Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Går det att åka bana med en ny VW med XDS?
3271 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Går det att åka bana med en ny VW med XDS?

om jag förstått funktionen rätt så verkar det som ett ypperligt recept på att koka bromsarna...

Någon med erfarenhet?


(För dem som inte vet är XDS en elektronisk diff som jobbar via bromsarna/ABS)


.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Jag vet ingenting om XDS, men liknande system; 'brukar stängas av över en viss hastighet (40 -> 80 km/h).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Finns väl inte nått fundamentalt hinder så länge bromsarna är dimensionerade för det. Det stora problemet som jag ser det är att XDS verkar inte gå att stänga av. Samma system finns på några andra bilar som Mini Cooper S JCW, BMW 135i Mazda 3 MPS och Scirroco R.

Effekten som motorn utvecklar (155kW) är en liten effekt jämfört med vad bromsarna utvecklar under en normal inbromsning. Dessutom behöver man inte bromsa bort all motoreffekt utan det borde räcka med max hälften. Sökte lite och hittade information om att systemet kan applicerar normalt mellan 5-15bar bromstryck på det hjulet som spinner. Det är ett ganska lågt bromstryck jämfört med under en hård inbromsning.

Porsche kör en annan variant när de använder bakbromsarna för att motverka understyrning in i kurvan.

Min uppfattning är att det borde fungera sålänge frambromsarna är dimensionerade för det... Har inte kört bilen på bana så jag vet inte.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



I princip på alla nya och kommande bilar är det applicerat elektronisk diffbroms via ESP. Den kan även vara aktiv med "avslaget" system.. Så jag ser detta som en marknadsföringsgrej, förstår inte riktigt grejen.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Jag har kört med min seat leon cupra r på bana och det funkar förvånansvärt bra MEN när grejerna blir varma så orkar inte bromsarna hålla emot.

tex hårnålen på mantorp upp mot vänstern innan start/mål hade jag konstant hjulspinn på högerframhjul ända fram till vänstern och då körde jag på 3:an, orginal motor och orginaldäck.

Har nu en Quaife diff i lådan och körglädjen har ökat 1000% kör med toyo T888 och kan gasa fullt på 2:an i utgången på 180gradaren på gelleråsen utan hjulspinn.

Esp som inte går att stänga av märker man inte av om man håller ett snyggt spårval men klantar man sig så går den in å spökar, så det blir en extra utmaning att köra snyggt

_________________
Jan Ekehage
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



JanneZ3 skrev:
Jag har kört med min seat leon cupra r på bana och det funkar förvånansvärt bra MEN när grejerna blir varma så orkar inte bromsarna hålla emot.
Rent generellt så borde väl just värmen var ett av problemen, bromsarna få ju katastrofalt mycket mindre kyltid (om man nu ska fokusera på kort och hårt som bromsteknik för att inte matta bromsar).

Hur är bromsprestandan/svampigheten när du kört det så varmt att den inte kan "diffa"? Eller är det bara frågan om att det behövs bara lite högre bromstryck för att åstadkomma samma moment så funktionen fallerar, men du kan fortfarande bromsa som folk?

Men nåt måste man ju använda 320+mm framskivor till

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Niklas Falk skrev:
JanneZ3 skrev:
Jag har kört med min seat leon cupra r på bana och det funkar förvånansvärt bra MEN när grejerna blir varma så orkar inte bromsarna hålla emot.
Rent generellt så borde väl just värmen var ett av problemen, bromsarna få ju katastrofalt mycket mindre kyltid (om man nu ska fokusera på kort och hårt som bromsteknik för att inte matta bromsar).

Hur är bromsprestandan/svampigheten när du kört det så varmt att den inte kan "diffa"? Eller är det bara frågan om att det behövs bara lite högre bromstryck för att åstadkomma samma moment så funktionen fallerar, men du kan fortfarande bromsa som folk?

Men nåt måste man ju använda 320+mm framskivor till


Pedalen är väldigt svampig men det finns bromsverkan kvar, bara att trycka pedalen lite längre ner i golvet kan kanske vara orginalslangarna som blir mjuka av värmen för när allt har nått normal temp igen så är pedalen hård igen.

Skivorna är 345mm och väger ca 12,5kg styck håller bra för bansmiska iallafall med carbo xp8 belägg:up:

_________________
Jan Ekehage
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Såna här grejer är ju inte tänkt för banåka, utan mer för inspirerad körning till vardags..

Maserati testade att köra en modell utan diffbroms enligt detta koncept.. Av vilken anledning?
Sen vet jag inte om man har introducerat det i serie sen. Men förmodligen..

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Joan skrev:
Såna här grejer är ju inte tänkt för banåka, utan mer för inspirerad körning till vardags..

Maserati testade att köra en modell utan diffbroms enligt detta koncept.. Av vilken anledning?
Sen vet jag inte om man har introducerat det i serie sen. Men förmodligen..


Precis och då funkar det faktiskt riktigt bra, inga som helst ryck i ratten.

Fast jag måste ändå säga att med en riktig mekanisk diff så blir det riktigt roligt, bara att styra in och sedan full gas så drar framänden sig in mot apex otroligt mycket effektivare än alla elektroniska hjälp system som dom hittar på.

_________________
Jan Ekehage
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



JanneZ3 skrev:

Esp som inte går att stänga av märker man inte av om man håller ett snyggt spårval men klantar man sig så går den in å spökar, så det blir en extra utmaning att köra snyggt


Eller så fiskör du Skämt åsido, nä så länge du inte kör slalom eller väldigt digitalt med gas/broms/styrning så funkar det ju fint..

Håller med att det är något speciellt med riktig diff thumbs up

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Joan skrev:
JanneZ3 skrev:

Esp som inte går att stänga av märker man inte av om man håller ett snyggt spårval men klantar man sig så går den in å spökar, så det blir en extra utmaning att köra snyggt


Eller så fiskör du Skämt åsido, nä så länge du inte kör slalom eller väldigt digitalt med gas/broms/styrning så funkar det ju fint..

Håller med att det är något speciellt med riktig diff thumbs up


Jepp man måste vara djäkligt mjuk i körningen för att esp inte ska störa.

Har fått ändra körstil helt då jag gärna utnyttjar lastväxel reaktionerna för att komma runt i svängarna innan.

Uppsläpp av gasen i kurva eller lite snygg slippvinkel in i svängen är omöjligt nu.

_________________
Jan Ekehage
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Har ju det på min JCW, fungerar som sagt ok till det mesta och inspirerad vardagskörning men rätt kasst jämfört med mekanisk diffbroms vilket jag märkte när jag fick prova en annan Mini med mekanisk diff på superstage sist.

Sitter ju 316mm skivor fram med 4-kolvsok på 1280kg bil, fick problem sist på knutan med svampig pedal efter 12-14 varv (med extra konparti på rakan) med Carbotech XP10, känns som bättre kylning, vätska och stålomspunna slangar kanske hjälper till lite annars.
Citera
Allmänt banåkaforum
Går det att åka bana med en ny VW med XDS?
3271 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande