Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Kan raderas.
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (23125 totalt)
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
Kan raderas.

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Är det någon speciell anledning att du utgått från en 1,6 och bytat motor till en 1,8?
Vikt, bromsar, bla bla bla?

Det är ju inte utan att det fötts en tanke på att skaffa Miata när man ser Roassport C.

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Välkommen till forumet Robert och grattis till segern i helgen! Det är onekligen en kompetent bil du pillat ihop.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
cocoanton
Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 281



nice!! Får mig som total Mazda-idiot att bli sugen på att köpa mig en Miata och börja köra. Flest projekt samtidigt vinner? eller hur var det?

_________________
Anton Kindblad
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
Roxan. skrev:
Är det någon speciell anledning att du utgått från en 1,6 och bytat motor till en 1,8?
Vikt, bromsar, bla bla bla?

Det är ju inte utan att det fötts en tanke på att skaffa Miata när man ser Roassport C.


Anledningen är att jag inte hade råd att utgå ifrån en 1,8 rent ekonomiskt utan fick denna slitna bil vädligt billigt. Jag hade redan motor och allt jag behövde till swapet liggandes så det var bara att köra.
Det jag tog reda på lite för sent var att det inte var tillåtet att köra 1,6TB på en 1,8motor i cupen och därför har jag även mappat den med annat styrsystem för att kunna utesluta 1,6lmm och TB.

om jag idag skulle utgått ifrån en ny bil så hade jag köpt en högerstyrd 1,8 från Japan (england) utan ABS i då NA karossen, en sk Eunos Roadster. Då har du en lätt bil utan en massa klet och dessutom utan ABS från grunden.

Är väldigt övertygad om att det är det bästa utgångsobjektet om man vill lägga ner tid på att bygga vinnarbil.

Bara att köpa, går att få från £1500 i england

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
Cyberoid skrev:
Välkommen till forumet Robert och grattis till segern i helgen! Det är onekligen en kompetent bil du pillat ihop.


Tackar tackar Herr Pihl
Jag har faktiskt varit medlem här bra länge men inte hunnit vara särskilt aktiv.
Jag kände att jag bara var tvungen att lägga upp en tråd och presentera vad det var jag körde med

Jag är ju rätt nöjd med bilen och dess utveckling hittils men det är en lång väg att gå kvar.
Chassiet flexat som en wettextrasa, har du sett när jag pallar upp den fram? Skrämmande...

Vet inte ens om sömsvetsar kan rädda denna bil, hehe. (eller så är jag onödigt dramatisk)

Eftersom bakre subframen är sne efter senaste flygturen så är det den delen som kommer vara den första jag förstärker (eftersom jag ändå har den av och har tiden till det). En våt dröm är ju att alla skarvar ska vara svetsade och ha en bur alá Henriksson. Det sistnämnda förblir nog även en dröm 2011.

Ingen aning om hur framvagn etc ser ut, har inte hunnit mäta upp den än, hehe.

Nåja, Falkenberg ligger dig fint i näven, jag tror det kommer bli väldigt tufft där eftersom du troligtvis kör så mycket bättre där (samma som på Kullen).

Detta är ju skitskoj med Miata (Har dock än lite svårt att motiverade för mina streetracingvänner)

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
cocoanton skrev:
nice!! Får mig som total Mazda-idiot att bli sugen på att köpa mig en Miata och börja köra. Flest projekt samtidigt vinner? eller hur var det?


Det är nog flest fälgar när man dör som vinner :P

Jag tycker definitivt du ska bygga en Cup-bil. Hade ju varit skitskoj om vi varit ännu fler i cupen till 2011. Du kan alltid söka inspiration på www.mx5racingclub.se Det är verkligen enkelt och billigt att få till en konkurrenskraftig bil. Köper du rätt utgångsobjekt så är det bara en massa nätter i garaget, ett set hålborr och en massa kapskivor, en svarv, en svets och alldeles för mycket vilja och inspiration, så har du en vinnarbil

Har du dessutom cash så gör det saken lättare (jag tycker det är roligare med svårare)

Läs vad jag skrev i tidigare inlägg om Eunos Roadster. - Go for it!

Tänk den upphetsande tanken att 25-30 MX-5or susar ner mot T1 på Knutan och alla sätter varvtider inom samma sekund, hur coolt hade inte det vart?

Fler bilar till cupen!

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Ephas skrev:

Jag är ju rätt nöjd med bilen och dess utveckling hittils men det är en lång väg att gå kvar.
Chassiet flexat som en wettextrasa, har du sett när jag pallar upp den fram? Skrämmande...


Jag tror bara du är nojjig. Det är inte F1 vi åker och jag tycker vi har motbevisat ganska många forumssanningar via resultat på banan. Vem var det som sa att man måste ha ett 10.000kr chassi tex?

Ephas skrev:

Nåja, Falkenberg ligger dig fint i näven, jag tror det kommer bli väldigt tufft där eftersom du troligtvis kör så mycket bättre där (samma som på Kullen).

Detta är ju skitskoj med Miata (Har dock än lite svårt att motiverade för mina streetracingvänner)


Med tanke på hur avpissad jag blev i helgen så känner jag inget försprång direkt. Men jag ska naturligtvis bjuda upp till dans.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
Cyberoid skrev:
Ephas skrev:

Jag är ju rätt nöjd med bilen och dess utveckling hittils men det är en lång väg att gå kvar.
Chassiet flexat som en wettextrasa, har du sett när jag pallar upp den fram? Skrämmande...


Jag tror bara du är nojjig. Det är inte F1 vi åker och jag tycker vi har motbevisat ganska många forumssanningar via resultat på banan. Vem var det som sa att man måste ha ett 10.000kr chassi tex?

Ephas skrev:

Nåja, Falkenberg ligger dig fint i näven, jag tror det kommer bli väldigt tufft där eftersom du troligtvis kör så mycket bättre där (samma som på Kullen).

Detta är ju skitskoj med Miata (Har dock än lite svårt att motiverade för mina streetracingvänner)


Med tanke på hur avpissad jag blev i helgen så känner jag inget försprång direkt. Men jag ska naturligtvis bjuda upp till dans.


10.000kr chassie? Det låter iofs inte så dyrt för ett vettigt chassi, trodde det gick på betydligt mer. Jag tror du syftar på coilovers och jag har några ifrån Megan Racing. Ingen aning om de är bra eller inte men de fungerar juh uppenbarligen, hehe.

Kör du med K-hämmare bak?
Din bil verkar lite för styv i bakänden alternativt för mjuk fram?! (enligt vad jag kollat på videona)

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Ephas skrev:

10.000kr chassie? Det låter iofs inte så dyrt för ett vettigt chassi, trodde det gick på betydligt mer. Jag tror du syftar på coilovers och jag har några ifrån Megan Racing. Ingen aning om de är bra eller inte men de fungerar juh uppenbarligen, hehe.

Kör du med K-hämmare bak?
Din bil verkar lite för styv i bakänden alternativt för mjuk fram?! (enligt vad jag kollat på videona)


Nej, jag syftade faktiskt på mina egna grejer.

Jag körde utan k-hämmare bak i race 1 och med original bak i race 2. Marginell skillnad.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
Cyberoid skrev:
Ephas skrev:

10.000kr chassie? Det låter iofs inte så dyrt för ett vettigt chassi, trodde det gick på betydligt mer. Jag tror du syftar på coilovers och jag har några ifrån Megan Racing. Ingen aning om de är bra eller inte men de fungerar juh uppenbarligen, hehe.

Kör du med K-hämmare bak?
Din bil verkar lite för styv i bakänden alternativt för mjuk fram?! (enligt vad jag kollat på videona)


Nej, jag syftade faktiskt på mina egna grejer.

Jag körde utan k-hämmare bak i race 1 och med original bak i race 2. Marginell skillnad.


Tja,
Hehe, jag förstod nästan det. Du är ju stekare med BMW och allt (kastar jag sten i glashus nu ?)
så det är la bara och köpa en uppsättning D2 eller K-Sport, de fungerar juh rätt bra uppenbarligen?!

Tyckte du inte det kändes bättre utan k-hämmare bak?

Jag känner inte till vad de kostar men det känns som om du får en uppsättning sådana för en bra bit under 10k i alla fall Då får jag mao hoppas att du har vettiga coilovers till Falkenberg och att Fredrik har installerat stand alone, hade varit sjukt skoj .

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281



Hej Robert. Kul att du fått upp en tråd här. Lacka bilen vit så blir vi TRE st vita till nästa år

Jag ska se om jag får tid att leta fram lite fler bilder på #76 från SSM och KM thumbs up
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
Måns Wilke skrev:
Hej Robert. Kul att du fått upp en tråd här. Lacka bilen vit så blir vi TRE st vita till nästa år

Jag ska se om jag får tid att leta fram lite fler bilder på #76 från SSM och KM thumbs up


Det hade varit riktigt nice om du hade kunnat skramla ihop ett arkiv
Jag hade väldigt gärna lackat den vit till nästa år av tre anledningar
1. Vit är ju bara den rejsigaste färgen ever!
2. Vit är en relativt ovanligt färg i MX-5 sammanhang.
3. Saker och ting hade hållit sig något svalare än på en röd eller mörk färg.

En annan färg jag också tror hade kunnat vara cool hade varit den gröna som finns på Porsche GT3 RS
Se bild nedan:



Vad tror du?
Då hade jag med all säkerhet varit unik och färgen är ju sjukt cool!

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885




_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
Cyberoid skrev:
Lite hjälp till felsökningen:

Front Control Arm
Front Subframe
Rear Subframe Front
Rear Subframe Side


Shit, visste inte att detta fanns.

Tack så supermycket, uppskattar det verkligen.

Har redan konstaterat en hel del skevheter förutom subframen.

Beg subframe med länkarmar lämnades in för blästring idag hehehe (här går det undan)

MVH Robert

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
Sådär,
Ännu en lång dag spenderad i garaget.
Slet av allt vad bakvagn hette och började mäta och ha mig.
För att vara på den säkra sidan körde jag redan under fredag förmiddag iväg till en blästringsfirma för att få en annan baksub + 4 bakre länkarmar blästrade. Sedan lär det blir "Robert optimering" på dessa prylar (läs: Gå loss med vinkelslip och svets).

Förutom att sub och fälgar fått en del stryk så hittade jag fler saker som vart skeva.
Bulten som håller spindeln höger bak var en stor utmaning att få ut.
Stor slägga och hävarm samt inspiration var lösningen. Hela spindeln har dessutom blivit skev.

Jag har inte hunnit mäta någonting i framvagnen än och hoppas på det bästa helt enkelt. Jag måste först och främst sortera ut alla fel i bakänden och när jag är klar med det så får jag ställa bilen på vågar och även mäta lite hjulvinklar för att konstatera vad som behöver göras härnäst...

Lite bilder på plåtskadorna till en början.
Den främre skadan på skärmen inkl kofångare fanns där redan då jag köpte bilen.







Inte undra på att bilen gick konstigt de två sista kurvorna och på rakan . Got TOE-OUT?



Hmm, det känns som om bilen har sett ut såhär några gånger redan detta året?!
Här ser ni även den lilla skadan som blev på denna skärm (ovankant) samt lite skador på kofångare bak.



Höger och vänster spindel jämnförda med varandra...Finn ett fel!



Lite skadade rims dårå







Eftersom jag ändå hade av avgassystemet så letade jag upp en burk värmebeständig färg och lackade rören. Jag hade inte hunnit med detta tidigare eftersom hela avgassystemet byggdes över en natt inkl att svetsa en racecat med rörböjar och flensar etc, allt för att hinna besikta med en ny cat eftersom den gamla var död.
På bilden ser ni en OEM catback fram till det som en gång i tiden varit 90graders böj. Istället sitter där en 2,5" 45 graders rörböj följt av en 2,5" fullflödesdämpare och avslutat med ett 2,5" 45graders rörböj. Enkelt, billigt och tillräckligt bra flöde.



Jag bläddrade igenom lite bilder och satt och skrattade en stund.
Jag har ju under vintern varit dålig på att både skriva på forumet och posta uppdateringar med bilder.
Nedanstående bild förklarar nog en del av kaoset jag hade i vintras och varför det varit ont om tid till annat än att vara i garage, jobba övertid deluxe och ha sex (eftersom Halbig kommer lägga in en egen tolkning, så ja; med en tjej ) samt äta ibland.
Till denna bild bör även tilläggas att man ibland "inte ser skogen för att träden är ivägen".
Detta ser ju faktiskt väldigt organiserat ut, hehehe



Hej hopp så länge!

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Ephas skrev:


...Porsche...




....sjukt cool!


Så det du EGENTLIGEN säger är att du också vill köra Porsche i Roadsport C? Ja, asså jag fick ju klippa lite i det du sa...men det är ju ganska tydligt va?

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
-- skrev:
Ephas skrev:


...Porsche...




....sjukt cool!


Så det du EGENTLIGEN säger är att du också vill köra Porsche i Roadsport C? Ja, asså jag fick ju klippa lite i det du sa...men det är ju ganska tydligt va?


Klart jag vill
Men eftersom jag då inte kan vara med i MX-5 Cup så väljer jag att bara vara sugen på att köra med dess färg.

//R

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
Har lämnat in fälgarna på riktning, alla 4 behövde riktas tyvärr >
Nåja, får se det positiva i det hela att jag komma köra med runda fina hjul

Har rengjort hela subframen med länkarmar etc.
Alla bussning plockades ur, kontrollerades och likaså gjordes hylsorna i bussningar.
Allt smordes upp (via nipplarna ) och har börjat monteras tillbaka.
Jag passade även på att måla de delar som inte fått någon färg sedan säsongen hastiga experiment

Väntar fortfarande på en hel del prylar som jag behöver för kunna börja montera tillbaka det.

Såhär ser i alla fall subframen bak ut numera
Nu är den inom värden för vad jag tror mig kunna justera bort, märker det om inte annat när jag gör hjulinställning, hehe.
Det slår endast på typ en milimeter på enstaka punkter men de flesta är perfekt.






Anläggningsytorna för bultarna är skrapade och repade eftersom påfrestningarna är så stora att de flyttas om där finns färg/fett eller annat som minskar friktionen.




Givetvis så måste även bultarna vara skrapade. Denna lösning gjorde att mina dynamiska hjulvinklar försvann.




Såhär fint ser det ut när jag monterar tillbaka hylsorna. De har ju givetvis den underbara passformen så det bara att pressa in hylsan med fingret.
Lite fett mest bara pga tvångstankarna . På bilden ser ni även smörjnippeln till denna bussningen.




Bara att smörja lite extra så att alla hålrum inuti är "fettfyllda", vem gillar friktion liksom?



Första länkarmen färdig för lackering. På denna bilden ser ni också märken efter det gamla "hålet" som sitter där orginal.
Detta svetsades igen och ett nytt borrades längre in (detta är övre bak) vilket resulterar i att jag kan köra med mer camber .




Första länkarmen monterad i sitt hem


Andra länkarmen ditmonterad. Ja, jag måste hålla upp den med handen eftersom den annars självmant glider ner, trots att den är ihopskruvad ordentligt, avsky friktion säger jag bara
Jag hade egentligen viljat ha uniballs, så sjukt porrigt det hade varit och dessutom oväsentlig mängd friktion, det hade varit najs.




Nåja, mycket mer än att sätta dit de andra två kan jag inte göra, väntar på delar från flera leverantörer och pysslar således med lite andra saker istället .
Finns juh alltid något att göra i garaget, hehe.




Jag kommer vänta med att laga alla plåtskador eftersom jag inte råd att fixa detta helt enkelt.
Bilen får mao se ut som skit till Finalen på Falkenberg så får jag kommer med en supersnygg kärra till premiären nästa år .


Ha det gott allesammans!

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
Äntligen verkar det sista setet Toyo sålt

Nu kör vi Kumho V70A FTW

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172



Är det så att du råkar behöva en ny subframe bak så råkar jag ha en liggandes med tillhörande länkarmar!

Mvh

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Kan raderas.
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (23125 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande