Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Formula student 2010
1 besök senaste veckan (6224 totalt)
Pure_Racing
Lund
Här sen Nov 2005
Inlägg: 63


Trådstartare
Ja, var ska man börja? Efter att ha smygläst är på rejsa allt för länge är det dags att lägga upp mitt egna efterlängtade projekt. Har införskaffat mig en begagnad formula studentbil.

Formula student är som en del kanske vet en speciell tävlingsklass där högskolor runt om världen tävlar mot varandra. Tävlingarna går på platser som England, USA, Australien osv. Mer information om klassen kan hittas på t.ex. www.formulastudent.com

Lite bilder på hur den såg ut 2003!


Den här bilen byggdes ursprungligen av Luleå tekniska universitet 2003 då den också tävlade. På nått konstigt vis har jag nu fått tag på chassiet och jag hoppas kunna ha denna skapelse som övningsfordon, både vad gäller att skruva och mecka, men huvudorsaken är att jag ska försöka ta tag i rattandet! Hade tankar på att skaffa en gokart, men sen fick jag syn på denna, och det var ju lite tuffare!

Data:

Generellt:
Vikt? Satsar på 300kg fulltankad med mig i bilen! Kommer även att montera vingar, för att förhoppningsvis få lite marktryck.

Motor:
Yamaha R6 '03. Kommer i år att vara fullt orginal förutom vissa modifieringar för att få motorn att fungera i bilen, såsom avgassystemet, oljesumpen mm. Motorn lämnar orginal 120 hk. Kommer eventuellt att införskaffa Powercommander eller liknande.


Ram:
Framramen är en stålrörsram som ansluter till den mittmonterade motorn. Bakom motorn sitter en bakram av stålrörsmodell med frästa adapterfästen i alminium som motorn fäst i.


Hjulupphängning:
Individuell upphängning med dubbla A-armar i alla fyra hörn. Pushrods fram och bak. Egenkonstruerade aluminiumspindlar.


Fälgar:
13" stora Image wheels.

Bromsar:
Egenkonstruerade 4-kolvsok i aluminium fram med suzuki swift belägg. Bak saknas, lär införskaffa något mc-ok. Egenkonstruerat pedalställ.



Vad ska då jag göra? Då motorn inte inte följde med chassiet har jag nu letat rätt på en som ska monteras, vilket innebär att avgas, kyl samt bränslesystem ska byggas. Måste också klura ut all el, då jag har orginalhärvan lös, så skall försöka hitta vad alla kontakter går till. Då tank och kylsystemet kommer byggas om så behövs också ny kaross, vilket innebär en resa i glasfiberns härliga (kliande) värld. Utseendemässigt lutar det åt en blandning av dessa tre bilar.

_________________
Johan Sahlström

BMW 318i -89
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Fan så coolt!

Men du bara måste ju se till att turbomata den där så att vi får se vad en formula student kan göra utan restriktor!!!!

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Pure_Racing
Lund
Här sen Nov 2005
Inlägg: 63


Trådstartare
Cobolt skrev:
Fan så coolt!

Men du bara måste ju se till att turbomata den där så att vi får se vad en formula student kan göra utan restriktor!!!!


Vem vet, kanske blir turbo senare , men just nu vill jag bygga färdigt så man får köra nån gång iaf
Dock känns det som turbo kostar mer än vad smakar, och som fattig () student har man ju inte obegränsat med pengar. Men vem har det

_________________
Johan Sahlström

BMW 318i -89
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



Fasen vad kul att ha en egen FS-bil!

Angående turbo så är mer hästkrafter det sista som behövs här. Tänk på att dessa bilar är byggda för att köras på konbanor där hastigheten uppgår till maximalt strax över 100km/h och är därmed dimensionerade för detta. Borttagen restriktor, turbo, annan utväxling då kommer kritiska saker börja gå sönder.

Lycka till

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Pure_Racing
Lund
Här sen Nov 2005
Inlägg: 63


Trådstartare
Nino.K. skrev:
Angående turbo så är mer hästkrafter det sista som behövs här. Tänk på att dessa bilar är byggda för att köras på konbanor där hastigheten uppgår till maximalt strax över 100km/h och är därmed dimensionerade för detta. Borttagen restriktor, turbo, annan utväxling då kommer kritiska saker börja gå sönder.


Det är ju även saker man måste ha i åtanke om man väljer att bygga turbo. Att sitta och räkna på drivaxlar mm, få dem konstruerade osv tar tid och kostar onödigt mycket pengar.

Bilen köptes för att den var ett kostnadsmässigt alternativ till gokart vilket den inte är längre om man ska bygga om för turbo. Samt att tiden det skulle ta lägger jag hellre på någon trevlig bana

_________________
Johan Sahlström

BMW 318i -89
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



Pure_Racing skrev:


Det är ju även saker man måste ha i åtanke om man väljer att bygga turbo. Att sitta och räkna på drivaxlar mm, få dem konstruerade osv tar tid och kostar onödigt mycket pengar.

Bilen köptes för att den var ett kostnadsmässigt alternativ till gokart vilket den inte är längre om man ska bygga om för turbo. Samt att tiden det skulle ta lägger jag hellre på någon trevlig bana


Låter vettigt thumbs up

Under vilka arrangemang får du köra med en FS-bi?

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Nino.K. skrev:
Under vilka arrangemang får du köra med en FS-bi?


Kan man skaffa vagnbok (men det kanske inte går utan en lämplig klass?) så lär det ju gå att köra på alla träningar för andra formelbilar... Såna träningar lär det väl finnas hyffsat gott om i nere i söder (knutstorp, falkenberg och ev sturup).

Annars går den däl väl att köra på stora gokartbanor, det borde väl gå att komma överens med någon klubb...?

_________________
Mattias Meldert
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



meldert skrev:
Nino.K. skrev:
Under vilka arrangemang får du köra med en FS-bi?


Kan man skaffa vagnbok (men det kanske inte går utan en lämplig klass?) så lär det ju gå att köra på alla träningar för andra formelbilar... Såna träningar lär det väl finnas hyffsat gott om i nere i söder (knutstorp, falkenberg och ev sturup).

Annars går den däl väl att köra på stora gokartbanor, det borde väl gå att komma överens med någon klubb...?


Jag har ingen koll på vad som krävs för att få vagnbok men det hade onekligen varit ultimat om det gick.

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
cossieanders
Luleå
Här sen Okt 2005
Inlägg: 22



jag har för mig att jag hört att i fs bilarna skall man ha fötterna framför framhjulen så de inte skall kunna tävla i någon annan klass än just fs.

_________________
Anders Larsson
Citera
Pure_Racing
Lund
Här sen Nov 2005
Inlägg: 63


Trådstartare
cossieanders skrev:
Nino.K. skrev:
meldert skrev:
Nino.K. skrev:
Under vilka arrangemang får du köra med en FS-bi?


Kan man skaffa vagnbok (men det kanske inte går utan en lämplig klass?) så lär det ju gå att köra på alla träningar för andra formelbilar... Såna träningar lär det väl finnas hyffsat gott om i nere i söder (knutstorp, falkenberg och ev sturup).

Annars går den däl väl att köra på stora gokartbanor, det borde väl gå att komma överens med någon klubb...?


Jag har ingen koll på vad som krävs för att få vagnbok men det hade onekligen varit ultimat om det gick.


jag har för mig att jag hört att i fs bilarna skall man ha fötterna framför framhjulen så de inte skall kunna tävla i någon annan klass än just fs.


Förhoppningsvis kan man ju skaffa vagnbok så att man får vara med på diverse träningar mm. Hurvida detta är möjligt vet jag dock inte.

Går inte det så kan man dock förhoppningsvis vara med på körningar från GRC mm. Om även detta inte går får man väl kanske fråga lokala flygklubben om man kan låna startrakan nån gång

_________________
Johan Sahlström

BMW 318i -89
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Formula student 2010
1 besök senaste veckan (6224 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande