Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S2 111s 2002 | << 1, 2, 3 ... , 27, 28, 29 >> 31 besök senaste veckan (233829 totalt) |
Samma gäller för ombyggda och amatörbyggda. |
||||||
Hej Anders
Omregistrering sker normalt vid motorbyte även på Sjuor Min sjua registrerades om vid motorbyte från en Fordmotor (Kentmotor) till en annan (Zetec) kanske onödigt med tanke på SPVM men jag vill ha en bil där jag slipper problem vid den normala besiktningen Någon har även reggat om sin sjua vid byte av stel bakaxel till Dedion / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Hondan är fin också men vägt det fram och tillbaka Ford + Mera lik Rovern i installation + Lättare/mindre + Bättre moment förmåga + Avända Rover lådan, inget drivaxel-strul + Inget varvmonster + Coolare Sen finns det fördelar med Hondan också _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Bra sammanfattat.
Jag ringde om Duratec konvertering i UK och det blev lååångt från gratis och mitt konstaterande var att det blev ungefär samma eller t o m lite dyrare med Duratec konvertering när jag ringde runt lite och då ingick växellåda i Honda alternativet. Hur som lycka till. Blir spännande att följa! _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Skulle du slippa regga om bilen om du bytte till en Toyota-fyra alltså? T.ex. en 190hk från 111R? I så fall känns det ju som ett mkt smidigare val, men du har antagligen redan övervägt det? _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||||
Jo titta på det men behöver ju nå +250 --> 300 hk och ligga på samma vikt (~830 kg) för att ha rimlig changs att hänga med sjuorna ( ~700 kg och +250 hk) . Hoppas på bättre areo/chassi/broms/körning Sen för att byta till en Toyota är det massa jobb med annan sub-frame osv.. Bättre då att byta till Exige Men Toyota-snurran faller bort(tung), sen gillar jag inte överladdat och Toyota i Elisen.... _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Det är ju inte bara övereffektspotentialen som styr, det gäller att titta på register mot utväxling också.
Även om 300hk ur 2 liter/9000rpm (och vikta för 240) låter lockande så kan en 2,5L med lägre varvtal passa bättre (även om beräkningseffekten ligger närmare verkligheten). Risken att ramla ur registret stör körningen. |
||||||
En Toyotamotor är väl inte en Rovermotor alltså krävs även här omregistrering av Elisen
/ Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Skoj om du byter till Duratec. Det är en bra och lätt motor
Om du också byter till Roadsport A blir det ännu bättre Men att det finns sjuor idag på ~700kg med 250+hk är nog en dröm. Bengt är nog den som har mest på ca 230hk, Anders strax under det och Henric ca 220 och jag ca 210. Jag planerar också ett motorbyte och omregistrering. Vi får se när tid och pengar finns för det. |
||||||
Tack Magnus - skönt då kan jag sova bättre och slippa dessa mardrömmar om 300 hk sjuor _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Den ser trevligt ren ut
Hoppas att den är ok rätt igenom och inte är ett tvättat sjöbottenfynd. |
||||||
Hej Joachim
Skall du köra omoddat, vad lämnar i så fall en sådan i original 140hk?? / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Hej
Hoppas den är ok, kommer ju från Cai ( elise räser i Holland ), skall ta ner adapterplattan/koppling och fräscha till alla delar är tanken. Bengt ; Moddad, idag har den ITB lite vassare kammar, milt trimmad, tror inte jag får ner den med OEM plenum. Lämnar runt 190 hk tror jag, men som du vet räcker inte det mot Formel Sevens Behöver ju komma upp på 250 hk med vrid, låda, diff-spärr som stämmer om jag skall ha en changs. Kanske blir en 2.5 L variant sen eller fila på denna, får se. Tror inte vev och kolvar hänger med på 2.0, men om jag fattar Ford världen rätt har 2.5 nyare bättre delar internt. _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Kör en säsong och sälj sedan bojsänket till mig billigt _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
300 är ju en målbild, men "bara" 280 blir ju intressant det med |
||||||
Några exempel från "min" motorbyggare i england
Han har efter många år lagt ner sin verksamhet Westfield Ford Duratec 2000cc Raceco 280 2 litre RACECO UK 286.5@8784 186.4@7287 Westfield Ford Duratec 200cc Raceco 280 2 litre RACECO UK 286.5@8785 184.8@7346 Caterham Seven Supersprint Ford Duratec 2000cc Raceco 260 2 litre Raceco 263.1@8505 183.6@6988 Caterham Seven Ford Duratec 2,300cc Raceco 250 New exhaust. Compare with Raceco 250 to see improvements. Raceco UK 260.2@7513 210.6@5326 Länk http://www.dyno-plot.co.uk/dyno/dyno Lycka till _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S2 111s 2002 | << 1, 2, 3 ... , 27, 28, 29 >> 31 besök senaste veckan (233829 totalt) |