Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Caterham Roadsport B -86
5588 besök totalt
Anders Eriksson
Skövde
Här sen Mar 2008
Inlägg: 25


Trådstartare
Vår räcerbil skall väl också vara med här.

Togs hem av Gunnars Garage som kit 1986 och monterades av mig. 1988 gjorde ekipaget debut i Roadsport A med en Ford XF supersprint motor. Till säsongen 89 byttes kamaxeln till en GT kam och bilen kunde därmed tävla i Roadsport B.

Tävlade i B säsongerna 89-92 med en andraplats på Kinnekulle som bästa placering och en Pole på Rudskogen som bästa kval.

93-99 var det tävlingsuppehåll på grund av studier. Bilen gick som bruksbil på sommarloven.

2000 var vi på grön kvist igen och kunde göra comeback i Roadsport B och har varit med där sedan dess och endast missat enstaka race.

Till säsongen 2009 gjordes en uppdatering av drivlinan uppdaterades genom att den gamla kentmotorn byttes ut till en standard 1800 Zetec. Denna åtgärd förbättrade konkurrenskraften avsevärt.

Spec:
Motor:
Ford Zetec 1800 RDA direkt från skroten,
Megasquirt 1 motorstyr från www.extraefi.co.uk
Raceline sump och svänghjul
Hemmagjort 4-1 grenrör (1,5")
K-N filter direkt på trottelhuset.
Växellåda:
Ford Typ 2 fyrväxlad med Quaife drevsats.
Bakaxel:
Escort MK1 english axel med lamelldiff.
Aluminiumhus
Bromsar:
Wilwood ok fram och bak.
Hjul/Däck:
Revolution 6x13, Yokohama 048 S 185/60-13 fram och bak
Vikt:
Tävlingsvikt med förare 574 kg. Ca 10 kg övervikt då jag kör men då Malin kör får vi barlasta några kilo

Under vinteruppehållet har följande hänt.
Växellådan har fått en välbehövlig renovering efter 20 års trogen tjänst.
Bakaxeln har fått diffhus i aluminium (Sparar 4,5kg ofjädrat).
Störtbågen har byggts ut med en löstagbar främre båge.
Bältesfästen har anpassats till HANS kragen.[img][/img]

_________________
Anders Eriksson
Sylva J15 Modsport
Caterham 7, Roadsport B
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Vad är detta, en biltråd utan bilder??

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Ja var är bilderna thumbs up
Kördes bilen SSM 2009 med denna configen/Zetec motorn ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Josen skrev:
Ja var är bilderna thumbs up
Kördes bilen SSM 2009 med denna configen/Zetec motorn ?
Anders&Malins gröna Caterham med clamshell framskärmar har väl alla sett (vissa olyckligtvis på negativt avstånd )
Från Falkenberg i höstas

Titta, Kimmen ligger efter


Miatajusterad bakskärm i race2, det var inte jag denna gången.

Insuget på Zetecen är så underbart enkelt inpassat thumbs up

En med Anders vid ratten kanske (från SSM 2009)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Bra
Citat:
Miatajusterad bakskärm i race2, det var inte jag denna gången.

Fy skäms Dennis !

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Anders Eriksson
Skövde
Här sen Mar 2008
Inlägg: 25


Trådstartare
Jag behöver utbilda mig i hur man lägger upp bilder här.
Tack för assistansen Niklas!
Fick fakturan på vagnboken idag så nu skall det mesta vara klart inför Kinnekulle. Det enda som är kvar är att gjuta ett skumsäte åt Malin och montera/balansera lite däck.

Ett nytt verktyg har inköps tillsammans med bröderna Dahlin: http://www.verktygsboden.se/?id=80216
Provade den ikväll. Den fungerar faktiskt helt OK bara man smörjer rejält. Till och med styva ACB10or lyckades vi demontera och montera. Tillsammans med en bubbelbalanserare skall det nu sparas multum med pengar.....
Har man lackade fälgkanter och är rädd om lacken får man nog ha ett snällare krängjärn än det som medföljer.

_________________
Anders Eriksson
Sylva J15 Modsport
Caterham 7, Roadsport B
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Anders Eriksson skrev:
Jag behöver utbilda mig i hur man lägger upp bilder här.
Tack för assistansen Niklas!
Du har ju en 7åring som är rätt flink i fingrarna så det fixar ni säkert tillsammans

Under knapparna "Förhandsgranska" och "Skicka" när du skriver inlägg finns en rad om att lägga till bilder.
Det är enklare än det ser ut, och det går alltid att ändra inlägget om det inte blir bra.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Den här tråden hade jag missat helt.
Intressant läsning, det är lite som mitt blivande koncept.
Rasade min trimmade Xflow och försöker nu operera ner en std Sigma 1,6 för att köra B.
Du har inga visa ord att dela med dig av?
Med instalation av MS, catch tank för att köra på insprut etc etc.....
Hade jag hittat den här tråden innan i år så kunde listan bli hur lång som helst, men nu har jag faktiskt varit nere i dom flesta fallgropar redan..

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Anders Eriksson
Skövde
Här sen Mar 2008
Inlägg: 25


Trådstartare
Vad vill du veta?
För installationen av MS finns det oändligt med info i andra forum. extraefi.co.uk har bra kopplingschema och guider. Vilket MS har du? Jag vet för lite om Sigman. Har den returlös insprutning?

Jag har ingen catchtank. pumpen är en bllig Biltemapump i tanken (20 liters). Hittils har jag fått köra med 7 liter för mycket bränsle men en ny tank är på gång. På Dahlins bil som också har Zetecmotor modifierade vi Caterhams orginaltank Den har två skott och vi satte backventiler i botten av dessa skott som håller bränslenivån hög i mittensektionen där pumpen är placerad. Detta har fungerat mycket bra Dock kan man inte köra till sista droppen som man kan med en catchtank men en sådan + en extra pump väger också och ger fler komponenter som kostar och kan haverera.

På min nya tank kommer jag att ha en sektion med backventil på vänstersidan av tanken.
Jag har tyvärr inga bilder på tankarmaraturen och backventilerna men efter bilprovningen om två veckor kommer jag att börja riva i de grejerna och kan ta några kort

_________________
Anders Eriksson
Sylva J15 Modsport
Caterham 7, Roadsport B
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Det var väl mest hur du hade löst det med tanken/catchtank.
Nu har jag förvisso nog löst detta med en catchtank, men intressant info ändå.
Övrigt är det väl bara fler fallgropar jag vill undvika att falla i.
Koppla MS har jag redan bett någon annan göra till mig då jag inte besitter några som helst färdigheter i el.

Blir det några uppdateringar i vinter?

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Anders Eriksson
Skövde
Här sen Mar 2008
Inlägg: 25


Trådstartare
Dags att sammanfatta säsongen 2010

Tävlingssäsongen började på Kinnekulle med Malin bakom ratten. Malin vann klassen under SVKG:s bankalas men då det var dags för SPVM kval hade Mattias Dahlin hittat farten så Malin kvalade tvåa. I race 1 blev det en andraplats men i race 2 lyckades hon efter en bättre start hålla Mattias bakom sig till målgång. Delad ledning i mästerskapet efter denna helg.

Mantorp var också Malins tävling. I Dahlinteamet var det Magnus som körde och Max kom med nybreddad bil och var smabbast denna helg. Malins erfarenhet av denna bana är mycket begränsad så helgens resultat blev en sistaplats i första racet och näst sist i det andra. Dock förbättrade hon sig stadigt under helgen och var nöjd med sin insats.

Nu var det dags för mig att ta över bilen och efter tre onsdagar på Gelleråsen var det dags för SSM på Knutstorp. Kvalade snabbast i klassen . Race 1 & 2 var ganska lika. Tappade Dahlin i starten men lyckades ändå vinna bägge racen efter stenhård kamp med Magnus. Dessa race var med stor marginal de roligaste jag någonsin kört. En poäng efter Dahlins efter denna helg.

På Gotland var jag inte lika snabb att lära mig en ny bana som Magnus var och han kvalade ut mig med 0,7 s. I race 1 (regn) blev jag tvåa nästan ett varv efter Magnus efter en otäck snurrning på första varvet och ytterliggare en snurrning då motorn dog och det tog en halvminut innan jag fick igång den igen. I race 2 regnade det också men bilen var nu inställd för detta och efter att Magnus snurrat bort sig framför mig kunde jag försiktigt ta mig i mål som segrare.

På Falkenberg blev det lite avslaget då Dahlin fick lämna walkover p.g.a. en rasad slutväxel. Jag behövde då bara sätta en kvaltid för att vi skulle vinna mästerskapet. I race 1 hade jag inte växeln i då starten gick och starten var min enda chans att ge Max en match i den starka motvinden. Det blev en ganska tråkig resa till andra plats. I Race 2 gick också möjligheten till kamp mot Max om intet då han fick bryta efter en startkrasch.. En seg resa till seger. Motvinden var för övrigt så stark att topphastigheten var högre innan inbromsningen till ginstkurvan än vad den var innan chikanen.

Så vi vann alltså Roadsport B för andra året i rad. Visserligen var vi bara fyra team som var anmälda men det har ändå varit jämnare än förra året. Tre av fyra bilar (och fem av sex förare) har vunnit race. Ser ut som att B kommer att bli större och tuffare nästa år.

Under vintern är följande planerat:
Ny bränsletank för att spara några kilo.
Se om mina gamla Ledadämpare går att renovera annars får jag skaffa nya dämpare.
Huvudbromscylinder med grövre kaliber för att bota svampig pedal.

Vad kostar det att tävla med en vinnarbil i Roadsport?
För oss ser det ut så här (fem dubbeltävlingar):
Startavgifter 5*3000 15000
Vagnboksbes 800
6st Yoko048 @1200 7200
Tävlingsblänsle 5*30liter 2000
Bromsbelägg och oljor 1000
Motorslitage 1000

Transporter och boende går på semesterkontot då hela familjen åker med.

Alltså är det inte dyrare än runt 30kSEK att tävla i en säsong (med vinnarbil) i ett riktigt mästerskap.

_________________
Anders Eriksson
Sylva J15 Modsport
Caterham 7, Roadsport B
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



Bara att gratulera, och tack för trevlig läsning thumbs up

_________________
R Malmström
MSCC
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Grattis!

Trevlig läsning.
Man blir avundsjuk på att ni lyckats göra detta till en familjehobby.

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Anders Eriksson
Skövde
Här sen Mar 2008
Inlägg: 25


Trådstartare
Till Mantorp skaffades en 150 kronors kamera. Här är filmerna från Malins två race.

Race 1 (endast första minuterna innan kameran dog)

http://youtu.be/Wt5MZZPp_80

Race2 (sista minuterna dog kameran)

http://youtu.be/CNLjq40h9rI

Kameraplacering och vindljud behöver förbättras...

Racerapporter från Kinnekulle och Mantorp kommer.

_________________
Anders Eriksson
Sylva J15 Modsport
Caterham 7, Roadsport B
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Tack för film - Lotusen känns som en klumpeduns när man ser film Uppskattade sista rejsets fajt mycket thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Anders Eriksson
Skövde
Här sen Mar 2008
Inlägg: 25


Trådstartare

_________________
Anders Eriksson
Sylva J15 Modsport
Caterham 7, Roadsport B
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Caterham Roadsport B -86
5588 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande