Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil kamaxelspecialist sökes!! | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10794 totalt) |
har fått svar på ett par racekammar till min speedster med följande spec:
222 grader duration vid .050" och 0.464 i lyft. verkar detta vara ngt att köra med?. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Låter lite milt måste jag säga... Men jag är inte specialist.
Ring Ulf, även kallad Musen, på 0708-488825 och hälsa från mig. Han är mkt kunnig på just kammar och topplock. Han utför beräkningar på kompletta motorkoncept, kammar och toppar till en mkt bra peng. Hjälpsam med tips är han alltid. |
||||
om det är riktiga racekammar så låter 322 rimligare, men då är den rätt vass isåfall.
|
||||
|
||||
Visst blir det skillnad på en 4-ventilare, men man kan ju jämföra lite värden på nån kamtillverkares sida och se vad de säger om liknande historier.
En standard Honda B16A har 229° vid 0.050 på VTEC-nocken. Visserligen med mindre lyft än de Dude hittat. http://www.cranecams.com/import/toc. http://www.compcams.com/Technical/Ca _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
om jag tyder compcams tabeller rätt, så har b16a:
revrange 2000-8200rpm (utan vtec får man nog höja undre rpm till 4000), dur. insug=222. avgas=220. vtecläge vid .050". lyft insug=11,05mm. avgas=9,9mm. original saab turbo l850 har: dur insug=185. avgas=179 vid .050". lyft insug=9,77mm. avgas=8,5mm. angiven duration vid noll-lyft insug=240. enems Opel c20xe halvvassa hydraulkam. angiven duration vid noll-lyft. dur insug=304. avgas=296. lyft insug=11,3. avgas=10,4. denna kam har rekommenderat arbetsområde mellan 3000-7500rpm. ska man enkelt räkna om (detta är säkert fel av mig) jänkarnas angivna duration (för att kunna jämföra med europeiska värden). så jag har använt saabkammarna och tagit den uppmätta durationen (185) och den vid .050" (240). där ser man att det ökar med ca 30%. Opelkammen skulle isåfall bli 222*30%=288 i dur. då är vi ganska nära c20xe kammens värde fast med 0,5mm mer lyft. är jag på rätt spår eller?. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Man vill ju inte ha öppet hur länge som helst utan att ventilen är långt från sätet så det är ju bra med 0-värden som inte är alltför långt ifrån 0.050-värdet. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
ShoppingClion som jämförelse.
Std: In 234° 11mm lyft Ut 225° 10mm lyft Tyvärr anger man inte vid vilket lyft... Lite lustigt är att kamloberna är lite förskjutna. Det skiljer 4° mellan de två insugs resp. avgasnockarna på varje cylinder. Kanske för att trolla med resonanser eller få rotation på blandningen... Någon som vet varför?? 172 franska ponnyhästar ur två liter. Skjuter på hyffsat mellan 5000 och varvstoppet (som är 7200 på ettan och tvåan och 7000 på övriga växlar vid varm motor). En vassare kam till Clions F4R-motor som ska vara lyckad är en Dr.Schrick-variant. Dock ger den enligt uppgift lite orolig tomgång. Schrick: In 288° 11,42mm lyft Ut 280° 11,42mm lyft Ingen förskjutning mellan loberna |
||||
Den bästa info jag hittat på nätet om kamaxlar är tyvärr om stötstångsvarianten, men principerna är ju desamma.
CompCams har en informationssida (givetvis på engelska )http://www.compcams.com/Technical/TimingTutorial/ De olika värdena syns rätt bra på den här bilden _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
EDIT: Startar ny tråd på ämnet : "Kamaxlar för nybörjare" så jag inte sabbar för er "nördar" _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
saabkammen är uppmätt av en kille på kth och är inte ett värde från saab och jag använde detta som en referens för att kunna se skillnader i mätsättet. blandade ihop siffrorna lite i den tidigare posten. 185gr är uppmätt vid .050" i lyft och 240gr är vid 0-lyft. compcams specar ju duration vid .050" i en av tabellerna?. i tabellen innan så står det advertised (vad menar dom med det?)och en högre duration. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
här anges ju ytterligare en variant iom att visningsexemplet .050" är på lyftaren och med vippans utv. blir då .075" på ventilen anges alltid durationen på lyftarrörelsen och inte på ventilen på stötstångskammar. ahhhh! nu såg jag vad advertised var för ngt _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
fast om jag nu ska jämföra kammar, så är ju värdena på dom funna Opelkammarna ganska lika den vtec-kam som fanns i compcams sortiment.
Opel kammen har mer lyft 11.8mm mot vtec som har 11.05mm. vtec kammen drar enl cc 2000-8200rpm. nog borde Opel kammen ha en likn karaktär, men med ett förhöjt undre värde typ 4000-8200rpm. är jag helt galet ute med dessa jämförelser. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Att man har vipparmar med utväxling ställer ju till de exempel jag lyckas hitta för de flesta moderna motorer har väl direktverkande kamaxlar.
Det vanliga är att man anger gradtalet på kammen "precis när det börjar lyfta". Tyvärr skiljer det en del mellan olika tillverkare har jag noterat. Därför brukar 0.050-värdet vara bättre att se på. Jag har aldrig sett någon som specat 0.050 på ventilen utan det är på kammen. Många äldre kamprofiler har väldigt höga durationsvärden vid 0, men de har sällan speciellt högt lyft. Det har väl hänt en del vad gäller ventilfjädrar och delarna runtomkring. SAAB-kammen du refererar till låter väldigt snäll, men så är det förstås till för en motor med andningshjälp. Är loberna in och ut symmetriska? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
det jag är mest orolig för är den amerikanska mentaliteten"vi är ofelbara och bäst" när man kollar på deras grejor.
det stora problemet för mig är att det inte finns så mycket att välja mellan om man inte ska ta fram en egen profil$$$$$$$$$. ska tamejfan demontera en av mina originalkammar och mäta upp den och se vad skillnaden är. det sitter rullvippor i l850 _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Angående Saabkammen var jag mest nyfiken på om de har mer duration på avgassidan för att kompensera för att de har en turbin ivägen för avgaserna. Det kan de förstås ha löst genom att ha förhållandevis stora avgasventiler. Jag vet "kamaxeldrejare" som räknar på kompressormaskiner och inte kompenserar för att avgassidan ser annorlunda ut och har haft problem med enorma cylindertryck när det laddar ordentligt. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Skruva banåkabil kamaxelspecialist sökes!! | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10794 totalt) |