Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -98
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
11 besök senaste veckan (67411 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Racetec skrev:
frapp skrev:
Nja.. I've had my share Men du kan få en liten partyhälsning :






(ps. är faktiskt inte så himla tråkigt som man kanske kan tro)



är det en folköl fredrik????!!!


Jag tror han blandat Vodka och Label Off i burken, en klassiker i vinslöv har jag hört!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1631



Johan Sjöström skrev:
Racetec skrev:
frapp skrev:
Nja.. I've had my share Men du kan få en liten partyhälsning :






(ps. är faktiskt inte så himla tråkigt som man kanske kan tro)



är det en folköl fredrik????!!!


Jag tror han blandat Vodka och Label Off i burken, en klassiker i vinslöv har jag hört!


Det har vi ju som paraply drink nu för tiden!


(Attans nu sabbar vi ju niclas tråd...)

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Lagnelov skrev:
(Attans nu sabbar vi ju niclas tråd...)

Ingen fara Simon. Mest orolig för att personer som inte träffat er på riktigt och bara läser denna tråd kan få för sig att ni är helt oseriösa. Vi som träffat er vet ju hur det ligger till... Som ren konsumentupplysning vill jag poängtera att borttagning av asfaltsmattor även går att göra medelst intag av något alkoholfritt alternativ. Tror jag i alla fall, jag har aldrig provat. Men det är alldeles säkert inte lika roligt.

Nu har jag plockat bort passagerarstolen också. Långtidsplanen är att få i en riktiga rejs-stol även på passagerarplatsen, men jag kommer att köra utan passagerarstol en tid, tills vissa andra bitar är på plats...

Då jag inte vill ha airbaglampan lysande hade jag planerat att koppla in lite elektronik för att simulera:
- Sensormattan - som indikerar om det sitter någon i stolen
- Buckle switch - som visar om bältet är i eller ur
- Bältessträckaren - elektronik som smäller av pyrotekniken

När jag fått ur stolen började jag att kolla på anslutningen för sensormattan. Det såg väldigt konstigt ut. Efter en stund insåg jag att någon tidigare ägare redan kopplat in komponenter för att simulera sensormattan. Så den har alltså varit trasig länge. Men det var snyggt gjort med krympslang och grejer.

Sedan visade sig att bälteslåset inte hade någon buckle switch. Det måste komma på någon senare årsmodell, så där behövde jag inte heller göra någonting.

Så det enda jag behövde göra var att koppla in någonting för att simulera bältessträckaren. Om man mäter direkt på en urkopplad bältesträckare så ser man 0 ohm (kortslutning), men det beror på att kontakten på bältessträckaren kortsluter pinnarna mekaniskt när man kopplar ur den mötande kontakten som kommer upp från golvet. Detta för att det inte ska kunna induceras strömmar i en omonterad bältesträckare och riskera att den smäller under transport eller när den ligger på hyllan i bilfabriken. För att simulera att bältesträckaren är inkopplad så räcker det med att koppla ett motstånd på 2,2 ohm mellan pinnarna i kontakten.

Allting funkade fint och ingen tråkig lampa tändes i instrumentpanelen.

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Jag börjar med de roliga bitarna:
TPC på Mantorp 26/8 och en liten nypremiär med lättad bil, bättre camber, spacers fram, nya bromsskivor och belägg fram och blingstag mellan främre stötdämpartornen. Dessutom, inte att förringa, hade Fredrik (frapp) spänt gaswiren.

Förutom Fredrik, träffade jag också Micke och Anna från Helsingborg, så vi var ett litet BMW/Mini gäng i depån, som hade trevligt. Go stämning trots att lite "optimeringsarbete" krävdes på en del av bilarna under dagen. Fredrik tog även nytt personbästa i antal hjulbyten. Var det 5 st? Så går det när man har en rensad Compact som med lätthet rymmer 8 st hjul.

Jag hade ganska dåligt tempo på förmiddagen då jag tyckte det var väldigt svårt att köra bland så många olika bilar. Alltifrån nybörjare i standardbilar, trimmade turbobilar (där en del kanske inte alltid körde så snabbt i kurvorna) och formel-liknande tävlingsbilar på slicks. Dessutom total avsaknad av gruppindelning (alltså det fanns två grupper, men alla släpptes ut samtidigt...). Men på eftermiddagen var det mycket färre bilar som körde och jag fick några pass där jag kunde köra 20-25 minuter nästan helt ensam. Allra sista passet så fick jag till de sista kurvorna på banan på ett mycket bättre sätt än vad jag fått tidigare, så jag fick avsluta med några riktigt fina varv. Möjligt att nya hjulvinklarna hjälpte till så att jag kunde styra in lite bättre, för t ex Hårnålen där jag tidigare nästan alltid varit och nosat på curbsen (om jag inte drar ner på farten rejält) kunde jag ta på ett helt annat sätt nu.

Tidigare har jag fått en "durrande" ljud från framdäcken i snabba kurvor, det har känts som att de hugger/plogar lite. Det var i princip borta nu, liten antydan till detta några gånger under dagen bara. Vet inte om det beror på camber eller spacers eller båda två. I stort sett ingen revolutionerande skillnad på bilen med nya hjulvinklarna, men lite bättre, lite "tightare" känsla över lag.

Under dagen upptäckte jag en liten oljedroppe framtill på motorn. Misstänkte att det var ventilkåpspackningen. Men då det bara var en droppe så kändes det inte som någon fara.

Veckan efter visade jag läckaget för Erik på Hackefors bil som bekräftade misstanken att det var ventilkåpspackningen. Det är en gummipackning som blir lite torr efter några år och bilen är ju trots allt 14 år gammal. Det var ingen panik med bytet, men jag bestämde mig ändå för att byta packningen i förebyggande syfte. Erik tyckte att jag borde klara av bytet själv. Så jag har ägnat några kvällar åt detta. Min enda tidigare erfarenhet av att meka motorer är att byta tändstift på en snöskoter, så det var i alla fall lite spännande för mig. Det tog några kvällar i lugnt tempo. Egentligen inget svårt, men en himla massa skruvar att hålla reda på. Jag kan ju egentligen ingenting om det här med motorer, men tyckte ändå att det såg förvånansvärt fint ut under ventilkåpan på en 14 år gammal bil.


Igår kväll skulle jag bara göra klart det sista. Satte tillbaka alla tändspolar och täcklock. Startade bilen och allting lät fint. Återstog bara att sätta tillbaka fjäderbensstaget.

När jag drog en av muttrarna i fjädertornet så lät det väldigt obra och jag kunde konstatera att en av skruvarna, som är pressade i plattan för topplagringen, gått av. Några sekunder senare trillade en metallbit ner på golvet. Skruvskallen på undersidan hade släppt från skruven. Men när jag hissade upp bilen för att kolla kunde jag se att det var skruvskallen från en annan skruv än den som gått av. Skruven längst ned på bilden. Så, två av tre skruvar i ena topplagringen trasiga.


Till historien hör att jag inte tyckte att jag tog i särskilt hårt. Det kan inte vara något supermaterial i skruvarna om man kan dra sönder dem på detta vis. Jag blev också förvånad av att skruvskallen var så pass tunn. Den ska väl ta upp kraften när man drar ihop allting.

Jag har kontaktat diverse personer och företag under helgen och får se om jag kan hitta någon bra lösning. Men oavsett lösning så gäller ju leveranstid, mektid, hjulinställning osv, så nu känns det som att säsongen tog slut i förtid. Jag hade tänkt att köra med BMWSC på Gelleråsen nästa helg, plus Mantorp två veckor senare. Men det här problemet känns som det tar lite längre tid än så att lösa...

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Hinka dit original fjäderben, gjort i ett nafs, det är alltid lärorikt att backa bandet och uppleva skillnaden.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



D2 K-sport etc... har nog haft problem med dom där bultarna. Mina gick också av. Fick nya av leverantören. Slå ut stumpen med ett dorn och sätt dit en vanlig 10.9 insexskruv så länge. Funkar säsongen ut. Fixar du på en timma max. Tänk på att ha bilen ståendes på hjulen som mothåll när du hamrar loss. Eventuellt är det bättre om du lossar lagringarna. Det har du ju rutin på Om du har camberjusteringen i botten borde du inte behöva oroa dig över någon hjulinställning.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Hinka dit original fjäderben, gjort i ett nafs, det är alltid lärorikt att backa bandet och uppleva skillnaden.

Jag har sålt dom...

frapp skrev:
Pep-talk...

Tack för inspirationen! Precis vad jag behövde:


Nya skruvar på väg från StreetPerformance, så det finns hopp inför helgen trots allt. Det kommer inte att fungera med vanlig insex för då tar den justerbara plattan i skruvskallen, på den "inre" skruven i alla fall. Jag pressade ur den också. Lika bra att byta alla skruvar när jag ändå har isär allting.

Jag har inte har så mycket tid nu i veckan, så det får bli lite nattmek...

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Det går väl sådär halvbra för mig. De nya pinnbultarna som skickades i måndags har inte dykt upp ännu. Men av en ren tillfällighet ska jag på tjänsteresa över dagen imorgon, förbi Göteborg. Det visade sig att den väg jag ska åka bara ligger några hundra meter ifrån StreetPerformance butik. Så jag hämtar pinnbultarna där istället. Sedan får jag sätta ihop allting sent imorgon kväll/natt när jag kommer hem.

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Jag fick ordning på grejerna till slut! Hämtade nya pinnbultar hos StreetPerformance igår och monterade ihop allting när jag kom hem på kvällen. Allting flöt på och det gick mycket snabbare än vad jag vågat hoppas på. Jag hade skaffat nya muttrar och drog med momentnyckel. Så nu är allting "by the book".



De nya pinnbultarna var märkta 12.9 och hade liten annan utformning på spetsen än de gamla, så de är helt klart från en annan batch än de som satt på från början. De gamla bultarna hade ingen märkning alls, men kan så klart var av samma kvalitet, även om jag misstänker att så inte är fallet.

Egentligen var planen att montera den här förra helgen:



Men då jag först deppade ihop och sedan fick ägna veckan åt en massa andra saker så fick jag tillgripa lite hjälp för att hinna med. Hackefors bil knökade in en tid för bilen idag med väldigt kort varsel. thumbs up



Bums i säng och tidig avfärd mot Karlskoga imorgon!

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Daniel Nilsson
Finspång
Här sen Okt 2008
Inlägg: 133



Nicklas A skrev:

Då jag inte vill ha airbaglampan lysande hade jag planerat att koppla in lite elektronik för att simulera:
- Sensormattan - som indikerar om det sitter någon i stolen
- Buckle switch - som visar om bältet är i eller ur
- Bältessträckaren - elektronik som smäller av pyrotekniken

När jag fått ur stolen började jag att kolla på anslutningen för sensormattan. Det såg väldigt konstigt ut. Efter en stund insåg jag att någon tidigare ägare redan kopplat in komponenter för att simulera sensormattan. Så den har alltså varit trasig länge. Men det var snyggt gjort med krympslang och grejer.

Sedan visade sig att bälteslåset inte hade någon buckle switch. Det måste komma på någon senare årsmodell, så där behövde jag inte heller göra någonting.

Så det enda jag behövde göra var att koppla in någonting för att simulera bältessträckaren. Om man mäter direkt på en urkopplad bältesträckare så ser man 0 ohm (kortslutning), men det beror på att kontakten på bältessträckaren kortsluter pinnarna mekaniskt när man kopplar ur den mötande kontakten som kommer upp från golvet. Detta för att det inte ska kunna induceras strömmar i en omonterad bältesträckare och riskera att den smäller under transport eller när den ligger på hyllan i bilfabriken. För att simulera att bältesträckaren är inkopplad så räcker det med att koppla ett motstånd på 2,2 ohm mellan pinnarna i kontakten.

Allting funkade fint och ingen tråkig lampa tändes i instrumentpanelen.



Förstår inte bilel så behöver hjälp med några frågor:
- Sensormatta - Vet du vilka komponenter som behövs för att simulera sensormattan?
- Buckle switch - Hur ser jag om min bil har buckle switch eller inte?
- Bältessträckaren - Antar att även fast jag kopplat ett motstånd på 2,2 ohm mellan pinnarna i kontakten för att släcka lampan så ska bältessträckaren vara kvar för att göra sitt jobb vid ev. krock?

_________________
BMW 323ti Compact -98 - banbilen
Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet
Toyota Aygo+ -08 - skrytbilen
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



Det finns på Ebay flera som säljer en liten manick som ersätter sensormattan. Sommar förstår kopplar man in den i en kontakt som sitter under stolen. Sök på "e36 airbag" och du skall finna.

/P

_________________
/Pär Nyman
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Det är väl bara det att ebay-prylarna kostar typ 15:- på Elfa om man vet vad man ska ha
Ja Niklas kan du inte reda ut detta ordentligt en gång för alla? Du har ju koll. Gärna med artikellnummer hos Elfa eller liknande. När det gäller sensomrarna vet jag att det finns ett bra mektips på autopower som jag med framgång har använt på e46.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Daniel Nilsson
Finspång
Här sen Okt 2008
Inlägg: 133



frapp skrev:
Det är väl bara det att ebay-prylarna kostar typ 15:- på Elfa om man vet vad man ska ha
Ja Niklas kan du inte reda ut detta ordentligt en gång för alla? Du har ju koll. Gärna med artikellnummer hos Elfa eller liknande. När det gäller sensomrarna vet jag att det finns ett bra mektips på autopower som jag med framgång har använt på e46.


Antar det är detta mektips du menar Fredrik? Har E36 canbus, om inte funkar det även till E36?
http://www.autopower.se/?oppna=/galleriet/bmw.asp?bil=40895

_________________
BMW 323ti Compact -98 - banbilen
Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet
Toyota Aygo+ -08 - skrytbilen
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Här var det aktivitet i tråden! Får be om ursäkt för min sena ankomst. Jag har befunnit mig i vinterdvala. Tror inte att jag varit inne på rejsa sedan oktober, eller garaget heller för den delen. Skämmes. Börjar bli dags att ta tag i alla grejer som skulle fixas under vintern...

Daniel Nilsson skrev:
Sensormatta - Vet du vilka komponenter som behövs för att simulera sensormattan?

Jag har som sagt aldrig provat detta själv, men det finns en bra tråd på Autopower som beskriver en lösning och jag har hört flera som använt denna med framgång. Det verkar klurigt att länka till detta tips, men surfa till autopower.se och klicka på:
Gör-det-själv --> Mekartips --> Felaktig sensormatta airbag

Komponentlistan i mektipset verkar ok:
70-003-75 1N4002 Diod 1A 100V, 1,08:-
60-107-06 56kOhm motstånd 5% 1/4 watt, 5,25:-
65-692-48 Kondensator ker.100pF/500V, 0,48:-

Jag lade till aktuella priser i SEK ex. moms. Inga dyra grejer direkt...

Daniel Nilsson skrev:
Bältessträckaren - Antar att även fast jag kopplat ett motstånd på 2,2 ohm mellan pinnarna i kontakten för att släcka lampan så ska bältessträckaren vara kvar för att göra sitt jobb vid ev. krock?

Du ska bara koppla in ett motstånd om du tar bort original bälteslås med sträckare! Jag tog ju bort hela passagerarstolen med bälteslås och sträckare. I detta fall kan man sätta i ett motstånd i den kontakt där sträckaren var ansluten (kontakten som kommer upp ur golvet). Detta för att bilen ska tro att bältessträckaren sitter kvar, annars tänds en varningslampa i instrumentpanelen.

Alltså, om du har kvar original bälteslås/sträckare så koppla inte in någonting, låt det vara som det är.

På förarsidan har jag kvar bälteslås och sträckare. Där har jag inte kopplat in någonting eget, utan alla kablar är original. Kabeln mellan bältessträckaren och gula kontakten är den som sitter i originalstolen. Se bilden nedan.



Om du tar bort bältessträckaren sätter du alltså ett 2,2 ohms motstånd i den gula kontakten som kommer uppp ur golvet, istället för den mötande kontakten.

Daniel Nilsson skrev:
Buckle switch - Hur ser jag om min bil har buckle switch eller inte?

Om du kollar på bilden ovan så ser du att det inte går några fler kablar till bälteslåset. Buckle switch är en krets i själva bälteslåset som känner av om ett bälte sitter i. Eftersom det inte går någon kabel till bälteslåset drog jag slutsatsen att det inte finns någon buckle switch i mitt lås. Om du har en buckle switch i ditt bälteslås måste det finnas en till kabel. Hör av dig om du behöver hjälp med detta i så fall, så kan jag leta efter lite information.

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Jag har länge funderat på att montera halvbur i bilen och var i kontakt med Wiechers-Sport för många år sedan. Men då det verkade vara problem med att montera halvbur i helfordonsgodkända bilar så lade jag ner det lite. Men nu verkar reglerna ha ändrats och när Sjöström lyckades få sin bil godkänd förra året så fick jag ny inspiration. Med hjälp av Sjöström så beställde jag halvburen i slutet av sommaren. Leveransen tog längre tid än utlovat, så jag hann inte att få in den innan säsongen tog slut.

Men nu är det dags! Status just nu:





Mycket spännande passform på konstruktionen. Man var tvungen att ta bort asfaltsmattan under foten på huvudbågen för att den skulle gå in på höjden. Jag tror knappt den går att rubba en millimeter åt något håll just nu fastän den står "löst" i bilen. Nästan så att man inte behöver bulta fast den...

Finishen var väl lite sådär och de hade packat den dåligt så att lite färg var avskavd, men hen som designat svetsjiggen verkar ha koll på vinklarna i alla fall.

Jag har några funderingar angående monteringsplattorna. Dessa var med:


"A" måste vara de som ska placeras under bilen där huvudbågen står. Men de övriga är jag lite mer osäker på. I Wiechers beskrivning står det att man ska ha plattor även på insidan av bilen, dvs mellan buren och golvet. Men det finns inte en chans att man får plats med någonting under buren, den står helt tight mot taket nu. Troligare att plattorna "B" ska bockas lätt och sättas ute i hjulhuset. Brickorna "C" kanske som distans under bakre fötterna, som just nu står på en utbuktning, så det är några millimeter mellan foten och golvet precis vid bulthålen, vilket syns här:


Jag vill ha koll på detta innan jag tar fram borrmaskinen. Jag har skickat frågor till Wiechers och väntar på svar. Tacksam för input från er som jobbat med Wiechers burar tidigare också.

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214



Nicklas A skrev:

frapp skrev:
Min tanke var att det skulle styva upp på samma vis som fram, det bli ju inga direkt "dragande" krafter. Men det kanske ska fungera som ett uppstyvande beslag??

Jag vet faktiskt inte, men det kändes rätt naturligt vid monteringen. Plattan blir som en stor bricka för muttrarna. Det kändes nästan som att man skulle dra muttrarna rakt genom plåten utan den. Anledningen till att man lade till förstärkningarna på Z3:orna verkar vara att plåten i toppen av stötdämpartornen är för klen så att den brister. Samma problem verkar finnas på alla E36:or men tydligen var det extra kinkigt på Z3:orna. Detta är bara vad jag läst på nätet på olika ställen.



Jag har också skaffat mig en Compact, fast en E46. Därför fann jag denna biltråden så intressant att jag har lusläst den thumbs up
Jag ska montera likadana coilovers på min i veckan som kommer så därför undrar jag om det är någon som vet om man har haft samma bekymmer med stötdämpartornen på E46:orna?

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Citat:
"A" måste vara de som ska placeras under bilen där huvudbågen står. Men de övriga är jag lite mer osäker på. I Wiechers beskrivning står det att man ska ha plattor även på insidan av bilen, dvs mellan buren och golvet. Men det finns inte en chans att man får plats med någonting under buren, den står helt tight mot taket nu. Troligare att plattorna "B" ska bockas lätt och sättas ute i hjulhuset. Brickorna "C" kanske som distans under bakre fötterna, som just nu står på en utbuktning, så det är några millimeter mellan foten och golvet precis vid bulthålen,


A är precis som du säger - under huvudbågen, under bilen.
B används för att bygga (svetsa) en platta på insidan som huvudbågen ska stå på. För egen del fick jag plats med den plattan plus några till innan buren tog i taket.
C är brickor för att fixera de bakre strävorna. Brickorna sitter på utsidan, i hjulhuset alltså.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Totti skrev:
någon som vet om man har haft samma bekymmer med stötdämpartornen på E46:orna?

Välkommen till Compact-maffian Totti! Jag är tyvärr inte så insatt i E46:orna. Jag såg att Patrik Skoog redan presenterat sig i din tråd och han är nog den som har bäst koll på E46 Compacter för rejsbruk i ungefär hela världen. Ett tips är att sno så mycket idér som möjligt från honom.

Nicke_1 skrev:

A är precis som du säger - under huvudbågen, under bilen.
B används för att bygga (svetsa) en platta på insidan som huvudbågen ska stå på. För egen del fick jag plats med den plattan plus några till innan buren tog i taket.
C är brickor för att fixera de bakre strävorna. Brickorna sitter på utsidan, i hjulhuset alltså.

Tack för hjälpen Niklas! Jag fick precis samma information från Wiechers också. Mitt problem nu är att bocka de 3mm tjocka plattorna så att de passar golvet. Inte helt lätt (för mig i alla fall). Jag har varit i kontakt med Wiechers om detta och det lät som att de faktiskt skulle kunna ordna färdigbockade plattor åt mig. De skulle kolla på det. Förhoppningsvis så löser det sig den vägen.

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
I väntan på delar till burmonteringen har jag roat mig med såna här snygga grejer:

Jag hade problem med topplagringarna förra säsongen. I samband med detta hade jag kontakt med Millway och fick väldigt bra respons. Deras topplagringar har ju en helt annan konstruktion än D2:s. De rörliga delarna är nedflyttade så att hela justeringen hamnar under stötdämpartornet, vilket tillåter bättre justering av camber och framför allt caster.

Killarna på Millway visste inte om D2 dämparna skulle passa i deras ledlager, men hade inställningen att de kunde fixa till något utifall det inte skulle passa. thumbs up Det följde med två olika hylsor med Millways topplagringar, men båda dessa hade för stor innerdiameter för D2 dämparna. Däremot så passade hylsan från D2 topplagringarna i det nya ledlagret så det gick att få ihop grejerna ändå.

En av Millways hylsor till vänster och D2 hylsan till höger. Ytterdiametern är alltså samma.


Monterat och klart:


Jag var tvungen att ändra höjden på dämparna nästan 2 cm också då Millways topplagringar bygger mycket mer på höjden eftersom allting ligger under stötdämpartornet. Riktigt tjusig lösning och ren terapi att meka med så fina grejer. Mutter och stötdämpare sticker upp ett par mm över kanten nu, vilket hindrar max justering av caster. Millway har nämnt att man kan lägga in en distans för att få bort detta, men det kanske blir ok ändå. Jag har pratat med Millway om hjälp med hjulinställning och corner weight innan Mantorp i början på maj, men inget är spikat ännu.

Inte helt rejsigt kanske, men jag har även lagat fönsterhissen på passagerarsidan. En av plastbussningarna i hissmekanismen gick sönder i slutet på förra säsongen. Tydligen ett vanligt problem på E36:orna. Delarna kostade nästan ingenting, men det var lite fippligt att få till. Man var tvungen att ta i rejält för att klämma in armen i de nya plastbussningarna (tack för tipset frapp!).

Wiechers har meddelat att de skickar färdigbockade plattor till mig. De ville bara ha betalt för frakten. thumbs up Så det finns hopp om att få klart allting och regga om bilen innan Mantorp.

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Redan förra hösten tog jag bort asfaltsmattan lite grovt där buren skulle stå. Det fanns en del rost på golvet nedanför stången som håller bältet i nederkant. Det verkar som att det kommer in fukt där och gosar till sig under mattan. Jag har ingen erfarenhet av rostborttagning, men jag tänkte att jag skulle göra i ordning golvet seriöst i alla fall. Jag trodde inte att jag skulle hinna detta innan burmonteringen, men då jag nu måste vänta på plattorna från Wiechers så ägnade jag slutet på förra veckan åt att fixa rosten istället. Jag köpte en billig punktbläster på Biltema, men den funkade inte så jättebra. Den tog bort ytrosten, men rosten nere i porerna gick inte bort. Köpte sedan kemisk rostborttagare på Biltema för 44.90:-. Tänker inte ens kommentera hur bra den funkade

Jag surfade runt på nätet och hittade en annan produkt, Acid Clean Gel (www.pingens.se). Jag hittade några trådar på nätet där folk verkade nöjda, så jag beställde detta plus Multi Clean (för att tvätta rent efteråt) och fick hem grejerna redan dagen efter.

Passagerarsidan var värst. Så här såg det ut efter första vändan med värmepistolen i höstas.


Efter mera skrapande och label off.


Finns det något bättre medel för att få bort klisterresterna? Nu måste jag skrapa så mycket nere i alla spår att man går igenom färgen plus att det tar en väldig tid. Det måste ju finnas något elakt som kan lösa upp det där gula klägget på något vis?

Efter två vändor med Acid Clean Gel och en del skrapande och borstande blev det så här fint.


Acid Clean Gel löste upp rosten rätt så bra, men det krävdes en del handarbete för att få bort rosten i porerna. Stålborste fungerade ganska bra, men på några ställen behövde jag använda en spetsig skruvmejsel för att skrapa bort rosten nere i porerna. Men rosten satt liksom lösare efter den kemiska behandlingen. Jag använde alltså aldrig punktblästern på denna sidan.

Två lager Hagmans Stålplast Primer CA. Många verkar nöjda med denna grundfärg. Den är tydligen riktigt elak, så det var skyddsmask på som gällde.


Slutligen två lager med grå grundfärg. Jag använde en Hagmans-variant som penslades på.


Det bästa hade ju varit att använda sprayfärg med samma färgkod som originalgolvet, men jag vet inte riktigt vilken färg som kan passa. BMW-verkstäderna själva verkar inte ha tillgång till färgkoderna på grundfärg/färg på insidan. Jag får se hur jag går vidare med resten av golvet. Men nu är det i alla fall ingen rost där huvudbågen ska stå, så jag behöver inte ta ut den om/när jag ska jobba vidare med resten av golvet.

Å sen lite tråkigare nyheter: Idag så dök plattorna från Wiechers upp. De var såklart fel. De verkar först gjort ena 45 graders bocken på rätt ställe. Sedan när de gjorde den andra bockningen måste de ha gjort den på fel "halva" så att plattan är för bred ut mot ytterkanten på bilen, dvs den får inte plats (man skulle behöva kapa bort en cm på den långsidan), samtidigt som biten in mot mitten av bilen, där monteringshålen sitter på huvudbågen, är för kort så att den slutar ungefär mitt i monteringshålen. Jag blir så trött... Blir till att jaga plåtslagare imorgon. Jag får ju skylla mig själv lite då jag startade jobbet i sista stund, men det är fasen vad svårt det ska vara att få rätt grejer hela tiden. I det här fallet tycker man ju att tillverkaren av buren borde ha koll.

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Daniel Nilsson
Finspång
Här sen Okt 2008
Inlägg: 133



Jag bockade mina plattor på jobbet. Om det inte löser sig så kan jag hjälpa dig.

_________________
BMW 323ti Compact -98 - banbilen
Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet
Toyota Aygo+ -08 - skrytbilen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -98
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
11 besök senaste veckan (67411 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande