Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i E30 -90 -Bromskylning
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (24094 totalt)
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623


Trådstartare
INFo
BMW e30 325i från 1990.
Delphingrå metallic
14000mil
ABS, servo styrning, elhissar, eltaklucka, sportinredning (allt extra man inte vill ha)

Lille vuvven med lille bilen


Väghållning:
-GAZ gold coilovers fram och bak
-Fjädrar 450lbs (79n/mm) fram och 275lbs (48n/mm) bak
-RPM Justerbara toplager fram
-RPM/GAZ stötdämparlager bak, ledlager
-Bärarmsbussningar fram från Specialsvarv "evo" med smörjnippel
-original bussningar i bakvagn som är helt slut
-original krängningshämmare fram och bak
-original Styrväxel med borttaget servo

Motor+sånt:
-original m20b25 (tror jag) på delrinkuddar ala L-P
-original växellåda (getrag 260?) på delrinkuddar ala L-P
-original diff utan broms (3.76?) med gummibussning
-Bling JR luftfilter
-original avgasrör fram till slutdämparen som är en SIMONS
-Renoverat växellänkage med bussningar från Specialsvarv

Inredning:
-Sparco Evo 2 förarstol, original sportstol passagerare
-Momo mod 69 på Luisi (skit tungt) rattnav
-Sänkt rattstång
-Rensat Stereo, baksäten och asfaltsmattor

Hjulsaker:
-Toyo R888 på svarta 15" krysseker fälgar
-Renoverade original bromsok (orange!) med original bromsslangar
-Ferodo Premiere belägg
-Brembo OE framskivor och biltema bak

Uppgraderingar när pengar finns shortterm:
Hemmabyggd bromskylning
e36 styrväxel
Bromsad Diff (samma utväxling, kanske lite högre)
Bygga om bakre hjulupphängningen för camber/toe och nya bussningar, antingen i delrin från Specialsvarv eller nytt gummi
Spacer till ratten
Shortshift med ny knopp!

Uppgraderingar efter sessongen:
BUR från Finess eller Guss, hemma installerad
6P bälten, bra, billiga men helst Willans eller Schroth i svarta
Måla om den. Just nu lutar det åt att måla den som en John Player Special e30m3 som racade i Australien på 80talet (dom racade även e30 323 -84 men dom dekalerna är inte lika fina :P)

Uppgraderingar i framtiden:
Nytt motorpaket. Just nu går jag i tankarna att en m52b28 skulle sitta fint, och sen när pengar finns (och den är reggad med den motorn), slänga i en s50b30/32 som delar fästen, avgasrör osv osv.
Nya bromsar iom större motor











Dog goes here:


John Player Special e30 från Australien:



Ett mellanting mellan dessa två

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623


Trådstartare
(Tyvärr har jag inga bilder på bilen det senaste året, började ta bilder för någon månad sen)

Marcus heter jag och är en 28årig skånsk påg från lilla Ä-holm. Hittade in på rejsa för ett par år sen med ett stort intresse för svängåka körning och drömmar om att banåka, något som då verkade väldigt långt borta.

Att hänga på detta forumet sätter sina spår så, utan några pengar, började jag oskyldigt surfa runt på blocket... Kom fram rätt tidigt att en e30 325a var nummer ett valet. Billig, stor marknad lämpliga banåkar prylar, bakhjulsdrift och att den är BMW! Min roligaste bil hade varit en BMW (e36 323 touring) och man får vara med i en grymt bra klubb i form av BMWSC

Bilen jag hittade var denna, en 325i från 1990 med bara 14000mil på mätaren. ABS, servo styrning, el hissar, el taklucka, sport inredning, hela faderuttan. Problemet var bara att efter typ 20 ägare var den lämnad i ett USELT skick. Rosthål i alla skärmar och i tröskel lådan, batteriet hade läckt och lämnat ett stort hål under sig. Bubblor, repor och inredningen var riktigt illa. "Nybesiktigad" utan avgasrör ("raka rör låter fränt!"), blinkers var svartmålade så man knappt såg när dom blinkade, en bakfjäder hade gått av så den satt helt snett... tack så mycket bilprovningen

Jag övertalade en polare att det var en bra investering så i våren förra året åkte vi upp till markaryd och tog en titt på den. Motorn och all el fungerade bra, ingen rost på "svåra" ställen vad jag kunde se så vi slog till! När vi kom hem åkte inredningen ut och alla plåtdelar som kan skruvas av åkte av. Alla asfaltsmattor åkte ut med hjälp av värmepilstol och labeloff! Inredningen som kändes (och luktade!) väldigt usel blev som ny efter ett antal dushar med högtryckstvätt och textil tvätt, det ända som fortfarande var dåligt var att förarstolen hade det vanliga e30 slitaget. All inredning åkte sen tillbaka in igen förutom baksätet, de 2 uppsättningarna högtalare, de 5 uppsättningarna högtalar kablar och stereon. Baksätet täcktes av väldigt händing matta som är till för att ha över säten när man har hund i bilen (som jag har!)

Samtidigt blästrade vi bort all rost vi kunde se. Mycket av detta blästrandet var en big waste of time, spenderade ett par dagar med detta på mycket som vi ändå fick skära bort till slut. Man lär sig så länge man lever! Förutom rosten man såg så fanns det bara mycket lite i golvet vilket var en glad överraskning. En svets hittades, en 1mm plåt inhandlades och en "svetsa i bilplåt" bok köptes. Några helger senare var hålen borta! Mitt i detta gick Micro i KK så en hög saker inhandlades till halva priset, bla en massa delar till bromsarna (brembo OE skivor, ferodo premiere(gat) belägg, renoverings satser och... ORANGE 2K broms ok färg!). Så dom fick renoveras. Och växelspaken var HELT sladdrig, visade sig att bak fästet var löst (!) och bussningarna var helt döda. Nya inhandlades av Anders Franzen och spaken blev helt förvandlad, något att starkt rekomendera!

Målet i detta stadiet var att få den rullande igen inför BMWSC knutstorp träff där jag skulle prova-på bana för första gången. Många kvällar och helgdagar gick åt att spackla-slipa-måla. Nya bakfjädrar behöves för en var brusten (eller sågad) och som tur var hade Micke Regnell på forumet ett par gamla m3 fjädrar till salu som jag sedan fick hjälp av Kennie att ta ner till skåneland från en av BMWSCs träffar uppåtlandet, igen ett stort tack! Billigt avgassystem hjälpte Arne Lindgren mig med, det var hans besiktningssystem till racebilen, tack även där Trots gamla dubbfria vänterdäck, helt o-matchande fjädrar och helt slut stötdämpare var prova-på körningen på knutstorp nått av det roligaste jag någonsin gjort! Jag visste direkt att jag valt helt rätt "hobby" (besatthet?). Jag fick ett nytt mål, vårträffen på Mantorp med licenskurs! Det sista jag gjorde på sommaren var åka med BMWCS Syd på Südschleife. Mycket trevlig tillställning med fint väder, väldigt trevligt folk och utmärkta aktiveteter på vägen. Det är skönt att se att i bmw klubbarna finns det ingen som helst elitist stämning, vare sig du har en bil för 10 000 eller en sprillans ny m3a är alla på samma nivå till 100%

Under hösten/vintern inhandlades mer leksaker när plånboken tillät det. Pga tidigare misstag i livet så är det inte ofta jag har något efter räkningar och kostnader så allt ska vara absolut så kostnadseffektivt som möjligt! En uppsättning risiga (fast raka/runda)kryssekerfälgar, begagnade r888or, bättre beg momo mocka ratt, ny fast gammal sparco evo 2 med fästen var dom större sakerna som inhandlades och monterades.

Nu kom jag till den stora och viktiga uppgraderingen, väghållning! Dämparna var HELT slut (alla 4 läckte massivt efter sommaren), och fjädrarna var 2 olika sorter. Kraven jag hade var att det skulle vara byggt för bana, justerbara toplagringar fram, coilover(mest så man kan välja fjädrar) och HELST justerbara dämpare så bilen kan njutas på väg också. De vanligaste alternativen här i sverige är typ millway göra själv sats, med gula koni så hamnar det på över 16 000(och det verkar inte vara 100% klart hur dom verkligen klara hårdare fjädrar), och kina satserna xyz, d2 och k-sport, dessa ligger i banrace versionen på runt 11000, och då får man bygga om sina egna ben i alla fall. I USA är det groundcontroll kit (typ millway sats) och färdiga coilovers typ AST fast dessa är alla lite högre i budget. I England där dom kör mycket e30 håller dom sig mest till sina inhemska märken, bla spax men den stora majoriteten kör på GAZ (tror det handlar om 60+ bilar i pbmwc och ttrs). Så efter en massa reserch beslutade jag mig för GAZ Gold!

GAZ Gold till e30 är coilovers fram och bak. Fram är det 62mm ben med en knapp som man ställer in bump och rebound på samma med 36 (tydliga) steg. Bak, eftersom det är coilover, kör man helst med förstärkta ledlager så fästet tar kraften bättre, även här 36 steg, båda är nickelplätterade(rätt ord?) för att tåla ur och skur och hålla sig fina länge. Tillvägagångssättet när man handlar dessa är att man skickar iväg sina fjäderben så dom kan bygga om dom, typ som H&R gör men jag hittade en mycket trevlig och hjälpsam säljare på ett engelskt forum (www.e30zone.net), som erbjöd att sälja kompletta sett mot att man lägger en handpenning man får tillbaka när dom får fjäderbenen. Mycket bra tyckte jag. Jimmy som han heter på RPM (http://www.raceperformancemodified.com) visade sig även vara den som byggt många av bilarna i deras bmw cuppar (bla vinnarna från förra året) så han har varit en mycket stor hjälp med setups och installation via mail och telefon. Jag har kanske inte varit den bäst kunden med att jag ändrade fjäderhårdhet säkert 5 gånger under beställningen och lite sent frågade om han kunde svetsa på fästen till krängningshämmare så dom fick hämta tillbaka dom från nickelplateringen osv, allt gjorde han gärna och var mycket hjälpsam hela vägen. En tråd jag startade som hjälpte mig väldigt mycket under detta är https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=63560&highlight=, tack till alla som medverkade.

Tyvärr blev det lite fel i packningen, för jag skyndade på lite för mycket så RPM bad GAZ skicka direkt till mig, så jag fick med fel framfjäder och toplagringar, detta löste sig med att dom skickade rätt redan samma dag som jag ringde och berättade detta! Jag ville helst ha igång bilen ett par veckor innan Mantorp träffen så jag kunde köra den dagligen för att testa pålitligeheten men det blev avkortat med en vecka. (inte kul att stå med en bil som inte går 35mil hemmifrån)

Här med fel toplager:


Monterad med rätt toplager




Äntligen hade jag väghållningssatsen på bilen! Jag hade förväntat mig att den skulle vara mycket mycket stötigare och svårare att ha med att göra men detta ökade bara lite när dämparna var på mjuk inställning, faktiskt mycket bättre åk komfort än innan pga dåliga dämpare och fjädrar! Åkte ner till f10 och spenderade någon timme på dom stora plattorna utanför koenigsegg fabriken med att ställa in dämparna, grymt skoj! När jag åkte därifrån... Oj oj oj, DÅ va den obekväm att köra på gata men det är bara att stanna och klicka tillbaka dom så blir bilen helt omvandlad.

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623


Trådstartare
Rapport Mantorp:

Den 7/5 bar det av till Mantorp för licenskurs. Ipod, hörlurar och mjuka dämpare gjorde att det gick hur bra som helst. Väl där träffade jag Peter (Peter_1982 på forumet), som (som tur var skulle det visa sig) hade med halva verkstaden med sig , tjatade lite e30 och tittade på hans mästerverk till bil. Licenskursern började med en massa teori, mycket som var väldigt lärorikt och lite som man i alla fall måste lära sig. Sen var det ut på banan! Vi började med att i två grupper köra runt och stoppa på olika ban partier och gå igenom spåvvalen. Sen delades vi upp i mindre grupper och fick följa en instruktör i låg fart för att lära oss spårvalen. Efter det var det dags att köra ordentligt! Vi fick alla en instruktör och körde 6 varv (tror jag) var två gånger. Allt innan hade varit bra men detta var bara helt galet bra, äntligen fick jag verkligen känna av vad alla nya delar på bilen hade gett, samtidigt som man märkte varv efter varv det gick bättre och bättre med hjälp av dom utmärkta instruktionerna jag fick! TACK SÅ MYCKET HERR SKOG (Patrik var det va?), OCH TACK MICKE! detta var det roligaste och bästa jag någonsin gjort i en bil (som rullade). Till sist skulle vi prova på stående start och rullande start, detta var också helt skjukt kul! Tyvärr hände det en olycka som inte var ett bra slut på körningen men föraren var ok. När vi skrivit provet och var färdiga stog Stefan och väntade på mig (Stefan Becker på forumet). Inte bara erbjöd han mig att sova i hans jobb lägenhet inne i linköping, han åkte ut och hämtade mig så jag kunde lämna bilen vid banan! Ett STORT tack!

Vi körde tillbaka till ett gråmulet och kallt Mantorp på morgonen därefter så jag skulle hinna besiktiga bilen i tid. När det var klart hittade jag Peter och hans far som flitigt höll på att mekaniskt gå igenom hela sin bil efter gårdagens licenskurs. Jag hoppade över det första körpasset med tanken att det var det första för sessongen, alla ville ut och många var ringrostiga. Detta visade sig vara ett mindre misstag för efter det passet började det ösa ner!

När jag väl kom ut det andra passet regnade det rätt ordentligt, man fick verkligen ha ett ägg under gaspedalen för att hålla sig på vägen, det var grymt halt men ändå väldigt intressant att känna hur annorlunda bilen beter sig, den verkligen glider ut i kurvorna på ett helt annat sätt. Köra i regn var ju jättekul! ända tills jag kom till chikanen ett par varv in.. där bilen fick för sig att att bakhjulen skulle vara framför framhjulen och jag åkte ut gruset och in i en välplacerad vägg av däck! Jag gick inte in hårt, allt verkade fungera bra men jag kunde inte få i växlarna och jag kunde inte se vad som hänt med fronten, som som tur var åkte HELT rakt in i gummimattorna. När jag fick gå ut ur bilen så jag att fronten såg ut att ha klarat sig bra men eftersom jag inte fick i växlarna och visste inte vad som hänt med bilen fick jag åka bergningsbilen tillbaka.

Väl i depån lyckades den halta tillbaka på 2an och när vi tittade visade det sig att en motorkudde var av, den andra satt på nån centimeter och växellåds kuddarna var utdragna som ett gummiband. Motorpaketet hade flyttats fram en halv decimeter och fläkten hade gått in i kylaren PRECIS så hårt att den inte hade pajat den. Tack vare att Peter och hans far hade med hela verkstaden lyckades vi få av den förstörda motorkudden (som tur var va höger inte vänster) och få tillbaka motorn på plats. Nu var problemet att jag stog 35mil hemmifrån i ösregnet med en motorkudde för lite. Som tur var kom L-P (elpe300 på forumet) och löste problemet för han hade med en full uppsättning motor och växellådskuddar i delrin! Snacka om räddare i nöden, tack en än gång L-P. Monterade in den kudden som var helt sönder och lät dom andra var tills jag kom hem och beslutade mig för att inte riskera det och dra ut igen nu när jag fått bilen rullandes igen. Stannade och kollade på cuppen men drog hem vid 3 tiden, det slutade aldrig regna. En bra dag som kunde varit helt utmärkt om det varit varmare eller inte regnat, båda samtidigt blir lite tärande


Tack till Rallybilden.se som lyckades få med en stor del av min lilla incident (Se bild 88-95 på http://www.rallybilden.se/Rally_Bilder_2010/2010-05-08%20BMWcup%20MantorpPark/slides/088%20BMWcup%20MantorpPark%202010-05-08.html)

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Tur att inte skadorna blev värre!! Det hade kunnat stått en betongmur eller armco i vägen

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Sedär ja! Nu är din tråd uppe. :-)
Jag är med på craschbilden oxå... fast jag står på läktaren å tittar år andra hållet å filmar.
Hoppas det blir lite torrväder till nästa banträff och att du slipper sandfållan då ;-)

/Stefan

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Kul och innehållsrik läsning! Inte kul att du kraschade förstås men att det finns så många goda själar inom klubben blir man ju varm av att läsa om! thumbs up

Exakt hur mycket har du tagit bort av servon? Bara drivningen eller rensat bort den helt och hållet? om helt och hållet, vad ska man tänka på då?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Gillade vad jag såg på Mantorp, trevligt att du delar med dig av allt, något jag själv försöker göra så gott jag kan.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



thumbs up för E30 och thumbs up för vovven (har oxå en schäfer)


_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623


Trådstartare
Davve skrev:
Exakt hur mycket har du tagit bort av servon? Bara drivningen eller rensat bort den helt och hållet? om helt och hållet, vad ska man tänka på då?


Gjorde detta nu i helgen så jag har inte fått upp bilder på det än men jag tog bort allt. Skruvade av slangarna till styrväxeln och servopumpen och vred fram och tillbaka på hjulen en massa gånger så det tömdes, skruvade sen av pumpen och behållaren och satte tillbaka bultarna i styrväxeln med en massa tejp över "anslutnings" delen så det håller sig tätt från smuts. Vad jag läst ska detta räcka, det är inte en del som behöver konstant smörjning osv.

Det blev en läcka typ första dagen jag hade bilen (skulle backa upp den till liften så lämnade den en mega pöl under sig), antagligen nån slang. Eftersom jag planerar att slänga dit en kortare styrväxel tänkte jag att jag fixar till det då ifall jag känner att det behövs.

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



Skoj att det äntligen kom upp en tråd

Tyckte folk tittade lite konstigt på mig när man lastade ur låda efter låda ur skuffen på lilla E30n, men det går ju åt grejor när man kör gammalt mög som du och jag som går sönder hela tiden

Vad hinner det bli för uppgraderingar innan Anderstorp?

_________________
Peter Sternersson
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623


Trådstartare
Bra fråga, det blir vad jag har råd till

I helgen skruvade jag på L-Ps motorkuddar och växelkuddar, strippade all gummi matta från motorrummet (mycket tyngre än jag trott), monterade ner styrservot. Och idag tog jag ut den en runda runt hallandsåsen (nästan exakt südschleife rundan från höja till ängelholm) och... OJ OJ OJ.

Helt annan upplevelse att köra den nu, VILKET LJUD! låter som man har en dubbelt så stor motor inifrån och roligare styrning när det går lite snabbare men SÅ mycket jobbigare när man kör bara lite sakta, typ rodeller och svängar från stopskyltar osv. (visade sig att styrservot visst fungerade till viss del innan, bara när man typ stod stilla den inte var 100%, hade trott det va helt paj )

Efter lite längre utvärdering ska jag se om det går att köra med dom kuddarna, vääldigt mycket mer oväsen osv i kupen, hittils älskar jag det däremot.

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



Angående oljudet med hårdare motor o växellådskuddar... Vänta tills du bygger stenhård bakvagn, dåååå ska du få höra på oljud


Nu när jag har min motor o låda ute ska jag faktiskt lägga mellan en 5mm gummiduk som kanske tar några vibrationer iallafall så det blir lite tystare i kupén. Fast om nån frågar så är det ju för att schimsa upp motorn så tråget kommer högre

Föresten, lägg om prioriteringsordningen så du sätter in bur snart. Det behövs tydligen bur, redig stol, bälte och licens för man ska få köra kvällsträffarna på Anderstorp. Tydligen skriver de ut nån tillfällig vagnsbok eller nåt så man får köra den kvällen bara.

Det är ett kvällspass nån vecka innan BMWSC är på Anderstorp, så jag ska försöka komma dit och öva lite innan

_________________
Peter Sternersson
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



Halloj Marcus!

Trevligt att du fått igång en tråd, så att man kan följa med!
och det var skönt att kunna hjälpa till på Mantorp, det var ju ingen rolig situation du hade.

Angående plastkuddarnas vara eller icke vara, fixa hörselkåpor till vovven!


_________________
L-P Johnsson
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623


Trådstartare
Peter_1982 skrev:
Föresten, lägg om prioriteringsordningen så du sätter in bur snart. Det behövs tydligen bur, redig stol, bälte och licens för man ska få köra kvällsträffarna på Anderstorp. Tydligen skriver de ut nån tillfällig vagnsbok eller nåt så man får köra den kvällen bara.


Får bli att köra där mycket nästa år isåfall, orken finns inte att få färdigt en bur över sommaren, skulle bara sluta med att bilen står stilla för länge. Känns som dom säkert vill ha helt godkänd personlig utrustning och det har jag verkligen inte råd med denna sommaren i alla fall

Det är kul ifall du kommer ut och kör där lite innan träffen iallafall, då kan du lära mig banan när jag sen kommer dit


L-P härlig bild

Men för att vara helt ärlig så har vovvsingen bara åkt bmwn 5-6 gånger när jag höll på att fixa min brukis en vecka i höstas. Han är en väldigt snäll och lydig hund men... tror inte han skulle gå med på att ha hörselkåpor iaf

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623


Trådstartare
Den klarade det helt utan anmärkningar!

Jag hade tur och fick en lite äldre snubbe, han började med att vara en vanlig grinig gammal gubbe och de yngre killarna tom skrattade åt han när jag (PRECIS) rullad in på rampen. Vi fick va två som lyfte upp bilen för att "rampen" han skickar under skulle koma förbi sumpen och avgasröret. Först ville dom inte släppa igenom fjädringen för dom tyckte inte den fjädrade tillräckligt men efter jag förklarat så sa dom typ... "ok skitsamma, vi låter den gå igenom". Som tur va missade den äldre nissen att fjädrarna inte sitter fast vid full utfjädring, den unga killen frågade t.o.m ifall han kollade så fjädrarna satt fast "Jaja det är sånna special grejer" :P

Bromsprovet och testkörningen runt stället tar dom själv numera. När han kom till avgasmätar stationen såg jag att säkringen till instrumentbrädan hade dött igen! Fuck me tänkte jag och sprang fram för att bortförklara det. Men den nu helt plötsligt vääldigt trevliga och glada besiktningsmannen sa att det gör absolut ingenting! och när avgasvärdena var dåliga så körde han (inte motvilligt) en till runda i full fart runt stationen

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623


Trådstartare
Bilen har börjat äta säkringar

Det är säkring nummer 20 (samma som gick på Mantorp), den går till instrumentbrädan och konstigt nog kupefläkten, det har bara hänt en gång när jag körde, då på bana så bilen stressades rätt mycket, sen en gång när jag jumpstartade den med en annan bil och efter det typ 3 stycken på 6 körningar, alla gånger när jag startade den (efter jag kört rätt "inspirerat", iaf dragit den till varvstoppet osv ifall detta gör nån skillnad)

Ska vara en 7.5amp men jag har gått up till 10 och även den senaste jag testade var en 20 som gick.

(Jag var på Westcoast Racing med bmwcs syd i onsdags så nu vet jag hur en riktig bil ska se ut! Stod och dregglade över z4 gt3 bilen i ett par timmar, fyfan vilken maskin)

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



Var försiktig med o stoppa i större o större säkringar. Förmodligen är det väl en glappis nånstans eller en avskavd kabel som kortsluter mot karossen nånstans.
Matar du på med större säkring hela tiden så lär det brinna sönder nån annanstans istället i värsta fall.

Kolla genomföringar i torpeden och liknande. Bör väl inte vara sammankopplat nåt med dörrarna, där är ju ett ypperligt ställe som det nöts sönder på. Annars är väl 100pack säkringar inte så dyra

_________________
Peter Sternersson
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



timmy1701 skrev:
Den klarade det helt utan anmärkningar!

Jag hade tur och fick en lite äldre snubbe, han började med att vara en vanlig grinig gammal gubbe och de yngre killarna tom skrattade åt han när jag (PRECIS) rullad in på rampen. Vi fick va två som lyfte upp bilen för att "rampen" han skickar under skulle koma förbi sumpen och avgasröret. Först ville dom inte släppa igenom fjädringen för dom tyckte inte den fjädrade tillräckligt men efter jag förklarat så sa dom typ... "ok skitsamma, vi låter den gå igenom". Som tur va missade den äldre nissen att fjädrarna inte sitter fast vid full utfjädring, den unga killen frågade t.o.m ifall han kollade så fjädrarna satt fast "Jaja det är sånna special grejer" :P

Bromsprovet och testkörningen runt stället tar dom själv numera. När han kom till avgasmätar stationen såg jag att säkringen till instrumentbrädan hade dött igen! Fuck me tänkte jag och sprang fram för att bortförklara det. Men den nu helt plötsligt vääldigt trevliga och glada besiktningsmannen sa att det gör absolut ingenting! och när avgasvärdena var dåliga så körde han (inte motvilligt) en till runda i full fart runt stationen


trevlig läsning du ger oss,
L-p e en sjysst kille det vet jag ju

var det ängelholm du besiktigade i denna gången? Jag har bara bra erfarenhet utav dem

mvh k

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623


Trådstartare
Jag får lita på dig peter, går nog ner till 10amp säkringar tills det är fixat (tror det sitter en 30 i eftersom det var allt jag hade kvar i säkringsboxen i bilen löst )

Kristian, det var i ängelholm, port nr 3 ifall dom alltid har samma

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623


Trådstartare
TPC Anderstorp 3/6 rapport:

Vid 2 tiden, efter att ha tryckt i en ny säkring, startade jag och min bror Felix från Ängelholm med sikte på Anderstorp. Den stora oron jag hade var just att den skulle äta säkringar och visst, precis kört ut från halmstad går den första... Problemet är, förutom att jag inte hade någon varvräknare, vatten temp, och varningslampor, att KUPEFLÄKTEN dör. Men eftersom vi var påväg till träffen så spelade det ingen roll, bara att veva ner rutorna

Vi kom till banan lite efter fyra efter att ha jagat bensinstation i Anderstorp metropolen ett runda. Klämde in mig mellan volvo raggarna, japs raketerna och porsche gänget. Det märktes direkt hur mycket mindre seriöst (jag kanske använder fel ord, menar absolut inget negativt) detta var än BMWSC träffarna jag varit på innan, mycket lugnare atmosfär på gott och ont. En kvart senare kom Peter och Mats upp från ljungby med ett par "riktiga" bilar, om med dom ett par till bmw Efter en snabb förargenomgång och besiktning av bilen bar det av.

På det första varvet gick säkringen, helvete... men vi fortsatte 5 varv till. Jag måste erkänna att jag körde MYCKET fegt, även om jag kände att det var tonnvis med grepp väntade jag tills jag nästan var rakt innan jag tryckte fullt på gasen och jag bromsade säkert 20km/h för mycket inför alla kurvorna. In i depån, varmt som fan inne i bilen utan fläkt och 2 pers. Ny säkring, kolla vattentempen och sen däcktrycket, justerade ner det till 2.2bar varmtryck och där fick det va resten av dagen. Jeje, no point wasting time in the pits, ut igen. Denna rundan gick det snabbare och snabbare samt att säkringen verkade hålla... Vilken skillnad att ha fläkt i bilen, det blev så grymt mycket roligare bara det lilla Nu körde vi en längre stund, fick inte bilen att kännas helt 100% som på mantorp men jag tänkte att det var värmen och annorlunda bana tills jag insåg att jag inte ändrat om dämparna från komfort väg till bana

In igen och spänna upp dom, på väg kör jag 10 från mjukaste bak och 8 fram. Ändrade till 20 bak och 17 fram, nästa gång ska det bli ännu mer men jag hade lite information overload så jag helt glömde bort det varje gång jag var i depån denna dagen. Felix hoppade över i Peters bil en runda så jag körde lite själv.

VILKEN SKILLNAD, kändes som jag hade en helt ny bil i kurvorna, ett helt nytt förtroende för bilen, jag vågade pressa mycket mer och det gick succesivt snabbare och snabbare, fortfarande inte samma tempo som Peter men jag var inte en av dom långsammare bilarna längre. Resten av träffen fortsatte såhär, Felix åkte med mig ett par gånger till men ville avsluta den sista halvtimmen med att ta bilder. Det gick bättre och bättre och jag hade ändå aldrig känslan att jag var nära gränsen (som jag hade som mål att INTE vara)

Klockan 8 var det stopp. Körde in i depån, packade in allt plus någon extra leksak till bilen , tackade för oss och trötta men VÄLDIGT nöjda körde vi hem mot civilisationen.

Jag tyckte det var en mycket bra träff, lagom med bilar, det kändes aldrig som det var för mycket på banan men ändå inte att man körde ensam ifall man ville leka med någon. Även om det inte var något krav på en "riktig" licens så körde nästan alla mycket väl fast skillnaden mellan bilar var så grymt stor. Det var någon som hade i huvudet att det var ett race och typ försökte klämma sig igenom på yttern i utgången till en kurva osv men detta var undantaget, inte regeln. Jag kommer absolut köra på andra TPC träffar (3 timmar körtid om man orkar!)



_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Trevlig läsning! thumbs up

TPC = Turbo Performance Club?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i E30 -90 -Bromskylning
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (24094 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande