Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Supra MkIV -94 (-såld-)
1, 2, 3, 4, 5   >>
52582 besök totalt
HenkeM
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 96


Trådstartare

Så här ser den ut för tillfället.

Första provturen tagen
Under vintern har det bla. bytts fjädrar och stötdämpare, har dessutom fräschat upp allmänt i bilen.
Renoverat bromsoken osv. Osv. En del av allt som hänt finns dokumenterat här nedan. J
ag väntar fortfarande på bromsskivorna.
Nu rullar den iallafall, nu ska allt bara justeras in och så är det som vanligt lite småpill kvar.
Denna bil ska det svängas med, finns ju inget roligare
Kommentera gärna det som händer.

Mer bilder finns på sid4

Åtgärder hittills:

- Nya luftfiltret, i metall :-) och egentillverkad värmesköld, röret som sticker ner är provisoriskt.


- Luftfilter och värmesköld på plats. Hade lite problem att få nya slangen att passa i skölden,
men efter lite mild massage kom den på plats.



- Nya avgassystemet. Gillar namnet;Blitz Nürburgring Spec - Gammalt avgasrör. inte så mycket att säga... Väldigt krokigt


- Bortmonterat. Den lilla inzoomade prylen uppe till höger ska bort bort, efter besiktningen


- Monterat, svårt att se hela systemet när bilen står så lågt.
Men ibland är det bra att ha en 16mm vidvinkel... Blir lite vinjeterat bara



- Renoverat bromsoken, ny ungslack och nya kolvar.



- Bytt dämpare och fjädrar.(se det oootroligt fina bildrepotaget)



och nu är dem monterade.




Ptylar som är på gång:
- RMM, downpipe.
- Nya däck...
- Brembo skivor
- oilfilter relocation-kit.


Bilder från stötdäparpyssel:


Först plocka isär den gamla...



Bort med det skrotet



Dags för vätskekontroll, jobbit sånt här



Kolla att allt sitter som det ska... gul & ful... vill ha svart.



Ny fjäder, den är röd...ful, vill ha svart där oxå...



Kolla vridmomentet, bäst att vara noggrann



och dra åt, Farsan håller emot...



4st nya dämpare, nu är det bara att montera




Vad tycks?


Vill ha, saker jag kan drömmer om:
- PHR Stage2, singelturbokit.
- oilcatchtank.
- Torrsump.
- Nytt soppasystem.
- Ny tändning.
- R-däck!!!
- TRD Big Ass Swaybar set.
- Bur.
- Recarostolar.
- Fuelcell + div tillbehör.
- 18" racefälgar.
- Aerodynamiska karossdelar, som funkar och inte bara ser bra ut.
- Ny lack... Mattsvart.
- HKS frontmoterad IC.
- Toyota Factory Shortblock.
- TRD Twin Disc Clutch.

osv. Osv.....
Finns hur mycket som helst man skulle vilja ha, men det finns inte pengar till allt detta...


Väntan på våren känns lång just nu... Vill ut och [/quote]

_________________
MVH:Henke Mattsson - Z3 M Coupé -99(såld)Supra -94 (såld)
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

KUL!!!

Hoppas du inspirerar fler Supra Mk4-ägare.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



HenkeM skrev:
ovanlig bil att svänge med.
Men trots att den är tung och har mycket pulver funkar det ganska bra.

Är inte Supran en alldeles ypperlig bil att svänga med? (allafall innan man hänger på en jätte turbo)

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Jo det har ju gafflats rätt mycket om det på ett visst annat forum men vi har ju inte sätt så mycket av det, Rickard kanske har lite mer info på den fronten?

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Vad jag hört så är den ska den vara ganska komfortinriktad med org. hjulupphängning.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Kul att se att någon använder bilen till det den är avsedd för! thumbs up

Snabb tanke bara; kan det verkligen vara bra att singelturbokonvertera motorn om du ska svänga med den? Du tappar väl respons och vinner troligtvis okörbarhet om den är för stor?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Claes Haglund skrev:
Kul att se att någon använder bilen till det den är avsedd för! thumbs up

Snabb tanke bara; kan det verkligen vara bra att singelturbokonvertera motorn om du ska svänga med den? Du tappar väl respons och vinner troligtvis okörbarhet om den är för stor?


Tappar man verkligen respons på att singelkovertera? Man får ju 6 cylindrar som driver på aggregatet istället för 3.. (givetvis förutsatt att man inte har ett agg från en finlandfärja..)

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Y-Maleky

Här sen Sep 2003
Inlägg: 197



grymm bil, är det manuell eller auto?

_________________
Yashar Maleky Borås
M3 E46
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



ThomasT skrev:
Claes Haglund skrev:
Kul att se att någon använder bilen till det den är avsedd för! thumbs up

Snabb tanke bara; kan det verkligen vara bra att singelturbokonvertera motorn om du ska svänga med den? Du tappar väl respons och vinner troligtvis okörbarhet om den är för stor?


Tappar man verkligen respons på att singelkovertera? Man får ju 6 cylindrar som driver på aggregatet istället för 3.. (givetvis förutsatt att man inte har ett agg från en finlandfärja..)


Det är väl 6 cylindrar ändå. Supran har en rak sexa och "tvåstegsturbo". En mindre och en större för de olika varvtalen.

Håller med Claes, borde bli sämre, ketchupeffekt är ju det man mest vill slipp om man vill hitta "rytmen" på banan.

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Anders Lundgren skrev:

Det är väl 6 cylindrar ändå. Supran har en rak sexa och "tvåstegsturbo". En mindre och en större för de olika varvtalen.

Jag tycker det ser ut som om de matas av 3 cylindrar var...eller är det någon som kan förklara?


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



om Blitz/Racelogic lyckades med att ta sig runt Ringen på 7:49 (tror jag ) med sin projektsupra, så kan en sån bil inte vara helt fel att svänga med...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Supran har tvåstegsladdning, om man kollar på bilden/ormboet så syns de att de skiljer på turbosarna.
Medan bilar som Skyline GTR, Alpina B10, S80 T6 har parallella aggregat som matas av 3 cylindrar var.


Edit: Hittade en länk http://www.mkiv.com/specifications/ncf/ncf93/

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Anders Lundgren skrev:
ThomasT skrev:
Claes Haglund skrev:
Kul att se att någon använder bilen till det den är avsedd för! thumbs up

Snabb tanke bara; kan det verkligen vara bra att singelturbokonvertera motorn om du ska svänga med den? Du tappar väl respons och vinner troligtvis okörbarhet om den är för stor?


Tappar man verkligen respons på att singelkovertera? Man får ju 6 cylindrar som driver på aggregatet istället för 3.. (givetvis förutsatt att man inte har ett agg från en finlandfärja..)


Det är väl 6 cylindrar ändå. Supran har en rak sexa och "tvåstegsturbo". En mindre och en större för de olika varvtalen.

Håller med Claes, borde bli sämre, ketchupeffekt är ju det man mest vill slipp om man vill hitta "rytmen" på banan.


Vänta nu, supra har väll aldrig haft sekventiell dubbelturbo???
Är det inte Mazda Rx7 FD som har sekventiellt?
Citera
HenkeM
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 96


Trådstartare
Ska försöka svara på en del frågor;

Självklart är den manuell

Klart jag vill inspirera fler MkIV ärgare att börja svänga
och det kommer bli svänga av nästa säsong...


Bilen är , vad jag tycker, väldigt inriktad på komfort när dem är orginal.
Men det finns ju alla möjligheter i världen att ordna till det

orginal sitter det som sagt två turbos, en för låga varv och en för höga.
Viss är det så att man får bort en del av ketchupeffekten, men det känns fortfarande att det är turbo... Problemet som kan uppstå om man ska höjja effekten på orginalturbosarna är ju först och främst att dem inte håller så länge, dessutom har jag hört att det är väldigt lätt att få en "dip" i registret när den ska växla turbo. Och det skulle jag inte vilja ha på bana...

Hittde en länk som beskriver "stockturbos"
http://www.mkiv.com/manual/manualtt/twin_turbo_description/index.html


Min lilla erfarenhet jag har av singelkonverterade supror är att den blir mer lättkörd, det är ju en inställningnsfråga hur och när turbon ska börja ladda. Troligtvis blir det ett mer lättkontrollerat effektregister. Och man behöver ju inte ösa på med 650rwhp+, utan bara ställa lite lågt ladd och köra säkert.


Dessutom färre saker att ställa in och som kan gå sönder.
thumbs up[/url]

_________________
MVH:Henke Mattsson - Z3 M Coupé -99(såld)Supra -94 (såld)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kul att ngn har "nötter" att våga svänga med denna bil. thumbs up

Fördelen med att sätta två turboagg. på en sexa är att man kan välja två mindre än ett stort och ändå få tillräkligt med luft/tryck. Så hade nog jag gjort om jag kunde välja. Borde kunna bli relativt billigt oxå då man kan välja ganska standardbetonade snurror som de flesta med 500hk+-ambitioner ratat. Bra respons och lagom med kraft.

Välkommen hit föresten.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Karlsson skrev:
Supran har tvåstegsladdning, om man kollar på bilden/ormboet så syns de att de skiljer på turbosarna.
Medan bilar som Skyline GTR, Alpina B10, S80 T6 har parallella aggregat som matas av 3 cylindrar var.


om man kollar på skisserna så drivs turbona med avgaser från 3cyl var...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Andreas Lidström skrev:

Fördelen med att sätta två turboagg. på en sexa är att man kan välja två mindre än ett stort och ändå få tillräkligt med luft/tryck. Så hade nog jag gjort om jag kunde välja. Borde kunna bli relativt billigt oxå då man kan välja ganska standardbetonade snurror som de flesta med 500hk+-ambitioner ratat. Bra respons och lagom med kraft.


Men om ett större aggregat matas med 6cylindrar istället för ett mindre aggregat som laddas med 3cylidrar så borde inte det bli någon större skillnad.. eller..?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ThomasT skrev:
Andreas Lidström skrev:

Fördelen med att sätta två turboagg. på en sexa är att man kan välja två mindre än ett stort och ändå få tillräkligt med luft/tryck. Så hade nog jag gjort om jag kunde välja. Borde kunna bli relativt billigt oxå då man kan välja ganska standardbetonade snurror som de flesta med 500hk+-ambitioner ratat. Bra respons och lagom med kraft.


Men om ett större aggregat matas med 6cylindrar istället för ett mindre aggregat som laddas med 3cylidrar så borde inte det bli någon större skillnad.. eller..?


Gör man allt rätt blir responsen bättre med två små än ett stort, oavsett 4cyl eller 6. Kan inte säga exakt varför, men så är det. Fast det är såklart kanonviktigt att man verkligen väljer ett aggregat som harmoniserar med motorn, användningsområde osv osv. Som alltid vid motorbygge. Sen ska man inte säga att en sexa med ett aggregat inte kan fås ngn respons i, så är inte fallet alls. Men med två så ska man kunna bibehålla respons, få ett bredare effektområde samt högre eller iaf samma toppeffekt.

Ngn med mer kunskap om turbomaskiner kan säkert hjälpa oss på området. Jag känner att jag inte räcker till.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
HenkeM
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 96


Trådstartare
Kolla på denna länk:
http://www.supramannen-racing.com/forum/viewtopic.php?t=1077

Bläddra ned en bit på sidan, där finns der en del argumentation och förklaringar för frågan om singelturbo.

Hoppas det kan förklara lite bätter varför jag har singelplaner

_________________
MVH:Henke Mattsson - Z3 M Coupé -99(såld)Supra -94 (såld)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ok Henke. Förstår att du vill få bort det som sitter där original. Ser "sådär" kul ut.

Men vill nog ändå anse att 325twinturbo har rätt i sin argumentering.
För det han säger underbyggs av kännda "fysiska lagar".

Sen att man får HK av en singel betvivlar jag inte, men nu var det ju körbarhet som jag avsåg.

Men ingen kritik mot dig, förstår varför du byter och vad du är ute efter.
Tror det kommer bli kanon med en singel för dig. thumbs up

Halv OT:
Är bara nyfiken och frågvis...ngt som kanske en del andra som hamnat i "Följa John"-mönstret efter att ha läst Spoilernytt skulle tjäna på. Det är det som är det fina med rejsa. Man får VERKLIG fakta på varför och hur saker funkar. Sen att det finns dom med en massa erfarenhet från olika sammanhang som åker fort utan en massa tekniska utläggningar förtar ju inte deras prestation.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
HenkeM
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 96


Trådstartare
Måste tacka för ett fin välkommnande!

Jo det är sant det som 325twinturbo säger, det som oxå brukar vara sant är att allt som funkar i teorin funkar kanske inte alltid i praktiken..?

Men först och främst ska man lära sig tygla den kraft som finns i bilen innan man börjar jaga HK.

Det verkar finnas en del riktigt kunniga mäniskor här på rejsa.
Träffade på Magnus nere på Emmaboda sommaren -02, plåtade honom i superstage men har inte kollat sidan förrän nu. Det är kul när folk delar med sig av sin kunskap

_________________
MVH:Henke Mattsson - Z3 M Coupé -99(såld)Supra -94 (såld)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Supra MkIV -94 (-såld-)
1, 2, 3, 4, 5   >>
52582 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande