Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini 1000 -78 "Red Devil" SÅLD!
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (47369 totalt)
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Då var det äntligen ett nytt projekt i garaget, och en barndomsdröm dessutom!
Efter att jag sålde ett par bilar förra våren så har suget varit stort efter något nytt. Speedstern
blev ju inte så bra till bana som det var tänkt så den får glida runt på kurviga sommarvägar
istället.
Jag har letat runt lite och hittade till slut denna bilen som nu har flyttat in i garaget.

Det finns lite att göra men mycket är klart.



Lite info...

Kaross:
-Rostfri
-Röd med silvrigt tak/bonnet stripes
-Bortkapadade hjulhus ersatta med rörram
-Modifierad torpedvägg uppkapad för förgasare/luftfilter
-Skärmbreddare Maglis wide
-Spoiler fram

Interiör:
-Rensad inredning
-Fullbur
-I-bräda med mätare centrerade till förarplatsen
-Sparcostolar x2

Fälgar:
-Superlight 7x13"

Däck:
-Yokahama

Chassi:
-HiLo fram och bak
-Justerbara GAZ-dämpare runt om
-Justerbara länkarmar fram
-Camberjusteringssats bakram

Bromsar:
-AP fyrkolvsok fram
-AP huvudbromscylinder
-Super Minifins bromstrummor bak
-Stålomspunna bromsslangar

(Jana har lagt ner mkt tid och delar på denna motor/låda, jag ska försöka lista lite av det som är gjort)

Växellåda:
-Totalt renoverad
-omdrevad till mer tätstegad (toppfart ca 180km/h)
-X-pin diff
-Short shift (ej monterad än)
-Förstärkt koppling
-Race oljepick up

Motor:
-Borrad till 1293
-Allt balanserat och invägt
-Högkompkolvar
-Steg 2 topp
-Extractorrör
-oljekylare
-Större kylare


Saker som jag söker:
-Greppvänlig ratt
-Fyr/sexpunktsbälten
-Ny bränsletank/fuelcell

och så givetvis lite fler bilder

Hemtrevligt







Jag slänger med en bild på storebror också som fungerar som bruksbil:


_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Kult! thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Har forskat lite i varför inte den startar och det visade sig att det inte kommer fram soppa som det ska, jag hittade en slang som vikt och bytte den men det hjälpte inte
Jag får kolla om filtret är tätt och annars får jag byta pumpen.
Jag tänkte köra på någon av dom här då jag testat dom med gott resultat innan, det är från http://www.biltema.se/ och det finns flera olika tryck, se ett ex med artikel nr: 52-3225

Vilken tryck ska jag köra med till min förgasare?



Vid start lyckades även en av slangarna lossna vilket resulterade i 10 liter soppa på garagegolvet inget roligt att sanera... Nu blir det till att kolla över alla skarvar innan nästa försök

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Webrar brukar trivas med låga bränsletryck. Den du föreslår har 0,25 bar vilket låter rimligt.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



Grattis till en fräck mini thumbs up

_________________
R Malmström
MSCC
Citera
Robert G
Habo
Här sen Nov 2003
Inlägg: 103



fin mini!!!!

köp inte en biltema bränslepump
kör med trimmad mini och gjorde åt 3 st biltema bränslepumpar i somras, den som höll längst höll i 5 mil den som höll kortast höll några meter bara. köpte en på meca kostade det dubbla men behöver inte byta bränslepump hela tiden.

_________________
Robert Gustafsson
www.attitudemotorclub.com
Subaru impreza gt-98
golf GTI 16v-87
austin mini 1275GT-74
mm
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Det sitter en bränslepump från Mekonomen (kostar 700:-) på nu och den har bara rullat ett par timmar så det borde vara något annat som är fel.

Guson skrev:
Webrar brukar trivas med låga bränsletryck. Den du föreslår har 0,25 bar vilket låter rimligt.

Guson


Då kör jag på den om inte det som Robert säger stämmer...

Robban1 skrev:
Grattis till en fräck mini thumbs up


Tack!

Robert G skrev:
fin mini!!!!

köp inte en biltema bränslepump
kör med trimmad mini och gjorde åt 3 st biltema bränslepumpar i somras, den som höll längst höll i 5 mil den som höll kortast höll några meter bara. köpte en på meca kostade det dubbla men behöver inte byta bränslepump hela tiden.


Hmm det låter skumt, jag har kört med en biltemapump på Porschen och den har jag inte bytt på fyra år...

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Erik. B
Färjestaden
Här sen Jan 2009
Inlägg: 74



Fränt!!!
Den ser kanonfin ut, har själv en inte fullt så tuff i garaget.
Det är riktigt kul att köra en så "enkel" och "back to basics" trimmad liten skön bil. Svårt att hitta något liknande i körupplevelse
Kommer nog vilja få fler bilder av din bur i framtiden, då jag själv ska montera en till våren.


Lycka till med allt.

P.S Du behöver en tändspole med bra tjong i om det ska funka med högt komp. fick lära mej det det bistra vägen för ett år sedan

_________________
Erik Brundin


Mini 2000 -73 http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=6628
Och en bruksbil....
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Erik. B skrev:
Fränt!!!
Den ser kanonfin ut, har själv en inte fullt så tuff i garaget.
Det är riktigt kul att köra en så "enkel" och "back to basics" trimmad liten skön bil. Svårt att hitta något liknande i körupplevelse
Kommer nog vilja få fler bilder av din bur i framtiden, då jag själv ska montera en till våren.


Lycka till med allt.

P.S Du behöver en tändspole med bra tjong i om det ska funka med högt komp. fick lära mej det det bistra vägen för ett år sedan


Inga problem med fler bilder, bara att hojta till

Det sitter tändspole och kablar på som Jana levererade så det borde fungera. Men jag har en högeffektständspole och brytarlöst som åker på innan det är dags att ta ut den på "riktigt".
Jag tänkte bara låta detta sitta på till jag fått igång den.

Vad menar du med at du inte har en så tuff Mini i garaget, ALLA mini är tuffa Jag har själv inte kört någon så jag längtar till jag får ta en provtur!!!

Vad ska tändningen stå på på sådana här trimmade koja motorer? Jag har inte hunnit kolla på detta än...

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Erik. B
Färjestaden
Här sen Jan 2009
Inlägg: 74



Min är mer "standard" än din, inredningen kvar, barnstolar ibland, sportspack breddare och så där, men visst är kojor coola.
Jag hade en vanlig högeffekt spole och aldon fördelare utan vakuumklocka, ställde tändningen på 26 grader vid 2000 rpm vill jag minnas (kommer inte ihåg med 100% säkerhet).

Har du aldrig kört koja Stackars dej Då har du missat något i livet, men du är nära nu

Antar att du har ca 100hk i motorn? Den där bilen kommer att vara riktigt rolig, men knappast tyst

_________________
Erik Brundin


Mini 2000 -73 http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=6628
Och en bruksbil....
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Erik. B skrev:
Min är mer "standard" än din, inredningen kvar, barnstolar ibland, sportspack breddare och så där, men visst är kojor coola.
Jag hade en vanlig högeffekt spole och aldon fördelare utan vakuumklocka, ställde tändningen på 26 grader vid 2000 rpm vill jag minnas (kommer inte ihåg med 100% säkerhet).

Har du aldrig kört koja Stackars dej Då har du missat något i livet, men du är nära nu

Antar att du har ca 100hk i motorn? Den där bilen kommer att vara riktigt rolig, men knappast tyst


Jo jag vet, jag har alltid tyckt att det varit synd om mig som inte fått köra Mini Men jag har i varje fall haft ett para nya Cooprar som bringat mkt glädje

Japp det borde vara runt 100 kusar i den, får väl se om man får mätt upp den när man är klar.

Jag bytte alla bränsleledningar idag till lite trevligare stålomspunna samt tog bort filtret och då kom soppan fram så fint men bilen startade fortfarande inte... Så då tog jag loss sista röret till förgasaren och där satt boven, det var skarvat (lött) och där var en strypning i skarven
Jag fixade till det och då brummade den igång så fint och jädrans vad den lät

Nu ska jag bara montera ett lite större filter bak vid pumpen så ska bränslesystemet vara ok.

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



Roligt med en till vass koja i Göteborg thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Vilken läckerbit du skaffat dig Petter! thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Davve skrev:
Vilken läckerbit du skaffat dig Petter! thumbs up


Tavk ska du ha Davve, jag har ju saknat BMW'n efter att den såldas så detta ska bli bra

Jag har småmeckat en del och fixat lite med att få till körställningen vilket inte riktigt är bra än då jag har lite svårt att få bak stolen tillräckligt men det är nog bra för besiktning (lagom mellanläge).

Bränslepumpen och filtret monterat och fungerar fint nu plus nya bränsleledningar.




Jag har även pillat en del med framvagnen men jag kommer behöva ett helt gäng shims till för att justera in spindellederna fram då alla fyra är nya men ej injusterade.



Bromsoken fram har bytt till rätt på hö/vä sida (luftnipplarna satt nedåt innan) och hela systemet är luftat. Jag upptäckte dock att en av hjulcylindrarna bak läcker så det blir till att byta på båda sidor, jag har nya bromsbackar på väg från England men jag viste inte att hjulcylindern läckte när jag beställde




Spolarbehållare monterad plus nya slangar (ett steg närmare besiktning)



Jag slänger även med lite bilder på buren (enligt önskemål). Jag tycker den ser bra ut för att vara en bur som inte är byggd för att bli godkänd i något tävlingsreglement. Bilden på undersidan golvet visar plattorna som sitter under golvet på alla ställen där buren möter golvet.
OBS klicka för att förstora.


_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



om bilen följer standarddelarna för engelska bilar så kan bromscylindern bak vara likadan som på Saab 96.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Jo jag har hört det men tydligen så verkar Mini ha lite lite störra diameter på cylindrarna bak och om jag inte har fel så har SAABen ca 15 mm i diameter på kolvarna medan Coopern har 19,05.
Jag tror inte jag ska gå ner i diameter då jag kör med fyrkolvsok fram. Men det kanske finns några andra som passar...!?

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



Ser fint ut thumbs up Se till att inte få baktrummorna för varma bara , har ett par hemma som börjat separera aluminiumen och stålbanan thumbs down
Skoj att din spis också är jana byggd

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
SAABen ca 15 mm i diameter på kolvarna medan Coopern har 19,05.


Ja och nej, 95an kombin har större cylindrar(19.05). Hmm finns en årsmodell gräns.
96an, i alla fall med V4 har 15mm.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ByWard
Karlstad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 265



Mycket fräck bil!
Är det Henriks gamla? Från karlstadtrakten månntro?

_________________
MVH/Johannes Ward

Bus: -95 Mitsu EVO III -såld
Hundtaxi -00 E46 318 Touring
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Vad jag kan se på bilderna av buren så är det egentligen bara toyotastagen som du behöver komplettera med för kunna få ut en sbf vagnbok, om du nu inte reggar den hos sbp med buren först, för då får du automatiskt dispens sen vid vagnboksbes för avsaknad av toyotastagen och hjälmkrossarstagen likaså, men de sitter ju där redan.
mvh

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



Ball koja! Jag hade själv en koja som första bil och som jag trimmade och byggde om. Men jag undrar om du inte kan få problem att besiktiga en -78 med den motorn? Fr.o.m -75 års modell ska väl avgasreningen vara intakt och då ska förgasare, grenrör osv. vara original. Däremot bur, bromsar, ändrad spårvidd osv. kan man få ju få in papperna med en reg.besiktning.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini 1000 -78 "Red Devil" SÅLD!
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (47369 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande