Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Toyo R888 GG vs Kumho V70 K60 (vs A048 enligt åsikter)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
16 besök senaste veckan (124034 totalt)
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Ephas skrev:


Vet du varför Fredrik kör med Kumho i år? (Han körde A048 förra året).


Han kanske tycker det är svårt att få reda på däckens prestanda utan att testa sig fram? Tror inte han kört på Kumho tidigare.

Ephas skrev:


Henrik, kan du hålla logg på hur många varv du kört på dina Yokisar inkl hur du bytat sida på hjulen, roterat på fälg etc så kan jag göra detsamma med mina Kumho? Jag ska köra en hel del träningar i år så jag tror nog att mitt nuvarande set kan gå åt redan i år, hade varit intressant att jämnföra. Håller Yokohama 2x längre än Kumho så blev ju helt plötsligt Yokohama sjukt billiga, hehehe.

Mycket funderingar och mina förhoppningar är att denna tråd ska ge svar på alla


Visst, jag kan hålla koll men jag tror inte en sådan jämnförelse blir rättvis tyvärr. Det är alldeles för mycket variabler. Alla de saker du nämnde ovan + körstilar och hjulvinklar etc. Dessutom så kör vi ju inte på samma däcksdimension.

Kolla med långloppsåkarna istället. De gör ju av med mer däck per lopp än vi gör på en säsong! Dessutom så testar de med samma förutsättningar och förare. Där finns MYCKET erfarenhet.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Cyberoid skrev:
Ephas skrev:


Vet du varför Fredrik kör med Kumho i år? (Han körde A048 förra året).


Han kanske tycker det är svårt att få reda på däckens prestanda utan att testa sig fram? Tror inte han kört på Kumho tidigare.

Jag har kört Toyo, Yoko och Kumho. Jag har körde Kumho V70A K60 halva säsongen 2008 och 2009 åkte jag Yoko A048. Anledningen att jag gick tillbaka till Kumho i år var att jag inför 2009 skaffat helbur och därför ändrat förutsättningarna för en relevant jämförelse (med min bil och min körstil). Detta året ville jag helt enkelt veta hur Kumho fungerade ihop med det nya chassit, yoko fick jag ju koll på förra året...

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Ephas skrev:
ice skrev:
På mitt ekipage (930 kg); 'räcker K21:orna ~ 45 min.


Intressant. Är det 930kg inkl förare (alltså den vikten som belastar däcken på banan)


thumbs up


Ephas skrev:
Vad kör du för bil och vad kör du för tider när däcken håller så länge?


Alfa Romeo 1750 GTV:
Kinnekulle: 1.02.47
Gelleråsen: 1.17.41
Mantorp: 1.33.88

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
Cyberoid skrev:
Ephas skrev:


Henrik, kan du hålla logg på hur många varv du kört på dina Yokisar inkl hur du bytat sida på hjulen, roterat på fälg etc så kan jag göra detsamma med mina Kumho? Jag ska köra en hel del träningar i år så jag tror nog att mitt nuvarande set kan gå åt redan i år, hade varit intressant att jämnföra. Håller Yokohama 2x längre än Kumho så blev ju helt plötsligt Yokohama sjukt billiga, hehehe.

Mycket funderingar och mina förhoppningar är att denna tråd ska ge svar på alla


Visst, jag kan hålla koll men jag tror inte en sådan jämnförelse blir rättvis tyvärr. Det är alldeles för mycket variabler. Alla de saker du nämnde ovan + körstilar och hjulvinklar etc. Dessutom så kör vi ju inte på samma däcksdimension.

Kolla med långloppsåkarna istället. De gör ju av med mer däck per lopp än vi gör på en säsong! Dessutom så testar de med samma förutsättningar och förare. Där finns MYCKET erfarenhet.


Jaja, jag var mest nyfiken. Långlopparna kör ju så pass mycket åt stöten så det blir inte helt relevant mot oss som maxar allt vi har i ca 10 varv.

Du har själv sagt att du köpt 195mm eftersom de nästan motsvarar 205 i footprint. Det vore intressant att veta hur 195 förhåller sig ändå, än att bara "spekulera". Men det är ju givetvis upp till dig.

Jag för logg på allting ändå, så man har något att gå tillbaka till.

Jag kommer lägga upp den datan när den är sammanställd och denna uppsättning är utsliten.

Hej hopp

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
bfd_henriksson skrev:
Cyberoid skrev:
Ephas skrev:


Vet du varför Fredrik kör med Kumho i år? (Han körde A048 förra året).


Han kanske tycker det är svårt att få reda på däckens prestanda utan att testa sig fram? Tror inte han kört på Kumho tidigare.

Jag har kört Toyo, Yoko och Kumho. Jag har körde Kumho V70A K60 halva säsongen 2008 och 2009 åkte jag Yoko A048. Anledningen att jag gick tillbaka till Kumho i år var att jag inför 2009 skaffat helbur och därför ändrat förutsättningarna för en relevant jämförelse (med min bil och min körstil). Detta året ville jag helt enkelt veta hur Kumho fungerade ihop med det nya chassit, yoko fick jag ju koll på förra året...


Där ser man, då har du ju kört allt.
Hur tycker du skillnaden mellan Yoko och Kumho är på det styva bil du har?
Jag tror du har den styvaste bilen i fältet, dels pga fjädrar och dels pga bur etc. Falk har nog en rätt hård setup också.

Kan du dela med dig av lite åsikter/erfarenheter dessa däck emellan?

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
ice skrev:
Ephas skrev:
ice skrev:
På mitt ekipage (930 kg); 'räcker K21:orna ~ 45 min.


Intressant. Är det 930kg inkl förare (alltså den vikten som belastar däcken på banan)


thumbs up


Ephas skrev:
Vad kör du för bil och vad kör du för tider när däcken håller så länge?


Alfa Romeo 1750 GTV:
Kinnekulle: 1.02.47
Gelleråsen: 1.17.41
Mantorp: 1.33.88


Shit, det var ju verkligen inte illa.
När du skriver att de räcker 45min menar du att de räcker för totalt 45min bantid eller att de håller 45 min i sträck eller att de överhettar efter 45 min? hehehe.

Dags att kanske köpa K21

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Ephas skrev:
bfd_henriksson skrev:
Cyberoid skrev:
Ephas skrev:


Vet du varför Fredrik kör med Kumho i år? (Han körde A048 förra året).


Han kanske tycker det är svårt att få reda på däckens prestanda utan att testa sig fram? Tror inte han kört på Kumho tidigare.

Jag har kört Toyo, Yoko och Kumho. Jag har körde Kumho V70A K60 halva säsongen 2008 och 2009 åkte jag Yoko A048. Anledningen att jag gick tillbaka till Kumho i år var att jag inför 2009 skaffat helbur och därför ändrat förutsättningarna för en relevant jämförelse (med min bil och min körstil). Detta året ville jag helt enkelt veta hur Kumho fungerade ihop med det nya chassit, yoko fick jag ju koll på förra året...


Där ser man, då har du ju kört allt.
Hur tycker du skillnaden mellan Yoko och Kumho är på det styva bil du har?
Jag tror du har den styvaste bilen i fältet, dels pga fjädrar och dels pga bur etc. Falk har nog en rätt hård setup också.

Kan du dela med dig av lite åsikter/erfarenheter dessa däck emellan?

Nja, jag har bara kört ett par banor i år och det är egentligen bara gårdagens körning på Kinnekulle som bilen är enligt förra årets spec. Förra året hade jag en del support med däcktemp/tryck osv, i år har det inte blivit av då det gått mer på en höft pga av diverse strul. Så jag vill nog ta det lite nätt med att dra några växlar då jag har väldigt lite att gå på där förutsättningarna är samma.
Men det går att åka fort på både Yoko och Kumho...

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Vilken lysande tråd! Jag hittade den inte förrän nu men konstaterar att R888 vs V70 stämmer precis med mina erfarenheter på E36 M3. Så nu är jag sugen på att testa Yokohama nästa gång. Om någon kan bidra med Michelin Sport Cup och Hoosier R6 så är denna tråden helt komplett.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Mycket bra diskussion!

Är det ingen som har jämfört dom nya Dunlop DZ03G i dom olika gummiblandningarna, detta är ett däck som fått mycket beröm runt i världen. (Men ingen tar in dom i sverige just nu )

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
martin F
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 316



Jag har 16 st Dunlop till salu i dimension 205-55-16" M 1500 kr styck. Helt nya från UK.

martin 0732-413444 Finns i Göteborg

_________________
Martin Fridholm -
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Ephas skrev:
ice skrev:
Ephas skrev:
ice skrev:
På mitt ekipage (930 kg); 'räcker K21:orna ~ 45 min.


Intressant. Är det 930kg inkl förare (alltså den vikten som belastar däcken på banan)


thumbs up


Ephas skrev:
Vad kör du för bil och vad kör du för tider när däcken håller så länge?


Alfa Romeo 1750 GTV:
Kinnekulle: 1.02.47
Gelleråsen: 1.17.41
Mantorp: 1.33.88


Shit, det var ju verkligen inte illa.
När du skriver att de räcker 45min menar du att de räcker för totalt 45min bantid...


thumbs up

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



ice skrev:
Ephas skrev:
ice skrev:
Ephas skrev:
ice skrev:
På mitt ekipage (930 kg); 'räcker K21:orna ~ 45 min.


Intressant. Är det 930kg inkl förare (alltså den vikten som belastar däcken på banan)


thumbs up


Ephas skrev:
Vad kör du för bil och vad kör du för tider när däcken håller så länge?


Alfa Romeo 1750 GTV:
Kinnekulle: 1.02.47
Gelleråsen: 1.17.41
Mantorp: 1.33.88


Shit, det var ju verkligen inte illa.
När du skriver att de räcker 45min menar du att de räcker för totalt 45min bantid...


thumbs up

fåordig var ju bara förnamnet du menar alltså 45min bantid totalt på en uppsättning däck
sen är dom helt slut ?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Michael Bäck skrev:
fåordig var ju bara förnamnet du menar alltså 45min bantid totalt på en uppsättning däck
sen är dom helt slut ?
45minuter i torrt för K21 är ju inte så illa när K60 under liknande förhållanden håller ca 4-5 h.
Men ska man köra K21 i torrt så får de ju klara av 15 minuter utan att tappa tempo (och då med klart bättre totaltempo än K60), annars är K60 bättre (och mycket billigare).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Michael Bäck skrev:
ice skrev:
Ephas skrev:
ice skrev:
Ephas skrev:
ice skrev:
På mitt ekipage (930 kg); 'räcker K21:orna ~ 45 min.


Intressant. Är det 930kg inkl förare (alltså den vikten som belastar däcken på banan)


thumbs up


Ephas skrev:
Vad kör du för bil och vad kör du för tider när däcken håller så länge?


Alfa Romeo 1750 GTV:
Kinnekulle: 1.02.47
Gelleråsen: 1.17.41
Mantorp: 1.33.88


Shit, det var ju verkligen inte illa.
När du skriver att de räcker 45min menar du att de räcker för totalt 45min bantid...


thumbs up

fåordig var ju bara förnamnet du menar alltså 45min bantid totalt på en uppsättning däck
sen är dom helt slut ?


thumbs up




















_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Vilken compound av Kumho V70a bör jag välja till en Porsche 944S2? Planen är 16" 225 runt om. Vikt på bil inkl förare ca 1350 kg i sämsta fall.

Viktfördelning 50/50. Camber 3 grader. Effekt 210 hk bakhjulsdrivet. Använindgsområdet är uteslutande banträffar med ca 15 - 20 minuter i varje stint.

Det lutar åt den hårdare då jag har en relativt tung bil men är det någon som har någon erfarenhet av vikt VS hårdhet.

Tacksam för svar

John

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



JohnC skrev:
Det lutar åt den hårdare då jag har en relativt tung bil men är det någon som har någon erfarenhet av vikt VS hårdhet.
Baserat på kollegors erfarenhet med lite snabbare bilar med bredare däck så skulle jag testat V90 (dvs hård) först. Var beredd på 1-2 småhalkiga varv innan tempen kommer.

Men jag tror inte det tar så lång tid för dig att få upp temp i 225or.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
Tänkte uppdatera med lite våterfarenheter.
Körde Falkenberg i spörengn samt superstage i vått och blev positivt överaskad av V70A K60.

Jag tyckte inte de var inte så hemska i regn som alla hade sagt (eller så är jag fortfarande ung och dum och gillar när det går brett), Det hade mindre grepp än Toyo och sämre dränering, men greppet tyckte jag var helt ok.
Det tog 2-3 varv innan de fick "temp" (ljummiga) men när de fått temp så var det väldigt förutsägbara och lättkontrollerade.

Nu minns när jag som liten blev tvingad av far att träna kart i spöregn på slicks för att vi inte hade råd till regndäck, kan det då vara så att jag alltid tycker jag har bra grepp? hehehe

om jag ska jämnföra dem med Toyo så lär Toyo vara snabbare eftersom de "bettar" lite bättre, men jag tror inte man är helt ute och cyklar om man kör Kumho K60 i regn.
Trots väldigt mycket regn på Falkenberg så tyckte jag att de klarade av att hantera vattnet ganska bra förutom enskilda incidenter som väldigt mycket inkluderat tankebrist från min sida (Niklas Falk vet hehehe).
Vi kommer juh inte upp i så höga hastigheter heller, det spelar juh också roll.

Med tanke på att de var ganska hala de två första varven i regn hade jag inte rekommenderat att köra dem på gata i regn, torrt tycker jag funkar.

Med:
- rätt setup
- rätt däckstryck
- Bristande förstånd
- För mycket inspiration
- Försmak för att köra "över gränsen"

så tror jag att man inte är många tiondeler efter R888, det är ju sällan det "står vatten" på banan hela tiden. K21 borde däremot vara direkt konkurrenskraftiga om man bortser ifrån dräneringen.

I superstage var de väldigt trevliga att ha och jobba med. Inte supermycket grepp men väldigt konsekventa och förutsägbara, även när gränsen passerats. Man känner lite "oj oj oj" en bra stund innan det blir "aj aj aj" och en massa spännande rotationer som följd, hehe.

Efter att ha kört hela SSM (torrt), en kvällsträning på Sturup (torrt), en kvällsträning på Falkenberg (regn), heldag på superstage (90% blöt, 10% regn) så kan jag konstatera att jag måste köpa nya däck efter nästa heldag på Falkenberg. Oj vad de slits fort.

Hej hopp

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Håller med om att Toyo kan överhetta om man tar dom till gränsen.

Nu är jag osäker, men är de Khumo ni åker samma som Khumo Rdäck i större storlekar och bredder?
På Porscharna har Khumos däck upplevts som mycket snabba om man kört mycket camber. Men tyvärr är det flera som upplevt att dom spruckit efter bara några varv vilket resulterat i några rent livsfarliga situationer.

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
Puppan skrev:
Håller med om att Toyo kan överhetta om man tar dom till gränsen.

Nu är jag osäker, men är de Khumo ni åker samma som Khumo Rdäck i större storlekar och bredder?
På Porscharna har Khumos däck upplevts som mycket snabba om man kört mycket camber. Men tyvärr är det flera som upplevt att dom spruckit efter bara några varv vilket resulterat i några rent livsfarliga situationer.

/Pete


Jag tror att alla som är snabba bland Miatorna upplever att Toyona överhettar (de som kört med dem).
Mina överhettade mellan varv 5-8 beroende på bana, temp etc. Förutom att de överhettar alldeles för lätt så har de inte alls samma "bett" som Kumho har i det torra.
Överhettning givetvis lite beroende på chassisetup, körstil, vikt etc.

Det Kumho det pratas om i denna tråden är V70A och dess olika hårdheter. Ett R-Däck som är lagligt att framföra på gatan. Jag har bara kört det i 205/50 15 och åsikter/erfaranheter är således enbart tillämpbara i denna dimension, men givetvis lär de återspeglas även på andra dimensioner.

Personligen har inga erfarenheter som du nämner gällande sprickor eller dylikt.

Jag kör ca 3,5 grader camber fram och ca 3,2 bak.

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Puppan skrev:
Nu är jag osäker, men är de Khumo ni åker samma som Khumo Rdäck i större storlekar och bredder?
På Porscharna har Khumos däck upplevts som mycket snabba om man kört mycket camber. Men tyvärr är det flera som upplevt att dom spruckit efter bara några varv vilket resulterat i några rent livsfarliga situationer.
Samma "däck" men som för alla däck så fungerar en specifik dimension inte för alla varianter av vikt och belastning.
Att SvansmotorPorsches bakdäck belastas lite speciellt är ju inget konstigt, så om samma dimension placeras bak på en Corvette (feta 18"are är ju vanligt på bägge varianterna) så upplevs nog funktionen annorlunda.

Men för att klura ut vilken av dimensionerna som byggts för vilken applikation är ju svårt att göra utan support från däcktillverkarens motorsportavdelning (eller uppleva med egna ögon).
Att Michelin har däck som fungear bra på racefolkor är inget konstigt, de borde väl ha flera specialdesignade dimensioner (som då inte är lika optimala på andra bilar, men de kan ju fungera ändå, precis som att humlan kan flyga ).

Så det kan faktiskt vara så att Kumho inte har nån dimension som fungerar bra (eftersom de inte jobbat med det). eller så har de en som fungerar men den var för "fel" fälgstorlek etc.
Mycket vikt, effekt och trailing arms (?) kanske skapar nåt "alldeles extra". Men Martin G kan nog svara mycket bättre på vilken av Kumhos dimensioner som bör fungera.
Kördes inte Supramannens halvsnabbe 911 på Kumho när de satte nån tid. Bara 2 varv på Mantorp innan det blev varmt, så det var kanske inte riktigt den användning som du menar är problematisk.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



oj, den här tråden har jag också missat.
Jag har ännu inte provat Kumho, men kan ju lätt konstatera att R888 inte var någon hit på årets SSM. Jag kom väl först av oss som körde R888, men långt efter "Kumho-bilarna" (och Yoko-bilen). Sen beror det förstås inte bara på däcken, men jag anar att det är den största enskilda faktorn.
Jag jagar ju vikt, så jag är lite nyfiken på vad Kumho (medium) väger i 205/50-15; någon som vet?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Däck för banåka
Toyo R888 GG vs Kumho V70 K60 (vs A048 enligt åsikter)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
16 besök senaste veckan (124034 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande