Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Modifiera framvagn på Amazon
2 besök senaste veckan (6392 totalt)
mekomaskin
Norderåsen
Här sen Mar 2010

Trådstartare
Hej!
Är ny här på forumet och brehöver lite råd och tips från er sakkunniga.
Håller på att bygga om en Amazon.
Har tittat på framvagnsgeometrin och mätt upp den.
Övre och nedre bärarmarna är i stort sett parallella. Diffar bara ca 5 mm om jag fattat saken rätt ligger då rollcenter i markplanet.
Funderar därför på att flytta ner övre inre bärarmsfästena., alltså göra en Gullstrand (eller Shelby) modifiering.
Jag har lagt in framvagnen i Autocad och kommit fram till att en sänkning med 30mm ger ett rollcenter som ligger 50mm över markplanet. Flyttar jag ned 60mm hamnar Rc 100mm över backen. (jag vet inte om det går att ta så mycket i verkligheten, kan ta i balken)
Men hur mycket är lagom???

På Camaro brukar man ju också flytta övre bärarmsfästena en liten bit bakåt för att få mer caster. Det här går inte på Amazonen för då tar bärarmen i rambenet, men det skulle nog gå bra att flytta nedre bärarmen lite framåt. Jag kan korta av röret som bulten sitter i lite i bakkant och lägga en distanshylsa i framänden.
Samma fråga här. är det en bra ide och hur mycket är lagom?
Eller skulle det vara bättre att tilta hela framvagnsbryggan?

original värden på Amazon är:
caster 0 till +1 grader
camber 0till 0,5 grader
toe-in 2-5mm
och hur de beter sig på väg eller bana i originalskick behöver vi väl inte tala så mycket om...

Tokholm
Här sen Jan 2003

mekomaskin skrev:
...rollcenter som ligger 50mm över markplanet...Rc 100mm över backen...hur mycket är lagom?...

Fördelen med ett högt rollcentra; är att man kan åstadkomma den krängning man vill ha, med mindre (lättare) krängningsfjäder.
Nackdelen med ett högt rollcentra; är att bilen, om den har individuell hjulupphängning, vill resa sig när man svänger
(denna resning ökar lastförskjutningen, vilket minskar friktionskoefficienten).

För att kunna svara på frågan om vilken rollcenterhöjd man skall ha; 'kan man gå tillväga på följande sätt:
Man räknar ut vilken rollcenterhöjd som behövs för att maximera fördelen (eliminera krängningsfjädern helt) och
vilket rollcenterhöjd som behövs för att minimera nackdelen (eliminera resningen).
Nu har vi ett intervall inom vilket rollcenterhöjden bör ligga.
om intervallet är litet; 'är vi hemma, annars har vi två möjligheter: Minska intervallet, eller bestämma var i intervallet vi vill ligga.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
mekomaskin
Norderåsen
Här sen Mar 2010

Trådstartare
Nu vet jag inte om jag förstår riktigt hur du menar.
För att eliminera krängningen helt skall väl rollcentra ligga i tyngdpunkten och för att eliminera resningen helt skall väl RCligga så lågt som möjligt???
Vid vilken höjd på rollcenter över marken börjar resningen bli av betydelse?

För att ta några siffror:
Med original bärarmsinfästning ligger RC ca 20mm över marken.
Med 33mm sänkta bärarmsinfästningar hamnar RC 82mm över marken.
Vart tyngdpunkten på en Amazon ligger vid framaxeln vet jag inte, men gissar på ca 600mm från markplan.

tibro
Här sen Apr 2007

du har inte mätt ngt på vad skrubben ligger på med tex org fälgar(eller vad du nu ska ha)? tänkte försöka mäta själv men ville fråga först..
/johan

Tokholm
Här sen Jan 2003

mekomaskin skrev:
...För att eliminera krängningen helt skall väl rollcentra ligga i tyngdpunkten...

Det var inte krängningen jag ville minimera (det kommer bara att skapa nya problem), utan krängningsfjädern (och låta vertikalfjädrarna stå för hela krängmotståndet).

mekomaskin skrev:
för att eliminera resningen helt skall väl RCligga så lågt som möjligt???

Resningen kan, något förenklat, beräknas på följande sätt:
Resningen (på den aktuella axeln) [mm]= massan (på den aktuella axeln) [kg]*accelerationen [g]*rollcenterhöjden [mm]/(spårvidden [mm]/2)/
(2*fjäderkonstanten [kp/mm]).

mekomaskin skrev:
Vid vilken höjd på rollcenter över marken börjar resningen bli av betydelse?...

En resning på några enstaka millimeter; 'ser jag mer som ett skönhetsfel, men om den blir flera centimeter; 'bör man nog tänka om.

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

mekomaskin:
kan du slänga upp en bild på alla kordinater på framvagen?

Norderåsen
Här sen Mar 2010

Trådstartare
Hej Fuling!

Ungefär så här ser det ut.
Spindeltapparna lutar 8grader vid o grader camber.
Det satt vanliga 165-15 vinterdäck på standardfälgar på bilen när jag mätte.

[/url]

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Perfekt med bild thumbs up

En sänking av övre brärarmsinfästing med -20 till -50mm

Jag gissar du har avsikt att sänka bilen då behäver man inte sänka bärarmen lika mycket.
Kan du gör bärarmsinfäsingen justerbar i höjdled.
ca ca ca rc höjd 20-50mm

Hmm 0 grd caster :-(
Tumme pekfinger ca ca caster=0,75*spindelvinkel
8*0,75 -->6grd säga 6 -+2

Tilta framvagsbalken:
Hmm det var en variant jag inte tänkt på.
Vad händer?
Hmm vi hår inga antiefket i broms pga att bärarmsinfästingarna är parralella.
Har vi några andra nackdelar??? (hjälp)

Sen vart jag lite förvånad, det är massor med skrubb.
ca ca ca 60-70mm, är det möligt?????
Skulle försöka halvera detta.

Norderåsen
Här sen Mar 2010

Trådstartare
Hej igen!
Tackar för snabba svar

Största poängen med att tilta framvagnsbrygga skulle väl vara att det är enkelt. Den sitter bultad i fyra punkter i rambenen. Bara att lossa och lägga i brickor. Då går det att ändra hemma i garaget och använda miniräknaren för att kolla vilken vinkeländring det ger. Jag behöver inte ställa om hela framvagnen för att prova med lite olika caster, och jag har möjlighet att ångra mig.
Det finns säkert nackdelar också, men vilka???

När jag bytte motor förra helgen passade jag på att sätta dit ett par lägre fästen till för övre bärarmarna.
Det sitter ett litet plåt-torn på bryggan som bärarmsfästet och stötdämparfästet sitter på.
Bärarmsfästet är en plattjärnsbit med två gängade hål som sitter infällt i tornet, på sidan mot motorn.
Jag skar upp ett hål och fällde in ett plattjärn till under detta. gjorde en fixtur som jag fäste i befintliga hål vid svetsningen.
De nya fästhålen hamnade 33mm lägre än de gamla. Jag var tveksam om det var väl mycket, men ville få plats med en bra svets utan att komma för nära hålen i plattjärnen.
Samma baktanke här; jag vet inte riktigt vad jag sysslar med men jag har möjlighet att flytta tillbaka om jag inte blir nöjd.

Jag kan ju ha mätt lite fel men Amazoner har nog ganska våldsam skrubb.
När man körde med 13-tums ratt och 5,5 tums fägar kunde man ju slå av sig tummarna om man körde mot en trottoarkant.

[/url]

[/url]

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Skrubb:
Jag mätte lite på bliden(den sätt fram/bakifrån), kom fram till ca 65mm skrubb
Mao du har nog inte mätt så illa thumbs up

Tumme pekfinger sitter väll framvagnsbalkens skruvad med cc 200mm
6grd ger ca 21mm. Iof bara testa.
Vad kan gå åt hel....?

Måste suga på karramellen med att tilta framvagnsbalken.
Hmm vad händer med hjulen vid fjädring?
Nackdelar????

Bärarmsflytt:
33mm, om du sen sänker blien så TROR jag rc hamnar vättigt.

Camber:
En del negativ camber lär bilf... Också gilla.
Vad tänker du åka med för däck?

Norderåsen
Här sen Mar 2010

Trådstartare
Har inte tänkt så mycket på däcksdimension ännu.
Bilen kommer att köras på lite olika tillställningar är det tänkt, både på grus och på asfalt, lite bana, drivers open, konbana, 402m och någon backtävling

Brukar köra på 185/65-15 på 5 eler 5,5 tums breddade original plåtfälgar.
Skärmkanterna begränsar däcksbredden och uppåt-innåt kan det bli tight mot lådan för Weber-filtren i innerskärmen vid fullt styrutslag år höger
Spårvidden på ritningen är med 4,5 tums Amazon kombi fälgar
(Duett, Sport, kombi och P1800 hade enn halv tum bredare fälgar med samma offset som 4-tummarna)
Har även en omgång 5,5x14 Mopar original plåtfälgar som passar, vet dock inte hur offseten ligger på dem.

En väsentlig detalj när man kör en sådan här lek-tävling är att man inte har möjlighet att värma upp däcken före start, och tävlingssträckan är bara ett par kilometer.
Har hittills kört med ganska mjuka friktionsvinterdäck (nyköpta för ändamålet) men det är frågan om det inte är dags för folkrace- eller rallydäck på grus i år. Då är 185/65-15 den vanligaste dimensionen.
Men vad skall jag använda på asfalt?

.

Tokholm
Här sen Jan 2003

fuling skrev:
...Tilta framvagsbalken...(hjälp)...

om vi sänker bakre delen av framvagnsbalken; 'får vi mer Dive, vilket förbättrar förhållandet mellan Roll- och Pitch-rörelsen
(väldigt förenklat; 'kan man säga, att vi når balans mellan Roll- och Pitch-rörelse (utan att använda KH) då Spårvidden/Hjulbasen=(1-AntiRoll)/(1-AntiDive)).

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
om vi sänker bakre delen av framvagnsbalken; 'får vi mer Dive, vilket förbättrar förhållandet mellan Roll- och Pitch-rörelsen.

Hmm, får vi verkligen det då bärarmsinfästingrna är parralella?
om vi har antieffekter, var ligger monemetanpunkten?

Tokholm
Här sen Jan 2003

fuling skrev:
Citat:
om vi sänker bakre delen av framvagnsbalken; 'får vi mer Dive, vilket förbättrar förhållandet mellan Roll- och Pitch-rörelsen.

...om vi har antieffekter, var ligger monemetanpunkten?

Enligt String Computer-modellen: Där linjen mellan de nedre bärarmslagringarna, skär linjen mellan de övre bärarmslagringarna.

fuling skrev:
...Hmm, får vi verkligen det då bärarmsinfästingrna är parralella?...

För att undvika att dela med 0; 'kan man kicka någon av bärarmslagringarna (en millimeter eller så).

Citera
mekomaskin
Norderåsen
Här sen Mar 2010

Trådstartare
Ice skrev:
Citat:
Resningen (på den aktuella axeln) [mm]= massan (på den aktuella axeln) [kg]*accelerationen [g]*rollcenterhöjden [mm]/(spårvidden [mm]/2)/

Har testat den här formeln nu men vet inte om jag fattade rätt.
Skall fjäderkonstanten vara värdet för själva fjärdern eller skall den räknas ned med bärarmens utväxling ut mot hjulet?
Bärarmen är ca 385mm lång och fjädern sitter 240mm från inre fästet. Fjädern sitter lodrätt.
Skall man beakta bärarmens utväxling i den här formeln blir alltså resultaten 60% högre.

Vad är rätt, vad är fel och vad är lagom...????

Här några beräkningsförsök:

Massan: ungefär 600kg på framaxeln. (52%)
Accelerationen: skall vi räkna med 0,9g eller???
Rollcenterhöjden: 83mm
Spårvidd 1320mm
Fjäderkonstanten: 10,5kp/mm
Resningen blir =600*0,9*83/(1320/2)/(2*10,5)=3,23mm

Jämför med original framvagn:
Rollcenterhöjd 20mm
Fjäderkonstant: gissar på 5kp/mm
Resningen blir =600*0,9*20/(1320/2)/(2*5)=1,63mm

original framvagn med hårdare flädrarna:
Rollcenterhöjd 20mm
Fjäderkonstant: gissar på 10,5kp/mm
Resningen =600*0,9*20/(1320/2)/(2*10,5)=0,77mm

Har jag räknat och tänkt rätt???

När vi skruvade Amazon i den grå forntiden var det mycket enklare: Framfjädrarna skulle vara så grova som möjligt, ratten skulle vara liten och stötdämparna skulle vara gula eller röda. Då fick man bra väghållning....no more questions or thinking...var det bättre förrr...???

Tokholm
Här sen Jan 2003

mekomaskin skrev:
Ice skrev:
Citat:

Har testat den här formeln nu men vet inte om jag fattade rätt.
Skall fjäderkonstanten vara värdet för själva fjärdern eller skall den räknas ned med bärarmens utväxling ut mot hjulet?...

Det är hjulfjäderkonstanten som skall användas.

Citera
mekomaskin
Norderåsen
Här sen Mar 2010

Trådstartare
Ice skrev:
Citat:
om vi sänker bakre delen av framvagnsbalken; 'får vi mer Dive, vilket förbättrar förhållandet mellan Roll- och Pitch-rörelsen
(väldigt förenklat; 'kan man säga, att vi når balans mellan Roll- och Pitch-rörelse (utan att använda KH) då Spårvidden/Hjulbasen=(1-AntiRoll)/(1-AntiDive)).

Har rotat runt här på forumet för att få lite mer grepp om vad ni pratar om. Har fattat mera men inte tillräckligt.
Kan någon av er förklara lite närmare vad förändringar i förhållandet mellan pitch och roll innebär i praktiken.
Vad vill man uppnå och hur???

Dessutom: Nu är min framvagnsbalk omslöjdad och klar för den här gången men skulle det ha varit bättre att sänka bärarmsfästena lite mer i bakkanten? Hittade borrmallar på nätet till Guldstrands Camaro och där gjorde man så.

Modifiera framvagn på Amazon
2 besök senaste veckan (6392 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande