Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Tråden för Gopro Hero - Nu även med loggmjukvara (sid 28!)
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29   >>
2 besök senaste veckan (160716 totalt)
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



RallyQuattro skrev:
Tror dock du även bör ha permanent laddning till kameran då wifi drar en hel del så en kombo kabel och en mick för bättre ljud o laddning samtidigt bör du köpa.

Tack för tipsen! thumbs up
Har fått olika synpunkter på det där med strömtillförsel, har dock inte bestämt mig om det är kombokabel eller extra batteri som passar mig bäst. Vid alternativet extra batteri kan man ju även satsa på en Battery BacPac som fördubblar batteritiden.

Köpte en beg Hero3 Black igår för vettigt pris så nu skall jag komplettera med tillbehör.
Föurom minneskort och batteri alt kombokabel blir det ett burfäste samt Wi-Fi Remote Mounting Kit 13.

De verkar ha ok priser på en del GoProprylar på XXL ifall man vill handla i butik:
http://www.xxl.se/cykel/traningselektronik/actionkamera-gopro/c/100826?q=%3Anewest%3AbrandName%3AGoPro

Frågan är vilket Micro-SD man skall köpa? Att det skall vara klass 10 har jag fattat men sen verkar ju fabrikatet även spela roll.
Tar gärna emot tips på prisvärda 32GB eller 64GB kort som finns att köpa över disk.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Köpte du gamla 3 utan + eller blev det nya 3+ ?

För många har haft alla möjliga problem med gamla 3:an så testa den snabbt o kör långa inspelningar o se att den funkar..

Både batteri o bacpac så måste du ju komma ihåg att ladda dom fullt innan varje körning sen med bacpac tror jag ändå du bara ligger på typ 3-4timmar med wifi igång osv.
Dessutom dyrt med bacpac..
Separat strömförsörjning så behöver du aldrig oroa dig för hur laddningen är.
Och tycker du sedan att ljudet blir dåligt så är det ju bara att plugga in en mic OM du har kombo kabeln.

Sen är det ju bökigt att hålla på o öppna kameran för att byta batteri i en race bil, även bökigt med den i handen..


Jag köpte Samsung evo 64gb men annars är ju mest kända Sandisk extreme

Gå in på prisjakt.nu
sök på microsdxc för 64gb eller microsdhc för 32gb sen kollar du dom med snabbast skrivhastighet, sen bara kolla vilka butiker som har den.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



RallyQuattro skrev:
Köpte du gamla 3 utan + eller blev det nya 3+ ?

För många har haft alla möjliga problem med gamla 3:an så testa den snabbt o kör långa inspelningar o se att den funkar..

Både batteri o bacpac så måste du ju komma ihåg att ladda dom fullt innan varje körning sen med bacpac tror jag ändå du bara ligger på typ 3-4timmar med wifi igång osv.
Dessutom dyrt med bacpac..
Separat strömförsörjning så behöver du aldrig oroa dig för hur laddningen är.
Och tycker du sedan att ljudet blir dåligt så är det ju bara att plugga in en mic OM du har kombo kabeln.

Sen är det ju bökigt att hålla på o öppna kameran för att byta batteri i en race bil, även bökigt med den i handen..


Jag köpte Samsung evo 64gb men annars är ju mest kända Sandisk extreme

Gå in på prisjakt.nu
sök på microsdxc för 64gb eller microsdhc för 32gb sen kollar du dom med snabbast skrivhastighet, sen bara kolla vilka butiker som har den.
Det blev en 3:a (dvs utan +), har också sett en del info om problemen med långa inspelningar men jag fick uppfattningen att firmwareuppdatering löste problemet.

Den snabbaste jag hittar är denna: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/141741-sandisk_se . . . .

Eller är detta tillräckligt? http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/166088-samsung_se . . . .

Ang laddkabel så undrar jag ifall man måste köpa komobkabeln för att lösa laddningen? Ska testa ifall det kan funka med USBkabeln och en "cigguttag-till-USB-adapter" för en sniklösning tillsvidare.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Richard Lindahl
Skellefteå
Här sen Okt 2003
Inlägg: 21



Är du bara ute efter laddning så funkar det fint med en usbsladd och cigguttaget.
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Varför drar de nyare kamerorna så mycket batteri?

Jag har en HD1 och en HD2, använder mic-ingången i 2an. Har ingen wifi fjärr osv, sätter på dem inför vart heat man kör, stänger sedan av dem. Har aldrig gjort åt ens så mycket som 50% av batterikapaciteten på en banträff. Så vad är det då för mening med wififunktion om man ändå måste plocka med kameran och byta batteri (i alla fall på de som sitter utanpå bilen som inte kan ha matning via kabel)

Förstår att fjärrkontroll-funktionen verkar himla fin annars!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Nisse977 skrev:
Varför drar de nyare kamerorna så mycket batteri?

Jag har en HD1 och en HD2, använder mic-ingången i 2an. Har ingen wifi fjärr osv, sätter på dem inför vart heat man kör, stänger sedan av dem. Har aldrig gjort åt ens så mycket som 50% av batterikapaciteten på en banträff. Så vad är det då för mening med wififunktion om man ändå måste plocka med kameran och byta batteri (i alla fall på de som sitter utanpå bilen som inte kan ha matning via kabel)

Förstår att fjärrkontroll-funktionen verkar himla fin annars!


hur korta pass kör du på en dag
Inte hunnit testa mina hero 3+ på bana än men har kört med Hero 2 med mic i ett år och på tex Gotland i våras så fick jag byta batteri efter halva dagen för då är den nere på en plupp på batteriet o man vill ju inte att det tar slut mitt ute på körningen..

Och wifi drar ju ström så då lär det bli ännu kortare körning för mig innan byte.

Men kör man bara typ 4st 15min pass på en dag så är det nog inga problem ens med wifi om man stänger av kameran helt efter varje pass.

Men framför allt så vill inte jag behöva oroa mig för hur bra laddade batterier är i allt man har.

Jag har/kommer ha allt detta med egna batterier i bilen.

2 st GoPro
1st mic med batteri thumbs down
1st äldre mobil som loggning
1st gps puck
1st surfplatta med mätare på.
1st däcktrycks mätare med trådlös avkänning = 1 batteri i mätaren o 1 vid varje hjul..

sen till o från banan blir det Peltor kåpor med bluetooth osv.
Sen en vanlig kamera samt mobil telefon.

Det betyder totalt 14 olika batterier som man ska ha koll på att dom är laddade innan banträffen

så för mig är det självklart att så mycket som möjligt ska ha konstant laddning när man kör för att slippa att något batteri tar slut..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Ja det är nog frågan om 4x 15min pass vanligtvis

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



En undran är det någon mening att köra med mer än 30bilder/sek om man ändå inte kommer göra slowmotion film?
Alltså syns det skillnad även på vanlig filmning mellan 60 mot 30?

För jag har alltid kört på 720/30 på Hero2, Men det går ju inte att välja på Hero 3+ ?

Utan då är det 720/60 eller 1080/30 och bägge tar upp lika mycke minne vid filmning så då känns ju 1080/30 bättre val eller

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Gjorde test med Narrow, Medium o Wide på Sviestad, vad tycker ni blev bäst för fram o bak kameran?

http://youtu.be/RrS4Z2kB1Dg

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Snygg testfilm

Svaret på den frågan tycker jag beror mycket på var kamerorna sitter. Tyckte spontant narrow bakåt och narrow eller medium framåt.

Men skulle du sätta den bakåtriktade kameran på bakrutan så hade nog medium eller wide passat bättre.

och så vidare..

thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Kamerorna är nu "fast" monterade så dom kommer INTE flyttas.

Jag tycker att Medium framåt tar upp onödigt mycke av bilens inre = blir så liten bild av allt framför bilen.
Men ni kanske vill se vxlspak hela ratten och mig ?

Bakåt tycker jag Narrow på vanlig bana men tror Wide blir ballt om man kör liten krokig bana som Eskilstuna eller om man ligger med polare o hetsar varandra o nån ligger tajt bakom som vi lätt gör på Gotland Ring

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



Hur i herrans namn beter man sig for att få "bild i bild"?

Stor bild framåt och liten bild bakåt som i RallyQuattros film.

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Med RaceRender programmet, gjorde hela filmen med det
finns tråd här på rejsa om det.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=73177

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



Tackar det dær ska kollas upp!

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



Ricky Berg skrev:
Den här micken är det: http://eu.audio-technica.com/en/products/product.asp?catID=2&subID . . . .

Beställde dom från amazon.com i US, kostnad ca 60:- st.

Bara att lufsa iväg och köpa en grenkontakt så jag får på bägge mikrofonerna samtidigt nu för att få med det sköna ljudet av ena micken bak vid avgasrören och den andra i maskinrummet (som någon hade provat tidigare).


Provade med ena micken vid nummerskylten och den andra i motorrummet som planlagt, blev bara pannkaka av ljudet.

Självklart började det ösregna då jag körde och den bakre micken blev dränkt och micken i motorrummet stördes effektivt ut av tändsystemet.

Bara att tänka till lite bättre nu då.....

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Ricky Berg skrev:
Ricky Berg skrev:
Den här micken är det: http://eu.audio-technica.com/en/products/product.asp?catID=2&subID . . . .

Beställde dom från amazon.com i US, kostnad ca 60:- st.

Bara att lufsa iväg och köpa en grenkontakt så jag får på bägge mikrofonerna samtidigt nu för att få med det sköna ljudet av ena micken bak vid avgasrören och den andra i maskinrummet (som någon hade provat tidigare).


Provade med ena micken vid nummerskylten och den andra i motorrummet som planlagt, blev bara pannkaka av ljudet.

Självklart började det ösregna då jag körde och den bakre micken blev dränkt och micken i motorrummet stördes effektivt ut av tändsystemet.

Bara att tänka till lite bättre nu då.....


prova att sätt en mick på insidan av torpeden, nära lådan, kanske på passagerasidan, det ljudet borde räcka länge på en raggarbil som din

Har inte följt din bil men gick allt bra efter incidenten på Anderstorp i somras?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



Tack det ska jag prova.

Lådan har legat på garagegolvet sedan jag tog ur den ur bilen, jag var tvungen att jaga fram en annan låda sedan det var körning i helgen som var.

Ska hugga tag i den nu tänkte jag.

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Dags o ändra i rubrik till nu med HERO 4

http://shop.gopro.com/EMEA/hero4


Vet dock ej om det är nått mer än högre upplösning och mer slowmotion mot på Hero3+ som tillkommit, och högre känns helt onödigt för våra ban race filmer..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



som vanligt dubbelt så bra på en hel del men jag känner att det börjar bli onödigt bra :-)

Videon säger inte mycket om kameran men cool var den på stor skärm och med bra ljud!

https://www.youtube.com/watch?v=wTcNtgA6gHs

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Detta har man ju väntat på, var köper man nu en 3á billigt!

_________________
Jens Lanvin
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



intressant att deras silverversion har touchskärm. kan nog tilltala en del.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Tråden för Gopro Hero - Nu även med loggmjukvara (sid 28!)
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29   >>
2 besök senaste veckan (160716 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande