Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 GLE 1987- budgeträser, med betoning på budget.
3 besök senaste veckan (6320 totalt)
m_straat
Mölndal
Här sen Aug 2008
Inlägg: 29


Trådstartare
Det finns många bilar på forumet som är snabbare och det finns många bilar som är snyggare. Men det finns nog ingen bil som är så "budget" som denna. Jag har beslutat mig för att lägga upp en tråd om den (förmodligen) billigaste rejs-bilen på rejsa.

Bakgrund:
Efter att ha gjort slut med flickvännen och delat upp bilar etc föll det på min lott att ta över dragbilen, en Volvo 740 GLE av 1987 års modell. Denna pjäs hade inhandlats för 3500 kr ett år tidigare för att dra hästtransporter tvärs över Sverige och under året hade den tjänat oss väl, 1500 mil närmare bestämt vilket ger en värdeminskning på 2.33 kr/mil, om restvärdet sätts till noll. Jag fick bilen och hon fick en tjock-TV.

Basfakta
Enligt registreringsbeviset hade volvon följande spec.
Tjänstevikt: 1380 kg
Effekt: 131 hk
Däckdimension: 185/75-14

Fälgar: Rostig plåt av okänt märke.

Lite googlande gav följande information:

Motor: B230E, 131 hk/190 nm
Kompression: 10:1
Kamaxel: V (dur.in 245, dur.ut 245, LCA 107, överlapp 23, lyft 11.37 mm)
Topplock: 530-topp, med spridarna monterade i toppen (och inte i insugsröret som på senare modeller).
Motorstyrsystem: Bränsle; K-Jetronic, Tändning; EZ-118K.

Växellåda: M46
1:an = 4,03:1
2:an = 2,16:1
3:an = 1,37:1
4:an = 1:1
OD = 0,79:1
Slutväxel 3,54:1

P.S. Efter en liten olycka med OD-knappen går växling upp till OD nu till som så här: Man tar tag i kablarna, som tejpats fast på mittkonsolens sidopanel, känner efter var de skalats av och för ihop de avskalade ändarna (glöm inte frikoppla). Detta är inte helt optimalt om man vill ha snabba växlingar, därför använder vi inte OD... D.S.


om 530-toppen:
1. "Den lille"
Sitter original på följande motorer: B17-B19-B21-B23 B200-B230
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm.
Förbränningsrum dia: 92½mm, något mindre/smalare kanaler jämförd med "Den store"
Höjd: 12mm
Volym: 51.7cc i.e. 4.3cc/mm
Insugskanaler: Raka, konade, runda, lite mindre inner radie.
Avgaskanaler: Ganska plana efter ytterkanal, antydan till avsatta efter ventilstyrning
SCP (Big Cooling Passages).

_________________
Martin Strååt
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432



Detta gillar vi! thumbs up

BMW M3 och Porsche GT3-trådar är jättetrevliga, men det behövs fler sådana här budget-trådar.

Lycka till och upp med bilder!

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199



I med en bur, stol och bälte, så kan du tävla i Fempapp+!

_________________
Måns Puur
Citera
fjompas
Gällivare
Här sen Maj 2005
Inlägg: 92



Jag bara chansar, men redan här luktar det urspårning. (kom ihåg att det skrevs i inlägg 4 sen när bilen har allt det en volvo behöver för att vara grym på bana) :0) Lycka till hur det än blir!

_________________
Johannes Reinfors
_______________________________________

Sharan. 1.8 T-98 för familjebruk.
Pappabus/glidarn S40 2.0T.-01
Citera
m_straat
Mölndal
Här sen Aug 2008
Inlägg: 29


Trådstartare
Citat:
Jag bara chansar, men redan här luktar det urspårning.


Det beror på hur man ser det. Bilen är redan "byggd" dvs urspårad men åt det extremt budgetmässiga hållet. Jag skriver alltså inlägg om det jag gjorde för ett år sedan. Men att det spårade ur kan man nog säga, i början hade jag tänkt köpa avgas-system med bättre flöde etc men så blev det inte... Man skulle kunna kalla det en genomgång av hur bonntrim av en sossecontainer fungerar på bana.

Ett exempel på urspårning är att vi var för snåla för att köpa kabel då batteriet skulle monteras i skuffen (kostar ju faktiskt flera hundra kronor för 3 m.). Problemet löstes genom att koppla bort allt som drog ström, skarva ihop två begagnade startkablar (50 kr) och sedan jorda i karossen med en ganska klen kabel. Det fungerar och är utan tvekan den modifikation som gett bäst resultat, bilen slutade dyka in i kurvorna och baken slängde inte ut så ofta. Bilder kommer men nu får ni hålla till godo med en bild av motorn med toppen demonterad, man ser dock hur en röd kabel går upp mot torpedplåten på passagerarsidan och en blå kabel går till karossen. Röd går från generatorn till batteriets pluspol (3.5 m lång, går genom en kabelgenomföring i torpedplåten).

_________________
Martin Strååt
Citera
m_straat
Mölndal
Här sen Aug 2008
Inlägg: 29


Trådstartare
Någonting som är lite genant är att första gången bilen gick runt anderstorp (på 2.24 som bäst) så hade vi 4 däck i bagaget...

Ett litet misstag i kommunikationen, men det ledde till att vi flyttade batteriet eftersom bilen hade mycket bättre grepp i kurvorna.

_________________
Martin Strååt
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Budgetrejsers är kul! Motorsport är som roligast då det är prestigelöst och då värsta vurpan ändå bara kan kosta ett par tusen.

Bilder!!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
m_straat
Mölndal
Här sen Aug 2008
Inlägg: 29


Trådstartare
Någon önskade bilder...

Den har namnet "Silvertejpen" efter Huskvarnas gamla silverpil samt det faktum att golvet på passagerarsidan till 30% består av silvertejp.

Fälgarna kostade 100 kr totalt, däcken har letats fram i en container, monteringen kostade 100 kr + 50 kr för en ny däcksventil. Det var ett ödesdigert misstag att inte byta alla däcksventilerna.

Att vi står i pole position beror på lottdragning, INTE att bilen går som ett skållat troll. Det gör den nämligen inte, vilket kan ses i denna film, tagen några sekunder efter fotot.
http://www.nogg.se/Movies2.asp?idHomepage=79941&idMovie=51898


_________________
Martin Strååt
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Kul med tråd på "räserbilen" här....
Bra film oxå

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
m_straat
Mölndal
Här sen Aug 2008
Inlägg: 29


Trådstartare
Hej Christian, jag tänkte faktiskt be om lov att få använda några av dina foton från förra året vid tillfälle. Filmen är ju ganska talande, men man bör komma ihåg att jag har 4 reservdäck med mig i bagaget...

Nu vill jag dock visa en egendesignad ventilfjäderkompressor (man kan ju inte KÖPA en, det kostar ju nästan en femtedels volvo )
BUDGET!!

Du behöver: En bit aluminiumrör av rätt diameter, en tving och en bågfil. Ett "fönster" skapas i aluminiumröret genom att såga av en bit längs med röret. Rörändarna slipas sedan så att man får en jämn anliggningsyta.



Det blev inga direkt synliga skador i insugskanalen efter att tvingen monterats, men vill man vara säker kan man ju alltid ha en gummiduk på tvingen. För oss bonntrimmare är ju dock sådant till för överklassen...

En liten detalj är ju att det tar längre tid, knappt en timme. Förmodligen kan man dock göra det på en halvtimme när man väl fått in snitsen.

_________________
Martin Strååt
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Inga problem att använda bilderna, det är ju bara kul att någon kikar på dom...
Kul med budgetbyggen..
Våran Golf Började oxå så..

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
m_straat
Mölndal
Här sen Aug 2008
Inlägg: 29


Trådstartare
En liten lista över vikterna i ventilmekanismen på B230, uppmätt med hushållsvåg:

Ventil - Insug = 90 g
Ventil - Avgas = 78 g
Fjäder = 56 g , 40 N/mm (Haynes).
Tallrik = 22 g
Knaster = 2 g
Tryckare = 82 g

Tryckaren består av två delar, en hållare och en tjock skiva (55 g och 27 g). Är det någon som vet vad dessa heter?

Varje varv skall alltså 90+22+2+82+28(fjäderns bidrag, antager halva fjädervikten) = 224 g accelereras upp och ned för varje insugsventil, 212 g för varje avgasventil. Ett sätt att förbättra prestandan vore ju då att ta bort lite vikt från valda delar. Är det någon som har några tips?

Jag hade tänkt slipa ned diametern till 5 mm på den del av ventilskaftet som går mellan ventilstyrning och ventilsäte, detta minskar ju inte bara vikten utan ger även bättre flöde i kanalerna, teoretiskt sett...

_________________
Martin Strååt
Citera
Jonaazz
Staffanstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 82



Small
Cooling
Passages

Dessa är att föredra framför BCP (big) Minns inte om det är för att man kan porta mer eller om att det lättare kokar i de stora kanalerna så de "spränger" toppen.

Härligt projekt annars och lycka till

_________________
Jonas Bjerkemo
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Hehe... en anna budget-våfflo o GTR! Tänker köra ihjäl min bruksis kommande säsong. En 245:a. Ska bli intressant att se om vi kan köra ifrån er!

Får väl se om vi får till någon trimmning.. budget blir det i så fall...

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Hur går det här då??
Klara till den 27e?

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 GLE 1987- budgeträser, med betoning på budget.
3 besök senaste veckan (6320 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande