Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -98
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
22 besök idag (67433 totalt)
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432



Hojta till ifall du är sugen på att bli av med dina gula koni!


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Jag kan höra av mig när jag monterat av de gamla delarna. Justerbara Koni dämpare och Eibach Pro fjädrar (30/30 sänkning om jag inte minns fel).

_________________
Nicklas Andersson
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Fjädrarna kan nog jag ha användning för så hojta .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432



Nicklas A skrev:
Jag kan höra av mig när jag monterat av de gamla delarna. Justerbara Koni dämpare och Eibach Pro fjädrar (30/30 sänkning om jag inte minns fel).


Gör så! Jag behöver ett komplett kit med dämpare och fjädrar.


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Jag lyckades få dit en X-brace som jag har haft hängande på garageväggen i några år... Hittade en bra beskrivning hur man går till väga här:
http://www.pelicanparts.com/bmw/techarticles/101-Projects-66-X-Brace/101-Projects-66-X-Brace.htm

Jag följde den beskrivningen med några tillägg. Efter att ha borrat upp hålen till 11mm fasade jag kanterna på hålen lite med en försänkare. Det verkade bäst då själva nitmuttern har en fasad kant. Jag sågade dessutom två spår i den övre brickan (klockan 12-6 och 3-9) på den sida som låg mot nitmuttern för att den skulle hålla fast bättre vid monteringen av nitmuttern. Hittade det tipset på något annat ställe på nätet. Jag vet inte om det behövs egentligen, men det tog inte många minuter extra att göra när man ändå var igång.

Hela monteringen gick förvånansvärt smidigt. Det ska bli intressant att se om det blir någon skillnad på banan.

Jag har inga större planer i övrigt inför Mantorp:
- Kolla över bromsarna.
- Byta bromsvätska
- Ställa på bilen
- Byta olja på Hackefors Bil fredag kväll 6/5 (BMW club special)

Hackefors Bil har 20% på reservdelar också, så jag ska kolla igenom önskelistan.

Jag har en bromsad diff från Z3 2.8 köpt för dyra pengar från en skrot i Tyskland för flera år sedan. Den ska på plats efter Mantorp var det tänkt. Jag hinner inte innan. Jag har sett att flera monterat diffkåpa från Z3M på sina diffar. Är det en bra investering? Den ska väl ge bättre kylning. Behövs det? Ser ju snyggt ut om inte annat...

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Gällande diffkåpan tror jag inte den behövs om du kör original diffverkan och en bra olja (läs Castrol) Sen är den en dyr men läcker sak såklart

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Nicklas A skrev:

Jag har sett att flera monterat diffkåpa från Z3M på sina diffar. Är det en bra investering? Den ska väl ge bättre kylning. Behövs det? Ser ju snyggt ut om inte annat...
Då jag fick något mysko glapp i min drivlina efter varje gång jag körde en stint på banan (som jag hoppas försvinner med mina nya bakvagnsbussningar) så har jag varit under bilen och ryckt och donat direkt efter hård körning, och jag blev förvånad över hur varm diffen blir! Man kan inte hålla handen på den!! Så den där M-kåpan har säkert sina poänger, om inte annat lär den förlänga livet på oljan.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Davve skrev:
Nicklas A skrev:

Jag har sett att flera monterat diffkåpa från Z3M på sina diffar. Är det en bra investering? Den ska väl ge bättre kylning. Behövs det? Ser ju snyggt ut om inte annat...
Då jag fick något mysko glapp i min drivlina efter varje gång jag körde en stint på banan (som jag hoppas försvinner med mina nya bakvagnsbussningar) så har jag varit under bilen och ryckt och donat direkt efter hård körning, och jag blev förvånad över hur varm diffen blir! Man kan inte hålla handen på den!! Så den där M-kåpan har säkert sina poänger, om inte annat lär den förlänga livet på oljan.


Jag kan bara referera till mig själv men för mig var det av yttersta vikt att köra rätt olja i diffen, med fel fabrikat trots inom specarna överhettade min diff en hel säsong. Castrol is the shit!

Visst blir det varmt runt diffen tro tusan det, det händer ju en del inne i den där järnklumpen, dock skall ju tempen gå upp rätt högt innan det blir ett problem.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 672



när man kör bana så är all kylning bra kylning! så kör med den kylda gaveln!

_________________
Martin Skoog

BMW E36 Touring, BMW Cup
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Tack för alla kommentarer! Det är verkligen kul att få så många tips!

Jag kollade priser hos BMW idag och diffkåpan för Z3M kostar (utan rabatt) 2515:- Jag har för mig att den kostade mindre än hälften för några år sedan. Så det får nog bli original ett tag i alla fall... Eventuellt med ny bussning.

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Nicklas A skrev:
Tack för alla kommentarer! Det är verkligen kul att få så många tips!

Jag kollade priser hos BMW idag och diffkåpan för Z3M kostar (utan rabatt) 2515:- Jag har för mig att den kostade mindre än hälften för några år sedan. Så det får nog bli original ett tag i alla fall... Eventuellt med ny bussning.


Givetvis är det bra med all kylning men någonstan drar vi gränsen såklart. Kåpan har blivit orimligt dyr, vill du ändå ha en så har vi klubbkväll nästa vecka och det ges 20% rabatt på alla delar, kan såklart släpa upp en till Mantorp om så önskas..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Tack för erbjudandet Johan! Det är faktiskt 20% rabatt på en av BMW verkstäderna i Linköping också i samband med träffen på Mantorp. Man kan beställa grejerna innan sista april (tror jag) och hämta ut dem på Mantorp, så det funkar ju även för skåningar och andra utsocknes. Men jag tror som sagt att jag lugnar mig med diffkåpan.

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Jag fick leverans av rejs-stol och underrede. Och det var rätt grejer! Så här följer en liten bekrivning på hur man monterar ett Cobra underrede och stol på enklast sätt. Tro mig, jag provade alla...

Underredet från Cobra är modellanpassat till BMW E36 och det är förberett för att använda original bälteslås och bältessträckare och det var egentligen anledningen till att jag köpte detta underrede.



Viktig rejsa info: Det kompletta underredet väger 5,6kg (nåja, den vikten sitter ju lågt i alla fall...). Stolen väger 10,4 kg, så totalvikten hamnar på 16 kg. Originalstol med underrede vägde 26kg, så det blev ändå en viktbesparing med 10kg.

Jag började med att plocka ur originalstolen. Två muttrar i framkant och två bultar i bakkant (17mm hylsa). Man måste lossa några kontakter under stolen för stolsvärme (svarta) och bältessträckare (gul). Jag tog sedan bort enheten med bälteslås och bältessträckare (16mm hylsa) från stolen. För att lossa kabeln från bältessträckaren måste man klippa av och ta bort buntbandet som går runt kontakten. Man lyfter sedan kontakten uppåt för att ta loss den. Jag lät alltså kabeln sitta kvar i stolen.

För att göra en lång historia kort så visade sig att Cobra-underedet var "skevt". Om man mätte avståndet mellan monteringshålen så skillde det ca 20mm på diagonalen! Men när jag insett det (och det tog en stund) så kom jag på hur man enklast monterade allting.

Skruva isär underredet! (5mm insex) Det består egentligen bara av en "balk" mellan de främre monteringspunkterna i bilen, och en balk mellan de bakre. På dessa balkar har de monterat "sliders". Balkarna har monteringshål så jag tror att man kan flytta sliderserna (eller vad det heter på svenska) så att samma delar kan användas för både höger och vänster sida.

Montera enheten med bälteslåset på den bakre balken. Montera sedan balkarna i bilen. (Mer detaljer om kablage till bältessträckaren nedan)



Sliders monteras på stolens undersida.



Dra justeringen till något av ändlägena (fram eller bak) och lyft in stolen i bilen. Nu kan man skruva fast sliderserna i bultarna på ena balken uppifrån. Dra sedan stolen till andra ändläget och skruva fast de två återstående bultarna.

Färdigt! Fördelen med att göra på detta sätt är att man kommer åt och skruvar i allting "uppifrån" hela tiden. Det hade varit mycket mer pedagogiskt om underredet levererats isärskruvat istället för skevt monterat. Den enda dokumentation som följde med var en lapp som berättade att Motorsport är skitfarligt och att de inte ansvarar för någonting.

Jag lossade sedan på undre fästet för bältet vid dörren (Torx 50) och trädde bältet igenom det yttre sidohålet på stolen. Bälteslåset sticker upp genom det inre sidohålet och man kan nu dra bältet tight mot kroppen, med original bältesträckar-funktion fungerande.



Som stol valde jag Cobra Monaco Pro. Anledningen var att dess bottenmontering passar direkt på underredet. Jag tror att Corbeau Forza har samma monteringsmått också (och eventuellt någon annan modell från dem). Sparco m.fl. har lite andra mått på sina bottenmonterade stolar så de passar inte direkt. Det går att göra en adapter för att få andra stolar att passa. Om man kollar i Sjöströms tråd så har han "plattor" som sitter på slidesen och på dessa sitter vanliga fästen för sidomontering. Dessa plattor ingår inte i leveransen från Cobra och det är ingenting man kan köpa från dem vad jag vet.

I min bil hamnar sittdynan ungefär på samma höjd som originalstolen (lite högre i bakkant och lite lägre i framkant, originalstolen lutar bakåt en hel del). Jag misstänker att man hamnar lite högre än original om man bygger adaptrar och använder en stol med sidofästen.

Sedan var det inte så enkelt med kabeln till bältessträckaren. Kabeln går igenom stolen och jag hade inte tid/lust att försöka plocka isär hela stolen så jag lät kabeln sitta kvar. Jag köpte en ny kabel (BMW artikelnummer 61129118122, 395:- innan rabatt). Den nya kabeln hade en annan kontakt i den ände som kopplas till kontakten vid golvet. Mötande kontakt följde med i satsen, men jag var alltså tvungen att klippa loss kontakten som kom upp ur golvet och löda fast en ny. Det har tydligen varit problem med den kontakt jag hade i min bil så denna sats med kabel och ny kontakt används vid reparation i fordon med den gamla kontakten.

...och ett tips är att inte slå på tändningen när man kopplat ur kabeln till bältessträckaren, för då detekteras fel och "airbag lampan" tänds. ...t.o.m. Om man glömmer bort det och vrider om nyckeln för att få upp rattlåset när man mekar bromsar. Ska in på oljebyte hos BMW på fredag så jag hoppas det löser sig då.

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Bra dokumenterat och skönt att stolen är på plats thumbs up ,jag minns att det var bökigt att få dit några bultar på det vanliga viset..

Strulet med bältessträckaren hade jag inte alls utan det var 200% plug & play men saker som kabeldragning och utförande skiljer ju även på samma årsmodeller så det förvånar inte mig detta..




_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Johan Sjöström skrev:
Bra dokumenterat...
... men saker som kabeldragning och utförande skiljer ju även på samma årsmodeller så det förvånar inte mig detta..
+1. Det där var ju som en bra instruktionsmanual! thumbs up Jag som har två Compacter för tillfället, en -95 och -96 har redan noterat skillnader på elen. För att nämna ett exempel så är lampan till värmevredet en enkel löstagbar 3W glödlampa i -95'n medans det i 96'n är en speciallampa fastlödad i en plastsockel. Skillnad i pris, ca 1000%....

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
kriller78
Mantorp
Här sen Jan 2007
Inlägg: 75



Citat:

...och ett tips är att inte slå på tändningen när man kopplat ur kabeln till bältessträckaren, för då detekteras fel och "airbag lampan" tänds. ...t.o.m. Om man glömmer bort det och vrider om nyckeln för att få upp rattlåset när man mekar bromsar. Ska in på oljebyte hos BMW på fredag så jag hoppas det löser sig då.


om inte Bmw hjälper dig med att släcka varningen (vilket jag utgår från att de gör) så kan jag hjälpa till med det.. Har gjort det ett antal gånger på min compact. Har carsoft..

Bra beskrivning! Har ett sådant fäste liggande men inte hunnit med att plocka i det ännu. Dock får jag fixa adapter har GA-stol med andra mått på infästningen.

_________________
Kristian Björk-Timm
Pontiac Trans am -91
Team 24 i msls (Opel Ascona)
Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
kriller78 skrev:
om inte Bmw hjälper dig med att släcka varningen (vilket jag utgår från att de gör) så kan jag hjälpa till med det.. Har gjort det ett antal gånger på min compact. Har carsoft..


Tack, det var snällt! Jag hoppas dock att det löser sig på fredag.

En rejsa-compact i Mantorp, Jonka från Linköping och Krister som verkar vara Norrköpingsbo på deltid! Jag har inte träffat någon av er (IRL som man säger), men det känns som att vi får starta en östgötsk-lokalavdelning i Compact-maffian, för att mildra den Skåne-dominans som härskat tidigare

Dyker någon av er upp i Mantorp i helgen?

_________________
Nicklas Andersson
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432



Japp, jag ska dit. Är dock inte medlem (ännu), så jag planerar mest att strosa runt och insupa atmosfären. Vet inte om man tar sig in med bil som icke-medlem, men det skulle ju underlätta då jag ska hämta fälgar av Johan Sjöström.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



jonka skrev:
Japp, jag ska dit. Är dock inte medlem (ännu), så jag planerar mest att strosa runt och insupa atmosfären. Vet inte om man tar sig in med bil som icke-medlem, men det skulle ju underlätta då jag ska hämta fälgar av Johan Sjöström.


Phhuu tur jag läst detta, seniliteten hade slagit till HÅRT, ut och packa in fälgar bums med mig

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Nicklas A skrev:
kriller78 skrev:
om inte Bmw hjälper dig med att släcka varningen (vilket jag utgår från att de gör) så kan jag hjälpa till med det.. Har gjort det ett antal gånger på min compact. Har carsoft..


Tack, det var snällt! Jag hoppas dock att det löser sig på fredag.

En rejsa-compact i Mantorp, Jonka från Linköping och Krister som verkar vara Norrköpingsbo på deltid! Jag har inte träffat någon av er (IRL som man säger), men det känns som att vi får starta en östgötsk-lokalavdelning i Compact-maffian, för att mildra den Skåne-dominans som härskat tidigare

Dyker någon av er upp i Mantorp i helgen?


om jag får tid över från mitt jobb , så kommer jag nog dit och kikar .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
kriller78
Mantorp
Här sen Jan 2007
Inlägg: 75



Citat:


Dyker någon av er upp i Mantorp i helgen?


Kanske tittar förbi (jobbar lite då och då i helgen).. Har ju mindre än 5min till banan men vet inte om de släpper in fordar på området.. Syrran har ju Bmw'n till låns. Tror jag sett din bil på någon sviesta körning. [/quote]

_________________
Kristian Björk-Timm
Pontiac Trans am -91
Team 24 i msls (Opel Ascona)
Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -98
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
22 besök idag (67433 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande