Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 111s 2002
<<   1, 2, 3 ... , 27, 28, 29   >>
31 besök senaste veckan (233829 totalt)
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



andersh skrev:
Hur är det med Kitcars? Ex om en Seven byggts med ett motorfabrikat. Kan denna sedan bytas till annat fabrikat utan att regga som ombyggt eller det är bara att anmäla en ny motortyp.

Samma gäller för ombyggda och amatörbyggda.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej Anders

Omregistrering sker normalt vid motorbyte även på Sjuor

Min sjua registrerades om vid motorbyte från en Fordmotor (Kentmotor) till en annan (Zetec) kanske onödigt med tanke på SPVM men jag vill ha en bil där jag slipper problem vid den normala besiktningen

Någon har även reggat om sin sjua vid byte av stel bakaxel till Dedion

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Varför Duratec och inte Honda?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
JohnC skrev:
Varför Duratec och inte Honda?


Hondan är fin också men vägt det fram och tillbaka Ford

+ Mera lik Rovern i installation
+ Lättare/mindre
+ Bättre moment förmåga
+ Avända Rover lådan, inget drivaxel-strul
+ Inget varvmonster
+ Coolare

Sen finns det fördelar med Hondan också thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Bra sammanfattat.

Jag ringde om Duratec konvertering i UK och det blev lååångt från gratis och mitt konstaterande var att det blev ungefär samma eller t o m lite dyrare med Duratec konvertering när jag ringde runt lite och då ingick växellåda i Honda alternativet.

Hur som lycka till. Blir spännande att följa!


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401



Josen skrev:
Rikard Niva skrev:
Då jag inte hänger med... men varför måste du reg.a om? och
vad skulle hända med ett utanför lådan tänk? Rx8 4 port (192) alt 6 port (232)


Lotusen har sålts med Rover och säljs idag Toyota, men inte med Ford, dvs jag måste då regga om med allt det pysslet som nu skall till. Skall väl gå bra men det blir den del pyssel helt klart.


Skulle du slippa regga om bilen om du bytte till en Toyota-fyra alltså? T.ex. en 190hk från 111R?
I så fall känns det ju som ett mkt smidigare val, men du har antagligen redan övervägt det?

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Fejlep skrev:
Josen skrev:
Rikard Niva skrev:
Då jag inte hänger med... men varför måste du reg.a om? och
vad skulle hända med ett utanför lådan tänk? Rx8 4 port (192) alt 6 port (232)


Lotusen har sålts med Rover och säljs idag Toyota, men inte med Ford, dvs jag måste då regga om med allt det pysslet som nu skall till. Skall väl gå bra men det blir den del pyssel helt klart.


Skulle du slippa regga om bilen om du bytte till en Toyota-fyra alltså? T.ex. en 190hk från 111R?
I så fall känns det ju som ett mkt smidigare val, men du har antagligen redan övervägt det?


Jo titta på det men behöver ju nå +250 --> 300 hk och ligga på samma vikt (~830 kg) för att ha rimlig changs att hänga med sjuorna ( ~700 kg och +250 hk) . Hoppas på bättre areo/chassi/broms/körning

Sen för att byta till en Toyota är det massa jobb med annan sub-frame osv.. Bättre då att byta till Exige
Men Toyota-snurran faller bort(tung), sen gillar jag inte överladdat och Toyota i Elisen....

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Det är ju inte bara övereffektspotentialen som styr, det gäller att titta på register mot utväxling också.
Även om 300hk ur 2 liter/9000rpm (och vikta för 240) låter lockande så kan en 2,5L med lägre varvtal passa bättre (även om beräkningseffekten ligger närmare verkligheten).

Risken att ramla ur registret stör körningen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



En Toyotamotor är väl inte en Rovermotor alltså krävs även här omregistrering av Elisen

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Kul val Roadsport A känns som framtiden! (Kanske även för bilar med tak?)

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Uffe24 skrev:
Kul val Roadsport A känns som framtiden! (Kanske även för bilar med tak?)


+1 visst är det

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Skoj om du byter till Duratec. Det är en bra och lätt motor thumbs up
Om du också byter till Roadsport A blir det ännu bättre

Men att det finns sjuor idag på ~700kg med 250+hk är nog en dröm. Bengt är nog den som har mest på ca 230hk, Anders strax under det och Henric ca 220 och jag ca 210. Jag planerar också ett motorbyte och omregistrering. Vi får se när tid och pengar finns för det.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Skoj om du byter till Duratec. Det är en bra och lätt motor thumbs up
Om du också byter till Roadsport A blir det ännu bättre

Men att det finns sjuor idag på ~700kg med 250+hk är nog en dröm. Bengt är nog den som har mest på ca 230hk, Anders strax under det och Henric ca 220 och jag ca 210. Jag planerar också ett motorbyte och omregistrering. Vi får se när tid och pengar finns för det.


Tack Magnus - skönt då kan jag sova bättre och slippa dessa mardrömmar om 300 hk sjuor thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Plockar lite med Ford-snurran




_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Den ser trevligt ren ut thumbs up

Hoppas att den är ok rätt igenom och inte är ett tvättat sjöbottenfynd.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej Joachim

Skall du köra omoddat, vad lämnar i så fall en sådan i original 140hk??

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Hej

Hoppas den är ok, kommer ju från Cai ( elise räser i Holland ), skall ta ner adapterplattan/koppling och fräscha till alla delar är tanken.

Bengt ; Moddad, idag har den ITB lite vassare kammar, milt trimmad, tror inte jag får ner den med OEM plenum.
Lämnar runt 190 hk tror jag, men som du vet räcker inte det mot Formel Sevens Behöver ju komma upp på 250 hk med vrid, låda, diff-spärr som stämmer om jag skall ha en changs.

Kanske blir en 2.5 L variant sen eller fila på denna, får se. Tror inte vev och kolvar hänger med på 2.0, men om jag fattar Ford världen rätt har 2.5 nyare bättre delar internt.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Josen skrev:
Hej

Hoppas den är ok, kommer ju från Cai ( elise räser i Holland ), skall ta ner adapterplattan/koppling och fräscha till alla delar är tanken.

Bengt ; Moddad, idag har den ITB lite vassare kammar, milt trimmad, tror inte jag får ner den med OEM plenum.
Lämnar runt 190 hk tror jag, men som du vet räcker inte det mot Formel Sevens Behöver ju komma upp på 250 hk med vrid, låda, diff-spärr som stämmer om jag skall ha en changs.

Kanske blir en 2.5 L variant sen eller fila på denna, får se. Tror inte vev och kolvar hänger med på 2.0, men om jag fattar Ford världen rätt har 2.5 nyare bättre delar internt.



Kör en säsong och sälj sedan bojsänket till mig billigt

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Josen skrev:
men om jag fattar Ford världen rätt har 2.5 nyare bättre delar internt.
Mazdas 2.5 (vad ford klantat till kan jag bara gissa ) har smidd vev och dubbla motvikter (mindre hopprep). Men med 100mm slag så blir det nog att varva lite mindre extremt oavsett, så reglementets begränsning passar nog ganska bra (räknas som 250 jämförelsegrunkor vid max 7500rpm).
300 är ju en målbild, men "bara" 280 blir ju intressant det med

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Några exempel från "min" motorbyggare i england

Han har efter många år lagt ner sin verksamhet

Westfield Ford Duratec 2000cc Raceco 280 2 litre RACECO UK 286.5@8784 186.4@7287

Westfield Ford Duratec 200cc Raceco 280 2 litre RACECO UK 286.5@8785 184.8@7346

Caterham Seven Supersprint Ford Duratec 2000cc Raceco 260 2 litre Raceco 263.1@8505 183.6@6988

Caterham Seven Ford Duratec 2,300cc Raceco 250 New exhaust. Compare with Raceco 250 to see improvements. Raceco UK 260.2@7513 210.6@5326



Länk

http://www.dyno-plot.co.uk/dyno/dynoplot/id%26sort%3Drec%26but_sea%3Dq . . . .

Lycka till

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Long time no see

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 111s 2002
<<   1, 2, 3 ... , 27, 28, 29   >>
31 besök senaste veckan (233829 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande