Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Kan raderas.
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (23125 totalt)
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



bfd_henriksson skrev:
Grattis till segern i MX-5 Cup!! thumbs up


Ja, grattis Robert. Starkt kört under säsongen.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
Cyberoid skrev:
bfd_henriksson skrev:
Grattis till segern i MX-5 Cup!! thumbs up


Ja, grattis Robert. Starkt kört under säsongen.


Tackar tackar

Henrik, Grattis till vinsten i SPVM - Roadsport C.

Det var en riktigt skoj Final där båda serierna avgjordes i sista finalen, skoj!
Tyvärr hade jag inte ekonomi detta året att tävla i de SPVM tävlingar som inte involverade MX-5 Cup, annars hade det varit skoj att vara med där också.

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



bfd_henriksson skrev:
Grattis till segern i MX-5 Cup!! thumbs up

+1 på den thumbs up . Jag tycker det är starkt jobbat av dig .

Jag tror Robert kommer bygga en Ford Galaxie och vinna RHK till nästa år. Radikalt annorlunda och en utmaning jag tror passar som passar herr Serwanski .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:

Jag tror Robert kommer bygga en Ford Galaxie och vinna RHK till nästa år. Radikalt annorlunda och en utmaning jag tror passar som passar herr Serwanski .


Tackar tackar :-)

Haha, det hade allt varit skoj men gamla bilar lockar inte (om man nu inte anser att en miata från 1990 är gammal, hehe)

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Blir du av med bilen?

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
-- skrev:
Blir du av med bilen?


Där finns intresse för bilen dock för pengar som inte intresserar mig.
Jag vet bilens potential och självklart så skickar jag inte iväg den för mindre pengar än jag tycker den är värd.

Bilen har en hel del förbättringar som kan göras för att få den bättre och trots det är det redan en vinnarbil.

You can't argue with results :-)

Är du sugen att köpa den eller?
Jag tycker fortfarande att du ska byta ut din blysläde mot en MX-5 oavsett om du köper min eller någon annans.
Hur kul är det egentligen att tävla i SPVM mot 3 andra bilar? I år var det 4 bilar inkl dig som körde hela SPVM och i MX-5 Cup var det 10 bilar som deltog i alla tävlingar.
Det skulle ju i teorin kunna innebärar att du hade haft mer än dubbelt så kul om du kört en MX-5 i år :-)

Hihi

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Såg att den är "no more" - vad blir det nu då?

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
-- skrev:
Såg att den är "no more" - vad blir det nu då?


Vi får se, just nu är det så sjukt mycket på jobbet vilket iofs är bra och skoj, men det tar ju tiden från något annat,,,

Vi får helt enkelt se vad jag hinner med etc.

Hej hopp

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
ojdå, här var det inläggstorka, hehehe.

För att sammanfatta vintern så är där egentligen inte så mycket att sammanfatta.
Bilen är till salu men kommer tävlas med någon enstaka tävling ändå tills den blir såld.

Den har blivit väsentligt fräschare under vintern med lite nya dekaler, vindruta, lite lackering etc och så hade den bantats ner några få kilon.

Ska bli kul att se hur fjolårsbilen hävdar sig mot konkurrenterna som skruvat en hel del på sina bilar :-)

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
Önskar att jag hade mer tid att lägga i detta forum, men uppdaterar bara med det absolut nödvändigaste info.

Bilen leder både MX-5 Cup samt Sportvagnsmästerskapet med mer eller mindre förra årets setup minus några kilon och lite mer kreativa hjulvinklar :-)

2 (3) Vinster och 2 (1) andraplatser på 4 raceär inte dåligt för gamla bettan :-)

/R

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
Nåväl...

Här har det inte skrivits så mycket under säsongen och det är nog mest eftersom det inte hänt så mycket under året. Bilen fick innan säsongen en llättare hardtop i glasfiber, lättades lite grann. Inför Mantorp bjöd jag på en ny utväxling (4,44) med Torsendiff och mot slutet på säsongen fick bilen en massa nya fina klistermärke och lite estetisk kärlek.

Hela säsongen 2009 samt 2010 bestod av skruvande, testande, skruvande och ja... testande.
Innan premiären på Kinnekulle 2011 gjorde jag en hjulinställning samt Cornerweigt och sedan dess har jag ändrat bilen ungefär, eller ganska exakt 0 gånger .

Bilen gjorde precis det jag bad den göra i alla situationer, så varför skulle jag pilla på något?
Precis, och det gjorde jag inte heller, hehehe.

Snart kommer det ut en annons på bilen för betydligt mindre än vad den är värd, mest eftersom jag vill bege mig mot nya utmaningar och jobbet ger min stora möjligheter i detta och vill då inte ha en tävlingsbil och onödig garageplats ståendes för att fresta en till ytterligare en säsong .

Säsongen 2011 kommer jag länge att minnas.
Jag försvarade min titel från förra året och vann dessutom även Sportvagnsmästerskapet.
Stämningen var väl lite sådär efter att min framdel kommit åt Pihls bakdel (lämnar lite utrymme för tolkning här) på premiärhelgen på Kinnekulle men redan mot helgens slut var det bra stämning. På Mantorp kändes det fortfarande lite stelt bland alla men sedan Knutstorp tycker jag det har varit toppenstämning bland alla på både bana och i depå, varför vet jag egentligen inte, men mycket trevligare än "förr" i alla fall och mer "vi" känsla tycker jag.

Även uppförandet på banan blev mycket schysstare och mer "racing". Det var fortfarande defensiv körning när det behövdes från de flesta parter, men fortfarande på en nivå att man kan kalla det defensivt och inte fult eller osportsligt.

Något som gör denna säsongen extra minnesvärd är de supertighta och cleana fighter säsongen bjudit på.
Att kunna:
Gå två bilar i bredd under bron på Kinnekulle, på full gas...
Gå tre bilar i bredd i efterföljande kurva på Kinnekulle...
Gå två bilar i bredd hela vägen från T1 på Knutan till svackan efter NGK...
Gå två bilar i bredd driftandes runt idioten på Knutan...
Gå två bilar i bredd i de flesta kurvor på Anderstorp och dessutom repetera det flera gånger...
Byta placeringar med olika deltagare flera gånger per varv...

...utan att gå ihop har litegrann satt ribban för hur MX-5 Racing i toppen skall se ut.
Tack till Andreas Halbig, Henrik Pihl samt Ronnie Hoffberg för dessa underbara, cleana och professionella fighter ni bjudit upp till under säsongen.

Att både SPVM samt MX-5 Cup avgjordes i säsongens sista race vart ju också riktigt skoj.

Under året satte jag nytt personbästa på alla banor jag besökte enligt nedan:
Falkenberg 0:52.146 (halvt upptorkande bana, bara kört i blött under 2011 annars)
Kinnekulle 1:01.486
Knutstorp 1:09.224
Mantorp 1:33.910

I snitt över 1s snabbare än förra året vilket gör att en låg/medium 51 är fullt rimlig på Falkenberg då 52.146 sattes på en blöt bana med lite torrt spår thumbs up

Nåväl...
Tack för denna säsongen.

/R

Årets bild (enligt mig själv) när jag försöker göra årets omkörning på Falkenberg genom att klippa en A-Bil som Andreas Halbig på yttern, på ställ...
Allt gick bra tills handbroms inte gick ner , bilderna gör ju det dock lätt värt det, hehehe.


_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Många Grattis Robert
- både du och Andreas har lyft miata till ytterligare en nivå, fantastiska varvtider och körning, trodde jag hade tagit miatan till taket men icke

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Ephas skrev:
- Tävlingsvikt 963kg (minimivikten) inkl 82kg förare och 20l bränsle.
- 1,8l maskin (131bhp)

Falkenberg 0:52.146 (halvt upptorkande bana, bara kört i blött under 2011 annars)
Kinnekulle 1:01.486
Knutstorp 1:09.224
Mantorp 1:33.910

Det är helt fantastiska varvtider, med tanke på den "klena" effekten! thumbs up

Min bil väger 1000kg inkl förare och 20L bränsle, men har mycket mer effekt, ca 190 hk.
Ändå är jag långsammare än dig på alla banor.



Hatten av och lycka till med ditt nästa projekt!!

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Verkligen otroliga tider. I stort 3 sekunder snabbare på varje bana jämfört med när vi körde Miator på 90-talet och de bilarna var rätt moddade de med.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
Då vart detta kapitlet avslutat.

Bilen är såld.

Den har gett mig minnen för livet, två titlar i MX-5 Cup och en titel i Sportvagnsmästerskapet.

Kan varmt rekommendera alla att någon gång äga en banpreppad MX-5a, vilken bil.

Det är så otroligt kul att åka ifrån bilar med den tredubbla effekten och som kostat 10 gånger mer :-)=

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Ralph
Svalöv
Här sen Jun 2004
Inlägg: 89



Ephas skrev:
Har lämnat in fälgarna på riktning, alla 4 behövde riktas tyvärr
Nåja, får se det positiva i det hela att jag komma köra med runda fina hjul

Har rengjort hela subframen med länkarmar etc.
Alla bussning plockades ur, kontrollerades och likaså gjordes hylsorna i bussningar.
Allt smordes upp (via nipplarna ) och har börjat monteras tillbaka.
Jag passade även på att måla de delar som inte fått någon färg sedan säsongen hastiga experiment

Väntar fortfarande på en hel del prylar som jag behöver för kunna börja montera tillbaka det.

Såhär ser i alla fall subframen bak ut numera
Nu är den inom värden för vad jag tror mig kunna justera bort, märker det om inte annat när jag gör hjulinställning, hehe.
Det slår endast på typ en milimeter på enstaka punkter men de flesta är perfekt.







Anläggningsytorna för bultarna är skrapade och repade eftersom påfrestningarna är så stora att de flyttas om där finns färg/fett eller annat som minskar friktionen.




Givetvis så måste även bultarna vara skrapade. Denna lösning gjorde att mina dynamiska hjulvinklar försvann.




Såhär fint ser det ut när jag monterar tillbaka hylsorna. De har ju givetvis den underbara passformen så det bara att pressa in hylsan med fingret.
Lite fett mest bara pga tvångstankarna . På bilden ser ni även smörjnippeln till denna bussningen.




Bara att smörja lite extra så att alla hålrum inuti är "fettfyllda", vem gillar friktion liksom?



Första länkarmen färdig för lackering. På denna bilden ser ni också märken efter det gamla "hålet" som sitter där orginal.
Detta svetsades igen och ett nytt borrades längre in (detta är övre bak) vilket resulterar i att jag kan köra med mer camber .




Första länkarmen monterad i sitt hem


Andra länkarmen ditmonterad. Ja, jag måste hålla upp den med handen eftersom den annars självmant glider ner, trots att den är ihopskruvad ordentligt, avsky friktion säger jag bara
Jag hade egentligen viljat ha uniballs, så sjukt porrigt det hade varit och dessutom oväsentlig mängd friktion, det hade varit najs.




Nåja, mycket mer än att sätta dit de andra två kan jag inte göra, väntar på delar från flera leverantörer och pysslar således med lite andra saker istället .
Finns juh alltid något att göra i garaget, hehe.




Jag kommer vänta med att laga alla plåtskador eftersom jag inte råd att fixa detta helt enkelt.
Bilen får mao se ut som skit till Finalen på Falkenberg så får jag kommer med en supersnygg kärra till premiären nästa år .


Ha det gott allesammans!



Hej
hoppas det går bra att länka till denna äldre tråd?

Hur monterade du smörjnipplarna?

Tanken är ju att PU-bussningen skall ligga still i bärarmen och enbart hylsan inne i bussningen skall vara lättrörlig och rotera i bussningen.

Har PU bussningar runt om i min Z06:a och det är ett jämmerligt gnissel mest hela tiden så skulle gärna kopiera din lösning.
Fettet, (litium eller teflon?) skall ju ligga mellan hylsan och bussningen eller hur?
Räcker det att borra ända in till hylsan och ha en nippel som på så sätt låser fast bussningen? Och sen trycka i fett tills det tar emot...då borde ju fettet hamna där man vill ha det?

Tacksam för alla kloka tips...
Bästa hälsningar
Ralph

_________________
Ralph Frisk
Cayman 718 GTS -18
Corvette C6 Z06 -07 Såld
Corvette C5 Z06 -01 Såld
Corvette C3 SB -72 Såld
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Den slutliga lösningen är bronslager mellan klämhylsan och PU.
http://sadfab.com/bushingpackages.html
Smörjnipplar gängar man direkt i godset (ingen svetsmutter eller nåt).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ralph
Svalöv
Här sen Jun 2004
Inlägg: 89



Niklas Falk skrev:
Den slutliga lösningen är bronslager mellan klämhylsan och PU.
http://sadfab.com/bushingpackages.html
Smörjnipplar gängar man direkt i godset (ingen svetsmutter eller nåt).


Hej och tack för snabbt svar, mycket intressant länk Niklas!

Mvh
Ralph

_________________
Ralph Frisk
Cayman 718 GTS -18
Corvette C6 Z06 -07 Såld
Corvette C5 Z06 -01 Såld
Corvette C3 SB -72 Såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Kan raderas.
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (23125 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande