Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Caddy 5.0 V8 Rwd
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 13, 14, 15   >>
834 besök senaste veckan (190912 totalt)
sideburn
Jönköping
Här sen Jul 2008
Inlägg: 178



Blir det någon special drivknutshistoria eller får man fråga varför du sågar sönder drivknutarna?

// Patrik

_________________
Patrik Höglund
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Ja alltså de(knutarna) ska ju dras med en del moment orginal.
Därav frågan om mothåll så det inte bara snurrar

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4074


Trådstartare
sideburn skrev:
Blir det någon special drivknutshistoria eller får man fråga varför du sågar sönder drivknutarna?

// Patrik

Blir inga drivknutar alls eftersom det är framnaven jag har kapat i och bilen blir bakhjulsdriven.

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4074


Trådstartare
Lillen skrev:
Ja alltså de(knutarna) ska ju dras med en del moment orginal.
Därav frågan om mothåll så det inte bara snurrar

Ahaa ... nu ramlade poletten ner! Hade faktiskt inte tänkt så långt. Men skulle jag behöva mecka isär navet någon gång i framtiden så får jag väl svetsa på ett plattjärn tex tillfälligt som mothåll, borde väl vara enklast.

_________________
Calle Olsson
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1749



dra dem med bilen på marken allt någon håller på bromsen. hur gör man annars? motorns och växelådans motstånd räcker ju inte vanligt ens

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag hade en liknande lösning på en tidigare bil och jag drog bara med locetite och mutterpickan på bänk och jag upplevde aldrig några problem med det

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4074


Trådstartare
Jahaja ... då var det dags att försöka få lite fart på detta projekt igen. Har inte (förutom MC'n) något annat att skylla denna paus på än att inspiration har saknats.

Jag har sökt efter en rak (och förstås hyfsat rostfri) flaklucka eftersom min var krokig som en banan. Förmodligen pga av osurrad tung last på flaket som rullat in i luckan. Men det var lättare sagt än gjort att hitta en sådan. Så jag svetsade ihop en jigg av lite material som jag hittade i skrotlådan och drog luckan rak.


_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4074


Trådstartare
Tänker göra mellanstycke som hamnar mellan nav och fjäderben som gör att jag kan använda original camberinställning med excenterbult. Men då visade det sej att jag måste kapa ur mer för att fjäderbenet ska gå fritt. Men det finns ju dubbelplåt i innnerskärmen så det blev ju inte så svårt.



_________________
Calle Olsson
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 402



Sjukt fräckt! Hoppas du hittar inspirationen att göra klart den!



_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4074


Trådstartare
Bolero skrev:
Sjukt fräckt! Hoppas du hittar inspirationen att göra klart den!



Tack för peppning, den är både behövd och välkommen efter det långa uppehållet!

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4074


Trådstartare
Mellanstycke mellan fjäderben och nav. (Eller rätt namn för navet fram kanske är spindel?)


_________________
Calle Olsson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Navhållare?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4074


Trådstartare
... sakta men osäkert ...



_________________
Calle Olsson
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



Ett tips! lägg en platta på var sida som
täcker alla 4 bulthålen. (På fjäderbenet)

_________________
peter johansson
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



dubbel

_________________
peter johansson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4074


Trådstartare
p. johansson skrev:
Ett tips! lägg en platta på var sida som
täcker alla 4 bulthålen. (På fjäderbenet)

Bra tips. Men i så fall så får det bli en plattor med 3 hål eftersom den översta bulten på fjäderbenet är camberjustering av excentertyp.
Mellanstycket är dock inte färdigt på bilden. Uppe å nere ska även "gavlar" helsvetsas när jag vet att det inte blir fler justeringar.

_________________
Calle Olsson
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10610



calle_o skrev:
Mellanstycke mellan fjäderben och nav. (Eller rätt namn för navet fram kanske är spindel?)



Jag skulle nog rekommendera att peta i ett par rörstumpar mellan flänsarna. Alternativt stänga den öppna långsidan på delen som kläms.
Så att du kan dra åt bultarna hårt utan att det kläms ihop för mycket.

Du kommer inte åt att svetsa fast stumparna runt om, men det lär inte behövas.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4074


Trådstartare
DJ skrev:
Jag skulle nog rekommendera att peta i ett par rörstumpar mellan flänsarna. Alternativt stänga den öppna långsidan på delen som kläms.
Så att du kan dra åt bultarna hårt utan att det kläms ihop för mycket.

Jag hade tänkt svetsa i bitar enligt det blåa och det röda på bilden när jag har justerat klart. Dessutom så har jag redan svetsat en liten vägg under det gröna strecket. All materialtjocklek : 4mm. Om jag har förstått saken rätt så ska detta bli tillräckligt starkt.


_________________
Calle Olsson
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1690



Man vill ju ha rördistanser mellan plåtarna där för att kunna dra skruvförbandet ordentligt. Rördistanserna behöver inte ens sitta fast i biten (Det blir nog är lite pilligt att få dit om de är lösa distanser i det här fallet, men är ju enkelt att svetsa fast de).

Även efter boxning som det blå och röda du ritat har du ju ett rör, och rör brukar man ju behöva ha distanser i för att kunna bulta ihop ordentligt, annars flexar det och friktionen blir för låg. Eftersom det är i hjulupphängningen skulle jag inte vilja vara utan.

/Markus

_________________
Markus Ålind
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4074


Trådstartare
Qaz skrev:
... annars flexar det och friktionen blir för låg ...
/Markus

Japp, rörbitar får det bli ... enkelt och stabilt.

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4074


Trådstartare
Jag behöver hjälp med lite idéer (gärna bilder) vad gäller designen av bakdelen, bla avgasutsläppen i lämmen. Volkswagen-bokstäverna kommer att tas bort, likaså pressningen ovanför nuvarande handtagsplacering. Handtaget kommer att flyttas till insidan.

Funderar även på någon typ av spoiler/vinge bak. F40'ns vinge tycker jag att är snygg! Men kanske lite högre än jag hade tänkt mej. Finns kanske någon tillbehörsvinge som skulle kunna passa utan alltför stor modifikation? Tips mottages med tacksamhet!


_________________
Calle Olsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Caddy 5.0 V8 Rwd
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 13, 14, 15   >>
834 besök senaste veckan (190912 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande