Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
prova på halvtimme utan licens?
1495 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Jag var i dagarna på en banträff med en klubb, allt upplevdes som bra så detta är ingen kritik utan tvärtom. Dom hade en halvtimme på lunchen då alla fick möjlighet att prova bana, förutsättningarna var hjälm och max 70km/h, passagerare var tillåten i övrigt behövdes ingen licens, det kostade inget osv. Ett ypperligt tillfälle för nyfikna. Det funkade bra och folk höll sig hyfsat i skinnet tyckte jag.

Min fråga är om detta är genomförbart på ett BMWSC arrangemang? då tänker jag först och främst rent tekniskt sett för att följa dom krav och riktlinjer som SBF ställer på våra arrangemang.

Att få ha med passagerare är inget jag tycker är viktigt men att alla på ett väldigt enkelt vis kan få möjlighet att testa under ordnade förhållande ser jag som en möjlighet att få nya "kunder" Sen tycker jag det är trevligt om det är något man kan införa i mån av intresse vid fler träffar än Mantorp/Knutan för det är väl där vi kör "prova på"


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Det erbjuds på Knutan sedan Hedenös.
Banvisning (familjekörning) heter det.
Finns beskrivet i RA.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Misstänkte det var något åt det hållet, dock har jag åkt "följa john" med vår klubb 1 gång på Knutan för länge sedan och den gången var det ett toklångt pärlband av bilar, det blev liksom inte som här mer fri körning under eget ansvar. Det handlar kanske om antalet bilar ute och att man inte har någon ledarbil som styr upp. Om jag jämför upplevelserna så var det jag provade nu mer "Prova på bana försiktigt" och vår egen variant "en sävlig runda på banan med familjen" Förstås vad jag menar?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Johan Sjöström skrev:
under eget ansvar

"Eget ansvar" existerar inte på bana.

Väldigt många tror att det kan existera med ansvarfrånsägelser eller liknande lösningar men det är fel. Därav blir det alltjämt tävlingsledaren som får ta ansvaret och för att han/hon skall vara skyddad av försäkrningarna vid en incident så krävs att SBF:s regler efterlevs.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Det var inte något uttalat "under eget ansvar" men där var ingen så höll en i örat ute på banan och trots detta funkade det bra vad jag såg, upplevelsen var att det var under eget ansvar och det var vad jag menade. Det kändes verkligen roligt jämfört med "följa john varianten" och jag kan tänka mig att en som aldrig testat tycker det var VÄLDIGT roligt. Som vanligt prioriterar vi säkerheten och resten får komma i andrahand något jag tycker är thumbs up Jag skulle inte välja något annorlunda om jag fick ett val.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291




_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Det kan vara så att klubben i fråga missade att kontrollera att alla hade licens alternativt löst PR-licens....

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
NEJ, det var uttalat att licens inte behövdes så det går bort.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Allmänt banåkaforum
prova på halvtimme utan licens?
1495 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande