Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Caddy 5.0 V8 Rwd | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 13, 14, 15 >> 146 besök senaste veckan (190941 totalt) |
Ska du inte ha en flygplansliknande vinge alá F1 sent 1960?
Eller Top Fuel, de hade väl samma stil länge (med kromade rör som stödstag)? |
||||||
Tack för tipsen! Nu har jag fått lite att fundera på!
Intressant idé! Har du (eller någon annan) någon idé om hur dessa skulle kunna vara utformade? _________________ Calle Olsson |
||||||
Är inte baklämmen ganska så "tjock" på din bil?
Om man inte tar bort typ halva tjockleken på lämmen så tror jag inte att det blir snyggt, känns som att det blir tunnlar igenom baklämmen _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Ur ren aero-synpunkt tror jag på lock på flaket och en vinge av GT-typ. GT-vingen för att den är ganska bulta-på. ANlternativ 2 för mig hade blivit oval-vingen (late model?).
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||
Problemet kan nog rundas med att placera galler i öppningarna långt bak, och att "tunnlarna" målas mattsvarta inne i. Då är nog tunnelkänslan borttrollad. _________________ Magnus Falk |
||||||
Jag skulle nog dragit ner avgasrören under flaket och behållt baklämmen intakt. Sen hade jag täckt flaket i öppningsbara ventilerade sektioner. Längst bak med en låsbart utrymme för verktyg m.m. om man ska iväg på en lite längre tur nån gång.
Kolla på Mythbusters avsnittet där dom kollar bensinförbrukning med baklämmen uppfälld/nerfälld så får du ett litet hum om hur luftströmmningen sker bakom hytten. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
En annan sak som skulle kunna stärka utseendet, vara funkis, och samtidigt diskret är att bygga en större diffusor.... Sedan, öppna upp baklämmen ungefär som på en gammal Ferrari 360 Scuderia.
Att det blir någon form av lock över flaket antar jag är underförstått? _________________ Magnus Falk |
||||||
Dum(?) fråga, vad för sorts vinge är GT-vinge och ovalvinge?
Det blir inget tråkigt lock över flaket. Eftersom jag ändå inte får tävla med en pickup och det bara blir åka för kul skull så gör det inget om jag inte sätter några nya banrekord! _________________ Calle Olsson |
||||||
Med GT-vingen menar jag den som var standardiserad innan man gjorde om till nuvarande reglemente med AM/PRO. Ovanvinge = ingen vinge utan luftbrons alla NASCAR/Late Model etc. Nedan bild på GT-vinge: Finns replikör att köpa av varierande kvalitet. Original är säkert dyra. Ska nämna att öppet flak är kasst ur aero-synpunkt, och att göra hål i lämmen gör det ännu värre (Faktiskt!). De flesta vingar funkar bäst om det är lite (eller mycket) undertryck bakom bilen, och på samma sätt gör även vingen sitt till för att en diffusor ska funka. Och en bra diffusor får splitteran fram att funka bättre, och golvet där emellan. Allt jobbar ihop om man fått till det. _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Lock på flaket behövs för att det inte ska bli en virvel stående där = massor med lyft. Men korrekt annars, vingen ska väl helst vara i nivå med taket för ostörd luft. Ska man gå "all in" så ska det ju på endplates modell XL oxå. Endplates kan ju (rätt utformade) göra vinna lättare att få genom bilprovningen... _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||
Nu skulle han ju inte åka VM. Och jag tror inte du läste vad jag skrev. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Utan luckan blir inte mycket bättre. Behövs undertryck för att vingen ska funka bra. Läste vad du skrev, men läte det vara underförstått att luckan skulle vara kvar + lock. Nånstans ska man ju ha sin moonshine oxå? Eller? _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||
Det får nog bli spoiler integrerad i bakluckans överkant. Som påpekats så blir det nog för EPA-likt med vinge.
Men hur bakluckan ska se ut i övrigt ang. ev. luftutsläpp och avgas har jag ingen aning om. Inte ännu i alla fall! _________________ Calle Olsson |
||||||
Du har väl hela flaket fullt med motor, så lock ska det väl bli ändå? Kanske ha kylare i bakstammen?
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||
Som sagt, inge lock tack! Cheva smallblock är den mest använda motorn i roddar etc så förhoppningsvis så ska väl inte motorn behöva skämma för sej utseendemässigt när bilen kommer ut på vägarna. Och vad gäller väta så finns även mycke bra grejjer för marint bruk till CSB. _________________ Calle Olsson |
||||||
Ska det vara på det visat så tycker jag du ska gå all in! _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||
Våra race- och banåkarbilar VW Caddy 5.0 V8 Rwd | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 13, 14, 15 >> 146 besök senaste veckan (190941 totalt) |