Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Halvbur i gatbil, lagligt?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (15122 totalt)
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
Hej. Hur är det, får man ha en halvbur i en bil från 85? Måste man inte reggbesikta och hålla på? min bil är en Porsche 924.

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11261



RPM2006 skrev:
Hej. Hur är det, får man ha en halvbur i en bil från 85? Måste man inte reggbesikta och hålla på? min bil är en Porsche 924.


Det beror nog på hur många passagerare den är reggad med, vill minnas att 924/944 kan vara reggade för 1-3 passagerare. Min 944 är reggad för en passagerare och när jag ar varit på besiktning respektive regbesiktning (pga utbytt motor) har halvburen aldrig nämnts öht. Är den reggad för mer passagerare, dvs att baksätet sall användas, så får du nog regga om den till en passagerare eller helt enkelt bara chansa på besiktningen...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
Min är reggad som 1+1. Fast det är lite småkul sånt där. Jag ha med mig en passagerare, men varför skulle inte han få sitta i baksätet?

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



Eftersom det är praktiskt taget omöjligt att ha en halvbur utan att påverka bältesgeometri/islagsytor i baksätet så ska reg bes ske som "tar bort" baksätespassagerarna.

Dvs om din 924 har mer än 1 passagerare i pappren så kör du olagligt utan regbsiktning.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



RPM2006 skrev:
Min är reggad som 1+1. Fast det är lite småkul sånt där. Jag ha med mig en passagerare, men varför skulle inte han få sitta i baksätet?


Han får inte sitta i baksätet då det är för lite utrymme för att vara godkänt med dagens regler. Och den som i vuxen ålder har försökt att klämma sig ner i baksätet på en 924/944/968 förstår varför man inte får sitta där.

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Maxx skrev:
RPM2006 skrev:
Min är reggad som 1+1. Fast det är lite småkul sånt där. Jag ha med mig en passagerare, men varför skulle inte han få sitta i baksätet?


Han får inte sitta i baksätet då det är för lite utrymme för att vara godkänt med dagens regler. Och den som i vuxen ålder har försökt att klämma sig ner i baksätet på en 924/944/968 förstår varför man inte får sitta där.


Fast det finns väl senare bilar som är godkända för 3 passagerare?

Baksätet är okej om man inte är mer än 160-165, då börjar det bli riktigt trångt om huvudet

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



om vi spetsar till det hela lite. Vad är det som säger att man inte får frakta gods i kupéutrymmet så länge som den är väl förankrat/lastsäkrat och maxlasten inte överskrids.

Bara för att det ser ut som en halvbur behöver det inte vara en halvbur i lagens mening eller hur?

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



GunnarÖ skrev:
Bara för att det ser ut som en halvbur behöver det inte vara en halvbur i lagens mening eller hur?
Jag kallar min helbur takräcke (nä, ingen har kollat den noga i trafik, än...)

Den gör dessutom orignalbältena oanvändbara, har en massa saker man kan slå i, kräver minimal ratt för att inte slå i knogarna...

Last ska nog inte vara så permanent som en halvbur normalt är (det finns nog "normal" last som är krångligare att få i/ur än en enkel skruvbur).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Niklas Falk skrev:

Last ska nog inte vara så permanent som en halvbur normalt är (det finns nog "normal" last som är krångligare att få i/ur än en enkel skruvbur).


Permanet nej jag har bara lastsäkrat den väl med ett flertal M8 skruv genom golvet

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250



Jag har bur i min 911:a.

Reggad för 1 passagerare.

På besiktningen sa de att jag kan behålla bågen iskruvad, måste dock ta ur framstävor +dörrstävor vid körning på allmän väg.

Med ett undantag.
Det får inte vara någon risk att varken förare eller passagerare kommer i kontakt med bågen.
Dvs du får ej ha något som sticker fram vid stolarna som du kan skada dig på tex fästen för dörrstävor osv.

MVH
Patrick Hansson

_________________
Patrick Hansson
Citera
Eisenhut
Malmö
Här sen Mar 2007
Inlägg: 50



Min Integra är märkligt nog reggad för två passagerare?

Menas detta då att mitt baksäte måste vara kvar? Jag har plockat väck baksätet och beställt halvbur men jag har låtit bältena sitta kvar för säkerhets skull. Men kan det vara som så att det är två inkl förare? För rent spontant bör det ju vara antingen en eller 3-4 passagerare som gäller.

Nåväl. Min fråga är enkel. Kan jag montera halvbur och rycka bälten om min bil är reggad för två passagerare?

_________________
Marcus Eisenhut

Honda Integra GSR -94
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Finns det nån chans att regga om en modern bil till 1 passagerare och halvbur?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Fastlane skrev:
Finns det nån chans att regga om en modern bil till 1 passagerare och halvbur?
Lastbilsreggning var väl en väg att gå (minns det förslaget från nån annan tråd)?
Sen kanske man kan regga tillbaka den som personbil med änding (helbilsgodkännandet förvinner kanske vid lastbilsreggningen)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Värt att kolla upp, inget kul att behöva montera ur säkerhetsdetaljer ur bilen.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746



Min Kadett från 76 är godkänd för 4 passagerare, men har bara bälte bak för 2 Lustiga regler... :S (Det baksätet har inte lägst takhöjd, men är man normal lång eller längre som jag (dvs 1.80+, jag är 1.92) så rymmer nog bara en 4 åring benen mellan std stolen och baksätet

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Modern=helbilsgodkänd?
Det har dryftats tidigare.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40601&sid=2ad2a44cd6437776b . . . .

Jag är själv på gång att montera halvbur i en helbilsgodkänd bil reggad för en passagerare.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



För att öka svårhetsgraden, skulle det gå att få igenom en RX-8a? den är ju reggad för 3 passagerare.

Går det ens att regga om en helbilsgodkänd bil från 3 till 1 passagerare? om det går så borde det ju i rimlighetensnamn gå att regga den med halvbur om det går på BMW? För BMW säljer väl inga bilar med halvbur som tex Porsche GTX?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Fastlane skrev:
För att öka svårhetsgraden, skulle det gå att få igenom en RX-8a? den är ju reggad för 3 passagerare.

Går det ens att regga om en helbilsgodkänd bil från 3 till 1 passagerare? om det går så borde det ju i rimlighetensnamn gå att regga den med halvbur om det går på BMW? För BMW säljer väl inga bilar med halvbur som tex Porsche GTX?


M3 GTS är den enda, men det enda sättet att kunna regga med bur för min 328 är att lastbilsregga och regga med bur sen, eftersom lastbilsreggning tar bort helbilsgodkännandet, tyckte jag var för krångligt, som jag förstått i alla fall.
Men samtidigt har jag för mig att reglerna säger att man ska kunna regga bilar fram till 05 med bur, hur går det ihop sig när alla är helbilsgodkännda?

Egentligen så ska ingen helbilsgodkännd bil som har några ändringar gå igenom besiktning, man får ju inte göra nått, så det jag funderar på är hur alla som har stora bromskit på helbilsgodkännd bil klarar sig.

_________________
Viktor Starkman
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Går det att lastbilsregga en sportbil/sedan/coupé? känns ju egentligen märkligt.

men skall man lastbilsregga måste man väl ha lastskydd och bröte i bilen? om du tar bort den och ersätter med bur för att regga in buren måste de väl ifråga sätta avsaknaden av lastskydd? moment 22?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Niklas Falk skrev:
GunnarÖ skrev:
Bara för att det ser ut som en halvbur behöver det inte vara en halvbur i lagens mening eller hur?
Jag kallar min helbur takräcke (nä, ingen har kollat den noga i trafik, än...)

Den gör dessutom orignalbältena oanvändbara, har en massa saker man kan slå i, kräver minimal ratt för att inte slå i knogarna...

Last ska nog inte vara så permanent som en halvbur normalt är (det finns nog "normal" last som är krångligare att få i/ur än en enkel skruvbur).



Tror tex inredning i husbil räknas som 'last' och den förutsätts vara 'fast' monterad

_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Eisenhut skrev:
Min Integra är märkligt nog reggad för två passagerare?

Menas detta då att mitt baksäte måste vara kvar? Jag har plockat väck baksätet och beställt halvbur men jag har låtit bältena sitta kvar för säkerhets skull. Men kan det vara som så att det är två inkl förare? För rent spontant bör det ju vara antingen en eller 3-4 passagerare som gäller.

Nåväl. Min fråga är enkel. Kan jag montera halvbur och rycka bälten om min bil är reggad för två passagerare?


Själva sätet brukar inte behövas, däremot bältena... Men vräker du i en bur kommer du troligen behöva regga om den om du nu inte gör en 'dubbelbur' så du har kvar sittplats i baksätet.

_________________
Roland Johansson
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Halvbur i gatbil, lagligt?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (15122 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande