Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
RaceChrono for dummies
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14   >>
23 besök senaste veckan (116668 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



leta vidare det finns där!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Lägger det här i "dummies"-tråden för det är säkert handhavandefel jag gör...

Jag provade Racechrono för första gången igår på Sturup med en Nokia 5230 och den inbyggda gps:en. Funkar fint att få ut varvtider och att sätta tre splits, men när jag sätter en fjärde split så får jag inga tider från sektorerna före och efter den fjärde splitlinjen på en del varv, det är som om man har missat splitlinjen de varven. Om man kollar grafen så går linjen dock fint över splitlinjen även på de varv som saknar tider

Vid ett tillfälle missade den att registrera att jag passerade mållinjen så två varv blev ett långt istället eftersom det funkade på nästföljande varv.

Jag tycker också att spåren var ganska spridda mellan varven, d.v.s. den absoluta positionen varierade ganska kraftigt (10-tals meter). Jag pausade sessionen i Racechrono och lät telefonen gå ned i viloläge (släckte displayen osv) mellan passen för att spara batteri (har ingen ciggkabel) vilket resulterade i att GPS:en även stängdes av och telefonen fick synka mot satelliterna igen. Jag antar att det är detta har bidragit till absolutfelet.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Intern 1Hz GPS fungerar sisådär, en extern 5Hz krävs för att det ska fungera som tänkt (dvs riktigt bra).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
Intern 1Hz GPS fungerar sisådär, en extern 5Hz krävs för att det ska fungera som tänkt (dvs riktigt bra).


Satte och tänkte.... man kommer ju ganska långt på en sekund på banan. Inte konstigt att det inte blir så bra med 1Hz. Är det fortfarande den där Qstarz 818-XT som är den gps-puck som gäller? Kostar tyvärr en lusentapp...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687




_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Johan Sjöström skrev:
http://www.ebay.de/itm/Qstarz-BT-Q1000XT-Bluetooth-GPS-Data-Logger-/14 . . . .


grym puck för 750 pengar..
Fullt tillräcklig (med Racechrono så tjänar ju logger i pucken ingen nytta) för lite mindre pengar
http://www.ebay.com/itm/Qstarz-BT-Q818XT-10Hz-High-Speed-Bluetooth-GPS . . . .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Niklas Falk skrev:
Johan Sjöström skrev:
http://www.ebay.de/itm/Qstarz-BT-Q1000XT-Bluetooth-GPS-Data-Logger-/14 . . . .


grym puck för 750 pengar..
Fullt tillräcklig (med Racechrono så tjänar ju logger i pucken ingen nytta) för lite mindre pengar
http://www.ebay.com/itm/Qstarz-BT-Q818XT-10Hz-High-Speed-Bluetooth-GPS . . . .



Precis och här kommer man ju undan med lite över 550:- Nästan en halvering jämfört med Magnus tusenlapp, ett par inlägg till så får han betalt för att ta emot en

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Lite offtopic men jag använder min Android för att registrera min löpning (varför springer jag överhuvud taget kan man undra..)
Jag använder Funbeat och inbyggd gps. När man slår igång appen och gps-en hittar var man är så blir det en stor ring runt platsen. Det indikerar onogrannheten som jag förstår. Börjar jag min löpning precis då så får mätningen fnatt.
Man får vänta ganska länge innan noggrannheten blir bra tror jag, dvs många satelliter som ger position.

Jag tror på 10hz puck och att den är igång en tid innan man börjar köra.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Bra tips! Jag tror det där med att låta telefonen/pucken vara stilla ett tag efter den har börjat få kontakt med satelliterna är bra, för först tog det en bra stund innan den ens hittade några satelliter över huvudtaget.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Jag och kompisen jämförde Racechrono på ringen.
Han hade en Sony och jag min S3.
Båda med original inbyggd GPS

Det skilde en tiondels sekund på ett varv.
Båda mobilerna låg i mittenfacket bak i en BMW M5.
Helt ok enligt mig.


Jag har en fråga dock.

Jag startade massa nya Sessioner när jag var nere på ringen och jag undrar om man kan slå ihop dom till en enda?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Nikel skrev:
Jag startade massa nya Sessioner när jag var nere på ringen och jag undrar om man kan slå ihop dom till en enda?
Exportera till ett klipp&klistra-vänligt format, men jag minns inte om man kan importera det sen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Niklas Falk skrev:
Nikel skrev:
Jag startade massa nya Sessioner när jag var nere på ringen och jag undrar om man kan slå ihop dom till en enda?
Exportera till ett klipp&klistra-vänligt format, men jag minns inte om man kan importera det sen.


Aha..

Hade viljat veta optimal tid så det hade varit bra om man kunde importera tillbaka allt igen.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Dök upp en uppdaterad version i min adrojdlur idag. Någon som har koll om det är en liten patchupdate eller en störra uppdatering?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Thomé skrev:
Dök upp en uppdaterad version i min adrojdlur idag. Någon som har koll om det är en liten patchupdate eller en störra uppdatering?
Nyheter:
Added quick selection for laps and session fragments and fixed many bugs.

Detta enligt Play Butiken då

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Och enligt antti ser det ut så här:


Change log for RaceChrono v2.10 for Android (10.9.2012):

Selectible absolute or relative timing in lap list
Selectible "Sectors" and "Splits" mode in lap list ("Trap speed" and "Hi/lo speeds" coming later)
Quick selection for lap and comparison lap when analyzing laps
Quick selection for session fragment when analyzing session route
Comparison graph is now drawn also when analyzing sectors
Added Refresh button in session list
Add example track and session to the package
Added expert setting "Do not modify GPS" to disable modification of MTK chipset settings
Added expert setting "Record internal sensors" to enable recording of internal accelerometer and gyroscope (note this is an experimental feature that may be changed or removed later)
Fixed: Optimal lap calculation (occurred when some laps had missed split traps)
Fixed: Text on map flags did not scale according to screen pixel density
Fixed: Crash when opened graph settings when session was still empty
Fixed: Rare crash when exiting track editor
Fixed: Wrong minus symbol on exports on some locale
Fixed: Invalid comparison graph after switching track
Fixed: Refresh button logic in track list

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Ny release i dagarna av racechrono!

Change log for RaceChrono v2.20 for Android

Finally implemented Standing Start traps
Configurable high/low markers in analyzing map. By default this is configured to Speed, which shows up corner and straight speeds nicely.
Configurable driving line color in analyzing map. By default this is configured to Longitudinal Acceleration, which shows up braking and acceleration points.
Graph map can be changed between Satellite, Roadmap and Simple modes. Simple mode has just black background, so it does not cause any data transfer.
Added support for hardware accelerated graphics
An `Update rate' channel added for all devices
New easier to use live timer
Dropped Android 2.1 support (devices with Android 2.1 will get the RaceChrono v2.11 from Play Store)
Improved graphics and usability in track editor
Fixed: Duplicate data was saved when stopped recording at certain multiples (of number of data points)
Fixed: Delay occurred when opening long session

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Går det att flytta/göra mappar i "Sessions" ?
irriterande med alla loggar efter varandra thumbs down blir ju många loggar på 1 år..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



RallyQuattro skrev:
Går det att flytta/göra mappar i "Sessions" ?
irriterande med alla loggar efter varandra thumbs down blir ju många loggar på 1 år..


varför inte rensa undan lite då? spara dina goodies och plocka bort resten. Backar du mappen sessions borde dessa gå att återställa om du blir sugen en dag.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Man vill ju kunna gå tillbaka enkelt o kolla vad man körde för tider osv förra gången..
Sen kanske man lånar ut den till andra o då vill man ju ha deras tider i egen mapp..

Men får ju bli att man bara sparar bästa från varje bana o döper om dom osv.
Men skulle ju underlätta om man kunde göra mappar tex: år 2012 , 2013 osv sen mappar under det med: Gotland Ring, Mantorp, Sviestad osv.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



RallyQuattro skrev:
Man vill ju kunna gå tillbaka enkelt o kolla vad man körde för tider osv förra gången..
Sen kanske man lånar ut den till andra o då vill man ju ha deras tider i egen mapp..

Men får ju bli att man bara sparar bästa från varje bana o döper om dom osv.
Men skulle ju underlätta om man kunde göra mappar tex: år 2012 , 2013 osv sen mappar under det med: Gotland Ring, Mantorp, Sviestad osv.



Ett förslag är att du lägger upp det i wish-list på hemsidan, gissningsvis kommer det rätt långt ner på todolistan men vem vet det kanske är en idé många gillar inklusive Antti.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



RallyQuattro skrev:
Men får ju bli att man bara sparar bästa från varje bana o döper om dom osv.
Men skulle ju underlätta om man kunde göra mappar tex: år 2012 , 2013 osv sen mappar under det med: Gotland Ring, Mantorp, Sviestad osv.
Sessions listas ju kronologiskt och med lite tänkvärd namngivning så ser jag inte problemet som stort.
Men med en lista som innehåller 100+ poster börjar det bli lite knepigt att scrolla fram rätt session som jämförelse. Frågan är om mappar gör det enklare (vilken mapp vad det nu...)
Type-in filter hjälper ju inte heller om man glömt vad man kallade den.

Samma problem som alla filsystem.

Att gruppera sessions baserat på GPSkoordinater vore ju en grej (dvs samma bana).
Doh: Kan man inte redan nu plocka fram endast sessioner för en viss bana (och har man problem med att det är för många så får man väl jobba lite på namngivningen)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
RaceChrono for dummies
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14   >>
23 besök senaste veckan (116668 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande