Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 740 GLE 1987- budgeträser, med betoning på budget. | 3 besök senaste veckan (6320 totalt) |
Det finns många bilar på forumet som är snabbare och det finns många bilar som är snyggare. Men det finns nog ingen bil som är så "budget" som denna. Jag har beslutat mig för att lägga upp en tråd om den (förmodligen) billigaste rejs-bilen på rejsa.
Bakgrund: Efter att ha gjort slut med flickvännen och delat upp bilar etc föll det på min lott att ta över dragbilen, en Volvo 740 GLE av 1987 års modell. Denna pjäs hade inhandlats för 3500 kr ett år tidigare för att dra hästtransporter tvärs över Sverige och under året hade den tjänat oss väl, 1500 mil närmare bestämt vilket ger en värdeminskning på 2.33 kr/mil, om restvärdet sätts till noll. Jag fick bilen och hon fick en tjock-TV. Basfakta Enligt registreringsbeviset hade volvon följande spec. Tjänstevikt: 1380 kg Effekt: 131 hk Däckdimension: 185/75-14 Fälgar: Rostig plåt av okänt märke. Lite googlande gav följande information: Motor: B230E, 131 hk/190 nm Kompression: 10:1 Kamaxel: V (dur.in 245, dur.ut 245, LCA 107, överlapp 23, lyft 11.37 mm) Topplock: 530-topp, med spridarna monterade i toppen (och inte i insugsröret som på senare modeller). Motorstyrsystem: Bränsle; K-Jetronic, Tändning; EZ-118K. Växellåda: M46 1:an = 4,03:1 2:an = 2,16:1 3:an = 1,37:1 4:an = 1:1 OD = 0,79:1 Slutväxel 3,54:1 P.S. Efter en liten olycka med OD-knappen går växling upp till OD nu till som så här: Man tar tag i kablarna, som tejpats fast på mittkonsolens sidopanel, känner efter var de skalats av och för ihop de avskalade ändarna (glöm inte frikoppla). Detta är inte helt optimalt om man vill ha snabba växlingar, därför använder vi inte OD... D.S. om 530-toppen: 1. "Den lille" Sitter original på följande motorer: B17-B19-B21-B23 B200-B230 Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm. Förbränningsrum dia: 92½mm, något mindre/smalare kanaler jämförd med "Den store" Höjd: 12mm Volym: 51.7cc i.e. 4.3cc/mm Insugskanaler: Raka, konade, runda, lite mindre inner radie. Avgaskanaler: Ganska plana efter ytterkanal, antydan till avsatta efter ventilstyrning SCP (Big Cooling Passages). _________________ Martin Strååt |
||
Jag bara chansar, men redan här luktar det urspårning. (kom ihåg att det skrevs i inlägg 4 sen när bilen har allt det en volvo behöver för att vara grym på bana) :0) Lycka till hur det än blir!
_________________ Johannes Reinfors _______________________________________ Sharan. 1.8 T-98 för familjebruk. Pappabus/glidarn S40 2.0T.-01 |
||
Det beror på hur man ser det. Bilen är redan "byggd" dvs urspårad men åt det extremt budgetmässiga hållet. Jag skriver alltså inlägg om det jag gjorde för ett år sedan. Men att det spårade ur kan man nog säga, i början hade jag tänkt köpa avgas-system med bättre flöde etc men så blev det inte... Man skulle kunna kalla det en genomgång av hur bonntrim av en sossecontainer fungerar på bana. Ett exempel på urspårning är att vi var för snåla för att köpa kabel då batteriet skulle monteras i skuffen (kostar ju faktiskt flera hundra kronor för 3 m.). Problemet löstes genom att koppla bort allt som drog ström, skarva ihop två begagnade startkablar (50 kr) och sedan jorda i karossen med en ganska klen kabel. Det fungerar och är utan tvekan den modifikation som gett bäst resultat, bilen slutade dyka in i kurvorna och baken slängde inte ut så ofta. Bilder kommer men nu får ni hålla till godo med en bild av motorn med toppen demonterad, man ser dock hur en röd kabel går upp mot torpedplåten på passagerarsidan och en blå kabel går till karossen. Röd går från generatorn till batteriets pluspol (3.5 m lång, går genom en kabelgenomföring i torpedplåten). _________________ Martin Strååt |
||
Någonting som är lite genant är att första gången bilen gick runt anderstorp (på 2.24 som bäst) så hade vi 4 däck i bagaget...
Ett litet misstag i kommunikationen, men det ledde till att vi flyttade batteriet eftersom bilen hade mycket bättre grepp i kurvorna. _________________ Martin Strååt |
||
Budgetrejsers är kul! Motorsport är som roligast då det är prestigelöst och då värsta vurpan ändå bara kan kosta ett par tusen.
Bilder!! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||
Någon önskade bilder...
Den har namnet "Silvertejpen" efter Huskvarnas gamla silverpil samt det faktum att golvet på passagerarsidan till 30% består av silvertejp. Fälgarna kostade 100 kr totalt, däcken har letats fram i en container, monteringen kostade 100 kr + 50 kr för en ny däcksventil. Det var ett ödesdigert misstag att inte byta alla däcksventilerna. Att vi står i pole position beror på lottdragning, INTE att bilen går som ett skållat troll. Det gör den nämligen inte, vilket kan ses i denna film, tagen några sekunder efter fotot. http://www.nogg.se/Movies2.asp?idHom _________________ Martin Strååt |
||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Hej Christian, jag tänkte faktiskt be om lov att få använda några av dina foton från förra året vid tillfälle. Filmen är ju ganska talande, men man bör komma ihåg att jag har 4 reservdäck med mig i bagaget...
Nu vill jag dock visa en egendesignad ventilfjäderkompressor (man kan ju inte KÖPA en, det kostar ju nästan en femtedels volvo ) BUDGET!! Du behöver: En bit aluminiumrör av rätt diameter, en tving och en bågfil. Ett "fönster" skapas i aluminiumröret genom att såga av en bit längs med röret. Rörändarna slipas sedan så att man får en jämn anliggningsyta. Det blev inga direkt synliga skador i insugskanalen efter att tvingen monterats, men vill man vara säker kan man ju alltid ha en gummiduk på tvingen. För oss bonntrimmare är ju dock sådant till för överklassen... En liten detalj är ju att det tar längre tid, knappt en timme. Förmodligen kan man dock göra det på en halvtimme när man väl fått in snitsen. _________________ Martin Strååt |
||
Inga problem att använda bilderna, det är ju bara kul att någon kikar på dom...
Kul med budgetbyggen.. Våran Golf Började oxå så.. _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
En liten lista över vikterna i ventilmekanismen på B230, uppmätt med hushållsvåg:
Ventil - Insug = 90 g Ventil - Avgas = 78 g Fjäder = 56 g , 40 N/mm (Haynes). Tallrik = 22 g Knaster = 2 g Tryckare = 82 g Tryckaren består av två delar, en hållare och en tjock skiva (55 g och 27 g). Är det någon som vet vad dessa heter? Varje varv skall alltså 90+22+2+82+28(fjäderns bidrag, antager halva fjädervikten) = 224 g accelereras upp och ned för varje insugsventil, 212 g för varje avgasventil. Ett sätt att förbättra prestandan vore ju då att ta bort lite vikt från valda delar. Är det någon som har några tips? Jag hade tänkt slipa ned diametern till 5 mm på den del av ventilskaftet som går mellan ventilstyrning och ventilsäte, detta minskar ju inte bara vikten utan ger även bättre flöde i kanalerna, teoretiskt sett... _________________ Martin Strååt |
||
Small
Cooling Passages Dessa är att föredra framför BCP (big) Minns inte om det är för att man kan porta mer eller om att det lättare kokar i de stora kanalerna så de "spränger" toppen. Härligt projekt annars och lycka till _________________ Jonas Bjerkemo |
||
Hehe... en anna budget-våfflo o GTR! Tänker köra ihjäl min bruksis kommande säsong. En 245:a. Ska bli intressant att se om vi kan köra ifrån er!
Får väl se om vi får till någon trimmning.. budget blir det i så fall... _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 740 GLE 1987- budgeträser, med betoning på budget. | 3 besök senaste veckan (6320 totalt) |