Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX-7 1.3 -95
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
13 besök senaste veckan (57349 totalt)
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004


Trådstartare
Nu har jag dammsugit bilen undertill och har nu lecakulor i lager för några år framöver

Jag kunde även konstatera att vissa av kolvarna i oken fram har kärvat. Detta har lett till anliggande bromsbelägg, hög temperatur i oket och därmed kokad bromsvätska.
Det förklarade varför jag bara hade 200km/h på rakan, och inte 270km/h som alla andra, samt att jag bara slutade på en sjundeplats.

Får se hur skicket är på kolvarna. Renoveringskit till oken är redan beställda.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Ja det låter ju som en trolig förklaring! Annars va de ju lite skumt att ny bromsvätska skulle koka efter långrakan.
Har inte kollat vad jag hade för toppfart, höll ju i en gång över rakan på warmupen men gissar ca 230.
man förstår ju att det är sjukt mycket åka med i bilarna som har över 250 med våldsam aero dessutom

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004


Trådstartare
Skivorna är nu svarvade och renoveringssatsen snart hemma. Nya Carbotech XP20-belägg beställda.

Det återstår att se hur skicket på kolvarna i oket är.


_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004


Trådstartare
Kolvarn såg ganska bra ut. Efter en omgång med Autosol tror jag att det kan bli bra. Verkar som att de 15 år gamla packningarna har svällt och gjort att kolvarna kärvat. Kolvarna går fint in i oken utan packningarna.


_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004


Trådstartare
Glimrande! Autosol och bromsrengöring gjorde susen.



_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004


Trådstartare
Idag har jag påbörjat rengöring av oken. Sen är det dags för nya tätningar och i med kolvarna.


_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004


Trådstartare
O-ringarna och tätningarna från Rhdjapan är nu på plats. XP20-beläggen ligger på posten och väntar.




_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004


Trådstartare
Så kom då den dagen då det tänkta bromskylningsprojektet tog fart.

Började med att borra ett 65mm hål i bromsskölden.
Kapade till ett rör och svetsade fast två öron. Borrade två hål i skölden och fäste rörets öron i skölden.





Längst ner i originalfronten finns ett hål på varje sida med en luftkanal bakåt. I slutet av denna kanal fästes ett 65mm rör som kapats på "diagonalen". Sedan fästes en 65mm värmepelletsslang mellan de två rören.





3-4cm mellan däcket och slangen vid fullt rattutslag och hjulen på backen.


_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Bra med luftkylningen, dock tror jag inte att slangtypen du använt blir så långlivad, kolla med Kuntze vad dem har. Jag körde med en variant från dem som var väldigt bra.

http://www.kuntze.se/produkter/gummislangar-och-andra-kvalitetslangar

Tror någon dessa kan bli bra:
164 Flexflyte S1
165 Flexflyte S2

Så här byggde jag på min gamla E46M3 med slang från kuntze:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=79146&postdays=0&postor . . . .

Mvh Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004


Trådstartare
Nä, det tror inte jag heller. Fick den gratis för att testa. Håller den inte så köper jag en "riktig".

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004


Trådstartare
Så var fjärde och sista deltävlingen i årets TimeAttackNU-säsong avslutad.

Oskar och jag lämnade hemmet 06:00 och var framme lagom till förarmötet 08:15. Banan lång dränkt i dimma, men när solen tittat fram en stund försvann den kvickt.

I första kvalet på förmiddagen tog jag mig runt och kände på banan. Det var trots allt många år sedan bilen och jag besökte Knutstorp, trots att det inte är så långt att åka. Jag ville testa hur bromsarna kändes efter att bromskylningen monterats, och den fungerade, faktiskt, riktigt bra. Varvtiden på 1.13.8 var inget att hänga i julgranen direkt då det placerade mig på sista plats av 17 startande.
Men jag var glad ändå och kände att det fanns mycket att hämta i nästa kval efter lunch.

I andra kvalet började jag flytta fram bromspunkterna och började få till hårnålen, Idioten, något så där. Det är lätt att det går för fort in i kurvan till följd av understyrt ut ur kurvan. Kurvan Liton var inte heller särskilt lätt. På tvåans växel låg jag för högt i varv och på treans växel för lågt. Tacka veta jag Kinnekulle som är perfekt för min utväxling.

Sista varvet blev också mitt bästa, som slutade på 1.12.5 och gav mig plats 15 av 17.



En otroligt varm, skön och kul dag på Sveriges Nürburgring

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Kul att det bromsskylningen funkade bra. Snyggt kört.
Du behöver inte lätta på gasen över NGK, bara sikta och "skjut"

_________________
Rikard Niva
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004


Trådstartare
Du har helt rätt om NGK. Dock har jag gjort en 360 med min MX-3 där en gång så det är svårt att släppa den incidenten. Men nästa gång, ja då jäklar!

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Rikard Niva skrev:
Kul att det bromsskylningen funkade bra. Snyggt kört.
Du behöver inte lätta på gasen över NGK, bara sikta och "skjut"


Mäcen skrev:
Du har helt rätt om NGK. Dock har jag gjort en 360 med min MX-3 där en gång så det är svårt att släppa den incidenten. Men nästa gång, ja då jäklar!


Jag fegar väldigt mycket däröver med, men jag skulle säga det är mer åt för tidig turnin, det blir trångt i utgången/ingången till vänstern efter. Som jämförelse hade jag bara 111 km/h på toppen, men 132 i "slutet av rakan" med min mycket svagare bil, mot Mäcens 118 minimi på toppen, men 124 på slutet.
Vilket som är mest varvtidseffektivt vet jag inte men det hade vart kul att logg-analysera. Mäcen kan du exportera i .vbo eller nåt från Harrys?


_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Pontus Fyhr skrev:

Jag fegar väldigt mycket däröver med, men jag skulle säga det är mer åt för tidig turnin, det blir trångt i utgången/ingången till vänstern efter. Som jämförelse hade jag bara 111 km/h på toppen, men 132 i "slutet av rakan" med min mycket svagare bil, mot Mäcens 118 minimi på toppen, men 124 på slutet.
Vilket som är mest varvtidseffektivt vet jag inte men det hade vart kul att logg-analysera. Mäcen kan du exportera i .vbo eller nåt från Harrys?




Det är väldigt intressant, och i just sektionen över krönet mycket jämt, om vi börjar där jag släpper gasen innan krönet (position index 190), så leder du med 0.68s, och växer till 1 sek (alltså 0.3s upp här) som mest pga högre ingångshastighet, tills där du börjar bromsa nedanför krönet, där är ledningen tillbaks ner till 0.73. Så din speed vinner dig 5 hundradelar totalt. Vi har nog båda två tid att hämta här

Smått editerat ovan för mer detaljer.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004


Trådstartare
Kul med analys. Jag behöver bättra på min hastighet i kurvorna. Du åker lite snabbare där, medan jag har högre hastighet på "rakorna" av förklarliga skäl. Finns helt klart mer att kapa genom att bromsa lite senare och våga stå på lite till i kurvorna.

Om jag ska köra Time Attack fler gånger kommer jag satsa på att köra trackdays dagen innan för att få mer träning. I år har det inte funnits pengar till att göra det, och då blir resultatet därefter.

Jag hoppas kunna hitta orsaken till att jag har ojämnt laddtryck efter 4500 rpm när båda turbona laddar. Laddtrycket pulserar upp och ner ca. 0,2 bar. Jag har felsökt flera solenoider och vakuumklockor men har några kvar.

Jag mätte laddtrycket så när andra turbons kompressorhus och där har jag över 1 bar i laddtryck, medan Commandern säger 0,75 i insuget. Jag tycker att det är för stort tapp på vägen. Kanske är det intercoolern som är för restriktiv?
Jag har svårt att tro att det är RE Amemiya rejskatten som skulle vara för restriktiv.


_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Mäcen skrev:
Kul med analys. Jag behöver bättra på min hastighet i kurvorna. Du åker lite snabbare där, medan jag har högre hastighet på "rakorna" av förklarliga skäl. Finns helt klart mer att kapa genom att bromsa lite senare och våga stå på lite till i kurvorna.



Ja det har tagit mig ett litet tag å komma dit (typ 3-4 trackdays?), och jag fegbromsade lite på rakan t.ex. för att bättre kunna väga ingångshastighet, i första kurvan ligger vi dock reko till om vi båda kan pricka denna minhastighet precis på apex å gå tidigt på gas ut.

I vissa andra kurvor, som vänstern upp mot idioten, kvällsposten och bäcken (och givetvis NGK) saknar jag fortfarande 5-10 km/h mot de snabba Lotusarna.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004


Trådstartare
Äntligen har jag varit på Falkenberg Motorbana. Märkligt att jag inte kört där tidigare då det trots allt är hemmabanan.
Här är mina tre bästa varav, där det bästa blev 53.51. Jag hade svårt för Esset, så där finns mycket tid att hämta



Bromsarna fungerade åter igen bra, så nu känner jag att jag kan lita på dem igen.

På fredag åker jag till Gzon Tuning, vinnaren av TimeAttackNU i klassen Pro Street, för att mappa om motorn och antagligen ett ombygge till icke-sekventiella parallella turbos.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004


Trådstartare
Nu har jag äntligen funnit orsaken till varför jag haft ojämnt laddtryck. Jag fick låna en begagnad Apexi Power FC-styrbox och begav mig till Gzon Tuning i Katrineholm för att försöka hitta felet. Vi bytte styrboxen och vips så var laddtrycket stabilt.



Jag passade även på att testa att köra turbona icke-sekventiellt i parallelläge, men det gav inte så mycket mer på mellanregistret, och, som väntat, för lite på låga varv. Röd graf är sekventiell och blå och grön är icke-sekventiell. Streckad linje är laddtrycket.



Vid 1.0 bars laddtryck levererade motorn 375 hk och 325 hk på hjulen.


Dessutom bytte jag ut original wastegate-solenoid mot en MAC 3-vägs ventil, vilket medförde att övergången till parallelläge vid 4500 rpm blev lite rappare. thumbs up




_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004


Trådstartare
...

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Potentialen finns helt klart i bilen. Nu behöver du bara börja ta i lite hårdare.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX-7 1.3 -95
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
13 besök senaste veckan (57349 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande