Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Formula student 2010 | 1 besök senaste veckan (6224 totalt) |
Ja, var ska man börja? Efter att ha smygläst är på rejsa allt för länge är det dags att lägga upp mitt egna efterlängtade projekt. Har införskaffat mig en begagnad formula studentbil.
Formula student är som en del kanske vet en speciell tävlingsklass där högskolor runt om världen tävlar mot varandra. Tävlingarna går på platser som England, USA, Australien osv. Mer information om klassen kan hittas på t.ex. www.formulastudent.com Lite bilder på hur den såg ut 2003! Den här bilen byggdes ursprungligen av Luleå tekniska universitet 2003 då den också tävlade. På nått konstigt vis har jag nu fått tag på chassiet och jag hoppas kunna ha denna skapelse som övningsfordon, både vad gäller att skruva och mecka, men huvudorsaken är att jag ska försöka ta tag i rattandet! Hade tankar på att skaffa en gokart, men sen fick jag syn på denna, och det var ju lite tuffare! Data: Generellt: Vikt? Satsar på 300kg fulltankad med mig i bilen! Kommer även att montera vingar, för att förhoppningsvis få lite marktryck. Motor: Yamaha R6 '03. Kommer i år att vara fullt orginal förutom vissa modifieringar för att få motorn att fungera i bilen, såsom avgassystemet, oljesumpen mm. Motorn lämnar orginal 120 hk. Kommer eventuellt att införskaffa Powercommander eller liknande. Ram: Framramen är en stålrörsram som ansluter till den mittmonterade motorn. Bakom motorn sitter en bakram av stålrörsmodell med frästa adapterfästen i alminium som motorn fäst i. Hjulupphängning: Individuell upphängning med dubbla A-armar i alla fyra hörn. Pushrods fram och bak. Egenkonstruerade aluminiumspindlar. Fälgar: 13" stora Image wheels. Bromsar: Egenkonstruerade 4-kolvsok i aluminium fram med suzuki swift belägg. Bak saknas, lär införskaffa något mc-ok. Egenkonstruerat pedalställ. Vad ska då jag göra? Då motorn inte inte följde med chassiet har jag nu letat rätt på en som ska monteras, vilket innebär att avgas, kyl samt bränslesystem ska byggas. Måste också klura ut all el, då jag har orginalhärvan lös, så skall försöka hitta vad alla kontakter går till. Då tank och kylsystemet kommer byggas om så behövs också ny kaross, vilket innebär en resa i glasfiberns härliga (kliande) värld. Utseendemässigt lutar det åt en blandning av dessa tre bilar. _________________ Johan Sahlström BMW 318i -89 |
||||||||
Vem vet, kanske blir turbo senare , men just nu vill jag bygga färdigt så man får köra nån gång iaf Dock känns det som turbo kostar mer än vad smakar, och som fattig () student har man ju inte obegränsat med pengar. Men vem har det _________________ Johan Sahlström BMW 318i -89 |
||||||||
Fasen vad kul att ha en egen FS-bil!
Angående turbo så är mer hästkrafter det sista som behövs här. Tänk på att dessa bilar är byggda för att köras på konbanor där hastigheten uppgår till maximalt strax över 100km/h och är därmed dimensionerade för detta. Borttagen restriktor, turbo, annan utväxling då kommer kritiska saker börja gå sönder. Lycka till _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||||||
Det är ju även saker man måste ha i åtanke om man väljer att bygga turbo. Att sitta och räkna på drivaxlar mm, få dem konstruerade osv tar tid och kostar onödigt mycket pengar. Bilen köptes för att den var ett kostnadsmässigt alternativ till gokart vilket den inte är längre om man ska bygga om för turbo. Samt att tiden det skulle ta lägger jag hellre på någon trevlig bana _________________ Johan Sahlström BMW 318i -89 |
||||||||
Låter vettigt Under vilka arrangemang får du köra med en FS-bi? _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||||||
Kan man skaffa vagnbok (men det kanske inte går utan en lämplig klass?) så lär det ju gå att köra på alla träningar för andra formelbilar... Såna träningar lär det väl finnas hyffsat gott om i nere i söder (knutstorp, falkenberg och ev sturup). Annars går den däl väl att köra på stora gokartbanor, det borde väl gå att komma överens med någon klubb...? _________________ Mattias Meldert |
||||||||
Jag har ingen koll på vad som krävs för att få vagnbok men det hade onekligen varit ultimat om det gick. _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||||||
Förhoppningsvis kan man ju skaffa vagnbok så att man får vara med på diverse träningar mm. Hurvida detta är möjligt vet jag dock inte. Går inte det så kan man dock förhoppningsvis vara med på körningar från GRC mm. Om även detta inte går får man väl kanske fråga lokala flygklubben om man kan låna startrakan nån gång _________________ Johan Sahlström BMW 318i -89 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Formula student 2010 | 1 besök senaste veckan (6224 totalt) |