Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
RaceChrono for dummies
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14   >>
23 besök senaste veckan (116668 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Gör man bara 1 session per bandag så är det ju inget problem..
Men efterson jag filmar så varje gång jag kör ur depån så startar jag kamerorna samt startar en ny session för då e det enkelt i efterhand o veta vilken session som e till vilken film o lätt att lägga in i RaceRender..
Så en bandag e minst 10 sessions o då blir det snabbt väldigt många i telefon..

Skulle i alla fall vilja ha en mapp per bana..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



RallyQuattro skrev:
Gör man bara 1 session per bandag så är det ju inget problem..
Men efterson jag filmar så varje gång jag kör ur depån så startar jag kamerorna samt startar en ny session för då e det enkelt i efterhand o veta vilken session som e till vilken film o lätt att lägga in i RaceRender..
Så en bandag e minst 10 sessions o då blir det snabbt väldigt många i telefon..

Skulle i alla fall vilja ha en mapp per bana..


kör racechrono på en PC då och flytta efterhand dit dina gamla sessioner där. Det finns ju nackdelar med många sessioner i nallen också, såsom att saker kan bli segt osv.. Ibland tar det dessutom en hel del utrymme i anspråk.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Varje Session jag har lagrad nu tar ju bara upp 50-120kb varav hela mappen 996kb
så det e inget a bry sig om mot mina 1000tals bilder i mobilen som tar flera gb..

Har det på PC o använder det för Nokia loggarna, men en undran funkar Android filerna på PC -programmet o hur lägger man in dom?
På Nokia så kopierar jag bara mappen in till datorns mapp..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



RallyQuattro skrev:
Varje Session jag har lagrad nu tar ju bara upp 50-120kb varav hela mappen 996kb
så det e inget a bry sig om mot mina 1000tals bilder i mobilen som tar flera gb..

Har det på PC o använder det för Nokia loggarna, men en undran funkar Android filerna på PC -programmet o hur lägger man in dom?
På Nokia så kopierar jag bara mappen in till datorns mapp..

f'låt du får lägga dom på din androidplatta, jag vet inte men tror inte androidfilerna är bakåtkompatibla med PC varianten.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Blir test av den här versionen på Mantorp i helgen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Har fortfarande problem med exporten i nya versionen. Skapar en csv-fil i RaceChrono.
Ansluter min Xperia Arc till datorn och kollar i mappen export, där är det tomt.
Går in i filhanteraren i telefon, där finns filen, döper om (sessionxxxx till xessionxxxx tex.)och då blir filen synlig i datorn. Mycket skumt.

Har någon samma problem?? Kan lägga en fråga till Antti iof. men det kan ju vara telefonberoende.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



funkar utmärkt här direkt, förvisso dropboxar jag filen vilket du bör prova.

exportera filen
gå in i mappen racechrono/export
peka på filen och välj dela
dropbox
vips är filen i din dator

finns säkert massa modernare varianter men jag är en gubbe

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Syns ju i telefon så dropbox borde ju funka.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



En undran, testade Android versionen på Gotland i olika bilar men jag hittar ingen stans där man kan välja olika förare och jag lyckas inte heller döpa om sessions till tex GT3, BMW eller annat?
går ju bara att döpa om banans namn men då ändras det på alla sessions

Så nu vet jag inte vem som körde vilka sessions thumbs down

Går det att ändra namn eller välja olika förare eller har inte det kommit till Android versionen ännu?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



Jag köpte en Qstarz BT-Q818XT för ett tag sen och har nu testat den tillsammans med RaceChrono och min Galaxy S3 vid två tillfällen. Men måste säga att precisionen på min GPS-puck är klart under all kritik och betydligt sämre än vad jag väntat mig. Finns inte en chans att man kan använda det till att analysera spårval, knappt ens till varvtider.

Kan jag ha missat någon inställning eller dylikt för bättre än såhär ska man väl ändå kunna vänta sig? En session hade jag pucken monterad på hjälmen när jag körde gokart och andra gången höll min passagerare i nercabbad Miata upp den framför sig så skymd har den ju inte varit direkt.



_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



xtimmyx skrev:
Jag köpte en Qstarz BT-Q818XT för ett tag sen och har nu testat den tillsammans med RaceChrono och min Galaxy S3 vid två tillfällen. Men måste säga att precisionen på min GPS-puck är klart under all kritik och betydligt sämre än vad jag väntat mig. Finns inte en chans att man kan använda det till att analysera spårval, knappt ens till varvtider.

Kan jag ha missat någon inställning eller dylikt för bättre än såhär ska man väl ändå kunna vänta sig? En session hade jag pucken monterad på hjälmen när jag körde gokart och andra gången höll min passagerare i nercabbad Miata upp den framför sig så skymd har den ju inte varit direkt.




Jag gissar på att pucken står i 1hz läge med tanke på hur loggen ser ut, jag tror till och med du har en fysisk knapp på pucken för att ställa den mellan 1-5-10hz men jag är osäker. Det är är generellt sett en mkt bra puck!


EDIT: 3-level switch(10Hz-1Hz-Off) for easy operation (enligt tillverkaren)

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Så här ser 17 varv ut på Sala, BT-Q818XT och Xperia Arc.



Som Johan säger så är det nog inte 10Hz av någon anledning.

Finns lite inställningar om man kopplar den i USB porten också, har jag för mig.
Jag tror att man ska ha pucken igång en stund innan så den hinner hitta satelliterna när man står still.
Så är i alla fall så med min Garmin-klocka och om man använder typ RunKeeper när man springer.
GPS-en hinner inte få någon riktig position om man flyttar sig hela tiden innan den låst tillräckligt många mätpunkter.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Man ser i RC direkt hur många Satelliter den hittat, allt under 5 är kass, dock är det såklart jätteviktigt att den står i minst 5 men gärna 10hz för att få exakta loggar. den här ovanför efter din egen ser ju helt rätt ut.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Jag har precis beställt en BT-Q818XT för att slippa använda den inbyggda GPS'en i min Galaxy S2. Hoppas det blir bra.

http://www.ebay.co.uk/itm/Qstarz-BT-Q818XT-10Hz-High-Speed-Bluetooth-G . . . .

$78.95

free shipping.

Kan ju bli moms när paketet kommer. Men annars bara en dryg femhundring för en BT-Q818XT najs prajs thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Magnus Thomé skrev:
Jag har precis beställt en BT-Q818XT för att slippa använda den inbyggda GPS'en i min Galaxy S2. Hoppas det blir bra.

http://www.ebay.co.uk/itm/Qstarz-BT-Q818XT-10Hz-High-Speed-Bluetooth-G . . . .

$78.95

free shipping.

Kan ju bli moms när paketet kommer. Men annars bara en dryg femhundring för en BT-Q818XT najs prajs thumbs up


lite kusligt då jag själv beställde en därifrån idag Magnus, samma ställe exakt.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

"Great minds think alike"



_________________
Magnus Thomé
Citera
SuneK
Arboga
Här sen Jan 2013
Inlägg: 92



pastaracing skrev:
Har fortfarande problem med exporten i nya versionen. Skapar en csv-fil i RaceChrono.
Ansluter min Xperia Arc till datorn och kollar i mappen export, där är det tomt.
Går in i filhanteraren i telefon, där finns filen, döper om (sessionxxxx till xessionxxxx tex.)och då blir filen synlig i datorn. Mycket skumt.

Har någon samma problem?? Kan lägga en fråga till Antti iof. men det kan ju vara telefonberoende.


På min Xperia Mini måste jag ändra USB-anslutningsläge till MSC (Xperia -> Anslutning -> USB-anslutningsläge i Inställningarna) för jag ska se filerna från Windows. Tror det har att göra med om man kommer åt SD-kortet eller inte.
Tyvärr funkar inte Internetdelning via USB-kabel med MSC och man får byta tillbaks till MTP om man ska använda det.

_________________
Sune Karlsson
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Johan Sjöström skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag har precis beställt en BT-Q818XT för att slippa använda den inbyggda GPS'en i min Galaxy S2. Hoppas det blir bra.

http://www.ebay.co.uk/itm/Qstarz-BT-Q818XT-10Hz-High-Speed-Bluetooth-G . . . .

$78.95

free shipping.

Kan ju bli moms när paketet kommer. Men annars bara en dryg femhundring för en BT-Q818XT najs prajs thumbs up


lite kusligt då jag själv beställde en därifrån idag Magnus, samma ställe exakt.


Har hittills bara använt en 1Hz gps-puck, men den funkar mycket bättre än telefonens inbyggda även om också den är på 1Hz Har inte märkt några större utsvävningar heller, likt xtimmux. Så jag fattar inte vad som blev fel där? Å andra sidan har jag inte använt just RaceChrono heller, bara aLaprecorderHD.

Tänkte på att uppdatera mig till en bättre gps-puck men väntar tills jeg vet att jag börjar behöva en, så kanske det har kommit en ännu bättre variant

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



Gjorde ytterligare ett test genom att cykla 3 varv runt kvarteret i princip exakt samma spår varje varv. Den är definitivt ställd till 10hz för jag får enormt många samplings-punkter. Men det verkar som om den sakta men säkert förskjuter min position något. Jag märkte det även när jag gick runt i en cirkel med diameter pa ~5m, att cirklarna var runda och fina, men sakta men säkert drev iväg åt olika håll istället för att ligga ovanpå varandra.

Hade 6-10 sateliter hela tiden men det växlade väldigt ofta. Kanske läge att maila Qstarz och se om de har någon idé.


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

xtimmyx skrev:
...Jag märkte det även när jag gick runt i en cirkel med diameter pa ~5m....


Måste ha sett kul ut för förbipasserande

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



xtimmyx skrev:
Gjorde ytterligare ett test genom att cykla 3 varv runt kvarteret i princip exakt samma spår varje varv. Den är definitivt ställd till 10hz för jag får enormt många samplings-punkter. Men det verkar som om den sakta men säkert förskjuter min position något. Jag märkte det även när jag gick runt i en cirkel med diameter pa ~5m, att cirklarna var runda och fina, men sakta men säkert drev iväg åt olika håll istället för att ligga ovanpå varandra.

Hade 6-10 sateliter hela tiden men det växlade väldigt ofta. Kanske läge att maila Qstarz och se om de har någon idé.



Har du provat att köra den i 5hz? jag har något i minnet om att någon app hade lite strul med 10hz

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
RaceChrono for dummies
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14   >>
23 besök senaste veckan (116668 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande