Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Inför träffar Förarkurs 8:e April Sviestad - 31:e Maj Kinnekulle | 1, 2 >> 4591 besök totalt |
Avancerad Förarkurs bankörning 10:e säsongen
Inkl racinglicens Torsdag 8:e April Linköping - Sveistadbanan Måndag 31:e Maj Skövde - Kinnekulle Ring Efter att ha gått några förarkurser här hemma i Sverige och i England år 2000 så kom jag på att det saknades nån bra här i hemma i Sverige. Inriktningen skulle vara - Hur blir du snabbare och säkrare på bana med din egen bil. Racing licens får du på köpet i kursen. Att investera i sig själv som förare ger faktiskt snabbare varvtider per satsad krona än vad du får ut av att trimma bilen. Vilket var en av de saker jag själv upptäckte efter att ha trimmat först... Och försökt lära mig köra fort sen. på banmötena med Club Alfa Romeo. Tillsammans med Sven Frindelius från Scandinavian Formula School och STCC föraren Niklas Karlsson samt gamle F3 åkaren Anders Fredriccson satte vi upp riktlinjerna för hur kursen skulle vara utformad år 2001 då första kursen gick. Nu går vi in på 10 året med ett sammansvetsat erfaret gäng instruktörer och kursledare som utvecklat metodiken vidare. Över 500 personer har gått kursen genom åren och vi har fått fina kursutvärderingar. En av fördelarna med just Alfa Romeo är att det finns både bakhjulsdrivna, framhjulsdrivna och 4 wd bilar och att de som är instruktörer har haft egna bilar som de åkt bana framgångsrikt med som drivit både bak, fram och på alla fyra hjulen och därför kan vi utbilda avancerat på alla bilmodeller, även gamla vassa Svansmotor Porsche har vi bra koll på hur man åker fort med numera. Kursen är upplagd så att du åker med egen bil på banan. Du kan åka med din standardbil eller banpreppade bil. Ryktet om vår kurs spred sig med åren till andra klubbar och märken och numera är det en stor spridning på märken och utföranden på bilarna. En och annan hyrbil av andra märken har också synts på kurserna då alla inte har haft ordning på sin Alfa eller inte ägt nån Alfa vid kurstillfället. Mini Cooper, Golfar och Renault Clio har synts i depån. Vi släpper in andra märken från andra klubbar på kursen också och man behöver inte vara medlem i Club Alfa Romeo för att delta. Flera nöjda Porsche och BMW åkare har synts på kurserna de senaste åren. Kursen lär dig tekniken att klämma ur det som finns i en bilen du kör. När du väl behärskar de här teknikerna ordentligt har du verktygen och tekniken att i grunden åka fort med alla typer av bilar. Är du primärt ute efter att bara få racinglicens finns det andra sätt som är billigare, detta är i första hand en riktigt bra förarkurs som lär dig att bli snabbare och stabilare som chaufför i din egen bil. Rena licenskurser har inte samma fokus på att få dig snabbare som förare utan är mer inriktade på teori och regler. Vi kommer att vara en instruktör på 5 deltagare. Instruktörerna kommer att åka med i din bil och ge dig konkreta råd om vad du skall jobba på direkt på förmiddagen. Sen tränar du på de momenten själv, och vi åker med igen och ser vad vi skall gå vidare med. Det blir 3 - 4 instruktörs pass under dagen. Där emellan har du fri tillgång till banan under hela dagen. De flesta brukar hinna med 15 - 20 mil på banan så det blir verkligen åka av för din egen del. Det är väldigt lite bilar ute på banan samtidigt så du får mycket och många fria varv i eget högt eller lågt tempo. All instruktion är individuell och ges personligt efter hur du kör och tar till dig de nya kunskaperna. Instruktörerna är erfarna banrävar och tävlingsåkare som är allt annat än åkrädda och som delar med sig av sina erfarenheter på ett sånt sätt att du blir en mycket snabbare och säkrare chaufför. Många av deltagarna på kurserna förbättrade sig med mellan 5 - 8 sekunder på varvet under dagen och generellt får kurserna en mycket bra utvärdering. Till de mer erfarna banåkarna som deltar jobbar vi hårdare med moment som är anpassade till deras status som förare för att kapa de där sista tiondelarna runt varvet. De pengar och den tid du avsätter på en förarkurs är i regel bättre investerade pengar än de förbättringar och trimmningar du gör på din bil. Det finns ofta MYCKET mer fart och resurser att ta ut ur din bil om du bara får hjälpen att hitta det på ett säkert och bra sätt. Hot Laps - i din egen bil, ett moment som vi kan erbjuda, om du vill. Någon av instruktörerna kör din bil med dig brevid för att visa vilken inneboende potential som finns i bilen. Vi brukar köra din bil ett par tre varv ordentligt fort för att du själv skall tappa lite av respekten för din egen bil. Då får du själv uppleva hur mycket mer som finns kvar att ta fram ur den med rätt kunskaper. Det är ju kursens mål - att du skall bli snabbare och säkrare i din egen bil och just detta moment brukar många vilja uppleva. Att konkret få åka med och se hur nån erfaren snabb förare gör för att åka fort med just din egen bil. Inte bara snacka utan också göra och köra ! om man tittar på banmöten i klubbarna så är det inte alltid killarna med de värsta och ballaste bilarna som är snabbast runt varvet, till råga på allt så sitter de och flinar bakom ratten och har roligt trots att deras bilar knappast är märkvärdiga ! Kursens målsättning är att sikta dit. Du får en instruktions DVD som skickas ut veckan innan som du skall titta igenom hemma noga för att vi skall slippa traggla teori pass dagen vi har på banan. Många andra eventföretag har mycket teorisnack och kaffedrickande på schemat under sina bandagar. Vi fokuserar på att har mycket tid på banan. Du får också fylla i papper om dina tidigare erfarnehter och vad du förväntar dig att få ut av kursen. Då kan vi kan placera dig med rätt instruktör samtidigt som vi vet vad du vill slipa extra på under din dag på banan. Du får frukost när du kommer fram till banan på morgonen, lunch, massor av fika och läsk samt diplom och racinglicens. För de som vill övernatta kvällen innan för att vara pigga och utvilade på morgonen kommer vi att ordna vandrarhemsövernattning tillsammans med instruktörerna till ett bra pris. Kursens pris är 3 000 kronor och vi har ett maximerat antal deltagare och det brukar att bli fullt snabbt. När du genomfört kursen får du också svensk racinglicens vilket gör att du kan tävla i Corse serien eller köra långlopp eller annan banracing. Flera deltagare har fått kursen i present eller låter den snälla chefen på sitt företag få en utbildningsfaktura på beloppet. All fakturering och ekonomi genomförs av ett företag som heter Företagssupportrarna vilket har fördelar för fakturering och försäkringsfrågor för bilarna och människorna på banan. Kursen arrangeras av privat förarskola Vill du veta mer ringer du Åke Nyberg på 0708 - 407 407 Vill du göra en anmälan till kursen, skicka ett mail till ake.nyberg@par.se då skickar jag ett mail i retur med instruktioner om betalning mm. _________________ Åke Nyberg |
||
Är det någon härifrån som kommer på kursen?
Från 944Sverige.com forumet är det en "bunt" folk som kommer. Själv deltar jag som instruktör både på Sviestad och på Kullen. |
||
_________________ Erik Brundin Mini 2000 -73 http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=6628 Och en bruksbil.... |
||
Du är välkommen! |
||
Japp, till Sviestad kommer det en svart Alfa 75 turbo med en glad amatör bakom ratten! Väntar på instruktions-DVD bara... _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Tackar!
Får nog nästan boka 1 1/2 plats i ledet, tänkte köra jaguar XJR. Är snäppet längre än dom flesta bilarna på banan misstänker jag (rejsbilar har väl skinnstolar och träpaneler?) Ser fram emot instruktions filmen jag med. _________________ Erik Brundin Mini 2000 -73 http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=6628 Och en bruksbil.... |
||
Det brukar vara runt 25-30 elever och 3-5 elever per instruktör. |
||
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Läge att skruva dit backspeglarna då Jag lär nog behöva mina, just nu är det lite svårt att se bakåt för någon klåpare har satt ett Toyota-stag i vägen _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Det är ju sällan mer än 10st bilar på banan samtidigt så någon trängsel lär det inte vara.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Kul att få dig som instruktör Peeter. Hur dags passerar du Katrineholm? Tänkte om vi skulle slå följe? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||
Tusen tack för en bra kurs! Är nyfiken på lite bilder jag med. Själv tog jag ett kort, efter avslutad dag med bilen på trailern _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Inför träffar Förarkurs 8:e April Sviestad - 31:e Maj Kinnekulle | 1, 2 >> 4591 besök totalt |