Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -98
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
5 besök senaste veckan (67371 totalt)
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Nu är det dags för mig att komma ut ur Compact-garderoben! Jag heter Nicklas Andersson, född -73, bor i Linköping. Jag har smugit omkring här på rejsa i många år så det är hög tid att lägga upp en tråd om min bil. Det är väl lika bra att ta allting från början...

Det började 2004 när en jobbarkompis som sysslat en hel del med racing frågade "Du som har en så sportig bil borde väl prova att köra den på bana. Jag känner en kille som ordnar banträff för tidningen Auto Motor & Sport på Anderstorp i helgen. De har platser över." Utan att inse vad detta skulle få för konsekvenser tog jag min välputsade original BMW 325Ci -01 och åkte till Anderstorp. Med blankslitna bromsbelägg åkte jag sedan hem med ett fånigt leende som inte ville gå över. Jag förstod att jag var tvungen att skaffa en separat bil för detta.

Så, jag började doktorera på olika biltyper och i den vevan upptäckte jag rejsa.nu. Stor eloge till Magnus för att vi alla får sitta i din stora soffa.

Jag minns att jag funderade på BMW E30 318is/325, E36 323ti Compact och Porsche 944. Jag kom fram till att jag ville ha en så ny bil som möjligt för att slippa hålla på med rost och diverse åldersrelaterade problem (på bilen alltså). Så då föll valet på Compacten. Vikt/effekt/ålder/pris förhållandet verkade ju klockrent, men det fanns ännu inga spår av någon rejs-Compact här på rejsa.

Jag kollade på ett flertal Compacter och bara dessa historier skulle man kunna skriva en bok om. Den bästa var ändå en bilhandlare i Göteborg som skulle ge mig ett avtal där han avskrev sig konsumentskyddslagen, plus att han skulle ordna så att bilen innan köpet skulle bli godkänd på kontrollbesiktningen, trots några uppenbara brister, eftersom han hade "kontakter". Jag köpte inte bilen av honom... Det blev istället en silverfärgad -98 med M-paket från en bilhandlare i Halmstad som jag köpte i juli 2005. Jag hade haft just denna bilen under uppsikt tidigare när den annonserades ut privat för ett betydligt högre pris. Det var den bil som hade absolut finast skick av alla Compacter jag kikat på. En rolig detalj var att bilhandlaren dessutom prutade 6000:- när jag inte ville ha med stereon och den gigantiska baslådan.

Så här såg den ut när jag köpte den:


Jag började med att skaffa nya BMW original bromsskivor och PFC97 belägg från PEAN (jösses vilket bett det är i dem). Tog sedan licens på Sviestad i Linköping och gick med i BMWSC.

Jag hann med några kvällskörningar på Sviestad och en träff med BMWSC på Anderstorp. En märklig sak på BMW-träffen var att jag hade den enda Compacten, förutom en viss Martin Skoog som körde BMW Cup. Hade jag verkligen tänkt så fel angående bilmodell? Men det gick ju hyfsat för killen i BMW cup i alla fall...

Under hösten skaffade jag justerbara gula Koni dämpare och Eibach Pro fjädrar. Det var i princip det enda jag hittade till Compacten i väghållningsväg vid denna tidpunkt. Idag finns det ett betydligt större utbud.

I april 2006 blev jag pappa för första gången och då fick man ju lite annat att tänka på också. Jag kom i alla fall iväg till BMWSC träffen på Mantorp i maj. Silentblocken i bakvagnen var totalt slut vilket jag inte visste då, så jag irrade runt ett par pass på förmiddagen men åkte sedan hem vid lunch med en känsla av att bilen var helt omöjlig att köra. Nu började jag också få lite andra problem med bilen. Ett antal vändor på verkstaden för att fixa ett skumt läckage från kylaren mm. Det var också nu jag upptäckte att silentblocken var slut och BMW verkstan ville ha 8000:- för att byta dem. Detta i kombination med att bo i lägenhet utan garage ledde till en del inställda banträffar och att bilen så småningom ställdes av under två år hemma hos mina föräldrar.

Så vi hoppar till sommaren 2008. Nu hade vi flyttat till nybyggt hus med garage. Jag håller fortfarande på med projekt "reclaim the garage", men jag har i alla fall isolerat, dragit el och fått in bilen i garaget. Det är fasen vad bobby cars, cyklar, trehjuling, tramptraktor, snowracer, pulkor, gräsklippare och skottkärra tar plats... Det blev någon enstaka kvällskörning på Sviestad och jag fixade spindelleder och lite smågrejer på bilen.

2009. Jag var väldigt sugen på att komma igång med bankörningen på riktigt. Renoverade en uppsättning M3 GT fälgar, köpte nya gatdäck och bytte äntligen silentblocken (Powerflex). Nya PFC belägg runt om och nya bromsok fram. På rejsa fick jag nys om en förarkurs på Sviestad (Åke Nyberg, Alfa-klubben). Väldigt kort sammanfattat så kan jag väl säga att de 3000 kronor kursen kostade var de bäst spenderade pengarna i hela min "racingkarriär". Det var en mental spärr som släppte och helt plötsligt fick jag till mycket bättre flyt runt banan. Ok, ni som sett mig på BMWSC träffarna vet att jag oftast är killen som ligger längs med curbsen med blinkersen på, men det gick ännu långsammare förut...

Under 2009 var jag en ganska flitig besökare på BMWSC:s träffar och nu var vi plötsligt ett skapligt gäng Compacter, med Sjöström som andlig ledare. Bristen på R-däck blev alltmer påtaglig. Även om Potenzorna slits förvånansvärt lite så blir de väldigt "såsiga" efter några varv och man vet inte riktigt hur de kommer att greppa i nästa kurva.

Nu börjar säsongen 2010. Jag har precis bytt styrlederna och monterat de berömda brickorna mellan stötdämpare och spindel. Då jag var bortrest i påsk missade jag såklart anmälan till BMWSC på Mantorp. Får se om jag får tid att komma förbi och sparka lite däck i alla fall. Jag bor ju i Linköping som ligger bara några mil från Mantorp.

Återkommer snart med lite mer detaljer om bilen. Jag ska försöka ordna en nyare bild också.

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Härligt med fler compacter här. vi får snart ha en egen avdelning här på rejsa
Hoppas du får en bra säsong, börjar själv bli taggad som f a n på att gasa lite.

Bilen ser verkligen ut att att vara ett bra utgångsämne, lite som min vid köpet



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Vad skoj! Det börjar verkligen finnas fog för uttrycket Compact-maffian!

Kul historik-läsning. Lite som jag, det har gått på tomgång med bankörandet ett tag p.g.a. smått bl.a.
och man upphör ju aldrig förvånas över bilhandlarhistorier! Säljer sådana här skojare verkligen några bilar? Men du hittade ju pärlan till slut.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765



Hej,
Nu börjar vi bli några stycken (egen forumdel snart? )
riktigt roligt att vi blir fler och fler.
Dessutom en RIKTIGT fin bil Du har.
Mvh Christer

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Välkommen i maffian!

Det var trevlig läsning du bjöd på, väl mött i sommar!

Davve skrev:

och man upphör ju aldrig förvånas över bilhandlarhistorier! Säljer sådana här skojare verkligen några bilar?


Det är en ständig kamp för oss bilhandlare som försöker vara ickeskojare
Sorry för OT.

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Jag är ju helt hopplös på det här med att ha en biltråd... Försöker mig på en sammanfattning av en väldigt kort säsong 2010:

Inför denna säsong hade jag skaffat sitta-still-stol och modellanpassade undereden. Den begagnade "oanvända" stolen visade sig vara "modifierad" så att den inte passade på underedena. Underedena i sin tur passade inte i bilen. Jag har en lång och tråkig diskussion sedan april med företaget i Tyskland som levererade dem.

I våras var jag anmäld till BMWSC träffen på Gelleråsen. Några dagar innan fick jag ett ryck och beställde R-däck från TWS däck som skulle monteras vid banan på morgonen. Då bilen stog på gatdäck med de fälgar jag tänkte ha för R-däcken fick jag den briljanta idén att byta till de dubbfria vinterdäcken innan jag åkte, så att jag skulle ha fälgarna lösa vid ankomst till Gelleråsen, för att spara tid på morgonen.

För att göra en lång historia kort så visade det sig att när jag haft in bilen på verkstad för att byta styrlederna hade de dragit åt hjulbultarna så hårt att fälglås och nyckel gick sönder fredag kväll när jag försökte lossa på allting. Via kompisar med de rätta kontakterna fick jag hjälp på lördag morgon och jag kom till slut iväg på söndag morgon mot Gelleråsen.

Jag åkte direkt in och lämnade hjulen till TWS, sedan åkte jag tillbaka till incheckningen. Parkerade därefter vid Compact-maffian nära TWS tältet, så jag fick hjulen utrullade direkt till bilen. Smidigt!

Då var det dags för premiär på R-däck, 225/45R17, samma dimension som gatdäcken jag kört på innan. Tog det lugnt första varvet. Bilen kändes stabil. Full fart nedför rakan efter uppvärmningsvarvet. Osäker på fästet, så jag tog det ganska lugnt första kurvan efter rakan, men i Esset tryckte jag på lite och såg ut ungefär så här :woot:
Vilken skillnad! Ni som varit på mig och sagt: Skaffa R-däck, det är mycket roligare! Jag kan bara hålla med. Ni hade rätt! Jag hade ju en viss känsla för hur mycket grepp man brukar ha och ungefär när i kurvan det börjar skrika om gatdäcken, men det här var någonting helt annat.

I övrigt så var det som vanligt ett mycket proffsigt arrangemang och vädret var perfekt. Jag brukar ta tillfället i akt att åka med någon intruktör, men jag hade så roligt med mina R-däck att jag struntade i det.


Efter Gelleråsen så har det varit väldigt lugnt på rejs-fronten. BMWSC arrangemangen krockade klockrent med privata grejer. Hade planerat ett körning på Sviestad i augusti, men också den var jag tvungen att hoppa över i sista stund. Sista körningen på Gelleråsen fick jag avanmäla då det krockade med plattläggning på tomten osv...

Jag börjar i alla fall få riktigt bra ordning på garaget nu. Projekt "reclaim the garage" som jag nämnde i mitt första inlägg löstes enkelt (nåja) med att bygga ett tak utanför garaget att ställa cyklarna under, bygga ett loft i förrådsdelen av garaget så att jag fick plats med en arbetsbänk under, samt ett extra kallförråd utanför varmförrådet, med plats för trädgårdgrejer och leksaker. Puh! Så i vinter borde jag kunna montera lite grejer jag samlat på mig under åren:
- X-brace
- Diffad bakaxel från Z3 2.8
- Metallomspunna bromsslangar bak

Sen tänkte jag beställa coilovers också. Det är ju fina erbjudanden på "asien-kit" just nu och jag slår nog till på ett sådant. Gäller bara att bestämma sig för fjäderkonstanter och om man ska ha coilovers även bak, eller ha fjädrarna på originalplats. Idéer mottages tacksamt!

Någon lösning för rejs-stol vore önskvärt inför nästa säsong också. Få se om jag får ihop någonting som passar.

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Börjar bli hög tid att beställa coilovers. Har kollat en del på D2 Track Racing och liknande varianter från andra tillverkare.

om man tar D2 som exempel kan man välja på coilover fram och separat stötdämpare/fjäder bak (justerbar höjd). Dvs samma konfiguration som original. Dessutom finns alternativet med coilover även bak och det kostar 1500:- mer.

Det som talar mot coiloverlösningen (förutom det högre priset) är att jag träffade en person på Gälleråsen i somras som körde med sådant kit på sin Compact (tror att han finns här på rejsa). Han var tvunget att "banka ut" stötdämpartornen bak för att inte fjädern skulle ta i. Ingenting som jag känner mig sugen på...

Det lutar åt att köra lite mer old school med separat dämpare och fjäder. Då återstår bara valet av fjäderkonstant. Har surfat runt och sett att Skoog föreslagit med 100/140 N/mm (fram/bak). Patrik på Street Performance rekommenderade 120/65 N/mm med fullcoilover, vilket skulle motsvara ca 100 N/mm med fjädern på originalplats (någon som vet om detta stämmer?). Hänvisade till beräkning gjord av Bäck (som också är aktiv här på rejsa).

Det som rör till det hela för mig är att vissa förordar hårdare fjäder bak än fram och vissa förordar tvärt om. Någon som vet hur detta fungerar?

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Nicklas A skrev:
Börjar bli hög tid att beställa coilovers. Har kollat en del på D2 Track Racing och liknande varianter från andra tillverkare.

om man tar D2 som exempel kan man välja på coilover fram och separat stötdämpare/fjäder bak (justerbar höjd). Dvs samma konfiguration som original. Dessutom finns alternativet med coilover även bak och det kostar 1500:- mer.

Det som talar mot coiloverlösningen (förutom det högre priset) är att jag träffade en person på Gälleråsen i somras som körde med sådant kit på sin Compact (tror att han finns här på rejsa). Han var tvunget att "banka ut" stötdämpartornen bak för att inte fjädern skulle ta i. Ingenting som jag känner mig sugen på...

Det lutar åt att köra lite mer old school med separat dämpare och fjäder. Då återstår bara valet av fjäderkonstant. Har surfat runt och sett att Skoog föreslagit med 100/140 N/mm (fram/bak). Patrik på Street Performance rekommenderade 120/65 N/mm med fullcoilover, vilket skulle motsvara ca 100 N/mm med fjädern på originalplats (någon som vet om detta stämmer?). Hänvisade till beräkning gjord av Bäck (som också är aktiv här på rejsa).

Det som rör till det hela för mig är att vissa förordar hårdare fjäder bak än fram och vissa förordar tvärt om. Någon som vet hur detta fungerar?


Hej,

Jag kan ge min syn på saken. Vad gäller coilover bak så finns det en del fördelar, den största är att det är lättare att göra CW pga att fjädern sitter bättre till. De andra fördelarna med coilover är inte märkbara på en trackday bil och knappt för amatörer som oss heller. Bilden visar en del:



Vi har ju en del erfarenhet och testat många olika kombinationer av fjädersetupper. Det finns ingen som kan säga åt dig att denna setup är bäst utan det beror på många andra faktorer tex vikt, krängare, däck, bussningar osv. Den största faktorn är den mellan ratten och stolen. Körstilen är enormt beroende av fjädersetuppen och den kan diffa upp till 20% i springrates mellan olika körsitlar. Vissa vill ha det lite överstyrt och vissa vill balansera upp bilen på andra sätt.

Coilover bak går att åka utan problem om du köper riktiga saker. Vad jag förstått så använder de billigare märkena inte standard 60mm fjäder utan det är någon annan egen standard med större mått varpå det kan ta i. Har du den justerbara topplagringar bak så förskjuter du också centrum, det hjälper.

Har du gott om kulor så köp Intrax, där kan jag speca upp vad du skall ha. Kostar ca 25kkr.

Vill du inte lägga så mycket pengar köp http://xyz-sweden.com/ . Se till att få 60mm fjädrar fram och bak, åk fjäder på standard plats bak och beställ 140mm långa fjädrar både fram och bak och matcha dessa med 120mm långa hjälpfjädrar fram. På så sätt kan du få tag på billiga fjädrar och testa lite olika setupper tills du blir nöjd. Beställ 130N fram och 140N bak. Beställ även två 120N fjädrar extra. Vips så har du 120/130/140 att flytta runt och jag sätter en kall öl på att du blir nöjd med någon av dessa kombinationer.

Går det att köpa till så se till att få ledlager i alla infästningspunkter i dämparkroppen, friktion är thumbs down
Beställ frambenen med -2gr camber från början så slipper du brickor i infästningen och kan åka med kolvstången mer centrerad i topplagringen för bättre geometri och justeringsmöjligheter,

Ja det var lite tips, det kostar en öl

Hoppas vi ses på BMW SC träffar

_________________
Patrik Skoog
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 670



ja nu kan man släppa på hemligheterna när man inte kör compact i std längre

tyckte att en kall var lite billigt

_________________
Martin Skoog

BMW E36 Touring, BMW Cup
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439



Johan Sjöström lär nog snart höra av sig själv i ämnet men jag har för mig att han har åkt med coilovers från http://xyz-sweden.com/ i ett par år och jag tror att han är nöjd med dem. Möjligtvis med undantag för att de inte riktigt tycker om svenska saltade vintervägar.

Mvh

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag tyckte också EN kall var för billigt

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:

...en doktorsavhandling

oj... Vet inte riktigt vad jag ska säga. Vilket svar! Tack!
Håller fullständigt med om att en öl var väldigt billigt. Vilken ölsort gillar herrn?

Patrik Skoog skrev:

Den största faktorn är den mellan ratten och stolen. Körstilen är enormt beroende av fjädersetuppen och den kan diffa upp till 20% i springrates mellan olika körsitlar.

Kloka ord. Jag misstänker dessutom att toleransen på personen mellan ratt och stol i min bil diffar 20% mellan olika varv också.
Så i någon mening är det ju lite löjligt att diskutera spring rates...

Jag ska fundera lite på det du skrev och kolla med olika leverantörer. Återigen stort tack för all info Patrik!

_________________
Nicklas Andersson - still confused, but now on a higher level

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Nicklas A skrev:
Tack!
Håller fullständigt med om att en öl var väldigt billigt. Vilken ölsort gillar herrn?


Varsegod, hjälper när jag kan. Se dock inte mina "tips" som regler utan som riktlinjer. Eftersom du åker compakt så är du bevisligen en vettig person, det är faktiskt så i alla fall förutom Sjöström

Nils oscar -God Lager, en klar favorit

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Patrik, imorrn blir det en alternativ sort

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Johan Sjöström skrev:
Patrik, imorrn blir det en alternativ sort



_________________
Patrik Skoog
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Är tipsen angående fjäderkonstanter i någon mån överförbara till en 318ti? Det är ju frågan om sexa vs. fyra men M52-sexan är ju helt i alu medans min M42 har block i gjutjärn och viktmässigt bör skiljer det kanske inte så mycket? Däremot placeringen av vikten (sexan är så klart längre)?
Ursäkta OT men jag suger i mig all intressant info. jag kommer över tills det är dags för mig att uppgradera till lite mer seriösa grejer än billig kina-skit.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Davve skrev:
Är tipsen angående fjäderkonstanter i någon mån överförbara till en 318ti?


Ja helt och hållet.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Det börjar bli dags att fixa ordning bilen inför säsongsstarten nu. Jag har inte hunnit göra någonting med bilen under vintern (som vanligt...). Men eftersom jag var väldigt snäll som barn har jag åtminstone unnat mig en uppgradering av utrustningen i garaget. En billyft:

http://www.verktygsboden.se/?id=81935

Notera de snygga träramperna. Bilen går preciiiiis över lyften utan ramper just nu, men tanken är att den ska hamna lite närmare backen innan den rullar ut ur garaget. Får se om jag hittar på någon mer elegant lösning i framtiden.

Sen dök mina coilovers upp för några dagar sedan också. När jag öppnade paketet nu i helgen fick jag se att det inte var riktigt de delar jag beställt. I paketet låg det en uppsättning med fullcoilovers bak.


Jag hade beställt en uppsättning med fjädern på vanlig plats med fjäderkonstanten ca 14kg/mm enligt Dr. Skoogs rekommendation ovan, men nu har jag alltså fullcoilovers med 13kg/mm bak, vilket borde bli alldeles för hårt. Fram blev det 12kg/mm.

Jag ska kolla med Street Performance på måndag. De har varit väldigt bra att ha att göra med hittills så jag hoppas att det löser sig smidigt.

Det har fortfarande inte löst sig med den tyska firman som levererade de felaktiga stolsunderredena för nästan ett år sedan. När jag ringer till dem säger de att allting är på gång, att en fraktfirma ska hämta grejerna och pengarna ska betalas tillbaka osv, men sedan händer ingenting. Mail svarar de inte på längre. Jag vet inte hur många gånger jag varit i kontakt med dem...

Jag har istället beställt ett justerbart stolsunderrede från Cobra seats, som ska passa bolt on i bilen, med fästen för original bälteslås och bältessträckare, samt en passande sitta-still-stol, Cobra Monaco Pro. Någon som tror att jag får rätt grejer den här gången?

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Vill också ha lyft! SKulle behöva lite större garage först bara.
Tråkigt att få fel delar, men smidigast är väl att du ser till att få en uppsättning nya fjädrar bak med värden som passar, annars kan det ju ta rätt lång tid, hoppas du får ordning på det i tid

_________________
Viktor Starkman
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Nicklas A skrev:
Jag hade beställt en uppsättning med fjädern på vanlig plats med fjäderkonstanten ca 14kg/mm enligt Dr. Skoogs rekommendation ovan, men nu har jag alltså fullcoilovers med 13kg/mm bak, vilket borde bli alldeles för hårt. Fram blev det 12kg/mm.


thumbs down Tråkigt men det löser sig säkert.
Men den lösningen då fått blir det "driftingläge"

Det finns lite olika vägar att gå:
1. Låt de leverera vad du beställt, dvs byta ut både dämpare & fjäder bak då dämparen är avstämd för dess nuvarande fjäder och det blir inte bra att bara sätta mjukare fjäder hur som helst utan att stämma av dämparen på nytt.

2. Behåll grejerna de levererat, montera dämparen på original plats utan fjäder och låt de skicka dig nytt justerbart fjädersäte samt ny fjäder till din originalplats med rätt höjd och hårdhet.

Skall du åka coilover bak så se till att ha justerbar övre topplagring för att inte riskera att fjädern tar i karossen. Vissa billigare kitt åker inte standard 60mm fjäder utan använder annan skum dimension (större) som gör att det kan ta i karossen, testa först!

Lycka till

_________________
Patrik Skoog
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Jag har haft en del kontakt med Street Performance senaste veckan. Det första förslaget var att jag kunde behålla de prylar som jag fått (som egentligen är dyrare) och att de skickar nya fjädrar på ca 6.5kg/mm.

Patrik Skoog skrev:
...då dämparen är avstämd för dess nuvarande fjäder och det blir inte bra att bara sätta mjukare fjäder hur som helst utan att stämma av dämparen på nytt.

Bra kommentar (en öl till)! Jag kollade detta med Street Performance och Track Racing dämparna är schimsade för betydligt lägre värden. Det har blivit fel i fabriken, då de tagit det beställda värdet på separat fjäder och monterat det på en coilover. Att byta fjäderkonstanten till 6.5kg/mm skulle få dämparen att jobba i sitt specade område. Så det enklaste skulle vara att bara byta fjädern.

Patrik Skoog skrev:
Vissa billigare kitt åker inte standard 60mm fjäder utan använder annan skum dimension (större) som gör att det kan ta i karossen, testa först!

Jag har också hört att det ska vara tight och det var egentligen största anledningen till att jag beställde kitet med standardmontering av bakfjädern.

Nu har jag kollat på bilen och nuvarande stötdämpare (Gula Koni) har diametern 50mm och då är det bara någon enstakat mm i avstånd till karossen. Mindre spelrum än så vill man nog inte ha. D2 fjädern har ytterdiameter ca 90mm, så det fattas alltså ca 20mm som måste bankas i hjulhuset! Det var mer än jag trodde och det är väl möjligt att en sådan operation skulle påverka hållfastheten. Det är ju liksom inte som att rulla skärmkanten utan det är en "bärande del" man måste flytta två cm. Känns inte bra. Så jag backade tillbaka till min ursprungliga beställning, med fjädern på standardplats.

Tyvärr så blir det lång leveranstid då D2 inte levererar ut någonting förrän 21/4 pga flytt av lager/logstik (om jag förstod rätt), men det viktigaste är ju att det blir bra till slut...

Men thumbs up till Street Performance i alla fall. Det kan alltid bli fel, det är hur man hanterar felen som skiljer mellan olika företag.

Lite positiva nyheter också: Anmäld till BMWSC träffen på Mantorp!

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -98
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
5 besök senaste veckan (67371 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande