Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Supra MkIV -94 (-såld-)
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
52582 besök totalt
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Roligt Henke.
Mera Supror på banorna till sommaren. thumbs up

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



ojojoj, vet inte om jag vågar sticka upp huvudet här utan att få en paj i nyllet....

Men jag undrar en sak som gäller supran, jag har sett många håriga byggen på nätet. Vissa rena banbilar å vissa lite mer gatanpassade. Men det är väldigt sällan man ser att de använder camberplates, är justermånen väldigt bra orginal eller? Jag såg att HKS sålde till Supran, men jag har aldrig sett det på någon bil...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Har rensat bort "en del" pajkastning




_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



ThomasT skrev:
ojojoj, vet inte om jag vågar sticka upp huvudet här utan att få en paj i nyllet....

Men jag undrar en sak som gäller supran, jag har sett många håriga byggen på nätet. Vissa rena banbilar å vissa lite mer gatanpassade. Men det är väldigt sällan man ser att de använder camberplates, är justermånen väldigt bra orginal eller? Jag såg att HKS sålde till Supran, men jag har aldrig sett det på någon bil...


Hej

Du har så rätt justermånen är mycket bra orginal så man behöver inga sånna, sen har ju supran dubbla triangel länkar fram och bak så camber plattor används inte

om man vill ha lite mer inställning möjlighter på bakvagnen så köper man övre justerbara bärarmar, säljer sånna faktiskt...då kan du ändra camber från typ -5 till+ 5

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Ztellan

Här sen Feb 2004
Inlägg: 5



Spiidfriik skrev:
Vad jag har läst mej till har Supran 2 likadana aggregat men upp till 4000rpm är det bara det ena som laddar motorn. Vid 4k kommer det andra in och hjälper till (sker i etapper). Detta styrs av magnetventiler och krånglar relativt mycket. Är dock väldigt enkelt att koppla så båda aggregaten laddar simultant. Ska ge något sämre bottendrag men sedan bättre över hela registret och man slipper dippen vid 4k som finns original.


Jag har provat båda sätten och jag tyckte original funkade bäst. "Krånglar relativt mycket" fattar jag inte vad du menar med. Jag har aldrig hört någon som haft krångel med det...

MVH Ztellan

_________________
Ztellan Nilsson

Kör: Porsche GT3 MKI -00
Mini JCW -11
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ztellan skrev:
Spiidfriik skrev:
Vad jag har läst mej till har Supran 2 likadana aggregat men upp till 4000rpm är det bara det ena som laddar motorn. Vid 4k kommer det andra in och hjälper till (sker i etapper). Detta styrs av magnetventiler och krånglar relativt mycket. Är dock väldigt enkelt att koppla så båda aggregaten laddar simultant. Ska ge något sämre bottendrag men sedan bättre över hela registret och man slipper dippen vid 4k som finns original.


Jag har provat båda sätten och jag tyckte original funkade bäst. "Krånglar relativt mycket" fattar jag inte vad du menar med. Jag har aldrig hört någon som haft krångel med det...

MVH Ztellan


Hej Ztellan

Har också självklart provat båda, och jag föredrar också orginal laddningen

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
ace67
Sverige
Här sen Feb 2004
Inlägg: 112



Till de som är skeptiska till MKIV som banbil borde ta en titt här http://www.boostaholic.com/ om ni inte redan gjort det. Andi B. har ställt upp 2 gnger i 1 lap of America och placerat sig 4 och 6 inte så dåligt eller hur. Andi B. kör med en singel konverterad MKIV som har en 67mm turbo from CTC och som har ett A/R på .68 dvs. det går att köra fort med en singel konverterad Supra är väl som vanligt att det beror mycket på föraren och att veta när var och hur kraften kommer i bilen.
Jag tycker det är kul att Henke M. bygger sin bil med banracing som inriktning det började jag med för 2 år sedan men jag har hållit låg profil om man säger så.
Mina väghållnings mods hittills är nya coilover stötdämpare JIC-MAGIC FLT-A2
http://www.jic-magic.com/ jag har bytt orginal kränghämmarna mot TRD big ass sway bars som är ställbara fram och bak, TRD twin disk clutch, Greddy 3 row FMIC, 3-delade splitt fälgar från Simmons i Australien skodda med Yokohama A032R. Kommade mods innan sommaren i år andra bromsskivor med andra belägg inte bestämt än, singel konvertering, större soppa system, annat EMS och lite annat smått och gott. Mål med bilen kunna köra 10 på 402 utan problem kunna köra under 1,25 i SS helst under 1,24 men vi får se hur det går.

Ha det bra och lycka till allihop, med era projekt

_________________
Mvh
Johan Samuelsson
***************************
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Jag tror inte någon är skeptisk med tanke på vad man presterat med modellen på andra håll. Men man ska nog se upp för lastbilsturbosar och att jobba lite på viktminskning kan ju inte skada...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kanske översätta alla kryptiska förkortningar....?

TRD Big ass sway bars - kränghämmare ja, men vilket namn !
JIC-MAGIC FLT-A2 - ????
17" smidda Simmons med A032 - det är jag med på
TRD Twin disk clutch - det fattar jag oxo, om än ovanligt på bilar väl?
Greddy 3- Row FMIC - inte den blekaste, skulle kunna vara en datorkomponent eller nått

Vad väger en sådan bil? Dels orginal och dels nu?

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Pär Hylander skrev:

JIC-MAGIC FLT-A2 - ????


FLT är väl en Volvolastbil.

Så det är alltså en magisk lastbil med papper i? eller?










Edit: http://www.jic-magic.co.jp/file/img/product/jic/vip_flt_a2/vip1.jpg

Nästan samma sak

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
ace67
Sverige
Här sen Feb 2004
Inlägg: 112



Ledsen om det var lite kryptiskt på sina håll är ju IT. nerd så jag gillar förkortningar eller kanske är en arbetskada .
TRD Big ass sway bars = kränghämmare gjorda av TRD som är ställbara från 27%-50% hårdare
JIC-MAGIC FLT-A2 = Coilovers ställbara i 15 steg, går att höja och sänka bilen utan att påverka fjäderspänningen vilket många billigare coilovers saknar. Kolla här för utförligare förklaring http://www.jic-magic.com/productsjic_susp_flta2.htm
Greddy FMIC 3-row= Greddy Front Mounted InterCooler 3 raders Greddys näst största funkar upp till ca. 800rwhp.
Eftersom jag inte är någon fan av lättning utom av möjligtvis mig själv så är det det ngt som inte prioriteras för tillfället är sugen på Sparco Milanos i skinn och en kolfiberhuv från TRD men annars bantar jag hellre själv än lättar bilen känns som fusk, men men vi är alla olika och har olika referens ramar.
Har för mig att den väger ca 1650 kg eller ngt orginal är säkert något liknande nu.
Kan starkt rekommendera kränghämmarna bilen känns som en gokart nu
Glömde en mod Cusco fjäderbensstag fram och bak.

Ha det gött

_________________
Mvh
Johan Samuelsson
***************************
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



ace67 skrev:

Eftersom jag inte är någon fan av lättning utom av möjligtvis mig själv så är det det ngt som inte prioriteras för tillfället är sugen på Sparco Milanos i skinn och en kolfiberhuv från TRD men annars bantar jag hellre själv än lättar bilen känns som fusk



OT:

Jag är en stor fuskare...

_________________
Karl Brag
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Hur har du ställt krängarna fram respektive bak?

om du gillar gocart-känslan bör du definitivt komplettera med viktminskning. Du får då den underbara känslan ytterligare ett snäpp högre. thumbs up

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
ace67
Sverige
Här sen Feb 2004
Inlägg: 112



Har det max hårt fram +50% bak +27 % om jag kommer ihåg rätt.
Vi får se med lättning inte hög prio nu

_________________
Mvh
Johan Samuelsson
***************************
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Ja, alla är vi olika.

Jag har hellre en lättare bil med orginaleffekt än en orginaltung bil med mer effekt.

Har Weltmeister steglöst ställbara krängninghämmare på min bil (924). Med dom inställt på hög styvhet blir bilen i det närmaste okörbar, den bara studsar omkring. Använder normalt ca mjukaste 1/3-delen av dom för kortast varvtider.

_________________
Pär Hylander
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Pär Hylander skrev:

TRD Twin disk clutch - det fattar jag oxo, om än ovanligt på bilar väl?


Jag hade det på min Lotus Esprit V8 och den va ju kanon ända tills den gick sönder. Då va den helt plötsligt dubbelt så dyr som den vanliga. Konstigt

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ace67 skrev:
Men har du ingen förspänning alls ? Inte så svårt att fatta att fjädern inte funkar optimalt om man måste ändra förspänningen för att höja och sänka bilen. Här är förspänningen samma hela tiden och jag antar att man inte kör på bana i Japan eller herr schmittersmetter.


Jag blir alldeles snurrig av detta, jag fattar inte riktigt hur du menar. Antingen, vilket är mest troligt, så är det bara jag som inte fattar, eller så är det eventuellt du som rört ihop det lite.

I min värld är fjädrar anständigt linjära prylar, det gör att jag inte begriper skillnaden på genomföra cornerweightjusteringer m h a fjäderförspänning eller m h a att justera fjäderbenets längd (så har jag fattat att dessa fjäderben funkar) ??


Två vänliga uppmaningar:

Magnus eller annan moderator, vv splitta ut denna delen av tråden. Den är intressant men har hamnat galet nu.

Johan, var snäll och var försiktig med ord som schmittersmetter, så att vi inte hamnar i pajkastning igen. Det är mkt ovanligt här, men av någon anledning så verkar sportvagnar från Toyota dra till sig sådant.

_________________
Pär Hylander
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Pär Hylander skrev:
ace67 skrev:
Men har du ingen förspänning alls ? Inte så svårt att fatta att fjädern inte funkar optimalt om man måste ändra förspänningen för att höja och sänka bilen. Här är förspänningen samma hela tiden och jag antar att man inte kör på bana i Japan eller herr schmittersmetter.



Johan, var snäll och var försiktig med ord som schmittersmetter, så att vi inte hamnar i pajkastning igen. Det är mkt ovanligt här, men av någon anledning så verkar sportvagnar från Toyota dra till sig sådant.


om man hoppar över komentarer som denna så slipper man att ordbajseriet börjar, sen är paj kastningen igång

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



och angånde en twin plate koppling är det mest hög effekt bilar som använder då,vi på Supran använder twin, trippel och även quad i extrema fall

och ja dyrare blir det, tråkigt nog

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

ace67 skrev:
...
Har för mig att den väger ca 1650 kg eller ngt orginal är säkert något liknande nu.

Precis samma vikt som min Limo... Och jag har inte lättat den heller... men den skulle gå mycket bättre i slalomen och på bana om jag gjorde det
Men jag tycker det är lite kul att den är original (tills jag ska betala däck, soppa och bromsbelägg )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



1750kg ska den väga

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Supra MkIV -94 (-såld-)
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
52582 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande