Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 T5 -96 VKR *Såld*
4 besök senaste veckan (5380 totalt)
Vaktkonstapeln
Hallsberg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 146


Trådstartare
Köpte på mig denna bil (Puttedge gamla) i höstas efter att provat på lite banköring och superstage.

Lite bilder:







Bilen har halvbur samt plastrutor. Bilen är lättad från all onödig plåt osv.
Bilen kommer få R-vinge samt R-front.

Som det är nu saknas motor och drivlina, och troligtvis kommer någon T5:a få agera som donatorbil.
Motormässigt kommer jag inte satsa på så mycket effekt, runt 300 hk med E85 som drivmedel. Bilen kommer inte bes. Och gå på gata, endast rejsbanan kommer den få beträda.

Den militärgröna färgen (NATo-grön) är jag inte så förtjust i, så ny lack kommer. Vet inte är vilken fär det blir, men R-röd är det hetaste alternativet. Om buren inte får behålla färgen så får den bli vit. Den som lever får se.

Chassimässigt kommer dessa prylar på:

Bärarmsbussningar i Delrin
Subframebussningar i Delrin
Övre motorfäste i Delrin
Bussning i Delrin till växellådan
Delrinbussning till växelspak och växellänkage
Camber-spacers bak, ej bestämt om det blir 3 eller 5 grader
Ksport coilovers med ställbar camber (inhandlat)

mm mm

Troligt val av bromsar:

Fram: originalok, blir det 305 mm-skrivor som ska hålborras. Carbotech AX6-belägg.

Bak: originalok, originalskivor som ska hålborras. Carbotech AX6-belägg.

Bromsvätska får bli Motul RBF600.

Fälgar: 18" Pegasus (troligtvis)


Kommer uppdatera så fort något görs.

Är helt grön på detta med banrejsning då jag mest pysslat med strippen-bilar förut. Så tips mottages mer än gärna!

_________________
Henrik Andersson
Volvo 855 T5 -96
Volvo S40 T4 -99
Volvo S40 T4 -98
www.facebook.com/SaintCroixEngineering
Citera
Rompa
Sthlm/ Tungelsta
Här sen Apr 2008
Inlägg: 149



borra inte skivorna de spricker bara.

punkt-borra in slits-spår som på PFC-skivorna istället, mkt bättre enligt Pean.

_________________
Ronnie Jansson

Mitsubishi Evo9 : http://www.garaget.org/?car=160515
Citera
Vaktkonstapeln
Hallsberg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 146


Trådstartare
Bra att du sa det! thumbs up Blir den modellen istället då.

_________________
Henrik Andersson
Volvo 855 T5 -96
Volvo S40 T4 -99
Volvo S40 T4 -98
www.facebook.com/SaintCroixEngineering
Citera
Vaktkonstapeln
Hallsberg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 146


Trådstartare
Ett fjäderbensstag införskaffat.


_________________
Henrik Andersson
Volvo 855 T5 -96
Volvo S40 T4 -99
Volvo S40 T4 -98
www.facebook.com/SaintCroixEngineering
Citera
Vaktkonstapeln
Hallsberg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 146


Trådstartare
Va i garaget en stund idag. Har nu fixat till min kolfiberväv (äkta kolfiber) som jag haft Lamineringsepoxi på. Den ska få sitta på bagageluckan.



Mer bilder kommer när jag kapat bort plåten samt monterat på allt.

_________________
Henrik Andersson
Volvo 855 T5 -96
Volvo S40 T4 -99
Volvo S40 T4 -98
www.facebook.com/SaintCroixEngineering
Citera
Vaktkonstapeln
Hallsberg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 146


Trådstartare
Idag har jag köpt på mig en dumpventil. Fick bli en hybrid då jag ska ska köra med lmm. Bra pris fick jag oxå.



Bygget går sakta men framåt.

_________________
Henrik Andersson
Volvo 855 T5 -96
Volvo S40 T4 -99
Volvo S40 T4 -98
www.facebook.com/SaintCroixEngineering
Citera
Vaktkonstapeln
Hallsberg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 146


Trådstartare
Varit en stund i garaget i dag. Nu har jag sågat bort plåten helt och nu är kolfibern på.



Har även tagit bort reservhjulsbaljan, istället kommer en plåt skruvas över som Fuel Cellen kommer få stå på.



Dessa kommer få bli låset på bakluckan.

_________________
Henrik Andersson
Volvo 855 T5 -96
Volvo S40 T4 -99
Volvo S40 T4 -98
www.facebook.com/SaintCroixEngineering
Citera
Vaktkonstapeln
Hallsberg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 146


Trådstartare
Har inte hänt något mer med bilen idag mer är att beställt 5-graders camberplattor. Även fixat billyften i garaget, så snart ska bilen upp på den för behandling.

_________________
Henrik Andersson
Volvo 855 T5 -96
Volvo S40 T4 -99
Volvo S40 T4 -98
www.facebook.com/SaintCroixEngineering
Citera
Vaktkonstapeln
Hallsberg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 146


Trådstartare
Rompa skrev:
borra inte skivorna de spricker bara.

punkt-borra in slits-spår som på PFC-skivorna istället, mkt bättre enligt Pean.


Hur djupt kan man punkt-borra på helt nya skivor? och vilken storlek på borr är att rekommendera?

_________________
Henrik Andersson
Volvo 855 T5 -96
Volvo S40 T4 -99
Volvo S40 T4 -98
www.facebook.com/SaintCroixEngineering
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Vaktkonstapeln skrev:
Rompa skrev:
borra inte skivorna de spricker bara.

punkt-borra in slits-spår som på PFC-skivorna istället, mkt bättre enligt Pean.


Hur djupt kan man punkt-borra på helt nya skivor? och vilken storlek på borr är att rekommendera?


Varför borra ?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Vaktkonstapeln skrev:
Rompa skrev:
borra inte skivorna de spricker bara.

punkt-borra in slits-spår som på PFC-skivorna istället, mkt bättre enligt Pean.


Hur djupt kan man punkt-borra på helt nya skivor? och vilken storlek på borr är att rekommendera?


Ingen koll direkt men en aning är ju att du inte borrar djupare än skivans minimitjocklek så när hålen börjar försvinna så är det dags att byta skiva.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Vaktkonstapeln
Hallsberg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 146


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Vaktkonstapeln skrev:
Rompa skrev:
borra inte skivorna de spricker bara.

punkt-borra in slits-spår som på PFC-skivorna istället, mkt bättre enligt Pean.


Hur djupt kan man punkt-borra på helt nya skivor? och vilken storlek på borr är att rekommendera?


Varför borra ?


Har glömt att skriva i tråden detta är ett "budget"-projekt, och tänkte mest om man kunde borra själv än att lämna in för slitzning. Men kanske bara dumsnålt att borra själv, och bättre lämna in för slitzning?

_________________
Henrik Andersson
Volvo 855 T5 -96
Volvo S40 T4 -99
Volvo S40 T4 -98
www.facebook.com/SaintCroixEngineering
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Vaktkonstapeln skrev:
Michael Bäck skrev:
Vaktkonstapeln skrev:
Rompa skrev:
borra inte skivorna de spricker bara.

punkt-borra in slits-spår som på PFC-skivorna istället, mkt bättre enligt Pean.


Hur djupt kan man punkt-borra på helt nya skivor? och vilken storlek på borr är att rekommendera?


Varför borra ?


Har glömt att skriva i tråden detta är ett "budget"-projekt, och tänkte mest om man kunde borra själv än att lämna in för slitzning. Men kanske bara dumsnålt att borra själv, och bättre lämna in för slitzning?


Bättre att inte borra alls.
Släta skivor funkar alldeles utmärkt, helst om man ska köra budget varianten.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Vaktkonstapeln
Hallsberg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 146


Trådstartare
Detta har anlänt:

5-graders camberplattor.



och delrinbussningar till bärarmarna.

_________________
Henrik Andersson
Volvo 855 T5 -96
Volvo S40 T4 -99
Volvo S40 T4 -98
www.facebook.com/SaintCroixEngineering
Citera
Vaktkonstapeln
Hallsberg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 146


Trådstartare
Har varit i garaget och fixat lite idag. Borrat två hål i huven för att få ut värmen...



Börjat skruvat lite för att byta bäramrnbussingar. Ska även fixa till och måla hjulhuset.


_________________
Henrik Andersson
Volvo 855 T5 -96
Volvo S40 T4 -99
Volvo S40 T4 -98
www.facebook.com/SaintCroixEngineering
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 T5 -96 VKR *Såld*
4 besök senaste veckan (5380 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande