Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 504 Coupé -73 *såld*
1, 2   >>
12259 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Törs man lägga upp icke påbörjade objekt?

Peugeot 504 Coupé -73
-2.0 l XN med Kugelfischer insprutning 109 hk.
-Tj. vikt 1220 kg
-Fram: McPherson 273 x 20 mm ventilerade skivor enkolvsok.
-Bak: snett bakåtriktade länkarmar med dämpare inuti skruvfjäder (ej coilover), 273 x 10 solida skivor, enkolvsok.
-Cab-bottenplatta med tak (maffiga trösklar och kardantunnel) vilket borde ge hyfsad vridstyvhet.
-Alla rutor plana, utom vindrutan som är enkelkrökt.
-Många gemensamma delar med tex 505 Turbo vilket ger tillgång till billiga och ändå hyfsade komponenter till hjulupphängningar och drivlina. Bl.a. finns slutväxelklump med lamelldiff alt kondiff och där det går att placera en ATB om man vill köpa en.
-Finns 21 coupéer och 10 cabbar i Sverige.
-Detta är en mild GT och inte en sportvagn.

-Läs mer på tex http://www.504cc.com/homeen.php

-Planerna är att sporta till chassi och drivlina vartefter, inget extremt, men saker som lirar på bana. Silhuetten ska behållas intakt och inget ska göras som inte går att återställa till originalskick. Att göra en ovanlig och vacker GT till en rolig sportbil är målet. Om den sen blir snabb i absoluta termer är det ju en bra bonus!












...om ngn tycker att den ser ut som en uppsvälld Fiat 124 SC så är det inte helt fel tänkt. Båda ritades av Pininfarina under samma tidsperiod.

Bakre bärarmarna är inte av världens smidigaste konstruktion..... är inte så väldigt sneda heller.

Liten skrubbradie för en McP kan man säga! Har inte kört bilen än, men väntar mig en rätt död styrning. Har dock inte mätt upp övrig geometri.

XN-motorerna har dragits upp till 550 hk med turbo och åtta ventiler. Planerar dock varken turbo eller XN, dock är detta plan B.

Modellen fanns även med PRV-sexa på blott 136 hk.

Tillverkade av komprimerad rost, varje droppe vatten verkar sätta igång en omedelbar svällning. Mkt rostkänsliga, tillverkades av Pininfarina av, enligt vissa uppgifter, sekunda rysk plåt. Gick på linan bredvid Alfa Spider enligt en bild. De fransktillverkade 504 sedan och kombi var långt ifrån lika rostbenägna även om de kunde de också!

Så här fin kan en sån här bil vara:

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349



Det där är en av de vackraste coupé-karosserna som kommit från Frankrike! thumbs up

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Lennart Mäkinen skrev:
Det där är en av de vackraste coupé-karosserna som kommit från Frankrike! thumbs up


Kan bero på att den är ritad i Italien


Precis som den underbart snygga 406 coupe thumbs up

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
John Granberg
Göteborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 10



oerhört vacker bilmodell.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Semi trailarms!!!

Precis som på riktiga bilar! thumbs up

Veckans tips: Ska du modda ordentligt i bakvagnen så spana in M3 Grp.A från runt -88... Ruggigt likt!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349



Det är inte bara bakvagnen som andas tysk ingenjörskonst. Kolla sprutet...
Hela konceptet är ju stulet rakt av från BMW 2002 tii.

Mina erfarenheter av att åka 504 (sedan) säger dock att väghållningen skiljer sig från 02:orna...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:

Kolla sprutet...
Hela konceptet är ju stulet rakt av från BMW 2002 tii.


Stulet och stulet... Peugeot kan väl köpa prylar av Kugelfischer likaväl som BMW!
Däremot är det lite tråkigt för oss 02-fantaster om Peugeotfolket får upp ögonen för dessa gamla fina vagnar... Vad tror ni är billigast på skroten: Insprutningssprylar till en gammal BMW eller till en gammal Peugeot?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Semi trailarms!!!

Precis som på riktiga bilar! thumbs up

Veckans tips: Ska du modda ordentligt i bakvagnen så spana in M3 Grp.A från runt -88... Ruggigt likt!
En väsentlig skillnad som gör det ngt svårare är att på e30 är det gjorts plats för dämparen rätt långt ut på bärarmen och det finns fästen att iaf utgå ifrån "på rätt ställe". Och plats. Har fått illustrativa bilder från en forummedlem, för jag har insett likheten med e30-bakvagnen, såväl som med 924+, och försöker undvika att återuppfinna hjulet. Det allra enkaste tyvärr är att sätta ett par hyfsade c/o där dämpare och fjädrar sitter original. Det är risk för att övre infästningen är rätt svår att flytta ut+bak, men den kan vara enkel också, har inte kollat om det finns plats.

Bärarmarna är dock mer än en aning för tunga för min smak. Annan konstruktion i bl.a. rör och plåt är tänkbar, men jag tror inte jag själv riktigt har kapacitet att genomföra det i praktiken.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Avsåg nu inte i första hand dämparplaceringen utan hur du kan göra din bakvagn justerbar vad det gäller camber, toe OCH RC...i samma modifiering mer eller mindre!

Fast inte sagt att det blir lite jobb för det...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Avsåg nu inte i första hand dämparplaceringen utan hur du kan göra din bakvagn justerbar vad det gäller camber, toe OCH RC...i samma modifiering mer eller mindre!

Fast inte sagt att det blir lite jobb för det...
Hade bommat detta. Om du menar mekanismen vid yttre bärarmslagringen, så borde ju principen funka.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 203



Lennart Mäkinen skrev:
Det är inte bara bakvagnen som andas tysk ingenjörskonst. Kolla sprutet...
Hela konceptet är ju stulet rakt av från BMW 2002 tii.



Hehe...

Kolla här i motorrummet på en Peugeot 404 injection...

http://www.allsportauto.com/detailphoto.php3?zl_id=4672&zl_idMD=67 . . . .

_________________
Göran Karlsson
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Mycket vacker bil! thumbs up

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856



Peugeots näst snyggaste modell, helt klart!
Finns dessutom som cab vilket saknas på den snyggaste modellen....

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Nä nu blir jag glad! Himla kul att du gör bansleeper av din Peugeot!!! thumbs up Trots mina 11 BMW som jag har/har haft, älskar jag sjuttitalsbilar generellt! Kollar nog mer intresserat på en 70-talare med Webrar eller mek sprut på en Car Show än en modern bil typ Ferrari eller Porsche eller något Zatzyåk!!!!!

Har en våt dröm om en Mazda RX3 i framtiden!

Hoppas att vi får se din Pegge piskas på banorna framöver!

Mvh Mattias (som trots sina unga tretti år börjar undra om man är lite gubbig för att man gillar sjuttitalsbilar!)

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Stenis skrev:
Peugeots näst snyggaste modell, helt klart!
Finns dessutom som cab vilket saknas på den snyggaste modellen....


Men 204:an finns ju som cab

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Nu ska vi ta i beaktande att inte ens jag litar på vad jag själv säger! Kan bli kattskit av allt lika gärna som att det bli något. Planerar dock för att nedgradera slagvolymen till 1905 cc och skaffa några ventiler till.

Lite bilder iaf:

Stadig 70-talare i genomskärning:


Kolla bakgrunden:


Gött exemplar:


Rejs mellan två:


Nutida rally-replika:



Påstådd banbil (trots fjärrljusen):


Egentligen rally, men Escort Mk II, watch out!:


Kör åttor runt Porschar som vanligt! :


A day at the countryside:

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag kan för intresserade Peugeotåkare nämna att jag såg en 504 cab här i Lidköping igår. 1 av 10 har jag alltså sett!

och jag måste medge att den var snygg! thumbs up

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Till salu!

070-658 8745

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649





Brist på tid? Intresse? Byte av märkesklubb? Annat projekt?

Hoppas någon med tid och pengar tar över, det vore synd om en sådan fin bil skulle försvinna.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Tobias Lindell skrev:


Brist på tid? Intresse? Byte av märkesklubb? Annat projekt?

Hoppas någon med tid och pengar tar över, det vore synd om en sådan fin bil skulle försvinna.
Brist på tid inverkar, men huvudorsaken är byte till projekt som passar mina avsikter bättre. Det kommer dock att vara mer eller mindre Peugeot-innehåll i det också.

Det var inte meningen att köpa en sån här bil förrän nu egentligen, men jag kom över denna förra året och har gjort "förstudien" efteråt och kommit fram till att ett par andra spår är intressantare.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Pischao

Här sen Jul 2004
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hoppas någon tar sig an att bygga racer av den, 504 Coupé har grymt bra väghållning orginal. Fanatiskt styvt chassie, samma som 504 cabbe plus ett tak! Det är ju många som tävlat med den som synes på bilderna tidigare här. Sen skulle ju inte jag bli förvånad om 505 grejer passar på den ... bara o testa. Coupé V6 har ventilerade skivor fram ... bra att veta om det ska gå fort på bana eller så.

Själv är jag inte det minsta påverkad av märket, har bara en 504 Coupé V6 1975, en 204 cabbe 1967 o en 406 Coupé Settant'anni.

204:an har en så trimmad motor så det finns bara inte, har snart dragit loss hela framänden på bilen (framhjulsdriven, motor o vxllåda ihopbyggt på tvären), utrustad med krängade fram o bak ... vrooooommmm.

_________________
Hans Karlinius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 504 Coupé -73 *såld*
1, 2   >>
12259 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande