Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -98 - Reg.bes av halvbur mån 17/6!
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (51832 totalt)
Daniel Nilsson
Finspång
Här sen Okt 2008
Inlägg: 133


Trådstartare
Debuttråd på rejsa!

Besökte Nürburgring GP-slingan och Nordschleife med några kollegor och såg old-timer Grand Prix 2007. Banåkningsviruset var ett faktum!
Racinglicens togs på Linköpings Motorstadion/Sviestad hösten 2008.

Banåkningsbilen blev en BMW 323ti -98.


Första bankörningen avklarad på Linköpings Motorsällskaps "Prova-på-bankörning" 2009-07-24 på Sviestad. thumbs up

Fotograf: Fredrik Nyström aka BOFH. Hoppas det är OK jag använder dina bilder Fredrik.

och ytterliggare ett par tillfällen på denna bana blev det under 2009. Denna bild från 2009-08-24.

Fotograf: Fredrik Nyström aka BOFH.

Som synes på bilderna ovan så kränger bilen rejält med orginalchassi. thumbs down
Även om största förbättringspotentialen per satsad krona ligger på körträning och ytterligare körträning för snubben mellan ratt och ryggstöd, så har jag förbättrat och tänker fortsätta förbättra bilen.

Renoverat/modifierat och demonterat/monterat:
Nya orginalskivor fram - Mekonomen
Mässingsstyrningar till bromsoken fram - Millway
Bromsbelägg Carbotech XP8 fram&bak - Pean
Bromskylningstrattar fram - kardanaxel
Slangar till bromskylningstrattarna - Hydroscand
Fälgar CMS 7*15" ET18 5*120 - Thomassons Bilskrot
R-däck Toyo Proxes R888 205/50-15 - G-sons Gummi
Skruvbur - Wiechers-Sport
Monterat ur inredningen

Inköpt: (ej monterat)
X-brace, reservdelsnummer 51718410212 - Kneippbadens Bil (BMW Norrköping)
Rep. sats bromsar (ok fram&bak) - Kneippbadens Bil (BMW Norrköping)
Stålomspunna bromsslangar inkl. ATE Super Blue Racing (DOT4) bromsvätska - Pean
Mässinsstyrningar till bromsoken bak - Millway
Excentrisk bärarmsbussningar fram - Millway
Ställbara bärarmsbussningar bak E30/E36-5/Z3 - Millway
Camber/casterplatta med nållagrat topplager - Millway
Silentblock Alu. E36-5/Z3 - Millway
Förstärkningsplatta Fjädertorn fram - Millway
Diffbussning E30/E36-5/Z3 -Millway
Sitta-stil-stol Sparco Evo Plus 2 inkl. Sparco stolsfästen - Realcar
Coilovers Intrax 1K2 - SCM Engineering

Framtiden?

Planerade inköp till bilen:
L-profiler 60x40x5 i aluminium till stolsunderrede alt. VAC - Floor Mount Adapters E36 / E46 - vacmotorsports.com - vilka bultar ingår?
Fäste till orginal 3-punktsbälte VAC - Lap Belt Mounting Bracket Kit - vacmotorsports.com
E36 Front Subframe Reinforcement Kit - Turner Motorsport
Rear Shock Tower Mount Reinforcement Kit - Turner Motorsport
E36/E46 oil Cooler Fitting Kit - Turner Motorsport
UUC Clutch Arm Bushing Kit - Turner Motorsport
Bromskylningsslangar - Turner Motorsport alt. Demon Tweeks
Bult för montering av stol i sidofästen Cobra Bultsats 12.9 - Demon tweeks
Huvudströmbrytare relästyrd Battery Isolators & Master Switches - Demon tweeks
Burstoppning Longacre Protecto 180 Roll Bar Padding - Demon tweeks
Bogseringsögla TRS Tow Strap - Fixed, Godkänd? - Demon tweeks
TR 5.10 - Bogseröglan ska vara klart synlig och målad gul, röd eller orange. Öglans inre diameter ska vara minimum o 60 mm.
Aerocatch huvlås 4st - rallyimport.se alt. rallyshop.se alt. Demon tweeks
6-punkts bälte Sabelt Lightweight 6 Point Harness alt. Sparco 6 Point Pro Racer Harness alt. OMP 804 Leggera 6 Point Lightweight Saloon Harness alt. Santler 6-point harness - Demon tweeks & sandtler.de
Fönsternät OMP Fönsternät - rallyimport.se
Pinnbult inkl. muttrar 20st - Manton.se
Motorfäste Delrin E36 - Millway.se
Förlängd växelspak? - specialsvarv.se

Bränslepump, ett styck extra till tanken alt Sjöström fuel starvation solution

Mockaratt (spacer?, snap-off rattkoppling?)
Justerbara krängningshämmarstag, en eller två per krängare? Funkar dessa till orginal krängare? Längd? - Millway.se, VAC eller Turner Motorsport
Bussningar krängningshämmarefäste Powerflex - Forza.se - delrin eller teflon komposit istället?
Diffbroms 3,73:1 och Z3M-diffkåpa med kylflänsar
Elfläkt
Fler fälgar
Fler r-däck
Kylare? - TurnerMotorsport
Termostat? - TurnerMotorsport
Termostathus i aluminium? - TurnerMotorsport
E36 Fog Light Block-off Cover Set (L&R Pair) - TurnerMotorsport
M3-front
Länkarmar fram?
Kylvattenslangar?
oljetempmätare
oljetryckslampa modell större
Batteri modell mindre, Biltema 10 Ah MC-batteri
Alu.pedaler
GOPro HDHero3 Black Edition
Kamerafäste
Driftbox

Planer för bilen:
Renovera bromsoken genom att lägga dem i elektrolys, lacka i silver, hona och montera med nya o-ringar och dammskydd.
Byta alla bussningar i fram- och bakvagn. Smörjnippel på främre bärarmsbussning?
Montera diffbroms.
Montera nya stötdämpare/fjädrar
Montera sitta-stil-stolen.
Montera mockaratt.
Montera dubbla bränslepumpar i tanken för att undvika "fuel-starvation" som inträffar vid nivå under halv tank.
Montera elfläkt, termostatstyrd som även går att tvångsköra från kupén.
Lätta bilen ytterliggare med tips från Johan Sjöströms lysande tråd.
Ta bort solfilmen
Styva upp växelspaken
Sänka rattstången 30-40mm

Planer för racingföraren (aka. me, myself and I):
Hörselskydd
Komplettera säkerhetsutrustningen.
Sabelt 6-punktsbälte Sabelt Ultralight 6 Point Harness - Demon tweeks
Köra på BMWCS/BMWSC bankörningar.
Köra på Mantorp med ÖSK.



Diffbroms - Snabbaste banan jag kommer att köra blir antagligen Mantorp Park. Ska jag satsa på 3,73:1 eller 4,10:1?

Väghållningssats (stötdämpare/fjäder) - Helt novis på detta! Behöver hjälp att räkna fram lämpliga värden på stötdämpare/fjädrar/krängningshämmare.
Bilen kommer förhoppningsvis väga strax under 1200kg. Ska jag kombinera ihop stötdämpare och fjädrar själv eller köpa ett komplett kit från KW, Intrax, Millway etc.?
Även om jag inte behöver kunna justera bump/rebound initialt så vill jag ha möjligheten i framtiden.

Mockaratt - Vilken diameter är lämpligt? 330mm eller 350mm?

Ytterliggare idéer tas emot tacksamt!

_________________
BMW 323ti Compact -98 - banbilen
Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet
Toyota Aygo+ -08 - skrytbilen
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Daniel Nilsson skrev:

Råd och hjälp behövs tack!
Var kan jag få tag i silentblock i delrin?

Diffbroms - Snabbaste banan jag kommer att köra blir antagligen Mantorp Park. Ska jag satsa på 3,73:1 eller 4,10:1?

Väghållningssats (stötdämpare/fjäder) - Helt novis på detta! Behöver hjälp att räkna fram lämpliga värden på stötdämpare/fjädrar/krängningshämmare.
Bilen kommer förhoppningsvis väga strax under 1200kg. Ska jag kombinera ihop stötdämpare och fjädrar själv eller köpa ett komplett kit från KW, Intrax, Millway etc.?
Även om jag inte behöver kunna justera bump/rebound initialt så vill jag ha möjligheten i framtiden.

Mockaratt - Vilken diameter är lämpligt? 330mm eller 350mm?

Ytterliggare idéer tas emot tacksamt!


Välkommen i klubben!

Silentblock i delrin blir nog till att tillverka själv, har ev ritningar kvar.

3,73 blir nog lagom till alla svenska banor med 205-50-15, finns nog delar till en sån i garaget..

Chassiekit kan man diskutera i all oändlighet, mitt enda tips är att köpa allt från samma ställe och från nån som vet vad de säljer.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Hälsar oxå välkommen!

Förresten, silentblock i delrin lär bli VÄLDIGT stötigt på allt annat än bana så du vet, personligen hade jag valt något lite mjukare men visst skall det vara kompromisslöst så kanske det är rätt, min är inte kompromisslös tyvärr..


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Nämen, en till Compact, den ser dessutom ruskigt bekant ut
Jag får nog också byta upp mig till en sexa snart så man inte ger Compacten ett dåligt rykte
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Johan Sjöström skrev:

Förresten, silentblock i delrin lär bli VÄLDIGT stötigt på allt annat än bana så du vet, personligen hade jag valt något lite mjukare men visst skall det vara kompromisslöst så kanske det är rätt, min är inte kompromisslös tyvärr..


Mja, stötigt blir det nog inte av silentblocken direkt, men ljudnivån hoppar gärna upp ett par snäpp.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Kan minnas fel men jag har bestämt för mig att en viss Millway nämnde detta för mig och sa att just denna bussning orsakade ett stort ras i komforten. Nåja att minnas saker är inte min starka sida och Herr Ahlin brukar ha koll på läget

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Delrin i bussningarna gör att ljudet/oljudet fortplantar sig lättare men samtidigt slipper
man den sladdriga känslan som är i gummibussningarna.

Siilentblocken kan vara en god ide att byta då det är tjockt med gummi i dom som flexar.

Bussningarna i länkarmarna kan man köra orginal då det är väldigt lite gummi i dessa
samt om man vill bygga om till justerbar camber toe bak är det bra om det finns
lite rörelse i dessa bussningar.

Det finns prisvärda kit för banåka från t.ex XYZ prata med Mats www.xyz-sweden.com
Han kör själv i bmwcup så där kan du få hjälp.

Ang fjädervärden beror ju på hur kompromisslöst det ska vara.

Här kan du kolla med rius & ahlin som båda kör compacter.

Krängare bak borde du kunna plocka en grövre från z3m där det finns 19mm.

Fram kan du koppla krängaren till fjäderbenet för att få den styvare.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Michael Bäck skrev:
Fram kan du koppla krängaren till fjäderbenet för att få den styvare.
Aha, har läst om detta men inte förstått vitsen med det då allt oftast diskuteras så självklart. Många skriver ju vad de ska göra, men sällan varför.

Nu ska jag inte kapa tråden mer.

Fin Compact Daniel! och även din blev i ett nafs mer seriös än min.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Davve skrev:
Michael Bäck skrev:
Fram kan du koppla krängaren till fjäderbenet för att få den styvare.
Aha, har läst om detta men inte förstått vitsen med det då allt oftast diskuteras så självklart. Många skriver ju vad de ska göra, men sällan varför.



Man ändrar utväxlingen för krängaren orginal sitter den ca halvvägs in på bärarmen
så när en kraft påverkar hjulet så får man en hävarm från hjulets centrum till krängarens
infästning i länkarmen.

Kopplar man krängaren till fjäderbenet så blir hävarmen mycket kortare.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Tack för förklaringen Michael! Nu gäller det bara att det sitter fästen för detta på chassiesatsen jag köpte...
Hoppas förklaringen är till nytta för trådskaparen också så vi inte kapat i onödan.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Daniel Nilsson
Finspång
Här sen Okt 2008
Inlägg: 133


Trådstartare
och så skulle jag vilja tacka min mamma... hej mamma... blev visst ett långt tacktal nedan, men kan inte bli annat med denna respons!

Rikard Ahlin skrev:
Välkommen i klubben!

Silentblock i delrin blir nog till att tillverka själv, har ev ritningar kvar.

3,73 blir nog lagom till alla svenska banor med 205-50-15, finns nog delar till en sån i garaget..


Tack Rikard!

När jag tidigare var i kontakt med dig och Johan Rius via pm så fick jag en ritning av Johan, men han kunde inte gå i god att det var rätt version. Om du hittar rätt version så är jag spekulant på den...

Jaha? Är det delar som du kan tänka dig sälja?

Johan Sjöström skrev:
Hälsar oxå välkommen!

Förresten, silentblock i delrin lär bli VÄLDIGT stötigt på allt annat än bana så du vet, personligen hade jag valt något lite mjukare men visst skall det vara kompromisslöst så kanske det är rätt, min är inte kompromisslös tyvärr..



Tack Johan!

Inte heller min ska bli kompromisslös. Jag har en annan bruksbil så det är helt ok om denna bil inte har någon komfort, är stötig och låter mycket i kupén. Så länge den är möjlig att köra snabbt på bana och jag kan åka med den för egen maskin till och från banorna runt om i Sverige är det ok.

Andrew Petrykowski skrev:
Nämen, en till Compact, den ser dessutom ruskigt bekant ut
Jag får nog också byta upp mig till en sexa snart så man inte ger Compacten ett dåligt rykte


Tjena Andrew! Ingen risk du ger Compacten dåligt rykte som du körde på Sviestad i somras! thumbs up Brett var det här!

Michael Bäck skrev:

Bussningarna i länkarmarna kan man köra orginal då det är väldigt lite gummi i dessa
samt om man vill bygga om till justerbar camber toe bak är det bra om det finns
lite rörelse i dessa bussningar.

Det finns prisvärda kit för banåka från t.ex XYZ prata med Mats www.xyz-sweden.com
Han kör själv i bmwcup så där kan du få hjälp.

Ang fjädervärden beror ju på hur kompromisslöst det ska vara.

Här kan du kolla med rius & ahlin som båda kör compacter.

Krängare bak borde du kunna plocka en grövre från z3m där det finns 19mm.

Fram kan du koppla krängaren till fjäderbenet för att få den styvare.


Tack! En flod av information! thumbs up

Hur bygger jag om till justerbar camber och toe bak?

Fjäderkonstanterna ska vara så optimala som möjligt så länge jag tar mig till och från banan för egen maskin utan för stor plåga.

När jag byter fjädrar/stötdämpare krävs det att jag byter krängningshämmare också för att få en bra balans i bilen?

Davve skrev:
Fin Compact Daniel! och även din blev i ett nafs mer seriös än min.


Tack David! Var inte så säker på det, skillnad på planer och verklighet! Men jag ska försöka hinna med det jag tänkt innan säsongsstart.

_________________
BMW 323ti Compact -98 - banbilen
Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet
Toyota Aygo+ -08 - skrytbilen
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Daniel Nilsson skrev:
När jag byter fjädrar/stötdämpare krävs det att jag byter krängningshämmare också för att få en bra balans i bilen?


Nope.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Daniel Nilsson skrev:
Väghållningssats (stötdämpare/fjäder) - Helt novis på detta! Behöver hjälp att räkna fram lämpliga värden på stötdämpare/fjädrar/krängningshämmare.
Bilen kommer förhoppningsvis väga strax under 1200kg. Ska jag kombinera ihop stötdämpare och fjädrar själv eller köpa ett komplett kit från KW, Intrax, Millway etc.?
Även om jag inte behöver kunna justera bump/rebound initialt så vill jag ha möjligheten i framtiden.

Hej Daniel och grattis till ett bra bilval som är grymt snabbt redan med väldigt små modifikationer.
När det gäller din fråga om vilka stötdämpare du skall köpa så är det "bara" att bestämma sig för om du på sikt skall "offra" den, dvs skall bli en riktig bil (ej för gata) eller om den skall kunna köras till och från gatbilsträffar samt att handla korv på den lokala kiosken. När du vet svaret på den frågan kan du sedan välja produkter till din bil därefter. Om du tvekar så kommer mixen av saker du hänger på bilen inte lira ihop (vissa är gatprylar och vissa för race) vilket gör att du blir mer fattig än nödvändigt samt att bilen inte funkar speciellt bra på bana. Antingen eller på något sätt...

Skall du ha vettiga fjädrar/stötdämpare så kostar det en slant, framförallt om du nu vill ta steget mot 1 eller 2-vägs. Skall du åka "gata" så kan du lika väl köpa "XYZ", "123" eller "ABC" chassie kitt och lägga mellanskillnaden till ett "riktigt" kitt som Intrax eller "Millway byggt" på bantid/bensin och däck. Det är alltid den sistnämnda som utvecklar mest, i alla fall de första åren.

Många (inklusive undertecknad) köper eller har köpt "snik dämpare" med bra fjädrar till att börja med för låt säga 5-10kkr, åker en säsong och "växer" fort ur de billigare "kitten". Sen står du där med grejerna som du inte vill ha och andra handsvärdet är inte brilliant på de billigare kitten vilket innebär att du får investera igen redan efter en säsong på bana thumbs down

Så om du inte bestämt dig för vad du skall ha bilen till eller inte har råd att köpa det du vill ha så tycker jag att du likväl kan köpa "M" dämpare på skroten och hänga dit hårdare fjädrar tills du vet vad du vill. Jag lovar dig att detta räcker långt och kommer inte begränsa första året...

oavsett fabrikat så om du köper nytt så köp coilovers bak direkt.

Michael Bäck skrev:
Ang fjädervärden beror ju på hur kompromisslöst det ska vara.
Här kan du kolla med rius & ahlin som båda kör compacter.

Japp, de kan säkert sälja ett modifierat järnspett till dig som du kan hänga dit bak

Daniel Nilsson skrev:

Hur bygger jag om till justerbar camber och toe bak?

"Lättast" och med mkt bra resultat är att köpa dessa: http://www.millway.se/bilmodell/bmw/e30/stallbara-bararmsbussningar-ba . . . . Ställbart och mindre friktion än original. thumbs up

Rikard Ahlin skrev:
Daniel Nilsson skrev:
När jag byter fjädrar/stötdämpare krävs det att jag byter krängningshämmare också för att få en bra balans i bilen?

Nope.


....eller ja. Beroende på hur "rätt" man kommer med fjäderkonstanterna. Kommer man "rakt på" så kan man åka med original krängare, men kommer man "snett" med valet av fjädrar så kompencerar många med grövre krängare istället för att ta itu med grundproblemet.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Daniel Nilsson
Finspång
Här sen Okt 2008
Inlägg: 133


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:

Hej Daniel och grattis till ett bra bilval som är grymt snabbt redan med väldigt små modifikationer.
När det gäller din fråga om vilka stötdämpare du skall köpa så är det "bara" att bestämma sig för om du på sikt skall "offra" den, dvs skall bli en riktig bil (ej för gata) eller om den skall kunna köras till och från gatbilsträffar samt att handla korv på den lokala kiosken. När du vet svaret på den frågan kan du sedan välja produkter till din bil därefter. Om du tvekar så kommer mixen av saker du hänger på bilen inte lira ihop (vissa är gatprylar och vissa för race) vilket gör att du blir mer fattig än nödvändigt samt att bilen inte funkar speciellt bra på bana. Antingen eller på något sätt...

Skall du ha vettiga fjädrar/stötdämpare så kostar det en slant, framförallt om du nu vill ta steget mot 1 eller 2-vägs. Skall du åka "gata" så kan du lika väl köpa "XYZ", "123" eller "ABC" chassie kitt och lägga mellanskillnaden till ett "riktigt" kitt som Intrax eller "Millway byggt" på bantid/bensin och däck. Det är alltid den sistnämnda som utvecklar mest, i alla fall de första åren.

Många (inklusive undertecknad) köper eller har köpt "snik dämpare" med bra fjädrar till att börja med för låt säga 5-10kkr, åker en säsong och "växer" fort ur de billigare "kitten". Sen står du där med grejerna som du inte vill ha och andra handsvärdet är inte brilliant på de billigare kitten vilket innebär att du får investera igen redan efter en säsong på bana thumbs down

Så om du inte bestämt dig för vad du skall ha bilen till eller inte har råd att köpa det du vill ha så tycker jag att du likväl kan köpa "M" dämpare på skroten och hänga dit hårdare fjädrar tills du vet vad du vill. Jag lovar dig att detta räcker långt och kommer inte begränsa första året...

oavsett fabrikat så om du köper nytt så köp coilovers bak direkt.


Hej Patrik och du ska veta att köpet inte är någon slump efter att ha fått influenser av bl.a dig och brorsan din!

Egentligen har jag redan bestämt mig, det är för bana bilen ska modiferas. Även som nybörjare har jag fått uppfattningen att en kombinerad gat/ban-bil aldrig blir bra, så även om jag skyndar långsamt kommer bilen enbart få uppgraderingar som är avsett för bana. När jag helt låter "offra" den får framtiden utvisa. Först behöver jag träna, träna och träna på körningen. Jag har inte för avsikt att handla korv på den lokala kiosken med den så om jag nu bygger den enbart med bana i tanke, hur länge kommer den vara möjlig att köra till och från banan innan är gränsen nåd?

Eftersom bilen/bilmodellen var/är relativt billig i inköp, den går att lätta en hel del vilket nästan är gratis, bromsarna inte kostar en förmögenhet att renovera/uppgradera, så tänkte jag satsa ordentligt på väghållningen. Således ska jag försöka undvika "snik dämpare" och onödiga utgifter. Men vad ska jag köpa? Även om jag kontaktar välrenomerade företag som säkert kommer med bra förslag så är det som att köpa grisen i säcken, vilket jag inte gillar, när jag inte har kunskapen/erfarenheten att utvärdera och ifrågasätta. Hjälp!

Vad är fördelen med coilovers bak?

Patrik Skoog skrev:

Daniel Nilsson skrev:

Hur bygger jag om till justerbar camber och toe bak?

"Lättast" och med mkt bra resultat är att köpa dessa: http://www.millway.se/bilmodell/bmw/e30/stallbara-bararmsbussningar-ba . . . . Ställbart och mindre friktion än original. thumbs up


Bra tips! Men attans, redan köpt bärarmsbussningar som inte är ställbara.

Patrik Skoog skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Daniel Nilsson skrev:
När jag byter fjädrar/stötdämpare krävs det att jag byter krängningshämmare också för att få en bra balans i bilen?

Nope.


....eller ja. Beroende på hur "rätt" man kommer med fjäderkonstanterna. Kommer man "rakt på" så kan man åka med original krängare, men kommer man "snett" med valet av fjädrar så kompencerar många med grövre krängare istället för att ta itu med grundproblemet.


Som sagt, vore skönt att komma så "rätt" som möjligt. Åter igen hjälp! Lämpliga fjäderkonstanter etc. mottages tacksam.

_________________
BMW 323ti Compact -98 - banbilen
Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet
Toyota Aygo+ -08 - skrytbilen
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Patrik Skoog skrev:
[ Skall du åka "gata" så kan du lika väl köpa "XYZ", "123" eller "ABC" chassie kitt



Patrik på hugget vi får väl se vad XYZ 123 eller ABC eller vad det nu var jag beställde av kinnby går för i cupen till våren

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Daniel Nilsson skrev:
Hej Patrik och du ska veta att köpet inte är någon slump efter att ha fått influenser av bl.a dig och brorsan din!

Egentligen har jag redan bestämt mig, det är för bana bilen ska modiferas. Även som nybörjare har jag fått uppfattningen att en kombinerad gat/ban-bil aldrig blir bra, så även om jag skyndar långsamt kommer bilen enbart få uppgraderingar som är avsett för bana. När jag helt låter "offra" den får framtiden utvisa. Först behöver jag träna, träna och träna på körningen. Jag har inte för avsikt att handla korv på den lokala kiosken med den så om jag nu bygger den enbart med bana i tanke, hur länge kommer den vara möjlig att köra till och från banan innan är gränsen nåd?

Eftersom bilen/bilmodellen var/är relativt billig i inköp, den går att lätta en hel del vilket nästan är gratis, bromsarna inte kostar en förmögenhet att renovera/uppgradera, så tänkte jag satsa ordentligt på väghållningen. Således ska jag försöka undvika "snik dämpare" och onödiga utgifter. Men vad ska jag köpa? Även om jag kontaktar välrenomerade företag som säkert kommer med bra förslag så är det som att köpa grisen i säcken, vilket jag inte gillar, när jag inte har kunskapen/erfarenheten att utvärdera och ifrågasätta. Hjälp!

Vad är fördelen med coilovers bak?

Bra tips! Men attans, redan köpt bärarmsbussningar som inte är ställbara.

Som sagt, vore skönt att komma så "rätt" som möjligt. Åter igen hjälp! Lämpliga fjäderkonstanter etc. mottages tacksam.


Kul att jag och brossan smittar av oss
Du verkar ha tänkt innan vilket är bra, en del bara bygger på utan att ha ett slutligt mål och då blir det oftast både dyrare och sämre.

Fördelen med coilovers bak är väl inte jättestora på "vår" nivå, både jag och brossan har allt som krävs hemma för att konvertera våra bakben men eftersom vi har testat fram en fjädersetup som funkar med fjäder på org plats så ser vi inte att fördelarna är tillräckligt många för att åka coilovers. Men krafterna blir "mer" rätt och de som kan mer säger att dämpare/fjäder jobbar bättre när de är monterade på samma position. Sen så blir det lättare att göra cornerweight också med fjädern på coiloverplats.

Dina bärarmsbussningar kan du säkert sälja iväg, det finns gott om "E30" bakvagnar som behöver nya bussningar

Både jag och brossan hjälper gärna, det är bara kul om fler åker fort med BMW compakter. Extra kul är det att hjälpa när du har som målsättning att bilen skall bli "riktig" bil, att du åker med BMWSC och till och med kanske kör om mig i klass standard 2011 thumbs up

Skicka mig ett mail ang dämpare, jag kan fixa fram en offert på ett Intrax kitt som är en kopia på brossans "setup". Där lär du inte köpa grisen i säcken i alla fall och det går bevisligen att åka fort med de grejerna.

Michael Bäck skrev:
Patrik Skoog skrev:
[ Skall du åka "gata" så kan du lika väl köpa "XYZ", "123" eller "ABC" chassie kitt


Patrik på hugget vi får väl se vad XYZ 123 eller ABC eller vad det nu var jag beställde av kinnby går för i cupen till våren

Som sagt, jag vet att det finns många fina "kitt" till väldigt vettiga pengar att köpa just nu. Många har åkt fort med saker som kostar 1/4 av de "dyrare" fabrikaten så det är bara att prova om man vill!

Dock så har både jag och brossan testat en del olika fabrikat bla: gula koni, bilstein, ombyggda M dämpare, spax, leda, proflex, intrax mfl och har gång på gång dragit den slutsatsen att man får EXAKT det man betalar för. Man märker inte skillnaden förrän man jämför rakt av. På de dyrare "kitten" betalar man i vissa fall (tex Öhlins) för varumärket, men det finns också stora fördelar i både service, reservdelar,garantier, tillgång till expertis, dämparens uppbyggnad mm. Det är som att hävda att skoda och audi är exakt samma bil.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Patrik Skoog skrev:
Det är som att hävda att skoda och audi är exakt samma bil.


Det är dom i alla fall när man ska köpa reservdelar samma del med samma partnummer
ligger den i audi påse är doc priset x3 .

Så när kollegan köper rerervdelar till sin ådi ber an att få i skoda påse
då räcker det till 3

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Daniel Nilsson
Finspång
Här sen Okt 2008
Inlägg: 133


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:

Daniel Nilsson skrev:

Hur bygger jag om till justerbar camber och toe bak?

"Lättast" och med mkt bra resultat är att köpa dessa: http://www.millway.se/bilmodell/bmw/e30/stallbara-bararmsbussningar-ba . . . . Ställbart och mindre friktion än original. thumbs up


Såg att Millway har ett nytt kit för camber/toe justering i sortimentet. Är detta kit godkänt i BMW Cup klass Standard?

_________________
BMW 323ti Compact -98 - banbilen
Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet
Toyota Aygo+ -08 - skrytbilen
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Daniel Nilsson skrev:
Patrik Skoog skrev:

Daniel Nilsson skrev:

Hur bygger jag om till justerbar camber och toe bak?

"Lättast" och med mkt bra resultat är att köpa dessa: http://www.millway.se/bilmodell/bmw/e30/stallbara-bararmsbussningar-ba . . . . Ställbart och mindre friktion än original. thumbs up


Såg att Millway har ett nytt kit för camber/toe justering i sortimentet. Är detta kit godkänt i BMW Cup klass Standard?


Nej för din bil så endast i special.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Daniel Nilsson
Finspång
Här sen Okt 2008
Inlägg: 133


Trådstartare
Här händer det inte så mycket praktiskt än så länge, men inköpslistan blir kortare och kortare när beställningarna blir fler och fler... ...men sen verkar det som inköpslistan inte blir kortare i samma takt som beställningarna läggs.... skumt... förökar sig de önskvärda delarna på ngt sätt?...

Gör ett provskott och ställer en fråga här i tråden.
Är det vettigt att köpa/montera fjäderbenstag till tornen fram och bak för att förstärka eller är de mest för att öka bling-faktorn?

_________________
BMW 323ti Compact -98 - banbilen
Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet
Toyota Aygo+ -08 - skrytbilen
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Daniel Nilsson skrev:
Här händer det inte så mycket praktiskt än så länge, men inköpslistan blir kortare och kortare när beställningarna blir fler och fler... ...men sen verkar det som inköpslistan inte blir kortare i samma takt som beställningarna läggs.... skumt... förökar sig de önskvärda delarna på ngt sätt?...

Gör ett provskott och ställer en fråga här i tråden.
Är det vettigt att köpa/montera fjäderbenstag till tornen fram och bak för att förstärka eller är de mest för att öka bling-faktorn?


25 Mars och ingen har svarat , Bling stag är ok om det är rätt utformat , men ett x brace är att föredra , eller gärna båda , för att få bling och styvhet .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -98 - Reg.bes av halvbur mån 17/6!
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (51832 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande