Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Skruva banåkabil
TIG Svetsning - Fusklapp
tråden läst  
114380 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3  Nästa>>
 
   
jocke4u
Alingsås





Här sedan: 07 Jun 2009
Inlägg: 105
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jul 2010 10:57     TIG Svetsning - Fusklapp Citera

Lördag 10 Juli 14:16 - Uppdaterad med info
Måndag 13 Juli - Uppdaterad

Sammanställer lite kortfattad info som är bra att ha för att komma igång med TIG svetsning på våra byggen.

Det finns luckor som jag skulle behöva fylla som är markerat med __. Fyll gärna på med info om dessa luckor samt givetvis annan kortfattad bra-att-veta-info. Jag kommer uppdatera första inlägget med denna info. Korrigeringar av nedan är såklart välkommet då jag försöker få kläm på TIG svetsning också

TIG Svetsning - Fusklapp

Generellt
Grovlek TIG elektrod baserat på strömstyrka
30 - 60 Amp = 1,0 mm
60 - 115 Amp = 1,6 mm
115 - 165 Amp = 2,4 mm
__ - __ Amp = __ mm

Elektroder
Grön - Pure Tungsten Electrode
Röd - 2% Thoriated Tungsten
Guld - 1.5% Lanthanated Tungsten Electrode

Tips
När man behöver säkerställa en ren insida utan glödskal, t.ex. vid licensrörsvetsning tejpas alla skarvar och rörändar proppas. Röret fylls därefter med stöd/rotgas.
Det är också vanligt att man möjliggör ett flöde av rotgas i röret genom konstant påfyllning och punkterade rörändar.

Materal att svetsa
Aluminium
Mode: AC (växelström)
Strömstyrka: ~30 Amp/mm gods
Återledare/Jord: + (plus)
Lämpliga TIG Elektroder: Grön, Guld
Elektrodslipning: Kanten slipas/fasas lite, vid svetsning kommer en kula bildas
Gas: Argon
Gasflöde: 7 - 15 liter/min
    Gasflöde baserat på godstjocklek
  • 1,5 mm - 7 liter/min
  • 3,2 mm - 8 liter/min
  • 4,8 mm - 10 liter/min
  • 6,3 mm - 12 liter/min
  • 9,5 mm - 14 liter/min
  • 12,7 mm - 15 liter/min


Förberedelser: Rena ytor är mycket viktigt. Använd mässingsborste samt avtorkning med t-röd. Stumfog utan spaltöppning, V-spalt vid mer än 4 mm

Svetsmoment
1. Förbered enligt ovan
2. Förvärm gärna arbetsstycket, speciellt vid tjockare gods.
3. Förvärm nyslipad elektrod röd på en startplåt. Annars kan wolfram bitar hamna i smältan.
4. Beläggning på elektroden rensas bort genom svetsning på en skrotbit. Hjälper inte det bryts spetsen av och slipas om.
5. Tillsatsmaterialet skall hela tiden vara inne i skyddsgasen.
6. När elektrodens spegelbild växer i smältan påbörjas svetsen (smältan går igenom).

Rostfritt
Mode: DC (likström)
Strömstyrka: ~20-30 Amp/mm gods
Återledare/Jord: + (plus)
Lämpliga TIG Elektroder: Röd, Guld
Elektrodslipning: Spetsformad (ej vass) med slipspår i elektrodens riktning
Gas: Argon
Gasflöde: 5-7 liter/min
Förberedelser: Rengör fogytor med smärgelduk och avsluta med rostfri stålborste. Stumfog utan spaltöppning, V-spalt vid mer än 3 mm

Svetsmoment
1. Förbered enligt ovan
2. Beläggning på elektroden tas bort genom omslipning.
3. Tillsatsmaterialet skall hela tiden vara inne i skyddsgasen.
4. Svetsningen påbörjas när det börjar cirkulera små vita prickar i smältan.


Kolstål (svartstål)
Mode: DC (likström)
Strömstyrka: ~20-30 Amp/mm gods
Återledare/Jord: + (plus)
Lämpliga TIG Elektroder: Röd, Guld
Elektrodslipning: Spetsformad (ej vass) med slipspår i elektrodens riktning
Gas: Argon
Gasflöde: 5-7 liter/min
Förberedelser: Stålborste

Svetsmoment
Se svetsmoment för rostfritt

Referenser
Ron Covell - TIG Welding Basics
TIG Welding Calculator (tagit gas flödet därifrån som också överensstämmer med kommentarerna )


_________________
Joacim Järkeborn


Senast ändrad av jocke4u, 12 Jul 2010 23:29, ändrad totalt 4 gånger
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Dude
huddinge/sthlm



<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Här sedan: 17 Jan 2003
Inlägg: 9262
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jul 2010 11:49     Citera

thumbs up thumbs up


_________________
En av få som bärgat en äkta F1-bil i Sverige
samt fått Lill-lövis att springa

Anders Bisting
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fixxe
Halmstad





Här sedan: 21 Okt 2004
Inlägg: 726
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jul 2010 11:56     Citera

Ron Covell - TIG welding basics tycker jag ger mycket input.

på amp/mm brukar jag räkna på ungefär 30amp/mm
och glöm inte slipa wolframen på längden (så slipspåren i spetsen går i samma riktning som spetsen pekar)

gasflöde: Alu upplever jag behöver runt 20 för att få en ren svets..
svart och rostfritt klarar ner mot 9-10 om man vill snåla...


_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
CRX -89 <- Såld och saknad
Glider i en Accord Diesel -10
Civic 1,4is -00 som "banbil"...
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
jocke4u
Alingsås





Här sedan: 07 Jun 2009
Inlägg: 105
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jul 2010 13:25     Citera

Tack för input, har uppdaterat lite


_________________
Joacim Järkeborn
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ellac
Furulund





Här sedan: 06 Jun 2005
Inlägg: 682
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jul 2010 18:13     Citera

Superinitiativ, har inget att lägga till men detta är perfekt för beginners som mig!


_________________
Calle Olsson
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Andreas O
Karlstad





Här sedan: 18 Jun 2003
Inlägg: 575
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jul 2010 19:57     Citera

Bra initiativ!

En reflektion bara. På en tidigare arbetsplats där man svetsade mycket livsmedelsrör såg man till att man hade ett flöde med rotgas i rören för att uppnå bästa resultat. Dvs inte bara fylla dom.


_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lind4hl
Karlstad





Här sedan: 21 Apr 2008
Inlägg: 1895
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jul 2010 23:35     Citera

Jag själv brukar räkna 20Amp/mm vid både rostfritt och svartstål, sen finjustera lite efter det thumbs up


_________________
Alexander lindahl
Banbilslös! Tidigare:
Audi Rs2 -94
Volvo 855 436Whp
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lind4hl
Karlstad





Här sedan: 21 Apr 2008
Inlägg: 1895
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jul 2010 23:37     Re: Citera

Andreas ottosson skrev:
Bra initiativ!

En reflektion bara. På en tidigare arbetsplats där man svetsade mycket livsmedelsrör såg man till att man hade ett flöde med rotgas i rören för att uppnå bästa resultat. Dvs inte bara fylla dom.


Kör samma här, tejpar igen "toppen" på rören och sticker några hål i tejpen som flödet kan gå ut ur thumbs up

Rätt/fel, funkar perfa gör det iaf


_________________
Alexander lindahl
Banbilslös! Tidigare:
Audi Rs2 -94
Volvo 855 436Whp
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
malfunkshun
Go:teborg





Här sedan: 10 Dec 2004
Inlägg: 541
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Jul 2010 01:26     Citera

Rostfri stålborste till rostfritt. Väldigt viktigt för att inte få föroreningar i svetsen.


_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
M3Jonas
Färingsö





Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 2499
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Jul 2010 16:32     Citera

20l/min tycker jag låter väldigt mycket. Brukar ligga nånstans mellan 8-12.


_________________
Jonas Edling
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Drake
Stockholm





Här sedan: 20 Jun 2006
Inlägg: 183
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Jul 2010 23:28     Citera

Tycker att 9-10 liter låter mycket, brukar testa på en provbit och vrida ner tills det börjar fräsa lite och sen ge på ett par liter till. Brukar hamna på ca 5-6 liter/min. En smal hylsa hjälper till att hålla ner gasförbrukningen.


_________________
Stefan Karlström
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jocke4u
Alingsås





Här sedan: 07 Jun 2009
Inlägg: 105
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Jul 2010 23:51     Citera

Hej, tack för kommentarerna och har uppdaterat första inlägget. Kommentarerna om gasflöden har jag justerat och även hittat på Millerwelding motsvarande info.

Jag är en nybörjare på TIG svetsning och labbar/leker med att bygga en vagn till svetsen (vanligt kolstål). Har köpt tillsatsmaterial på Biltema, har testat med elektroder Guld 1,6mm och 2,0mm samt Röd 2,4. Godset är 3 mm och har kört med mellan 60-90 Amp. Kört med mellan 7-15 liter/min Tycker det funkar sådär....

Några problem jag märkt:
- Guld-elektroderna smälter och den röda får ingen direkt bra båge.
Skulle skaffa 1,6 mm Röd idag men Svedol hade slut, kan det vara lösningen med 1,6 mm röd?
De elektroder jag har är "kina"-elektroder https://stores.ebay.co.uk/welder-and-cutter_Tungsten-Electrode_W0QQ_fsubZ18766903QQ_sidZ257916683QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em322 är det så att dessa är skit och man får vad man betalar för?

- Smälter jag endast materialet utan tillsats så blir det rätt ok (inte helt nöjd dock) men tycker att det blir porigt med Biltemas tillsats https://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MMA--och-TIG-tillbehor/TIG-elektrod-SG-2/ är det skit material här eller är det nybörjarfel?
Rengöringen kanske kunde varit något bättre dock.

Hur som helst är det kul att TIG'a, lite mer hantverk är tryck-och-limma med MIG


_________________
Joacim Järkeborn
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Busabyggare
Skanör





Här sedan: 29 Sep 2004
Inlägg: 136
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jul 2010 19:15     Re: Citera

Hej.
om du får en guld elektrod på 1,6mm att smälta med 60-90 Ampere så har du nog kopplat kablarna fel.
Det skall vara minus i elektroden och plus i jordklämman.
om detta inte löser det vv skicka bilder.
//
Fredrik

jocke4u skrev:
Hej, tack för kommentarerna och har uppdaterat första inlägget. Kommentarerna om gasflöden har jag justerat och även hittat på Millerwelding motsvarande info.

Jag är en nybörjare på TIG svetsning och labbar/leker med att bygga en vagn till svetsen (vanligt kolstål). Har köpt tillsatsmaterial på Biltema, har testat med elektroder Guld 1,6mm och 2,0mm samt Röd 2,4. Godset är 3 mm och har kört med mellan 60-90 Amp. Kört med mellan 7-15 liter/min Tycker det funkar sådär....

Några problem jag märkt:
- Guld-elektroderna smälter och den röda får ingen direkt bra båge.
Skulle skaffa 1,6 mm Röd idag men Svedol hade slut, kan det vara lösningen med 1,6 mm röd?
De elektroder jag har är "kina"-elektroder https://stores.ebay.co.uk/welder-and-cutter_Tungsten-Electrode_W0QQ_fsubZ18766903QQ_sidZ257916683QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em322 är det så att dessa är skit och man får vad man betalar för?

- Smälter jag endast materialet utan tillsats så blir det rätt ok (inte helt nöjd dock) men tycker att det blir porigt med Biltemas tillsats https://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MMA--och-TIG-tillbehor/TIG-elektrod-SG-2/ är det skit material här eller är det nybörjarfel?
Rengöringen kanske kunde varit något bättre dock.

Hur som helst är det kul att TIG'a, lite mer hantverk är tryck-och-limma med MIG


_________________
Fredrik Kullgren
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Cobolt
Tyresö



Namndispens
Namndispens

Här sedan: 24 Jul 2003
Inlägg: 998
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Jul 2010 19:18     Citera

kanontråd, har länge fnulat på att lära mig TIG:a och en beginnersguide för setupen är väldigt sweet att få gratis


_________________
Mvh // Niklas L
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
jocke4u
Alingsås





Här sedan: 07 Jun 2009
Inlägg: 105
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Jul 2010 20:24     Citera

Cobolt: Det var vad jag själv behövde för att sortera ut lite begrepp och inställningar Jag själv är en newbie

Busabyggare: Elektroden sitter på minus (-). Har svetsat lite aluminium och det funkar och måste säga med min ringa erfarenhet att fotpedalen är guld värd ...det är en balansgång utan dess like på alu.....tog en testbit och brände på (ordentligt) och rätt som det var hade jag ett hål på 20 mm
Grön funkar rätt bra men blir kanske lite oxiderade men beror nog på att jag har varit nära med tillsats emot elektrod eller elektrod nära smältan.
Skall testa mer på svartstål och guld-elektrod och skicka bilder


_________________
Joacim Järkeborn
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Busabyggare
Skanör





Här sedan: 29 Sep 2004
Inlägg: 136
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jul 2010 10:01     Citera

Hej.
Guldelektroderna kan bära lika mycket ström som dom röda men dom avger inte radioaktivitet då dom slipas, detta verkar inte vara ett stort problem men jag tycker att det känns tryggare att inte behöva fundera så jag låter bli dom röda.
Hur mycket gasefterströmning har du?
Det är frestande att skruva ner denna för att spara gas, men om man gör så så får elektroden svalna i luft och detta är inte bra, om elektroden är svart eller blå så har man för kort gasefterströmmning, denna får förlängas om man gasar på mycket och kan kortas om man kör med låg ström.

Ta en titt på https://www.weldingtipsandtricks.com där finns mycket matnyttigt och även en del helt emot vedertagna regler som tex att han bara använder spetsiga röda elektroder till allt men det verkar fungera bra ändå.

Kolla på filmen "Bikewelding" i Tg Al avdelningen, den mannen är en gud. ( kanske inte så konstigt då han svetsat dagligen i 30+ år )

/
Fredrik


_________________
Fredrik Kullgren
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
M3Jonas
Färingsö





Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 2499
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jul 2010 15:28     Re: Citera

Busabyggare skrev:

Kolla på filmen "Bikewelding" i Tg Al avdelningen, den mannen är en gud. ( kanske inte så konstigt då han svetsat dagligen i 30+ år )

/
Fredrik


Hittar inte var du menar?
En länk vore intressant


_________________
Jonas Edling
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Busabyggare
Skanör





Här sedan: 29 Sep 2004
Inlägg: 136
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2010 20:13     Citera

Sorry.
Här är länken.

https://www.weldingtipsandtricks.com/tig-welding-aluminum-bike-frame.html


_________________
Fredrik Kullgren
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
oje
Göteborg



Namndispens
Namndispens

Här sedan: 21 Apr 2005
Inlägg: 800
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2010 23:20     Citera

Bra samanställning thumbs up

Borde inte gas för bonnastål vara blandgas (Argon + Co2) - så är det iaf för MIG.
Jag undrar även om man kan använda blandgas för svetsning av rostfritt ?

Ett tips (egentligen självklart): Det är viktigt att (+)Klemman sitter bra. Dvs. inte på rost eller "isolerat" på annat sätt.
och glöm inte att koppla från bilbatteriet om du svetsar bilplåt.
(Gäller givetvis även MIG, men det är bra att har det med i en samanställning.)


_________________
Olaf E
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
sEiKo
Avesta





Här sedan: 19 Dec 2004
Inlägg: 210
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Jul 2010 08:29     Re: Citera

oje skrev:
Bra samanställning thumbs up

Borde inte gas för bonnastål vara blandgas (Argon + Co2) - så är det iaf för MIG.
Jag undrar även om man kan använda blandgas för svetsning av rostfritt ?

Ett tips (egentligen självklart): Det är viktigt att (+)Klemman sitter bra. Dvs. inte på rost eller "isolerat" på annat sätt.
och glöm inte att koppla från bilbatteriet om du svetsar bilplåt.
(Gäller givetvis även MIG, men det är bra att har det med i en samanställning.)


Svetsar du med ar+co2-mix så heter det inte MIG utan MAG. Alla sk. halvautomater, utom för aluminium och superaustenitiskt eller superduplext rostfritt, är MAG.
D.v.s. gasen är aktiv i smältan.
Även "vanlig" rostfritt som brukar ha nån % oxygen(Faktiskt! Hur skumt det än låter)
TIG svetsas med ren eller superren argon(99,99% ren, till bl.a. Titan) ibland med inblandning av vätgas eller helium men oftast används vätgas eller helium till dom speciella rotgaserna.
Ang. ström så tycker jag 30amp/mm är för mycket, 20amp/mm för lite. 25amp/mm brukar vara alldeles lagom oftast!

Svetsa på! Enda sättet att lära sig är att göra fel;-)


_________________
Jon Lund
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Busabyggare
Skanör





Här sedan: 29 Sep 2004
Inlägg: 136
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Aug 2010 10:57     Citera

Hej.
Hur gick det?
//
Fredrik


_________________
Fredrik Kullgren
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Skruva banåkabil
TIG Svetsning - Fusklapp
tråden läst  
114380 ggr 
1, 2, 3  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.314 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec