Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Toyo R888 GG vs Kumho V70 K60 (vs A048 enligt åsikter) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 5 besök senaste veckan (124019 totalt) |
Jag körde också på 7", tror definitivt toyo mår bra av mer fälgbredd. Däcket är minst 15mm bredare än mina MPSC (båda i 205), om inte ännu mer. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
I så fall är jag den snabbaste föraren (på varvtid) utan tvekan, vilket jag inte direkt tror på, min bil är inte ens nära lika optimerad som Halbig och Ronnies bilar (Waerns bil vet jag itne så mycket om), så det är rimligt att jag är långsammare, ser inte alls att det måste vara däckens fel. (Min bil har tex orginal koppling och svänghjul, original krängare både fram och bak.) |
||||||
ÄR precis i färd med att sätta min absolut första R-däcksomgång någonsin på bilen.
Jag tänkte enbart ha en uppsättning, iof. på egna fälgar, däck iom. att min bil nu för tiden rullar kanske 100 mil per år och mestadels i avseende att åka till och från banan/konbana så tror jag inte detta skall vara nåt problem. Regnar det behöver jag inte köra liksom. Det enda jag vill säkerställa är att om man råkar ut för en störtflod när man är påväg hem från banan så slipper man bli stående och ta in på hotell. Därmed är jag oroad över det alla skriver om våtegenskaper/slitage/flygande besiktning. Efter vad jag läst här så lockar Kumho mest (jag har tidigare alltid tänkt köpa en uppsättning trippel 8:or men jag verkar överallt kunna få bättre priser på Kumho). Mer exakt hur lynniga är dessa två däck på vått. Och är det tom. så att man ska överväga att köpa Toyo bara för att komma åt de bättre våtegenskaperna? //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||||
För att ge dig någon som helst referens så har Toyo bättre grepp i vätan än Kumho men det är inte två skilda världar. När vi rejsade i blött förra året så körde de flesta Toyo i regn. Jag körde mina torrdäck (Kumho V70A K61) och blev endast ifrånåkt av Toyo R888 SG (alltså mjukare gummiblandning som absolut inte funkar i torrt). De andra Toyofolket körde jag jämnt eller snabbare än. Av den anledningen köpte jag aldrig några specifika regndäck. Jag skulle tro att Toyo dränerar bättre än Kumho men kommer det hällregn så vill du sakta ner oavsett vilka R-Däck du kör. Alla R-Däck har reducerat mönster / dräneringsförmåga. _________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||
Jag åkte på GGG (Medium) och inte SG(Soft). Däremot så finns det många som bevisat att det går utmärkt att åka Kumho även i vått. De verkar ha fått ett väldigt dåligt (forums)rykte om dåliga regnegenskaper tyvärr. Kumho har mindre(och grundare?) mönster än exempelvis Toyo och har därmed sämre vattendränering vilket är viktigt vid stående vatten. Men om det endast är blött så fungerar nog gummit alldeles utmärkt. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Okej, jag tolkar det som att 'åka-hem-10-mil-från-banan-fast-det-har-regnat-men-inte-är-syndaflod-och-jag-tänker-på-att-inte-hålla-full-trottel-i-kurvorna' är helt okej även med Kumho då?
Eller att för den egenskapens skull så är det hugget som stucket mellan Kumho och Toyo och det spelar ingen roll vilket däck man väljer? //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||||
Absolut inga problem. Jag kör tom med den hårdare gummiblandnigen till och från Ringen, inga probs. _________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||
Jag har aldrig sagt att DU körde SG heller... _________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||
Oki, jag vet inte vem du syftar på som åkte på Toyo Soft. Men det jag ville säga var att även Medium fungerade utmärkt i regnet. När regnet vräker ner som det gjorde på kvalet i Anderstorp 2011 så är mönsterdjupet viktigare än gummiblandningen. Och samma sak gäller naturligtvis på gatan. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Hallå Johan! Det finns flera goda exempel på killar som använder V70A på sina "Opel Eliser" - inte minst Sliparn och Johan J som båda åker Turbos. Tänk bara på att inte anv för smala fälgar. Mvh Martin Wheelbase (som sålt V70A sen 2005) _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
Tack för input! Är rekomendationen att åka samma blandning runt om, eller är 'medium' (61?) bak och 'soft' fram en bättre setup? Innebär ett mjukare däck att det tar slut fortare? //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||||
Jag är mycket nöjd med mina Yokohama A048 i 225/50 15" medium blandning
Funkade fint på min framtunga bil, lite hala det första varvet på Kinnekulle men sen greppade det fint. Tack vare ökad bredd på däcken kändes det som att jag kunde hålla lite högre kurvhastighet, men accet blev ju lite sämre såklart eftersom diametern ökat en del. Hastighetsmätaren stämmer dock ganska bra nu, slår fel på kanske 5-10 km/h Det går bra att åka landsväg i ösregn också, inte värre än Toyo R888 iaf. Man får såklart sänka tempot en smula jämfört med vanliga gatdäck. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Jag åkte 8" fälgbredd både 17" och 18" körde även med 18" i rejält regn en gång och blev imponerad över hur fort det gick att åka! däremot när man gick över gränsen kastade de rejält i vått. _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||||
Slänger in en liten fråga här om Kumho V70A/V700.
Har bytt upp mig från 235 till 265 i bredd detta året och första testen i fredags. Lite besviken dock, hann bara med att köra ett pass så den riktiga attacken uteblev kanske lite men jag var 0.5sek långsammare på 265 breda Kumho än 235 breda MPSC. Självklart har jag även bytt fälg om någon undrar +1". Så vad ska jag förvänta mig? Är de lika snabba som MPSC, någon som kört samma setup med båda märkena? Innan MPSC så har jag bara åkt Pirelli och de var ju 1-1.5 sek ytterligare långsammare. Körde nu med 2.5kg varmtryck, vissa säger kanske att jag ska ner lite till men även om Focusen är ganska balanserad känns den ganska stygg mot framhjul särskilt när de bettar bra, då känns det nästan som trycket behövs för att hålla formen. Åkte samma tryck i MPSC. Kör på Kumho 90 fram(hård) och 60 bak(medium) pga att jag köpte "nya/begagnade" på blocket i par, men det kändes helt ok, kanske lite mer understyrt än med MPSC. Sedan blir man lite rädd för slitaget, här i tråden pratas det både på att Kumhona håller bra och dåligt, och sedan ser man bilder som https://rejsa.nu/im/user/176/2012-06 Var riktigt nöjd med MPSC förra året, trots att de inte var helt nya höll de 4 träffar, och framförallt bra tider ända tills väven tittade ut.. Så vad tror expertisen, blir man besviken eller kommer tiderna falla och däcken hålla.. //Petter _________________ Petter Wejsfelt BMW 328i -98 "BMW Cup" Ford Focus RS -10 *såld* Bilsport SS 1.25.84 Mantorp 1.33.66 Kinnekulle 1.02.14 Knutstorp 1.10.57 |
||||||
Tja,
Jadu, många funderingar där. Till en början så tror jag att ett av problemen är att du gått upp till 265mm. Nu har jag ingen personlig erfarenhet av just Focus RS men ett bredare däck innebär inte per automatik bättre varvtider, allt på bilen förändras och om 235 känns bra så kan det behövas en del justeringar innan 265 lirar, om det kommer lira öht, sas. Det framgår inte hur breda fälgar du har, mer än att de är 1" bredare. För att stommen på ett 265 inte ska jobba ihjäl sig (oavsett däckfabrikat) så hade jag på en så pass tung bil valt 10" breda fälgar +-0,5" beroende på profil. Att du valt en hårdare gummiblandning fram är ganska säkert en av anledningarna till ökad understyrning. Det borde temporärt gå att komma runt genom är sätta lite hårdare arb bak skulle jag tro. Slitage? Första millimetrarna säger bara "poff" men sen stabiliserar däcket sig. Jag kör ett bakhjulsdrivet ekipage på ca 1225kg, 225/45 16 K91 på 8" fälg. Jag har kört en trackday på Karlskoga (typ 50+ varv), 41 varv runt Ringen och ca 9000km vägåka (varav en del lite halvinspirerat) och de är fortfarande bra mycket bättre än "lagliga". Värt att tillägga är att jag håller ett väldigt högt tempo och däcken får jobba :-). Jag fick en väldigt bra deal på dessa 225, annars hade jag nog valt 205/50 16 på 8" fälg. Bredare är inte alltid bättre, hehe. 2kg varmtryck skulle jag tro är rätt lagom, 2,5kg är för högt i min värld men där kan kanske Martin eller någon annan med lite RS erfarenhet flika in. Hoppas du fick några svar :-)
_________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||
Jag kan passa på att svara då det ändå är mina däck på bilden Först och främst har jag för lite camber fram, därav slitaget. Denna gång struntade jag i att rotera däcken (byta sida på dem fram t.ex.) då jag kunde fått ut mer av dem då. Notera insidan av det utslitna däcket, där är det 1.5mm kvar om inte mer. Mer camber är receptet! Hur långt de har gått? Ca 150 varv Kinnekulle, 50 varv Falkenberg, 1 heldag konbana och 150 landsvägsmil. Lägg till det att det trots allt bara är 195mm breda däck på en relativt stark FWD-bil. Efter att jag fick dem att se ut sådär så la jag på ett par gamla 888:or fram och fortsatte köra resten av dagen, de slets fortare och tiderna var långsammare. På Kinnekulle har lilla Corsan kört på mellan höga 1.04 och mitten 1.06 mest hela tiden med de Kumhosarna, så ändå relativt snabba varv sett till bil och däcksbredd. Ang. dina tider, tänk på att bredare däck tar mycket mer effekt att vrida runt, Micke 'BTG' här på rejsa har jag för mig gick ner från 235 till 225 på sin BMW E36 och då gick det snabbare runt Ringen med. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Fint med lite snabba svar. Ang anpassning och lite små justeringar så vet jag att tiondelarna kan ramla av vad det lider. Ang fälg så är det 9.5x18" som jag har och däck 265/35.
Känns ju dock inte som Figgz kört så jättelång på sina, man brukar väl klämma runt 100 varv på en träff så förra året åkte jag väl 3-400 på beg MPSC. Ser fram emot fler idéer. //Petter _________________ Petter Wejsfelt BMW 328i -98 "BMW Cup" Ford Focus RS -10 *såld* Bilsport SS 1.25.84 Mantorp 1.33.66 Kinnekulle 1.02.14 Knutstorp 1.10.57 |
||||||
Nej, inte jättelångt men det hade gått att få mer ur det däcket om jag roterat det, däremot så slet jag bara ut vänster fram nu, höger fram (åkt med lika länge) är precis förbi lagliga slitagegränsen och håller ett bra tag till. Över 100 varv är 25mil+ per dag, ändå rätt mycket. Vad för tempo (varvtid sett) håller du om du får ut 400 varv på beggade däck? Iofs så gör 235 vs. 195 mycket för att hålla grepp och lägre däckstemp. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Däck för banåka Toyo R888 GG vs Kumho V70 K60 (vs A048 enligt åsikter) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 5 besök senaste veckan (124019 totalt) |