx t.o.m ? Reslutat listor via www.sskracing.com - vi verkade inte finnas på mylaps ? Nästa rejs blir SSM, Mantorp är för nära och måste jobba i US några veckor.. Mycket att fixa till SSM... Lite spontana bilder, strulade med GOPro-kamera. I blötan.. Line-up, Cobran gick fort - snygg ! Lite längre rejs-rapport ----------------------------------------------------------------------- Fredag - tar en dag ledigt för att hinna plocka ihop det sista. Volvo-jobbet kräver mycket tid nuförtiden Strular med fälgar och hjulmuttrar. 15-tums blingfälgen tar i broms-oket..., måste använda spacer -> hjulbultar räcker-inte. Fel plastring från leverantören osv, el-installation och annat pyssel.. Blien packad + Elisen lastad på kärra 24.00, några timmars sömn och 05.00 mot rullar vi mot Götene och Kinnekulle ring. Mycket funderingar på om bilen skall hålla.. Lördag - besiktningar, förarmöten, träningar, kval och rejs ett. Anmäla och besiktning inga problem, proffsigt utfört av SSK 1:a träning - bilen känns helskum. Vad har jag gjort ? Bilen beter sig mycket märkligt, slirar på inner-hjul och allmänt lynnig. Kan inte gå på gas i kruvor utan hjulspinn fulla ställ under bron Förstår inget. Trots det höga 1.0.3 tider. Går av banan och börjar felsöka, tror först att det är min senaste sänkning och misstänker att fjädrarna som ligger lösa göra tt inner-hjul spinner ( inget tryck på backen ) börjar mäta och pyssla, ändrar lite setup. Strax innan träning frågar Kumho Martin varför jag har fel däck fram och bak !! - inte undra på att bilen var skum, Tusen tack Martin för din skarp-syn. Man skall inte stress-meka kvällen innan rejs-rättar till misstaget. 2:a träningen - person-bästa på Kullen Bilen känns nu 'normal', matar på några varv och sätter på slutet serie av 1.01.tider, överkör slutet och göra några riktig snygga snurrningar. Väldigt känsligt med luft-tryck bak, har överkört och bränt vänster bak däck.. Kval - får inte fria varv + inget flyt Justerat lufttryck och ställt bilen mera mot understyrt, hamnar lite i trafik och har svårt att hitta bra rytm, lyckas inte hitta 1.01 tiderna igen, landar på låg 1.02 tid. Lyckades ändå med tiden ta pole i B. Rejs ett - rullade start och händelfattigt rejs Har Max med en motorstark TR bredvid i rullande start, lugnt och fint tar vi oss ut till start. Ligger på hårt och är rädd för att Max skall gasa ifrån mig i start. Starten går och jag får lite hjälp av en A-bil som håller resten av B-fältet bakom i start så jag kan rycka och skaffa mig en lucka. Matar på 15 varv och jagar Audi TT och tar seger i B. Efter målgång börjar bilen svaja på tomgång och rycka i gas pådrag, läser av felkoder via OBDII får TPS är trasig. Alla Elise rejser jag talat med i UK "you must bring a TPS with you as spare." - osäker på om jag kan köra Söndag.. Pysslar med sensor ( har ingen i reserv) och får bilen gå hyffsat, drar fullt på höga varv i alla fall. Söndag - warm-up och rejs två Dagen ser ut att bjuda på blött rejs, inte min favorit. Ny bil, Elisen trivs sådär med stokastiskt grepp i bakvagnen Warm-up - nya däck på att testa Sol och torrt. Skönt pass med bra jämna serie på blanka 1.02 tider, justera luftryck många gånger och ser fram emot rejs 2 i torrt. Efter warm-up kommer hagel och regnskurar blandat med Sol. Upptäcker glapp i ett motorfästen, stress-mekande är INTE bra. Får riva ner DIFFUSOR + undertrays för att komma åt och dra fast. Kravlar runt i blötan och fixar till det. Ställer om bilen för blött > mjukare dämpare + höjder luften runt om Rejs två - nervöst, stressigt och min soft-topp lyckas strula till starten för heatet. Pysslet med däck, motorfästen, omjustering gör att jag är sen till line-up. Första gången med bilen på blött och har respekt för hur snabbt den kan släppa + at Kullen inte är kul att gå av på. Vet att Niklas är stark i blött så tänker ta det easy.. Under line-up lossar ena fästet till Soft-topen, fepplar med det och tror att jag strular till starten.. sorry för det. Starten går och vi kör hårt i blötan med A-bilarna. Niklas avancerar själv kan jag inte koncentrerar mig p.g.a. soft-top strulet. En sjua snurrar och SC kommer ut. Tar beslutet att stanna och riva ner soft-topen under SC varven, jagar ikapp och är sist i fältet vid omstart. Bilen går grymt i blötan och jag vågar köra den på gränsen , plöjer mig igenom fältet och är snart uppe i A-tätklungan. Underhållande att se Camaro-cup bilen drifta vilt över krönen, inget man stoppar in nosen för med en Elise Torkar upp mer och A-bilar dirver iväg lite mera. Går i mål som B-segrare och några A-bilar bakom. Kul att hänga med A-klungan in i mål, Duratec 230 hp om några år och kanske kan man ge dem en match.. Niklas du behöver mera motor nu för att hänga med i B !! _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Tills dess får jag hoppas på skyfall på banan och torrt i depån, för blä va med vatten det är överallt i packningen. Du hade bra fart under bron när jag själv kanade rejält ut ur böjen (men det var bra grepp in) |
||||
Pysslar vidare med att optimera
Lotus stol-kopia i bilen, tjänade några cm i höjd också Pysslade till lite med alu-fästen och utnyttjar kupé bra Tittar runt på olika burar/bättre bågar, OEM lösningen känner jag mig inte säker i. Skall ocks försöka lägga på en bula över förarsidan. Tror det lutar åt en 4p från Hot-laps som kan byggas ut till 6p lätt. Denna har klarat rulllningar bra i ET http://hot-lap.com/#/4-point-cages/4 Färdiställt kill-switch, mycket enklet med bryt-rälet och Lotus enkla el-system Bara att lägga Generator + och Bat + på ena sidan tyco-relät och resten på andra, klart. Allt snyggt samlat vid batteri och en jord fram till byten Anmärkningen från SSK var att bara täcka det hela lite _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
I denna tråden är det på riktigt iaf
Man kanske skulle montera in sin sittastillstol i bilen,kanske kan tjäna lite tid till på det. Har en lämplig köpt av Roxan men dina ser fina och lätta ut,går det i bägge samtidigt? _________________ Sammy Nilsson Lotus Elise S1/111S https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58816&highlight= Biltransporten https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=69014&highlight= |
||||
Allt du kan göra för att komma ner i bilen, sitta still och öka din känsla ger varvtider Köpte bara en stol, men det går utan problem att lägga i två , inte så där bekväm SSM anmälan är uppe också - hinner du med dit ? http://sportvagnsmeeting.se/wp/?page _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Överlåter nog det eventet till de stora grabbarna men lär nog dyka upp i depån med Lotusen om man får köra ner utom tävlan som supporter för Lotus åkarna _________________ Sammy Nilsson Lotus Elise S1/111S https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58816&highlight= Biltransporten https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=69014&highlight= |
||||
Brukar vara publik-körning som kräver många bilar för att köra åskådare - kanske kan vara något ? _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Möjligheter öppnat sig att åka Mantrop - jobb resa ev flyttad
Tappert lite start-fält i B nu skitkul med Audi TT frå ACE folket åker i B Vi blir fler och fler - nu väntar jag i alla fal lite fler sköna Eliser som borde börja köra B är klart bästa klassen > Lagom med effekt, bra blanding, skön avspänd stäming
Att pyssla med inför helgen - Fixa slät undertray (fimpa OEM dfffusorn ) - Byta TPS - Efter dra allt - Göra om hjulinställningar - Kanske stressa hem en tuffare ARB från UK _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Detta skulle kunna innebära att du monterar dit en plåt för att slippa tillägget och sen enkelt kan återgå till original. Men då ska den täcka hela diffusorn, från den plana undertrayen och hela vägen bak, så det blir ett tätt plan under bilen, utan vinkel från horisontalplanet i bakkant. Men det kanske är enklare att bygga en ersättningsplåt (plan horisontal) till original diffusor, jag har ingen koll på vad som är mest praktiskt. |
||||
Pysslade ihop en så liten undertray/täck-skiva som möjligt, liten vinklel blir det allt.. Den täcker bara central delar av v-låda,hjulupphängnin + att den håller ihop clamen Lite fördelar + Lättare + Släpper nog ut mera värme OK - eller slänger du och Anders in en protest och hävdar 5% på denna med ? Mr Mumm får dömma på Mantrop annars _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Pysslat med hjulinställningar höjder, spacers och lite nya fjädrar med hjälp-fjäder, hoppas jag skall ge lite mera i driv...
Första testet på högsbo-ring,lovar gott, stabliare bil och mera grepp/trust i baken , något understyrd igen Velar stöddigare krängar skall beställas eller inte...Svårt att ställa in den mesta verka hända på det som justeras bak, inte alls som Miatan.. Kan inte bestämma om jag skall köra den mjuk eller år hårdare hållet. I regn gick den som en dröm på soft-settings Strular vidare med TPS, ny sensor verkade inte lösa felet Läser jag felkoden ser det ut som sensors inte hittas samma fel sätts om jag rycker kablen. Får mäta upp pot lite och fråga på Seloc om någon vet... Beter sig skumt... Kanske har jag missat detta
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Köpte en bur på E-bay Skall bara hitta ett sätt att få hem den för vettiga slant, med lite tur är den i till SSM
Snart dags för Mantorp-övning med kul Roadsport Start-fält B och C dominerar nu, fler i B
Motorstarka bilar tror jag gynnas, varvtider från förra året - Max dominear i B kanske
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
http://www.mylaps.com/results/showev och https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||
Tack bra överlag men klantade till det lite i frösta med att snurra i 180 knyck i slutet på rakan ( förarmiss), rapport och film kommer... _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
För att tysta allt tjat om min knarkar-Opel som drag-bil fixade jag en rejäl support bil
Full rustad FH supportade helgen , fick pyssla till lite ramper av ett par ram-ben till en FH, blev kanon. Sov gott i de-lyx-hytten Söndag - Warm-up och Kval Warm-up 10 min Fräshar upp mig på banan, första gången med Elisen. Lite halt och stokatisk grepp. Äldre sett Yokosar som skall köras slut på under helgen. Hittar lite bra luft-tryck Kval 20 min Eldar på så gott jag kan, lyckas inte få till vissa partier, hjulspin och har ännu inte fullt förtroende för bilen i vissa partier. Motorpaketet verkar hålla trots hårdhänt körning i värmen.... Sätter en 1.34.6 tid och är bakom super-miatorna och Max i start-leden Inspektion av bilen, läckade bakre Gaz dämpare + innerdamasker som släpp igen och sprutat fett , vad detta strular... Torkar bort fett och testar, verkar hålla. Gaz UK fixar dämparn till Knutan lovas det över mail idag Måndag - rejs dag Kraftmässigt är jag stark på slutet av rakan men hänger inte med super-miatorn och Max/Audi TT över hela varvet. Ett triumf visar sig Lotusen ha - starten ! Race 1 - super start 1 och full snurr i Mjölby Stående start med flagga, otydlig start generellt. Har övat lite starter och hittat bra varvtal. Kommer iväg perfekt, slitna rover spisen matar på bra och vi kliipper alla i starten och vi är först ut i C/B fältet Jagar på några varv och lyckas med nöd och näppe hålla undan hungria och snabba bilar bakom. Max tar sig rättmätligen förbi, i iver att hålla undan från super-miatorna bromsar jag på mig slutet av rakan och går in i sväng med broms i en Elise, klantigt - snurr i ett rökmoln är given. Miator håller undan snyggt och ingen fara skedd Väntar ut fältet och kör upp mig några placeringar. Race 2 - super start 2 , härlig fajt med Sjua Samma start som rejs 1, nu längre bak i fältet. Vi lyckas igen komma iväg snabbt och är 3:e B-bil ut, skitkul ! Kämpar 10 varv med att hålla Malin bakom mig och vi går sida sida i mål Foto Fredrik Nyström - Lotus - Lotus - Lotus Har lite att jobba på för att hitta klippet i kruvor körning + setup måste fixas, hur vet jag inte dock.... Effekt mässigt hänger jag inte med heller, A-trop mot Max och TT blir ingen hit. I mellan registert åker även super-miator ifrån tror det mest beror på utväxlingar och annat Hemma igen efter en kul helg - bilen hel och redo att uppdaters för SSM Lite film kommer.. _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Lite film - taskigt ljud sorry
Race 1 - Start - Snurr och lite A-bilar på slutet http://www.youtube.com/watch?v=wi_VP Race 2 - Kanon start igen http://www.youtube.com/watch?v=TlR8_ _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Kanon-bilder från Racefoto
http://www.spvm.se/index.php?mact=Ga Lite fusk klipp Line-up för kvällen.. Tjuvstarter ? Hela fältet in - kul med blandade klasser denna gången _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Buren i garget Gick smidigt med DHL pick-up i UK, ca 1000:- för transport, helt ok
Måste tyvärr dela den för att göra installationen, fick av Hot Laps lite instruktuioner att försiktigt splitta den i svetsfogen mot huvudbågen och sen installera och låta proffs svetsasamman den. Lite pyssel med detta helt klart. Uppfattar buren gedigen, väger ca 25 kg... Tror jag skall pyssla in en bältesfästning i buren på samma sätt som OEM bågen har så går nog SBP går lite lättare, undrar om detta försvagar infällning av detta buren ? ( bild OEM bågen) Hinner inte installera innan SSM, är på resade fot via jobbet i US i två veckor, hade hoppast inför nästa rejs med det kommer pang på med SPVM, två veckor efter på Falkenberg, tajt schema i år.... Beställt hem lite ny fjädersettning från Demon att testa mot Knutan (Faulkern fjädrar finns i Gaz Gold dimensioner) för rimliga pengar http://www.demon-tweeks.co.uk/Motors _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S2 111s 2002 | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 27, 28, 29 >> 34 besök senaste veckan (233863 totalt) |