Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Supra MkIV -94 (-såld-) | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 7 besök senaste veckan (52592 totalt) |
Undra vem den där mystiske "325twinturbo" kan vara...
Fast då trodde jag att supran hade parallell laddning, tydligen så var de inte så. Att börja greja med de där systemet verkar inte vara så kul direkt. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Inte för att skymma ljuset det minsta för ditt bygge, för jag tycker det ska bli skitkul att se en Supra på bana nästa år! Men Supramannen har en tendens att förespråka det han säljer efter vad jag har uppfattat och ett såntdär singelturbokit gör han nog en del stålar på. Det skulle inte vara första gången som han lägger ett inlägg som sätter alla naturlagar på ända, om än att han har rätt i detta fallet. Jag är inte alls tillräckligt duktig för att kalla singelturboplanerna dåliga för responsen eftersom jag inte är insatt i turbo särskilt mycket och inte alls i Supra. Ville bara höja ett varningens finger. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Ja det frågade jag mig oxå, men jag anar... Frågan är om jag har rätt. Sen att allt inte stämmer mellan teori och praktik är ju sant. Docl brukar man komma väldigt nära sanningen med en vettig tos av teori innan man pysslar. Fast man ska aldrig underskatta "hands on experience". En blandning är som vanligt oslagbar. |
||||
*säger inget men nickar lite i det fördålda * |
||||
Vad jag har läst mej till har Supran 2 likadana aggregat men upp till 4000rpm är det bara det ena som laddar motorn. Vid 4k kommer det andra in och hjälper till (sker i etapper). Detta styrs av magnetventiler och krånglar relativt mycket. Är dock väldigt enkelt att koppla så båda aggregaten laddar simultant. Ska ge något sämre bottendrag men sedan bättre över hela registret och man slipper dippen vid 4k som finns original.
_________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||
Håller med det ni säger.
Men istället för att lägga på att modda om orginalgrenrör och turbos, som troligtvis börjar bli slitna. Så är singel ganska givet för mig, trotts allt det kan medföra väger fördelarna över, speciellt vad det gäller driftsäkerhet. Singel blir dock inte förrän nästa säsong, alltså sommaren -05. Lång tid dit, men det kostar ju en slant... Måste än en gång tacka för ett varmt välkommnande! kul att det finns människor som intresserar sig och kan komma med tips och råd! |
||||
Singelturbo funkar alldeles utmärkt på en 6cyl om man har twinentry i turbon och bygger greröret rätt.
Inget fel med dubbelturbo. Men det är mer saker som kan strula och det är säkert inte värt pengarna. Något överdrivet lagg vid singel blir det ju inte om man håller sig till moderna aggregat och givetvis inte väljer det största man hittar. |
||||
Sant det oxå. Henke: Bygga om original med de gammla snurrorna ser jag inte heller som ngt allternativ. Då låter ju en "lagom" singel klart mkt bättre. Tom jättebra! Det är väl bara det att de mesta man sett är rakfram Supror med badbollar under huven... Sorry om jag var lite "avig" från början. |
||||
Samma sak här. Vill inte reta upp någon men det finns många konstiga motorlösningar på Supror i Sverige, och det är synd på en i övrigt så potent bil. Hur som helst så blir det nog en riktigt rolig bil att se på banorna framöver. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Håller klart med Jag uppfattade ingen avighet, snarare att du vill dela med dig av erfarenhet och kunskap Som sagt, jag kommer inte pressa ned någon gigantisk turbo, bilen ska ju aldrig köras "rakt fram" det är målet Istället för att lägga ca35-40k på att byta mot nya "stock" turbosar så kan man slänga in en singel, visst det blir lite dyrare. Men å andra sidan mindre prylar som kan krångla och gå sönder när man väl börjar åka. |
||||
Erfarenhet och kunskap är det tyvärr lite dåligt av. Föredrar ju motorer som suger...och i racebilarna har vi redan en kille som sköter detdär med övertrycket med bravur. (423hk/~600Nm ur en standard 2,0l-motor är ganska imponerande. Byggd för långlopp!)
Ska bli kul och se vad en Supra kan åstakomma. Tror du kommer ha kul med den och det är ju det viktigaste. |
||||
Kostar 35-40000 kr??? Vem sa att delar till Porsche är dyrt?..... _________________ Pär Hylander |
||||
Ja 35-40 pengar låter ju inte direkt kostnadseffektivt.
Höll på att säga att du kan köra hit den så ska jag fixa ngt du blir kanonnöjd med för 25... Är lite allergisk mot "köpa färdigt"-lösningar. Skulle be ngn som kan sin sak räkna lite på vad för delar du ska ha för just dina behov och sedan bygga ngt själv med hjälp av polare. Här på rejsa finns det amssor med folk som kan hjälpa dig är jag säker. Vill du ha nummer till en kille som är ruggig på motorberäkningar och toppjobb så hör av dig på PM. Han har rätt pris oxå. Han har precis gjort två Supratoppar modell "absolut maxeffekt" och de blev inte trista direkt. har dock inte fått värdena från flödesbänken än. |
||||
Det låter intressant, hör av mig när det blir aktuellt. Det gäller att hitta rätt folk att köpa av, finns som sagt, en massa skojjare ute på marknaden. Måste hitta rätt folk, som man kan lita på. |
||||
Du är mer än välkommen med alla möjliga funderingar. Fast jag tror inte jag kan svara på det själv. Men jag vet vem som kan hjälpa dig. Iaf när det gäller motorer. Här görs egna beräkningar och tester så man kan få svart på vitt VARFÖR det blir som det blir. PM:a mig så kan jag ge dig lite exempel på motorer som byggts och ungefär vad det "brukar kosta". Ska bli kul att se vad du tänker knåpa ihop. |
||||
|
||||
[quote="ThomasT"][quote="Karlsson"
om man kollar på skisserna så drivs turbona med avgaser från 3cyl var.. Hejsan om man kollar på skisserna så ser man att från början så drivs turbo 1 av alla 6 sex cylindrar sen när man uppnått ett visst laddtryck så öppnar porten till turbo nr 2, och då drivs dom mycket riktigt av 3 cyl. var >ROL< (inlägg nr 1) _________________ Supra! Enything else is just pure transportation. Roland.L |
||||
om du kollar igen så ser du spjället som sitter efter ena turbon, det är stängt på låga varv och avgaserna från alla cylindrar går till en turbo. _________________ /Anders Kronberg |
||||
Vi ses säkert! Jag har ett litet arrangemang på G, hör av mig mer per PM i vår. Vet inte om du kommer ihåg, men vi sågs nere på emmaboda. När jag plåtade dig, du körde diin M3:a mot Gullbo, sommaren -02. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota Supra MkIV -94 (-såld-) | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 7 besök senaste veckan (52592 totalt) |