Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318Ti - Bilen såld - *låst*
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (28519 totalt)
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462


Trådstartare
Hej allihopa!

Jag har tänkt på att lägga upp en tråd om min bil länge, men inte känt att det skulle vara intressant.
Men nu verkar compacterna dyka upp överallt, så man kanske inte behöver skämmas för en tråd iaf

Bilen är iaf en E36 318Ti compact -95.
Gått massor av mil, men få ägare och välskött. Viktigare enligt mig som dagligen ser bilar som gått få mil men som är totalslut..



Ingen speciell utrustning att prata om. AC finns, men kommer att ev att demonteras då den inte fungerar.
Sen är det en äckelröd inredning, inte toksnygg men det kan ju hända att det trillar i ett par andra stolar

Mitt mål med bilen är att den ska se ut som en supertouringbil - ja fast lite kortare då
Förhoppningsvis ska den ha hyfsad väghållning och sköna bromsar.
Ingen värstingbil på något sätt, men jag gillar verkligen compacten. Skön balans i bilen.

klar-listan:
K-Sport Coilovers (Jag vet att vissa kräks över dessa prylar, men funkar för min del än så länge iaf. Har jag fel lär jag märka detta under resans gång.)
Bakre länkarmsbussningar fram
x-brace
Supertouringdelar (Vinge fixad!)
H&R Ställbara krängare
Brembo Max skivor
YellowStuff belägg fram+bak
Bromskylning
ok från 323i. (för ventilerade skivor)
Stålomspunna slangar

Att göra-listan:
R-däck
Diffbroms
Diffbussning
Silentbussningar
Chip
Dekaler (som en gammal STCC-bil eller liknande. har inte bestämt mig ännu)
Supertouringdelar (front sökes)

Bilder kommer det fler av, jag har inte så många ännu.

Mvh Peter

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Ang bromsar så finns det bättre belägg än EBC kika på Carbotech,Ferodo,Pagid eller Performance Friction
dyrare ja men billigare i längden.

Glöm inte bromskylning då lever skivor,belägg & vätska längre.

Ang chassi kit funkar dessa billiga kit från D2, K-sport & XYZ alldeles utmärkt för lite banåka thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Ang bromsar så finns det bättre belägg än EBC kika på Carbotech,Ferodo,Pagid eller Performance Friction
dyrare ja men billigare i längden.

Glöm inte bromskylning då lever skivor,belägg & vätska längre.

Ang chassi kit funkar dessa billiga kit från D2, K-sport & XYZ alldeles utmärkt för lite banåka thumbs up


Jo jag är medveten om detta. Men tydligen ska de gula vara helt ok? Sen ligger de redan i hyllan och väntar.. Saknar bara bygeln till bromsoken.
Men dessa beläggen lär ju ta slut de med någon gång, då blir det säkert värre saker om jag känner mig rätt
Angående bromskylning så glömde jag bara skriva i det på att göra-listan

Jag hoppas de ska räcka till för en tokamatör som mig själv, till en början iaf hehe

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
Daniel Nilsson
Finspång
Här sen Okt 2008
Inlägg: 133



Kul med fler compacter!

_________________
BMW 323ti Compact -98 - banbilen
Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet
Toyota Aygo+ -08 - skrytbilen
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462


Trådstartare
Daniel Nilsson skrev:
Kul med fler compacter!


Ja visst är det! Underskattade små bilar

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Välkommen!

Sjukt vad det kryllar av Compacter nu, du lär hitta massor av godistrådar här som hjälper dig på vägen mot ditt mål!


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Hej och välkommen!
Jag la också upp en tråd nyss om min compact, kul med likasinnade

Var katten hittade du supertouringvingen?

Mvh Anders

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Vad roligt med just en 318ti som jag själv har!

Blev nyfiken då du skrev att chip ingick i planen för bilen. Har du hittat något bra? Eller som jag, i princip, endast tänkt tanken? Jag har dock försökt hitta lite info. Och det finns en del erfarenheter på autopower. Kul är att M42B18 verkar svara ovanligt bra på chip och dessa lär ha de bästa: http://freenet-homepage.de/pro-auto/startseite.htm Dock vet jag inte om jag är så pigg på det priset för även om nu M42B18 är tacksam att chippa för att vara en sugmotor, så känns det lite surt med tanke på hur lite det ger i praktiken. Själv är jag mest ute efter lite jämnare acc, finner den lite ryckig och jag chippade bort just ryckigheten med framgång i en M50B25 en gång i tiden.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462


Trådstartare
Tack! Man känner sig välkommen bland alla rejsaianer


Johan - jo tack, din tråd är läst mååånga gånger

Anders - jag köpte den av en mycket trevlig rejsasnubbe. Var ute på annons nyligen. Har letat ett tag faktiskt
Det var lite pga din tråd jag vågade lägga upp min


Tror ni att compactligan blir gamla 318is-ligan?

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462


Trådstartare
Hej!
Ja det är kul med flera av dom
Min bror (som också har en ti) pratade med en snubbe i Ulricehamn. Chip till Ti:n låg strax under 3kkr om jag inte minns helt galet. Tyvärr verkar inte chip från m42 e30, som jag trodde..
Dom ska ju svara riktigt fint på chip om man får tro de som prövat
Gillar verkligen karaktären på moroten!


Davve skrev:
Vad roligt med just en 318ti som jag själv har!

Blev nyfiken då du skrev att chip ingick i planen för bilen. Har du hittat något bra? Eller som jag, i princip, endast tänkt tanken? Jag har dock försökt hitta lite info. Och det finns en del erfarenheter på autopower. Kul är att M42B18 verkar svara ovanligt bra på chip och dessa lär ha de bästa: http://freenet-homepage.de/pro-auto/startseite.htm Dock vet jag inte om jag är så pigg på det priset för även om nu M42B18 är tacksam att chippa för att vara en sugmotor, så känns det lite surt med tanke på hur lite det ger i praktiken. Själv är jag mest ute efter lite jämnare acc, finner den lite ryckig och jag chippade bort just ryckigheten med framgång i en M50B25 en gång i tiden.

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Vet du om chippet är lödat på E36? Jag har hittat ett som verkar vettigt på ebay för ca 75 pund men är inte så pigg på att jaga någon som vill löda. Finns det ens någon som lagar gammal elektronik numera!? Detta chip verkar vettigt då 98 oktan rekommenderas vilket betyder att tändkurvan också är vässad. Är beredd att chansa p.g.a. tidigare goda erfarenheter. Har köpt/haft fem trimchip genom åren och det enda som inte fungerade som det skulle var "fin-chippet" från BSR! Alla de andra har varit med okända programvaror men fungerat klockrent. thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Davve skrev:
Vet du om chippet är lödat på E36? Jag har hittat ett som verkar vettigt på ebay för ca 75 pund men är inte så pigg på att jaga någon som vill löda. Finns det ens någon som lagar gammal elektronik numera!? Detta chip verkar vettigt då 98 oktan rekommenderas vilket betyder att tändkurvan också är vässad. Är beredd att chansa p.g.a. tidigare goda erfarenheter. Har köpt/haft fem trimchip genom åren och det enda som inte fungerade som det skulle var "fin-chippet" från BSR! Alla de andra har varit med okända programvaror men fungerat klockrent. thumbs up


Jag har för mig att du har en överföring till service uttaget och för in dom nya värdena till chippet på det viset .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



lillebror skrev:

Anders - jag köpte den av en mycket trevlig rejsasnubbe. Var ute på annons nyligen. Har letat ett tag faktiskt
Det var lite pga din tråd jag vågade lägga upp min


Tror ni att compactligan blir gamla 318is-ligan?



oj tack man känner sig hedrad, hehe.
Det känns som om jag är underdog i det här gänget med min lilla motor men men, jag får jaga vikt effektivt helt enkelt! Man vill ju inte vara en

Skumt att jag missat vingen, man undrar vart dom kommer ifrån, de är riktigt läckra!

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462


Trådstartare
krister Andersson skrev:
Davve skrev:
Vet du om chippet är lödat på E36? Jag har hittat ett som verkar vettigt på ebay för ca 75 pund men är inte så pigg på att jaga någon som vill löda. Finns det ens någon som lagar gammal elektronik numera!? Detta chip verkar vettigt då 98 oktan rekommenderas vilket betyder att tändkurvan också är vässad. Är beredd att chansa p.g.a. tidigare goda erfarenheter. Har köpt/haft fem trimchip genom åren och det enda som inte fungerade som det skulle var "fin-chippet" från BSR! Alla de andra har varit med okända programvaror men fungerat klockrent. thumbs up


Jag har för mig att du har en överföring till service uttaget och för in dom nya värdena till chippet på det viset .


Jag undrar om det inte är lödat.. Ska inte svära på det. Men han som bror pratade med ville ha dit boxarna för chipning. För lödning eller programering via kontaktsycket vet jag inte.

Jag vet iaf att med chippet i detta fallet så vart man tvungen att åka 98oktan

farbeyonddriven skrev:

oj tack man känner sig hedrad, hehe.
Det känns som om jag är underdog i det här gänget med min lilla motor men men, jag får jaga vikt effektivt helt enkelt! Man vill ju inte vara en

Skumt att jag missat vingen, man undrar vart dom kommer ifrån, de är riktigt läckra!


Hehe, ja men man får väl se till att köra på gokartbanor eller nåt. med mycket nedförslut

Tror att denna vingen är den man kallar STW-vingen, så det är väl därifrån den kommer. Racebilar is the shit

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Ganska säker på att chippet är lödat, om dom inte avviker från 323ti för där är dom lödade.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462


Trådstartare
Just det, så ser vingen ut. Måste lackas såklart
Ska fixa fästen och förstärkningar i bagageluckan med, annars lär jag väl vika den på ett snyggt sätt i fart


_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



M42 har Bosch Motronic 1.7.2 i E36 och det är sockel.
M44 har Bosch Motronic 5.2 och då är det flashminne lött direkt på kretskortet.
M52 har Siemens MS43 och har också flashminne lött direkt på kretskortet.

Det finns mer än ett boxnummer så det måste du ta reda på om du ska köpa chip.
Lossa alla skruvarna på plastlocket bakom batteriet och dra sen boxen rakt ut, den sitter inte fast.
Boxnumret är 0 261 203 XXX där XXX är de magiska siffrorna. thumbs up

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



lillebror skrev:
Just det, så ser vingen ut. Måste lackas såklart
Ska fixa fästen och förstärkningar i bagageluckan med, annars lär jag väl vika den på ett snyggt sätt i fart



oj vad coolt!
Jag är både lite avis och tycker det ska bli kul att se hur det ser ut på din bil

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Johan Rius skrev:
M42 har Bosch Motronic 1.7.2 i E36 och det är sockel.
Det finns mer än ett boxnummer så det måste du ta reda på om du ska köpa chip.
Lossa alla skruvarna på plastlocket bakom batteriet och dra sen boxen rakt ut, den sitter inte fast.
Boxnumret är 0 261 203 XXX där XXX är de magiska siffrorna. thumbs up
Vilket betyder att chippet bara är i-stucket och inte lödat? Ja, i så fall blir det nog ett chip beställt snart.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765



Vi kanske borde gå ihop och göra ett gruppköp?
Jag och bror ska ju ha, verkar som att det finns flera!

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Christer Lundman skrev:
Vi kanske borde gå ihop och göra ett gruppköp?
Jag och bror ska ju ha, verkar som att det finns flera!
Jag är med i så fall. Funderar annars på detta: http://cgi.ebay.co.uk/BMW-E36-318is-318ti-Z3-1-9-M44B19-164HP-208NM-chip_W0QQitemZ250599064505QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM?hash=item3a58de43b9#ht_500wt_1182 Nu är just detta för M44 men jag har sett till M42 också, kanske kommer ut snart igen? Men känns inte siffrorna lite väl tilltagna!? Å andra sidan är det inte därför jag vill ha chip, jag vill ha jämnare acc.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318Ti - Bilen såld - *låst*
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (28519 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande