Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
kamaxelspecialist sökes!!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (10794 totalt)
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
har fått svar på ett par racekammar till min speedster med följande spec:
222 grader duration vid .050" och 0.464 i lyft.
verkar detta vara ngt att köra med?.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 137



Kolla t ex med ENEM i Saltsjö-Boo eller Christos på Autokinito i Uppsala.

_________________
-------------------------------------------------------
Daniel Lindgren
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Låter lite milt måste jag säga... Men jag är inte specialist.

Ring Ulf, även kallad Musen, på 0708-488825 och hälsa från mig. Han är mkt kunnig på just kammar och topplock.
Han utför beräkningar på kompletta motorkoncept, kammar och toppar till en mkt bra peng. Hjälpsam med tips är han alltid.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



om det är riktiga racekammar så låter 322 rimligare, men då är den rätt vass isåfall.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



222° vid 0,050" borde väl bli nånstans runt 270° vid 0-lyft och är inte direkt sportigt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tänk på att det är en 4-ventilare... Fast speciellt sportigt är det ju inte.

_________________

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Visst blir det skillnad på en 4-ventilare, men man kan ju jämföra lite värden på nån kamtillverkares sida och se vad de säger om liknande historier.
En standard Honda B16A har 229° vid 0.050 på VTEC-nocken. Visserligen med mindre lyft än de Dude hittat.

http://www.cranecams.com/import/toc.htm
http://www.compcams.com/Technical/Catalogs/106-03/

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
om jag tyder compcams tabeller rätt, så har b16a:
revrange 2000-8200rpm (utan vtec får man nog höja undre rpm till 4000), dur. insug=222. avgas=220. vtecläge vid .050".
lyft insug=11,05mm. avgas=9,9mm.

original saab turbo l850 har:
dur insug=185. avgas=179 vid .050". lyft insug=9,77mm. avgas=8,5mm.
angiven duration vid noll-lyft insug=240.

enems Opel c20xe halvvassa hydraulkam. angiven duration vid noll-lyft.
dur insug=304. avgas=296. lyft insug=11,3. avgas=10,4.
denna kam har rekommenderat arbetsområde mellan 3000-7500rpm.

ska man enkelt räkna om (detta är säkert fel av mig) jänkarnas angivna duration (för att kunna jämföra med europeiska värden).
så jag har använt saabkammarna och tagit den uppmätta durationen (185) och den vid .050" (240). där ser man att det ökar med ca 30%.
Opelkammen skulle isåfall bli 222*30%=288 i dur.
då är vi ganska nära c20xe kammens värde fast med 0,5mm mer lyft.

är jag på rätt spår eller?.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



dude skrev:
...uppmätta durationen (185) och den vid .050" (240). där ser man att det ökar med ca 30%.
Du tappar mig här nånstans. Var är den uppmätta durationen uppmätt? Det som anges som utgångsvärde på Compcams axlar är när man har lyft 0,006" ifrån noll. Med andra ord är det givetvis större duration där än vid lite mer lyft.

Man vill ju inte ha öppet hur länge som helst utan att ventilen är långt från sätet så det är ju bra med 0-värden som inte är alltför långt ifrån 0.050-värdet.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ShoppingClion som jämförelse.

Std:
In 234° 11mm lyft
Ut 225° 10mm lyft
Tyvärr anger man inte vid vilket lyft...
Lite lustigt är att kamloberna är lite förskjutna. Det skiljer 4° mellan de två insugs resp. avgasnockarna på varje cylinder. Kanske för att trolla med resonanser eller få rotation på blandningen... Någon som vet varför??
172 franska ponnyhästar ur två liter. Skjuter på hyffsat mellan 5000 och varvstoppet (som är 7200 på ettan och tvåan och 7000 på övriga växlar vid varm motor).

En vassare kam till Clions F4R-motor som ska vara lyckad är en Dr.Schrick-variant. Dock ger den enligt uppgift lite orolig tomgång.
Schrick:
In 288° 11,42mm lyft
Ut 280° 11,42mm lyft
Ingen förskjutning mellan loberna

_________________

Rice and shine
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Jag kan ingentig om kammar. Kan nån förklara från början.... Och sakta.

Skulle vara mycket tacksam

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Den bästa info jag hittat på nätet om kamaxlar är tyvärr om stötstångsvarianten, men principerna är ju desamma.

CompCams har en informationssida (givetvis på engelska )http://www.compcams.com/Technical/TimingTutorial/

De olika värdena syns rätt bra på den här bilden

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Vad skall det sitta på för motor? Överladdad?

Själv sitter jag och funderar på 303 graders kammar med 12.5mm lyft till turbosnurran...
Visserligen "off the seat" men ändå.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



FSN skrev:
Jag kan ingentig om kammar. Kan nån förklara från början.... Och sakta.

Skulle vara mycket tacksam


EDIT: Startar ny tråd på ämnet : "Kamaxlar för nybörjare" så jag inte sabbar för er "nördar"

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
dude skrev:
...uppmätta durationen (185) och den vid .050" (240). där ser man att det ökar med ca 30%.
Du tappar mig här nånstans. Var är den uppmätta durationen uppmätt? Det som anges som utgångsvärde på Compcams axlar är när man har lyft 0,006" ifrån noll. Med andra ord är det givetvis större duration där än vid lite mer lyft.

Man vill ju inte ha öppet hur länge som helst utan att ventilen är långt från sätet så det är ju bra med 0-värden som inte är alltför långt ifrån 0.050-värdet.


saabkammen är uppmätt av en kille på kth och är inte ett värde från saab och jag använde detta som en referens för att kunna se skillnader i mätsättet.

blandade ihop siffrorna lite i den tidigare posten.
185gr är uppmätt vid .050" i lyft och 240gr är vid 0-lyft.

compcams specar ju duration vid .050" i en av tabellerna?.
i tabellen innan så står det advertised (vad menar dom med det?)och en högre duration.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Den bästa info jag hittat på nätet om kamaxlar är tyvärr om stötstångsvarianten, men principerna är ju desamma.

CompCams har en informationssida (givetvis på engelska )http://www.compcams.com/Technical/TimingTutorial/

De olika värdena syns rätt bra på den här bilden


här anges ju ytterligare en variant iom att visningsexemplet .050" är på lyftaren och med vippans utv. blir då .075" på ventilen
anges alltid durationen på lyftarrörelsen och inte på ventilen på stötstångskammar.

ahhhh! nu såg jag vad advertised var för ngt

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
fast om jag nu ska jämföra kammar, så är ju värdena på dom funna Opelkammarna ganska lika den vtec-kam som fanns i compcams sortiment.

Opel kammen har mer lyft 11.8mm mot vtec som har 11.05mm.
vtec kammen drar enl cc 2000-8200rpm.
nog borde Opel kammen ha en likn karaktär, men med ett förhöjt undre värde typ 4000-8200rpm.

är jag helt galet ute med dessa jämförelser.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Att man har vipparmar med utväxling ställer ju till de exempel jag lyckas hitta för de flesta moderna motorer har väl direktverkande kamaxlar.
Det vanliga är att man anger gradtalet på kammen "precis när det börjar lyfta". Tyvärr skiljer det en del mellan olika tillverkare har jag noterat.

Därför brukar 0.050-värdet vara bättre att se på. Jag har aldrig sett någon som specat 0.050 på ventilen utan det är på kammen.
Många äldre kamprofiler har väldigt höga durationsvärden vid 0, men de har sällan speciellt högt lyft. Det har väl hänt en del vad gäller ventilfjädrar och delarna runtomkring.


SAAB-kammen du refererar till låter väldigt snäll, men så är det förstås till för en motor med andningshjälp. Är loberna in och ut symmetriska?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



dude skrev:
vtec kammen drar enl cc 2000-8200rpm.
nog borde Opel kammen ha en likn karaktär, men med ett förhöjt undre värde typ 4000-8200rpm.

är jag helt galet ute med dessa jämförelser.
Lågvarvsegenskaperna blir förstås bättre på Hondamotorn eftersom den har helt andra lober där nere. En faktor jag tror är viktig för varvtalsområdet är storleken på motorn. Opelmotorn är på några hundra kubik till och borde behöva värre kam. Viss kompensation kan ventilstorleken ge, förstås. Om de nu är större..

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
det jag är mest orolig för är den amerikanska mentaliteten"vi är ofelbara och bäst" när man kollar på deras grejor.

det stora problemet för mig är att det inte finns så mycket att välja mellan om man inte ska ta fram en egen profil$$$$$$$$$.

ska tamejfan demontera en av mina originalkammar och mäta upp den och se vad skillnaden är.

det sitter rullvippor i l850

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



dude skrev:
det jag är mest orolig för är den amerikanska mentaliteten"vi är ofelbara och bäst" när man kollar på deras grejor.

det sitter rullvippor i l850
Min erfarenhet av CompCams är att man tittar på deras rekommendationer och sen tar man det som är ett eller två steg värre än det de tänkte.

Angående Saabkammen var jag mest nyfiken på om de har mer duration på avgassidan för att kompensera för att de har en turbin ivägen för avgaserna. Det kan de förstås ha löst genom att ha förhållandevis stora avgasventiler.
Jag vet "kamaxeldrejare" som räknar på kompressormaskiner och inte kompenserar för att avgassidan ser annorlunda ut och har haft problem med enorma cylindertryck när det laddar ordentligt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Skruva banåkabil
kamaxelspecialist sökes!!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (10794 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande