Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Toyo R888 GG vs Kumho V70 K60 (vs A048 enligt åsikter)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (123998 totalt)
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 269


Trådstartare
Tja,

Detta inlägg är redigerat och uppdaterat 2012-04-01, dock inget Aprilskämt.
I skrivande stund har jag betydligt mer kunskap kring däcken än när inlägget skrev från början.


Tänkte dela med mig av lite matnyttig info då jag inte fann den här innan mina första däckköp.

Körde hela 2009 och början på 2010 på Toyo R888 i MX-5 Cup.
Till andra tävlingen 2010 och hela 2011 körde jag Kumho och detta var den mod min bil behövde för att gå från "ganska snabb" till "snabbast".
Jag har dock jobbat 100tals timmar med tester/utveckling av min hjulupphängning, vinklar etc så tro inte att däcket löser era camberproblem eller dylikt :-)

Kort spec om bilen:
963kg inkl förare
140bhp
RWD
3,9 grader camber runt om
1mm toe out fram per sida
2mm toe out bak per sida (ja du läste rätt, toe out bak)
670/400 fjädrar
Styvaste möjliga ARB fram, tom styvare än vad som gick att köpa
Ingen ARB bak
Torsendiff
Kaross som gått 28.000mil och hade kunnat anses vara relativt mjuk :-)

Större spec hittar ni under länken i min signatur.

Nedan följer en sammanfattning kring däckens prestanda.
Toyo och Kumho har jag själv kört och det är min egen uppfattning kring dessa.
Yokohamaåsikterna är de jag samlat ihop ifrån personer som kört alla tre märken.

Alla referenser är ifrån relativt välbalanserad Mazda MX-5 med tävlingsvikter från 963kg - 1080kg, båda inkl förare.

Toyo R888 GG 205/50 15
+ Grepp direkt från start, funkar "bra" ner till en temperatur av ca 5 grader.
+ Behöver ingen värmning
+ Presterar OK i förhållande till kostnaden
+ Bra grepp i regn, även OK rent dräneringsmässigt, förutsägbara.
+ Ganska okänsliga för bilens inställningar
+ Fungerar alldeles utmärkt som bruksdäck (Körde med dem vår/sommar/höst på min ATR)
- Överhettar för min del på varv 3-4 beroende på bana/temp körstil men de gör de till slut (i racetempo)
- När de väl överhettat går de inte att rädda i just det heatet (om man inte vill komma sist)
- Jag har inte lyckats undvika "Toyoveck" trots 4,5 grader camber samt 8-9 grader caster på ett dubbel A-Arms chassi med rollcomp
- För att de inte ska överhetta direkt måste jag ut på ett kalltryck på kanske 1,3-1,4.
- Ganska svårt ett ta konsekvent spårval då de känns väldigt mjuka i stommen.

Om man ändå vill köra Toyo då?
Absolut. Om du inte överhettar Toyona så kör du uppenbarligen inte tillräckligt fort och då funkar de bra.
Du kan bättra på de negativa sidorna genom att köra bredare fälgar än vad som rekommenderas.
205mm på 8" ger dig spikraka däcksidor och stabiliserar stommen något men du kan köra 205 på 9", om de får plats på din bil.
Det kommer väl se lite koko ut, men det funkar bättre. Den förhöjda ofjädrade vikten blir straffet.


Kumho V70A K60 205/50 15
+ Riktigt bra bett när de fått upp temp, väldigt vassa och precisa.
+ Väldigt bra respons och känsla vart bilen är på väg och var man har den
+ Klarar en aggressivare körning, högre kurvhastighet och senare inbromsningar.
+ Mindre känsliga för bromsplattor än Toyo
+ Väldigt förutsägbara innan de släpper
+ Har aldrig lyckats överhetta dem.
+ Ca 0,8 - 1s snabbare än Toyo
+ Flera sekunder snabbare om man tar över en längre stint (pga utebliven överhettning)
-+ Slits ganska fort i början men stabiliserar sig sedan och totalt sett så slits de inte fortare än Toyo
- Fungerar marginellt sämre än Toyo i regn. Jag har kört Kumho oavsett väder och på regnpass som kördes på Knutan och Falkenberg så var det bara en kille som var snabbare än mig.
...Han hade smalare Toyo som dessutom var mjukaste gummiblandningen och han är riktigt duktigt i regn (läs: Saknar omdöme ) De som körde medium hängde fortfarande inte med.
- Något sämre vattendränering än Toyo
- Är lite halvhala första 1-2 varven beroende på körstil (innan man fått temp)
- Ger små tendenser till liknande slitage som Toyo "Toyoveck", men inte alls lika mycket
- Svåra att stava till

Även Kumhona mår bra av lite bredare fälg än standard. 205mm på 8" har funkat bra för alla de som bytat
dit. Jag valde att köra 7" då jag dels kunde spara 2kg ofjädrad vikt och dels har ett ekipage på 963kg inkl mig själv vilket innebär att däcket inte får lika jobbigt som på en 120kg tyngre bil.


Yokohama A048 - Detta är enbart det jag fått höra av folk som typ testat allt och har bra koll.
+ Går typ inte att överhetta
+ Ett väldigt jämnt och stabilt däck
+ Finns väldigt mycket data att tillgå ang compressionrates etc
+ Finns mycket kunskap om däcket i motorsportsvärlden
+ Överlägset bäst livslängd av de tre däcken men kostar betydligt fler kronor i inköp,
-+ Är ett mellanting mellan Kumho och Toyo både i regn och torrt.
- Kostar en hel del pengar jmf med ovan men det gör dem inte nödvändigtvis inte till dyra?!
- Kräver 1-2 varvs förvärmning
- Har sämre "bett" än Kumho

Det finns juh även en annan hårdhet av Kumho (K91) som har något hårdare blandning.
Dessa ska tydligen kunna prestera väldigt lika varvtider som sina mjukare syskon (K61) men de kräver mer förvärmning, typ 3-5 varv i racetempo.

Om man bara kollar strikt på tiderna nedan så är K91 inte "dåliga" när de väl fått temp.
Värt att tillägga kan vara att snabbaste Kumho-medium-tiden sattes av en betydligt mer rutinerad förare/bättre bil än den som körde med Kumhos hårda blandning.
Dock så var den hårda blandningen fortfarande mer än 1 sekund snabbare än snabbaste Toyodäcket.
Jag har använt Knutstorp som referens då många kan relatera till den banan.

Däckplaceringar bland MX-5 bilarna under SSM 2010 inkl bästatid (alla med 205/50 15)

Final 1
1:a Kumho V70A K61 1:11.231
2:a Kumho V70A K61 1:11.040
3:a Kumho V70A K61 1:10.764
4:a Yokohama A048 Medium 1:11.331 OBS! Kör med 195/50 pga liknande footprint som 205
5:a Kumho V70A K91 1:11.494 OBS! K90 = Den hårda gummiblandningen (den enda i fältet med denna)

Final 2
1:a Kumho V70A K60 1:10.917
2:a Kumho V70A K60 1:10.906
3:a Kumho V70A K60 1:10.814
4:a Yokohama A048 Medium 1:11.007 OBS! Kör med 195/50 pga liknande footprint som 205
5:a Kumho V70A K90 1:11.215 OBS! K90 = Den hårda gummiblandningen (den enda i fältet med denna)

Den snabbaste tiden Kumho presterade under helgen: 1:10.721
Den snabbaste tiden A048 presterade under helgen: 1:11.007
Den snabbaste tiden R888 presterade under helgen: 1:12.382

Under 2011 var Kumho det enda däcket som körde väldigt låga nior på Knutan och två förare
låg konstant och jagade den där gränsen var det blir en åtta, men de fick nöja sig med 1:09.045 satt av Anders Halbig.
Yokohama va inte under 1:10 och Toyo var strax under 1:12.
Alla tre däcksmärken var representerade av rutinerade förare med bra material.

Jag har numera lagt MX-5 tävlandet på hyllan och bilarna är sålda.
Då viss abstinens efter detta fanns kvar köpte jag en MX-5 2,0 Sport från 2007. Denna kommer med sina 160kg och orginala vikt på typ alldeles för mycket köras någon enstaka track-day och Ringen i sommar.
Däckval? Kumho V70A K91 225/45 16 på 16x8" fälg.
Jag ska köra med dessa hela vägen ner till Ringen och är inte ett dugg orolig :-)

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Mkt intressant och jag känner igen upplevelserna mellan R888 och A048.

Dock lyckades jag få mina A048 att gå från 1-9-2,0bar till 2,8-2,9bar på ett 50 minuters heat, dock kändes de inte alls lika sladdriga som R888 när de överhettar.

Gillar helt klart A048orna även om R888 är nästan lika bra.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Ephas skrev:
Det finns juh även en annan hårdhet av Kumho (K90) som är någon hårdare blandning. Har ingen aning om huruvida de greppar men de ska tydligen hålla betydligt längre. Om man bara kollar strikt på tiderna nedan så är det inte "dåliga" när de väl fått temp.
Det finns även två mjukare gummiblandningar; K11 och K21 som borde passa bättre när det bli lite blött (då K60 inte alls trivs). Men livslängden blir ju lidande när det torkar upp.
K11 gillas av Hillclimbåkare, inga problem att få bra grepp från kall start.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 269


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Ephas skrev:
Det finns juh även en annan hårdhet av Kumho (K90) som är någon hårdare blandning. Har ingen aning om huruvida de greppar men de ska tydligen hålla betydligt längre. Om man bara kollar strikt på tiderna nedan så är det inte "dåliga" när de väl fått temp.
Det finns även två mjukare gummiblandningar; K11 och K21 som borde passa bättre när det bli lite blött (då K60 inte alls trivs). Men livslängden blir ju lidande när det torkar upp.
K11 gillas av Hillclimbåkare, inga problem att få bra grepp från kall start.


Hej,

Vet du någon som har erfarenhet av K11 resp K21 på blött?
Har fått för mig att det finns K31 också? Eller om jag kanske förväxlat det med K21?!

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 269


Trådstartare
Fastlane skrev:
Mkt intressant och jag känner igen upplevelserna mellan R888 och A048.

Dock lyckades jag få mina A048 att gå från 1-9-2,0bar till 2,8-2,9bar på ett 50 minuters heat, dock kändes de inte alls lika sladdriga som R888 när de överhettar.

Gillar helt klart A048orna även om R888 är nästan lika bra.


1,9-2,0 känns som ett väldigt högt kalltryck och vid närmre 3 bar varmt så är det nog svårt att få något däck att hålla, hehehe.

Jag ligger aldrig över 2bar varmt och lite beroende på däck/temp etc så är det kalltryck från 1,4-1,7 som gäller.
Vet inte hur detta tryck förhåller sig till de tyngre bilarna dock.

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Ja nu var jag lite otydlig (eller glömsk) det var första heatet för dagen och när jag tänker efter så hade jag 1,5 när jag rullade ut i kalltryck. så de gick ifrån 1,5 till 2,8 på 50 minuter. jag borde ju ha gått in tidigare och kollat trycket men jag var så jäkla taggad att köra så jag ville inte sluta.

De har dock hållt jäkligt bra, ~200varv på kullen under stygga förhållande (varmt som attan och slarv med att kolla trycket & time attack, tider mellan 1,05-1,10) och nu är det helt jämnt slitna med 3mm, 4mm, 5mm & 5mm kvar av däcken. Det skvallrar om bra hjulvinklar.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
martin F
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 316



När du skriver:

"Dock lyckades jag få mina A048 att gå från 1-9-2,0bar till 2,8-2,9bar på ett 50 minuters heat, dock kändes de inte alls lika sladdriga som R888 när de överhettar. "

Så undrar jag vad du gör som gör att de går upp så mycket i tryck?

_________________
Martin Fridholm -
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



martin F skrev:
När du skriver:

"Dock lyckades jag få mina A048 att gå från 1-9-2,0bar till 2,8-2,9bar på ett 50 minuters heat, dock kändes de inte alls lika sladdriga som R888 när de överhettar. "

Så undrar jag vad du gör som gör att de går upp så mycket i tryck?


Försöker köra så fort det går på kullen Det var absolut första körningen för året så det var lite överkörning i bilden men jag skulle säga att det inte är svårt alls att få upp trycket i A048.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Ephas skrev:
Hej,

Vet du någon som har erfarenhet av K11 resp K21 på blött?
Har fått för mig att det finns K31 också? Eller om jag kanske förväxlat det med K21?!


Det finns en Kumho gummiblandning som heter K31, används dock bara på grusrallydäck.
(Kumho - inte så svårt det gäller bara att få h:et på rätt ställe )

För Kumho V70A finns följande gummiblandningar:
K11 - supersoft
K21 - soft
K60 - medium
K90 - hard

Alla storlekar finns dock inte i alla gummiblandningar (större storlekar finns primärt i K60 och K90).

Gummiblandningarna K11, K21 och K60 används även på Kumho asfaltsrallydäck där K11 och K21 är mycket populära vid rallysprint.
K11 och K21 är också de gummiblandningar man använder på Kumhos rena regndäck.

Det finns några som åker BMW Cup som använder V70A i K21 vid regn men det är svårt (svårare) att göra direkta jämförelser i regn än i torrt. Det tenderar att vara minst lika mycket föraren som däcken som avgör hur fort det går...

Att K60-blandningen är fullkompligt värdelös i regn motsägs av att JTCC, när de åkte Kumho V70A som enhetsdäck, använde K60 i både torrt och vått. De åkte förvånandsvärt fort på K60 när det var blött men visst halvslitna V70A i K60 och mycket vatten är inte den bästa kombinationen. Som alltid med regndäck bör man använda de däck man skall ha till regn vid just de tillfällena och inte slita ner dem i torrt.

Har någon mer frågor om V70A och dess gummiblandningar skall jag försöka svara.

//Martin
Wheelbase KB
0707-334722

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
martin F
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 316



"Försöker köra så fort det går på kullen Det var absolut första körningen för året så det var lite överkörning i bilden men jag skulle säga att det inte är svårt alls att få upp trycket i A048."


Fråga:
Vad är det som gör att just A048 går upp i tryck! Eller är det något annat?

_________________
Martin Fridholm -
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



martin F skrev:
"Försöker köra så fort det går på kullen Det var absolut första körningen för året så det var lite överkörning i bilden men jag skulle säga att det inte är svårt alls att få upp trycket i A048."


Fråga:
Vad är det som gör att just A048 går upp i tryck! Eller är det något annat?


Det händer på R888 med, de är ännu värre tycker jag.

Så är det på alla däck, blir de varma så ökar ju trycket. Lite överkörning + varmt ute så skjuter trycket i höjden. Som track day åkare är det nog lämpligt att gå in var 20min och kolla trycket om man vill maximera livslängden på däcken.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
martin F
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 316



Trycket har inget med däcken att göra, det är vattenet i luften som förångas och därigen ökar trycket. Mitt råd är att om det är egen komressor lossa dräneringspluggen i botten på tanken och töm ut allt vatten. OBS med tanken tom på luft, nästan i alla fall. Om ni har möjlighet till att fylla med kväve gör det.
Yokohama vill ha lägre tryck än både Toyo och Kumho ( med H:et på rätt ställe).

martin

_________________
Martin Fridholm -
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 269


Trådstartare
Tjenare,

Vad bra att du, Martin, också kommit med in i tråden

Jag funderar mest kring de olika hårdheterna på just V70A.
Jag körde med K60 på Knutan i ganska så hög värme och de överhettade inte.
Halbig kör med likadana däck och hans började överhetta lite tyckte han.
Eftersom vi båda kör inspirerat måste det ju innebära att vi båda ligger ganska nära gränsen av vad däcken klarar av när det gäller 12 varv och den värmen.

Hur tror du att K21 hade betett sig i samma värme?
Hade de överhettat "mycket" tidigare än K60?
Kan K21 fungera bättre om det inte lär lika varmt som på SSM, kanske tom inte ens överhetta om det är kallt/kallare på banan/luften?

Finns K21 resp K11 i 205/50 15?

Anledningen till att jag skrev att V70A K60 inte skulle vara bra på regn är pga att alla de jag pratat med som kört V70A på regn säger att det inte alls bra (givetvis med Toyo som måttstock).
Jag förstår din liknelse angående JTCC men om alla kör med likdana däck (enhetsdäck) så spelar det ingen roll om de kör Toyo, Yoko eller Kumho, det är samma förutsättningar för alla.

MX-5 Cup har inga enhetsdäck och R888 kommer således fullkomligt förnedra K60 i vätan på samma sätt som K60 förnedrar R888 på torrt.
Skulle då tex ett K21 vara ännu snabbare på torrt (om man får det att hålla) och mer konkurrenskraftigt med R888 i det blöta?

Har Kumho något renodlat regndäck som är E-märkt? (TW-01 är väl inte E-märkt?!)

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Intressant,

Lite svårt att dränera alla bensinstationer m.m.

Vatten finns i luften och är inget att göra åt

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Fastlane skrev:

Vatten finns i luften och är inget att göra åt


Jo, det kallas lufttork och finns i de flesta industriella tryckluftsystem. Men besinmackar brukar nog iofs inte ha det.

Skillnaden mellan rejält torkad luft och "nitrogen" (kvävgas) är ungefär ingen alls, eftersom luft består till ca 78% av just kvävgas.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Vore intressant att få in Michelin i denna jämförelse också.

(jag har rätt lite att bidra med, eftersom jag varken kör på Kumho, Yoki 048 eller Toyo)

_________________
Pär Hylander
Citera
henric mansson
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 184



Jag kör på Yokohama 048soft, har ett kalltryck 1.25-1.35Bar ,varmtryck på ca 1.85 Bar och 80-90grader varma (bakdäcken under SSM, Knutstorp )

Så för mig ökar inte trycket på däcken så mycket som för Fastlane.

_________________
Henric månsson
SPVM Roadsport A
Westfield SEIW 1.9 -98
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



På mitt ekipage (930 kg); 'räcker K21:orna ~ 45 min.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 269


Trådstartare
ice skrev:
På mitt ekipage (930 kg); 'räcker K21:orna ~ 45 min.


Intressant. Är det 930kg inkl förare (alltså den vikten som belastar däcken på banan)
Vad kör du för bil och vad kör du för tider när däcken håller så länge?

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



För att bredda analysen lite så åkte faktiskt Fredrik snabbare än alla årets tider 2009 på Yokohama med 1.10.5xx. Samma tävling och i stort sätt samma väderförhållande, aka "stekhett". Och året innan var jag snabbast med 1.12.xxx också på Yokohama. Men visst verkar Kumho funka finfint. Jag ser verkligen fram emot att testa!

I år var det väl bara jag och Falk som åkte på Yokohama?

Mycket sitter i däcken men inte allt.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 269


Trådstartare
Cyberoid skrev:
För att bredda analysen lite så åkte faktiskt Fredrik snabbare än alla årets tider 2009 på Yokohama med 1.10.5xx. Samma tävling och i stort sätt samma väderförhållande, aka "stekhett". Och året innan var jag snabbast med 1.12.xxx också på Yokohama. Men visst verkar Kumho funka finfint. Jag ser verkligen fram emot att testa!

I år var det väl bara jag och Falk som åkte på Yokohama?

Mycket sitter i däcken men inte allt.


Vad jag vet så var du och Falk de enda som körde på Yokohama i C-Fältet.

Det är lite svårt att jämnföra från år till år, banan kan förändras radikalt, förarna utvecklas, bilar optimeras etc. Förra året hade Fredrik och Josen (som jag tror också körde Yokohama) väldigt mycket mer optimerade bilar än många andra. I år är vi fler ekipage totalt sett men även fler med konkurrenskraftiga bilar vilket gör det lättare att jämnföra. Tyvärr så kör majoriteten på Toyo resp Kumho vilket givetvis kanske inte gör det helt lätt för Yokohama att "visa vad de går för".

Alla de snabbaste ekipagen har någon fördel gentemot varandra och i år är det ingen som är överlägsen på alla punkter avseende modifieringar till skillnad från förra året. Som jag upplever det så är vi fler än 5 bilar som är konkurrenskraftiga avseende modifieringar. Jag menar, kolla på SSM. Vi låg juh 3 bilar med bara någon billängd emellan i hela 12 varv och bästatiderna i final 2 skiljde 0.103s mellan 1 och 3 plats. Sen när har det varit så jämnt? Du låg och fightades med Porschen och därför var ni inte lika nära rent avståndsmässigt, men ni körde ju ungefär lika fort som topp 3 och Jonas som inte var långt efter er som körde på Hårda Kumho (K90).

Vissa har mer effekt, vissa är avsevärt tyngre, vissa är riktigt lätta, vissa är laptopoptimerade, vissa har bättre bromsar, vissa har styvare chassi, vissa har fullbur, vissa kör med och andra utan ABS, vissa har "rakskurna" lådor, vissa har ombyggda länkarmar, vissa har sömsvetsat men det är ingen som har allt och det är ingen bil man kan peka på och säga "Han vinner för att han har bäst bil" (eller mest pengar) vilket jag tycker är kul.

Av de jag pratat med som kört Kumho resp Yokohama har alla sagt att Kumho har ett bättre "bett" och är snabbare men att Yokohama är både stabilare, håller längre och är svårare att överhetta dock kanske inte lika snabba.
Jag har som sagt inte testat dem själv, så jag kan inte skriva mer än det jag hört från andra.

Vet du varför Fredrik kör med Kumho i år? (Han körde A048 förra året).

Jag tror dock att eftersom Yokohama har helt officiella compressionrates etc och att det finns så mycket kunskap om däcket ute bland folk så borde man teoretiskt sätt kunna få till en optimal bil med dessa däck eftersom man då kan bygga specade dämparna efter däckens kompression, karossens styvhet etc. (För de som har råd)

Hade varit kul om några fler kört Yokohama, jag kommer nog testa dem någon gång bara för att ha testat dem och vara den erfarenheten rikare och då kan själv bilda sig en uppfattning om vad som fungerar bäst.

En annan detalj jag tycker är intressant att flera har sagt att Kumho slits fort och flera har sakt att Yokohama håller längre. Yokohama kostar avsevärt mycket mer pengar i inköp än både Toyo och Yokohama, men kostar de mer per varv? (eftersom de håller längre)

Henrik, kan du hålla logg på hur många varv du kört på dina Yokisar inkl hur du bytat sida på hjulen, roterat på fälg etc så kan jag göra detsamma med mina Kumho? Jag ska köra en hel del träningar i år så jag tror nog att mitt nuvarande set kan gå åt redan i år, hade varit intressant att jämnföra. Håller Yokohama 2x längre än Kumho så blev ju helt plötsligt Yokohama sjukt billiga, hehehe.

Mycket funderingar och mina förhoppningar är att denna tråd ska ge svar på alla

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Däck för banåka
Toyo R888 GG vs Kumho V70 K60 (vs A048 enligt åsikter)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (123998 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande