Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Caddy 5.0 V8 Rwd
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 13, 14, 15   >>
146 besök senaste veckan (190941 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Ska du inte ha en flygplansliknande vinge alá F1 sent 1960?
Eller Top Fuel, de hade väl samma stil länge (med kromade rör som stödstag)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



Nascar trucks vinge thumbs up

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Tror på att skippa vingen, det finns risk att det mer ser ut som trimmad epatraktor.

Tror istället på rejäla uttag och urluftningar i baklämmen. Funktionellt och bidrar till lyfta utseendet.

_________________
Magnus Falk
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6048



torque skrev:
Nascar trucks vinge thumbs up


Dom är stenhårda thumbs up


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Ska de vara något på rumpan så röstar jag för något mera diskret, typ denna...


_________________
Magnus Falk
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4077


Trådstartare
Tack för tipsen! Nu har jag fått lite att fundera på! thumbs up

stilldouble skrev:
Tror istället på rejäla uttag och urluftningar i baklämmen. Funktionellt och bidrar till lyfta utseendet.

Intressant idé! Har du (eller någon annan) någon idé om hur dessa skulle kunna vara utformade?

_________________
Calle Olsson
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6048



Är inte baklämmen ganska så "tjock" på din bil?

Om man inte tar bort typ halva tjockleken på lämmen så tror jag inte att det blir snyggt, känns som att det blir tunnlar igenom baklämmen

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Ur ren aero-synpunkt tror jag på lock på flaket och en vinge av GT-typ. GT-vingen för att den är ganska bulta-på. ANlternativ 2 för mig hade blivit oval-vingen (late model?).

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



J.Schuman skrev:
Är inte baklämmen ganska så "tjock" på din bil?

Om man inte tar bort typ halva tjockleken på lämmen så tror jag inte att det blir snyggt, känns som att det blir tunnlar igenom baklämmen


Problemet kan nog rundas med att placera galler i öppningarna långt bak, och att "tunnlarna" målas mattsvarta inne i. Då är nog tunnelkänslan borttrollad.

_________________
Magnus Falk
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Jag skulle nog dragit ner avgasrören under flaket och behållt baklämmen intakt. Sen hade jag täckt flaket i öppningsbara ventilerade sektioner. Längst bak med en låsbart utrymme för verktyg m.m. om man ska iväg på en lite längre tur nån gång.

Kolla på Mythbusters avsnittet där dom kollar bensinförbrukning med baklämmen uppfälld/nerfälld så får du ett litet hum om hur luftströmmningen sker bakom hytten.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



En annan sak som skulle kunna stärka utseendet, vara funkis, och samtidigt diskret är att bygga en större diffusor.... Sedan, öppna upp baklämmen ungefär som på en gammal Ferrari 360 Scuderia.
Att det blir någon form av lock över flaket antar jag är underförstått?

_________________
Magnus Falk
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4077


Trådstartare
ezroller skrev:
Ur ren aero-synpunkt tror jag på lock på flaket och en vinge av GT-typ. GT-vingen för att den är ganska bulta-på. ANlternativ 2 för mig hade blivit oval-vingen (late model?).

Dum(?) fråga, vad för sorts vinge är GT-vinge och ovalvinge?


Mats Karlsson skrev:
Jag skulle nog dragit ner avgasrören under flaket och behållt baklämmen intakt. Sen hade jag täckt flaket i öppningsbara ventilerade sektioner. Längst bak med en låsbart utrymme för verktyg m.m. om man ska iväg på en lite längre tur nån gång.

Kolla på Mythbusters avsnittet där dom kollar bensinförbrukning med baklämmen uppfälld/nerfälld så får du ett litet hum om hur luftströmmningen sker bakom hytten.

stilldouble skrev:
Att det blir någon form av lock över flaket antar jag är underförstått?


Det blir inget tråkigt lock över flaket. Eftersom jag ändå inte får tävla med en pickup och det bara blir åka för kul skull så gör det inget om jag inte sätter några nya banrekord!

_________________
Calle Olsson
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



calle_o skrev:
ezroller skrev:
Ur ren aero-synpunkt tror jag på lock på flaket och en vinge av GT-typ. GT-vingen för att den är ganska bulta-på. ANlternativ 2 för mig hade blivit oval-vingen (late model?).

Dum(?) fråga, vad för sorts vinge är GT-vinge och ovalvinge?


Det blir inget tråkigt lock över flaket. Eftersom jag ändå inte får tävla med en pickup och det bara blir åka för kul skull så gör det inget om jag inte sätter några nya banrekord!


Med GT-vingen menar jag den som var standardiserad innan man gjorde om till nuvarande reglemente med AM/PRO. Ovanvinge = ingen vinge utan luftbrons alla NASCAR/Late Model etc. Nedan bild på GT-vinge:




Finns replikör att köpa av varierande kvalitet. Original är säkert dyra.

Ska nämna att öppet flak är kasst ur aero-synpunkt, och att göra hål i lämmen gör det ännu värre (Faktiskt!). De flesta vingar funkar bäst om det är lite (eller mycket) undertryck bakom bilen, och på samma sätt gör även vingen sitt till för att en diffusor ska funka. Och en bra diffusor får splitteran fram att funka bättre, och golvet där emellan. Allt jobbar ihop om man fått till det.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Varför inte sätta en vinge i höjd med flakets överkant...och skippa luckan..?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



ButterflyRacing skrev:
Varför inte sätta en vinge i höjd med flakets överkant...och skippa luckan..?


Lock på flaket behövs för att det inte ska bli en virvel stående där = massor med lyft. Men korrekt annars, vingen ska väl helst vara i nivå med taket för ostörd luft. Ska man gå "all in" så ska det ju på endplates modell XL oxå. Endplates kan ju (rätt utformade) göra vinna lättare att få genom bilprovningen...

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



ezroller skrev:
ButterflyRacing skrev:
Varför inte sätta en vinge i höjd med flakets överkant...och skippa luckan..?


Lock på flaket behövs för att det inte ska bli en virvel stående där = massor med lyft. Men korrekt annars, vingen ska väl helst vara i nivå med taket för ostörd luft. Ska man gå "all in" så ska det ju på endplates modell XL oxå. Endplates kan ju (rätt utformade) göra vinna lättare att få genom bilprovningen...


Nu skulle han ju inte åka VM.
Och jag tror inte du läste vad jag skrev.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



ButterflyRacing skrev:
ezroller skrev:
ButterflyRacing skrev:
Varför inte sätta en vinge i höjd med flakets överkant...och skippa luckan..?


Lock på flaket behövs för att det inte ska bli en virvel stående där = massor med lyft. Men korrekt annars, vingen ska väl helst vara i nivå med taket för ostörd luft. Ska man gå "all in" så ska det ju på endplates modell XL oxå. Endplates kan ju (rätt utformade) göra vinna lättare att få genom bilprovningen...


Nu skulle han ju inte åka VM.
Och jag tror inte du läste vad jag skrev.


Utan luckan blir inte mycket bättre. Behövs undertryck för att vingen ska funka bra. Läste vad du skrev, men läte det vara underförstått att luckan skulle vara kvar + lock. Nånstans ska man ju ha sin moonshine oxå? Eller?

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4077


Trådstartare
Det får nog bli spoiler integrerad i bakluckans överkant. Som påpekats så blir det nog för EPA-likt med vinge.
Men hur bakluckan ska se ut i övrigt ang. ev. luftutsläpp och avgas har jag ingen aning om. Inte ännu i alla fall!

_________________
Calle Olsson
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Du har väl hela flaket fullt med motor, så lock ska det väl bli ändå? Kanske ha kylare i bakstammen?

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4077


Trådstartare
ezroller skrev:
Du har väl hela flaket fullt med motor, så lock ska det väl bli ändå? Kanske ha kylare i bakstammen?

Som sagt, inge lock tack! Cheva smallblock är den mest använda motorn i roddar etc så förhoppningsvis så ska väl inte motorn behöva skämma för sej utseendemässigt när bilen kommer ut på vägarna. Och vad gäller väta så finns även mycke bra grejjer för marint bruk till CSB.

_________________
Calle Olsson
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



calle_o skrev:
ezroller skrev:
Du har väl hela flaket fullt med motor, så lock ska det väl bli ändå? Kanske ha kylare i bakstammen?

Som sagt, inge lock tack! Cheva smallblock är den mest använda motorn i roddar etc så förhoppningsvis så ska väl inte motorn behöva skämma för sej utseendemässigt när bilen kommer ut på vägarna. Och vad gäller väta så finns även mycke bra grejjer för marint bruk till CSB.


Ska det vara på det visat så tycker jag du ska gå all in!



_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Caddy 5.0 V8 Rwd
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 13, 14, 15   >>
146 besök senaste veckan (190941 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande