Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -98
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
35 besök senaste veckan (67438 totalt)
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Nu har jag äntligen fått rätt coilovers! Monteringen gick bra, men det tog ändå några kvällar att få av de gamla delarna, sätta på de nya, justera höjd och justera höjd igen.

Mina gamla Koni dämpare och Eibach fjädrar såldes till jonka här på rejsa. Kul att träffa en ny Compact-bekantskap. En rymningsbenägen 2-åring gjorde dock att vi inte hann reda ut livets mening helt och hållet, men vi kanske stöter på varandra på någon banträff i framtiden. Konidämparna hade lite ytrost och flagad färg på sina ställen. Eibach fjädrarna såg pricip nya ut efter en avtorkning. Det var t.o.m. glans i lacken fortfarande. Bra kvalitet!

Fjäderkonstanterna på den nya coiloveruppsättningen från D2 blev 12kg/mm fram och 12,8kg/mm bak, med bakfjäder på originalplats. Jag har kört lite på gata och med 5 klick upp från mjukaste läget var bilen faktiskt något mjukare än med Koni/Eibach som jag hade tidigare. 5 klick till så är det hårdare än Koni/Eibach men ändå körbart. Jag var rädd för att bilen skulle vara alldeles för hård för körning till/från banträffarna, men det verkar inte vara någon fara. Sedan finns det ytterligare 16 hårdare lägen att leka med, så det ska nog gå att få till det riktigt bra för bankörning med lite skruvande.

Jag passade på att montera förstärkningsplattor från Z3 i både främre och bakre stötdämpartornen. Tanken var att stötdämpartornen borde få mycket högre belastning med hårdare fjädrar och att förstärkningarna skulle vara en bra investering.

Jag hade in bilen på framvagnsinställning idag och det visade sig att på ena sidan gick det att få -3,2 grader camber innan justeringen gick i ändläget, men på andra sidan bara -2,3 grader (dvs samma som tidigare med Konidämpare + en bricka). Har läst mig till här på rejsa att -3 till -3,5 grader verkar bra för bankörning, så -3,2 grader hade ju varit ok.

Nu är det justerat så att jag har -2,3 grader på båda sidor och då ligger stötdämparen alltså i ändläget på ena sidan och det är ca 5mm kvar till ändläget på den andra topplagringen. Dessa milimetrar ger nästan en hel grad skillnad i camber.

När jag hade Koni + bricka i original topplagring så var det samma camber på båda sidor (skillde två hundradels grader), så det känns inte som att bilen är sned. Skillnaden borde ligga i antingen de nya topplagringarna, eller att något blivit snett vid monteringen, men det finns ju inte väl inte så stora möjligheter att montera fel inbillar jag mig. Monteringspunkterna i hubben och stötdämpartornen sitter ju där de sitter. Eller kan det vara höjdjusteringen som påverkar? Bilen är betydligt lägre än tidigare men det är ändå lite luft mellan däck och skärmkant, så det är inget extremt. Jag var väldigt noggrann med att få båda sidor lika och det ser inte ut att vara någon skillnad. Eller har jag förväxlat delarna för höger/vänster sida? Jag måste antagligen plocka av allting för att få reda på vad som är fel och jag är inte så sugen på att göra detta (och har inte möjlighet att få en ny framvagninställning gjord) innan Kinnekulle , så det får bli -2,3 grader camber ett tag till.

Sen borde man väl egentligen göra en riktig cornerweight, men jag tänkte vänta tills bilen ballat ur mer och blivit lite lättare. Nu har jag iofs plockat ur panelerna i bagaget som ändå behövde lossas för att komma åt bakre stötdämparna, så jag måste väl erkänna att operation lättning numera är påbörjad!
om man skulle ta och bygga ett till förråd för att förvara alla delar...

Någon som vet var man kan göra cornerweight i närheten av Linköping?

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Vi har ju en rejsaprofil som driver: http://www.cornerweight.se/ och säger sig finns vid Mantorp.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Tack för tipset Johan! Jag har faktiskt snubblat över den hemsidan tidigare vill jag minnas, men det framgår ju inte ens vilken ände av landet de befinner sig, eller vem som ligger bakom det hela. Mantorp ligger ca 15 minuter hemifrån, så jag ska ta och kontakta dem.

By the way, du har ju troligtvis liknande topplagringar som jag. Har du sett någon skillnad mellan de båda sidorna vid justering av camber? Hur mycket camber kan man få på din bil?

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



kort svar: tror jag kan få typ 4 grader, möjligt du hittar mer info i min lilla tråd

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Nicklas A skrev:
Jag passade på att montera förstärkningsplattor från Z3 i både främre och bakre stötdämpartornen. Tanken var att stötdämpartornen borde få mycket högre belastning med hårdare fjädrar och att förstärkningarna skulle vara en bra investering.
Köps hos BMW? Är det från M eller sitter dessa på alla Z3?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



M

Davve skrev:
Nicklas A skrev:
Jag passade på att montera förstärkningsplattor från Z3 i både främre och bakre stötdämpartornen. Tanken var att stötdämpartornen borde få mycket högre belastning med hårdare fjädrar och att förstärkningarna skulle vara en bra investering.
Köps hos BMW? Är det från M eller sitter dessa på alla Z3?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Citat:
Köps hos BMW? Är det från M eller sitter dessa på alla Z3?

Ja, det är BMW originaldelar i mitt fall. Sedan har jag sett att det finns liknande varianter som är lite mer påkostade/snyggare och dyrare från en del tillbehörsfirmor .

Fram använde jag en förstärkning från Z3M. BMW artikelnummer 31312489795 (ca 75:- st innan rabatt). Del nr 15 nedan. Monteras ovanpå topplagringen så att kragen sticker upp ur hålet i stötdämpartornet. (Det skulle kunna begränsa hur mycket camber man kan justera eftersom diametern på hålet blir mindre, men i mitt fall tar det stopp mot topplagringen och inte mot kanten på förstärkningen.)


Bak använde jag en förstärkning som finns på alla Z3, artikelnummer 51718413359. Nr 16 på bilden nedan (ca 120:- st tror jag). Monteras på ovansidan av stötdämpartornet.

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Nicklas A skrev:
Citat:
Köps hos BMW? Är det från M eller sitter dessa på alla Z3?

Ja, det är BMW originaldelar i mitt fall. Sedan har jag sett att det finns liknande varianter som är lite mer påkostade/snyggare och dyrare från en del tillbehörsfirmor .

Fram använde jag en förstärkning från Z3M. BMW artikelnummer 31312489795 (ca 75:- st innan rabatt). Del nr 15 nedan. Monteras ovanpå topplagringen så att kragen sticker upp ur hålet i stötdämpartornet. (Det skulle kunna begränsa hur mycket camber man kan justera eftersom diametern på hålet blir mindre, men i mitt fall tar det stopp mot topplagringen och inte mot kanten på förstärkningen.)
BILD

Bak använde jag en förstärkning som finns på alla Z3, artikelnummer 51718413359. Nr 16 på bilden nedan (ca 120:- st tror jag). Monteras på ovansidan av stötdämpartornet.
BILD
Tusen tack för detta utförliga svar! Inköpslistan blir hela tiden längre...

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432



Konidämparna är monterade sen i måndags med mycket bra resultat! thumbs up
Skönt när grejerna är i såpass bra skick att bytet tog under två timmar.


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Jag börjar med camber problemet: Jag hade helt enkelt missat att dra åt bultarna på ena sidan. Efter att ha justerat alla höjder mm vid monteringen så bytte jag ut alla bultar till nya originalgrejer för att få det snyggt (pedant, moi?). Bultarna som fäster dämparen i nederkant var försedda med något loctite liknande så de var jättetröga att dra åt. När jag trodde de var dragna i botten, så var det fortfarande en liten glipa mellan dämpare och spindel på ena sidan. Jag hade liksom schimsat dämparen utan schimsbricka om ni förstår hur jag menar.

Som tur var ringde Patrik från StreetPerformance på lördagseftermiddagen (bra service!) för att kolla hur det gick för mig. Efter det samtalet kollade jag över allting igen och fick se glipan som jag beskrev ovan. Jag hade missat den tidigare då man var tvungen att ha rätt belysning för att inte glipan skulle skuggas, men det var ändå väldigt klantigt av mig att missa det.

Så nu blev det alltså 2,3 grader camber på båda sidor med justeringarna i ändlägena. Skönt med symmetriskt sättning, men 2,3 grader är lite töntigt för en justerbar coilover tycker jag. Har bett StreetPerformance kolla upp det. Vet inte om jag lyckats vända på någonting, eller om jag får köra det gamla "bricka mellan dämpare och spindel" tricket igen.

Hur som helst, istället för en lugn eftermiddag med packning inför kvällens avfärd, blev det stressmek med hemsnickrad hjulinställning. Kom fram till hotellet kl 1 på natten...

Kinnekulle
=======
Ny post att lägga till på packlistan: Solskyddsfaktor 30
Jag hade bara kört på Kinnekulle en gång tidigare för två år sedan. Jag såg verkligen fram emot träffen då det är en väldigt rolig bana.

Justerade dämparsättningen till 18 klick upp från mjukaste läget (mittenläge) inför första passet med pace car. Bilen gick väldigt bra och lika "snällt" som med Koni/Eibach kombinationen. Jag var rädd att de nya fjäderkonstanterna skulle rubba den fina balans som jag alltid haft i bilen, men det kändes väldigt bra. Betydligt stummare än tidigare, men ändå lättkört.

Jag fick inte till kombinationen TV-kurvan - Backböjen något vidare. Jag hade flaggvaktspass efter pace car varven och det visade sig att jag skulle stå på post 3 som var just vid dessa kurvor. Strålande, tänkte jag, nu kan jag kolla hur man ska ta de kurvorna. Efter de 40 minuterna var jag ännu mer förvirrad då jag sett ungefär lika många spårval som antal bilar på banan...

Nästa pass vred jag upp hårdheten 5 klick (23). Kändes också bra, ingen jätteförändring mot tidigare, men lite hårdare/bättre ändå. Körde med denna sättning något pass.

Efter lunch åkte jag med i GT3:an (vilken bil!) och fick bra tips om hur jag skull göra i TV-kurvan (bromsa rakt) för att få till TV-kurvan (sväng in tidigt och ligg till vänster över krönet). Det gick sedan betydligt bättre även om det fortfarande fanns en hel del att slipa på.

Jag funderade på om bilen kanske var lite hård bak ändå, så inför nästa pass vred jag ner 3 klick på bakdämparna. Nu kunde man känna en tendens till överstyrning (borde det inte bli tvärt om?), vilket gjorde att jag fegade lite i kurvorna och agerade bromskloss ute på banan. Så jag vred tillbaka igen.

Sista passet så vred jag upp så att jag hade ytterligare 5 klick upp runt om (dvs 28 klick upp från mjukaste läget). Redan i första kurvan under bron ut från depån kändes det att någonting hade hänt. Bilen styrde in mycket rappare. Kan en dämparsättning verkligen påverka detta så mycket? Bilen gick helt fantastiskt och jag var mycket snabbare än tidigare pass (inbillar jag mig). Under hela dagen hade jag haft problem med att styra in till vänsterkanten över TV-krönet. Men nu fick jag passa mig för att inte svänga för mycket. Kan verkligen en dämparsättning göra bilen så mycket mera "lättstyrd" eller var det någon mental spärr jag råkade vrida på samtidigt?

Efter några varv in på sista passet så fick jag för första gången problem med att motorn hackade i några snabba svängar. Jag antog att det var det välkända problemet med Compacternas bränsletillförsel vid halvtom tank. Själv har jag adrig upplevt detta då jag kör för sakta, så jag blev riktigt glad när det började hacka. Kanske låter konstigt att man kan bli glad över en hackande bil, men jag tror att medlemmarna på detta forum förstår mig Tanka lite oftare verkar ju vara billigaste lösningen på det problemet.

Sammanfattningsvis en mycket trevlig dag (som vanligt med BMWSC) och en bil som börjar bli riktigt, riktigt bra. Nu är det bara föraren som behöver utvecklas i samma takt.

_________________
Nicklas Andersson
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Hej Nicklas.
Kinnekulle verkar kul. Synd att man inte var hemma. Bra för motorsvaga bilar låter som något för oss i compact-ligan Knutstorp tänkte jag definitivt försöka pricka in.

Angående överstyrt med hårdare bakdämpare så tror jag det stämmer. Mjukt bak - hårt fram = understyrt Hårt bak - mjukt fram = överstyrt
När jag bytte mina dämpare så passade jag på att koppla om främre krängningshämmaren så den sitter i fjäderbenet (välbeprövat koncept) och bilen har iom detta blivit mycket mindre överstyrd, så tesen verkar stämma.

Jag verkar kunna få upp emot dryga 3 grader på mina k-sport topplager, så 2,3 låter lite lite.

Johan Sjöström informerade mig om att förstärkningsplattan bak skulle monteras så som du också säger. Jag trodde den skulle sitta på undersidan precis som fram, men jag antar att det är som ni säger..?? Min tanke var att det skulle styva upp på samma vis som fram, det bli ju inga direkt "dragande" krafter. Men det kanske ska fungera som ett uppstyvande beslag??

Ses på Knutstorp?

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
frapp skrev:
När jag bytte mina dämpare så passade jag på att koppla om främre krängningshämmaren så den sitter i fjäderbenet (välbeprövat koncept) och bilen har iom detta blivit mycket mindre överstyrd, så tesen verkar stämma.

Går det att fästa original krängningshämmare i dämparen? Jag trodde att det behövdes en speciell M3 krängare för detta.

frapp skrev:
Jag verkar kunna få upp emot dryga 3 grader på mina k-sport topplager, så 2,3 låter lite lite.

I princip skulle spåret i topplagringen kunna göras någon millimeter bredare så att det gick att vinkla lite till, men då skulle förstärkningskragen vara begränsningen istället. De borde istället flytta ut det nedre fästet en liten bit. Jag får nog lägga brickor mellan igen, men det känns lite tråkigt när det verkar vara så fina grejer i övrigt.

frapp skrev:
Johan Sjöström informerade mig om att förstärkningsplattan bak skulle monteras så som du också säger. Jag trodde den skulle sitta på undersidan precis som fram, men jag antar att det är som ni säger..??

Tja, grundtipset är ju att inte lita alltför mycket på Sjöström, men i just detta fall tror jag han är rätt ute.
om du googlar lite på 51718413359 så finns det en del bilder att kolla på.

frapp skrev:
Min tanke var att det skulle styva upp på samma vis som fram, det bli ju inga direkt "dragande" krafter. Men det kanske ska fungera som ett uppstyvande beslag??

Jag vet faktiskt inte, men det kändes rätt naturligt vid monteringen. Plattan blir som en stor bricka för muttrarna. Det kändes nästan som att man skulle dra muttrarna rakt genom plåten utan den. Anledningen till att man lade till förstärkningarna på Z3:orna verkar vara att plåten i toppen av stötdämpartornen är för klen så att den brister. Samma problem verkar finnas på alla E36:or men tydligen var det extra kinkigt på Z3:orna. Detta är bara vad jag läst på nätet på olika ställen.

frapp skrev:
Ses på Knutstorp?

Tror inte att jag hinner. Men jag har aldrig kört där och den ska ju enligt många t.o.m. vara roligare än Kinnekulle, så det vore kul.

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Nicklas A skrev:

Går det att fästa original krängningshämmare i dämparen? Jag trodde att det behövdes en speciell M3 krängare för detta.
Det går! Det du behöver (är förutom fäste i fjäderbenet vilket inte finns på alla ben) andra krängstag som istället fästs i fjäderbenet istället för bärarmen. Passande stag borde vara från M3 eller E36 325i -91. Jag har inte gjort detta själv ännu då jag saknar fäste på benen på mina Kina-prylar så jag är ingen expert på området. Men det ska gå!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



frapp skrev:
Ses på Knutstorp?

Tror inte att jag hinner. Men jag har aldrig kört där och den ska ju enligt många t.o.m. vara roligare än Kinnekulle, så det vore kul.[/quote]

Roligare än Kinnekulle? Det är som natt & dag Knutan är ju lilla

Se till och kom ner och förvilla mig lite, inte bara en gång jag sett "min" bil passera på banan

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Davve skrev:
Nicklas A skrev:

Går det att fästa original krängningshämmare i dämparen? Jag trodde att det behövdes en speciell M3 krängare för detta.
Det går! Det du behöver (är förutom fäste i fjäderbenet vilket inte finns på alla ben) andra krängstag som istället fästs i fjäderbenet istället för bärarmen. Passande stag borde vara från M3 eller E36 325i -91. Jag har inte gjort detta själv ännu då jag saknar fäste på benen på mina Kina-prylar så jag är ingen expert på området. Men det ska gå!


Jepp. Davve har rätt. Jag skulle tro du har detta fäste på dina d2 ben. Jag kopplade på stag från e36(tidig)/e34 på min. Dock upplever jag stagen som aningen för långa, så det bästa vore å hitta ett som var lite kortare. Har lästa att det ska trimma krängningshämmaren ganska rejält att koppla om på detta vis. Men min bil blev mycket mindre överstyrd.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Intressant det där med krängningshämmaren. Jag har fästen på de nya stötdämparna för detta, men just nu är jag toknöjd med balansen i bilen så jag ska nog inte börja fippla med krängningshämmarna. Men bra att veta om det skulle behövas i framtiden.

Tobias Hilmersson hade tagit jättefina bilder på Kinnekulle som finns i eftersnackstråden. Jag fastnade på en bild (vilket jag aldrig brukar göra) och fick publicera den här. Tack Tobias!



Väldigt lite krängning på bilen nu för tiden.
Kan iofs ha att göra med hastigheten också

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Daniel Nilsson
Finspång
Här sen Okt 2008
Inlägg: 133



Hej Nicklas!

Tack för en givande pratstund på Gelleråsen idag.

Har kollat bilder på nätet angående förstärkningsplattorna (51718413359) till fjädertornet bak, så nu ska jag beställa sådana, tack för tipset! thumbs up

Vi ses och hörs!

_________________
BMW 323ti Compact -98 - banbilen
Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet
Toyota Aygo+ -08 - skrytbilen
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Dåligt med uppdateringar i tråden under vintern. Det har inte hänt så mycket med bilen. Jag såg över bromsarna i början av april och upptäckte att båda dammskyden i bromsoken fram var trasiga och behövde bytas. Jag passade på att plocka isär oken och blästra och måla dessa när jag ändå var igång. Använde silverfärgad tvåkomponentsfärg från Foliatec som jag trodde skulle fungera bra. Tyvärr vissade det sig att efter Mantorp så hade oken ändrat nyans till mer "gulkromaterat", så det verkar inte som att Foliatec-färgen håller för lite race-temperatur.

Jag har kört standardbelägg bak i några säsonger, men de slits väldigt snabbt och förra året upptäckte jag att beläggen gick att smula sönder med fingrarna, så jag tror inte att standardbelägg klarar värmen riktigt. Jag hade nya Carbotech XP8 belägg inköpta sedan tidigare som jag monterade innan Mantorp. Även nya BMW original skivor åkte på baktill.

Mantorp
Kul att komma igång igen och att träffa gamla vänner! Som vanligt god stämning och bra organistation
(även om föraren av en viss orange GTS inte kunde köra om mig pga strul med min vänstra baklampa, där insatsen lossnat och låg på bagagegolvet och blinkade, men vi redde ut det hela till slut och kunde skratta åt hela episoden... Förlåt!).

Jag trodde att jag hittade bra runt Mantorp, men insåg att det gick att åka betydligt listigare genom chikanen. Efter att ha åkt med Niklas i svarta M3:an på söndag förmiddag gick det bättre.

Bilen fungerade exemplariskt. Bra känsla i bromsarna efter renoveringen.

Även bromsskivor och belägg fram börjar ta slut så jag har beställt nya PFC08 belägg från PEAN (använder PFC97 just nu och är väldigt nöjd med dessa). Funderar på BMW original skivor även fram om ingen har något bättre förslag.

_________________
Nicklas Andersson
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Hej Nicklas !
Kul att köra med/mot dig på mantorp. Alltid kul med andra compacter. Angående skivor så köpte jag betydligt billigare än bmw-original hos Schmiedmann. Har funkat kanon. Håller med dig om att det verkar käka rätt hårt på bakbeläggen. Förstår inte riktigt detta. Har röda ebc bak på min och det gick uppskattningsvis åt 1/3 av beläggen bak på de två dagarna.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Lustigt med era bakbelägg. Jag har Biltema bak på min och de slits väldigt lite.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580



kul att du e igång niklas!

håller med davve, jag brukar oxå köra på lite billigare variant bak, dom räcker ju minst 1 säsong utan att ta slut.

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -98
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
35 besök senaste veckan (67438 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande