Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -91 PCSR (såld) En sista racerapport
1, 2, 3, 4   >>
21 besök senaste veckan (24386 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Äntligen ytterligare en bil att bocka av på listan bilar som jag någon gång skall äga.

Den här gången en Porsche 944 S2. Import med ett fåtal ägare i Sverige och drygt 19100 mil på mätaren.

Det har fixats en del med bilen bytt kammar och koppling och lite annat och inredning är näst intill nyskick.

Lackmässigt helt ok med hänsyn till att röda bilar kan vara lite stökiga att behålla i bra skick.

Planerna är att sortera ut chassit och bilen i övrigt under 2011 för att eventuellt ta steget till någon tävlingsserie 2012 men jag har tänkt skynda långsamt.

Färden hem gav mig ett enda stort Potentialen finns defintivt thumbs up

Nu är det dags att börja botanisera i chassielösningar. Det är lite ny mark för mig med porsche. Framförallt det där med torsionsstavar ställer till det lite i min hjärna.




_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Lätt löst problem, bara att ta bort dem

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Här hittar du en del

www.utzon.se

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
PelleM
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 487



Sen sätter du i en bur, stol och bälten.
När det är gjort ringer du en SBF besikningsman och fixar vagnbok.
Där efter fixar du medlemskap i lämplig klubb och racing licens och vips är du mer än
välkommen och börja tävla med oss i Pcs Racing

Pelle M

_________________
Pelle Mattsson
Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
operation lätttning har påbörjats initialt mål är -100 kg till nästa säsong

Det minst ansträngande att ta bort eller byta först....

Utveckling bil

Högtalare 2 x 522 gram = 1 045 gr

Bilstereo = 1 600 gr

Säkerhetsbälte bak med tillbehör = 2 085 gr

Reservhjul = 13 000 gr

Domkraft och tillbehör reservhjul = 3290 gr

Verktygssats = 1675 gr

Baktrutetorkare komplett med motor = 1850 gr

Sitta still stol (original 23 100 ny 9 200 gr) = 13 900 gr

Ryggstöd baksäte = 10 800 gr

Lättvikts batteri (gammalt 17000 nytt 8000) = 9 000 gr

Utveckling förare

Förare (minus) = 2500 gr

Total viktminsking (bil och förare): = 59 245 gr

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Vägning av bil på bilprovningen utan förare, med full tank visade sig på 1290 kg.

Det skulle innebära en Racevikt på drygt 1290 - 30 kg bensin + 93 kg förare + 30 kg bur (ej monterad) - 13 kg för tung passagerarstol = 1370 kg.

PSC klass 8A 6.5 kg/hk innebär att bilen skall väga minst 1371 kg vid målgång (6,5 x 211)

Viktmässigt ligger jag därmed riktigt bra förnärvarande för den klassen. Kan moderera vikten med att öka upp mängden bensin något kanske till och med köra med full tank vid start och ha hyffsat nära målvikten i mål. Slipper dessutom problemet med skvalpande bension om jag startar med full tank.

Målet är dock att skynda långsamt men att bygga rätt från början så att jag inte måste göra jobbet 2 ggr.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Dags för en banträff innan chassibygge senare i höst. Alltid kul att kunna bilda sig en uppfattning om före och efter. Har köpte en uppsättning 245/45/16 och monterat på Design 90 fälgarna. Det blev Kumho V70A med hård gummiblandning. Borde funka på en hyffsat tung bil.

Tänkte inför helgen landa på ca 1330 kg inkl förare och bränsle. Har dessutom köpt ett litet lättvikts batteri på "Feltema". Ett gräsklipparbatteri som väger 8 kg och ger 30Ah. Viktbesparing ca 9 kg mot tidigare batteri. dessutom långt fram i bilen.

Jag räknar dock med att bilen kommer att gunga som en segelbåt och åksjuke tabletter får nog medtagas till banan.


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
En för tidig julklapp har dykt upp. Ett KW Cup paket med 160 nm fram och 200 nm bak. Blir att plocka bort torsionsfjädrarna.

2 st Sitta still stolar Sparco Evo 2 har också trillat in samt även en glasfiber huv. Bur är beställd men ännu ej leverarad. Tror att nästa säsong kan bli ganska kul


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Nya stötdämparna på plats. Torsionsstavarna skall bort ikväll och gigantiskt bussningspaket är beställt. Gjorde en liten test repa i Söndags och det var som att köra go kart. Blir nog ganska många sekunder kapade i år

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Ny växellåda med bromsad diffrential (40% diffverkan) installerad.
Bussningar från 9xx installerade i bakvagnen
Tarret krängare har kommit hem och skall monteras i helgen samt även resterande bussningar till framvagnen.
Lexanruta och 968 CS turbo vinge har monterats

Skall köpa 18 tum fälgar med 265 breda däck bak och fram samt GT3 bromsar inom kort.

Börjar bli ordning på bilen.



_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Har det hänt något nytt under sommaren?

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Jag är usel på uppdateringar men bilen är sedan någon vecka tävlingsklar med vagnbok och allt nödvändigt för klass 8B i PCS Racing och årets första tävling och tillika första körning för mig gick av stapeln 21-22 April i ett kylslaget Östergötland på Mantorp Park.

Bilen har under våren fått en nyrenoverad motor av herr Sandén och en rejäl lättning med utriven inredning, plast och makrolon på de ställen där det finns utrymme för förbättringar.

Reglementet säger 5 kg/hk och jag har varit lite optimistisk och uppgivit en effekt på 220 hk, vilket skall innebära en vikt på 1100 kg med mig i efter målgång.

Anlände till Mantorp i god tid för att lasta av bilen från släpet och lyfta ut alla nödvändiga och onödiga verktyg

Har inte kört bilen mer än 2 km i år och har ingen aning om hur den nya motorn skall kännas. Spännande! Fler ekipage anländer och nervositeten kryper på. Temperaturen i luften är kring 4 grader och asfalten håller samma temperatur. Optimala förhållanden för R-däck mao.

Efter förarmöte så är det då dags att åka utt på årets första träningspass. Hela förmiddagen blir dock ett antiklimax då avåkningarna avlöser varandra. Liknelsen med kalvar på grönbete är nog inte så långsökt. Undertecknad lyckades att köra av i Startkurvan genom att baken stack i tangentens riktning. Gick efter lite om och men sedan in med nosen i däckstraven och konstaterade att den var mjuk och att det endast blev lite små märken på fronten och att plasten gick att bända tillbaks till sitt ursprungsläge.

Fick inga vettiga tider under förmiddagen utan låg på en bästa tid kring 1:38 och funderade på om bridge eller boule kanske kunde vara något för mig istället.

Efter lunchuppehållet så var det då dags för sista passet innan kval och jag fick äntligen några varv utan avbrott i form av utsläpp av olja eller avåkningar. Tiden kröp ned till 1:35 och det började finnas hopp igen om livet. Bilen var dock hela tiden nervös i bakändan och kändes allt för styv, vilket förklaras av en rejäl viktminskning mot förra året i kombination av för hårda fjädrar och en löjligt kraftig krängningshämmare.

Kval och det var nu det gällde. Tog nu i för kung och fosterland och lyckades få en tid på 1:32.76 efter en del nötande. Dags för viktkontroll och vågen stannade på 1214 kg med 95 kg tung förare och cirka halv tank. Dvs 114 kg för mycket, vilket jag var ganska nöjd med då jag avser att köra med mindre bensin under tävling och bilen har potential att viktminskas ytterligare cirka 30-40 kg med lite ansträngning exklusive förare Kvaltiden var såpass OK att jag hamnade på första startplats i min grupp, vilket var minst sagt överraskande. Nio bilar startade i grupp 8B under helgen. Kvalet var dock tufft och 0,4 sekunder var skillnaden i kvalet mellan de första 4 i grupp 8B. Galet tufft!

Open pit och här var jag för en gångs enligt mig själv ganska smart. Körde 13 varv under open pit för att få upp tempen i däcken och få lite förtroende för bilen som fortfarande kändes rejält lurig i bakänden. Hade hela dagen problem med att bakdelen ville vifta på de mest onödiga vis.

Start Race 1. Var extremt nervös då det var 31 startande och jag stod någonstans i mitten med snabba och mycket rutinerade förare både framför och bakom mig. Flaggan lyfts och jag startar på 2:ans växel och gasar så mycket jag kan utan att köra in i framförvarande bil. Det är bilar ÖVERALLT och helt plötsligt är jag i Pariser kurvan utan att förstå hur jag kom dit mitt i ett gytter av bilar. Helt plötsligt åker en 8A bil om mig med Pelle Brusebäck och jag får en rutinerad rygg att hänga på. Det något eller några varv innan jag kan köra om honom och få en betryggande ledning över resten i min klass. Pelle är något långsammare och en rackare på att inte släppa förbi någon, vilket gör att jag kan sega ifrån några hundra meter från resten av fältet. Dessutom har jag ingen som ligger framför och hindrar, vilket gör att jag kan sätta några bra var med det bästa på 1.32.1 under race.

På mitt fjärde varv så har dock en 8B bil kört av och Rescue bilen har åkt ut för att undsätta. Hur var det nu man skulle göra när Rescue bil är ute. Bromsa? Köra? Visa hänsyn men behålla fart? Jag valde att slå av på takten rejält, vilket jag var ensam med så mitt försprång försvann snabbt. Det var misstag nummer ett. I depå kurvan på nästa varv gör jag nästa misstag och vips så har jag Pelle Brusebäck framför mig igen och Franck Årahage och Mattias i 8B direkt bakom. Nu började det bli rejält stressigt och min orutin gör sig snart gällande och helt plötsligt ligger jag istället 3:a och inser snabbt att jag inte kommer att komma förbi dem igen den här dagen. Jag börjar istället titta lite i backspegeln och ser att ingen annan i klassen är i närheten och slår då av på takten för att komma i mål helskinnad. Vilket som kändes och fortfarande känns som ett rätt beslut med hänsyn till att det var första tävlingen.

Mattias Åkerberg vann efter en rafflande strid med Frank Århage och jag kom 3:a med snabbast tid för dagen, vilket skulle innebära att jag startade i första pole även dag nummer 2.

Dag 2 blev ett långt antiklimax då starten gick och i numera god vana så startade jag på växel 2 slängde sedan i växel 3 och när jag sedan skulle lägga i växel 4 så fanns den inte där utan det blev en rejält varvad motor istället. I med 3:an istället igen och helt plötsligt så åkte halva fältet med konkurrenter om mig redan innan chikanen. När vi sedan kom till långa flygrakan där man kan ta en kaffepaus så provade jag om 4:an hade hittat tillbaks. Det hade den inte. Istället fick jag varva 3:an till 7000 rpm och sedan slänga i 5:an. Var lite spännande då jag faktiskt lyckades hänga på några bilar i klassen ändå fast med 2 växlar. Tänkte se hur länge det skulle gå men efter ytterligare något varv så ville inte heller växel 3 vara med vilket gjorde att jag retirerade.

Konstigt nog så var jag trots detta jäkligt nöjd med helgen. Jag har en något orolig bil förnärvarande men med en motor som känns toppen och som inte drog någon olja alls (förra säsongen när jag körde funkiskörning med PCSR kunde den slicka i sig 1 till 1.5 liter olja per dag).

Nu följer en period med modifieringar av chassi och ytterligare lättning samt träning. Målet är att under finalen på Mantorp kunna krypa ned mot 1:30. Med lite fine tuning och varmare väder så skall det inte vara omöjligt.

Hade en rejält trevlig helg på Mantorp med många långa och korta givande samtal med likasinnade totalförstörda människor



Blir ytterligare 3 tävlingshelger för mig i år innan nästa år då det blir på allvar

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Bilen har fått nya fjädrar som är betydligt mjukare och som bättre matchar dämparna från KW. Vidare har ytterligare 15 kg kapats bort i form av värmepaket, fläkt och annat onödigt. Skall nu beställa lättare front och bakdel för att kapa det sista som behövs för att nå 1150 kg vid målgång (dvs 50 kg för mkt).

Skall på förarträning på Knutstorp nästa vecka och det skall bli intressant att se hur bilen beter sig. Förhoppningsvis blir det bra väder så det är bra förhållanden för att justera krängare och dämpare. Mindre kul och ligga i spöregn och fixa den typen av detaljer.

Bild på min bil utanför fönstret på jobbet..





_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401



Satt problemet med 4:e växeln i din högerarm eller i mekaniken, eller är den rent av fortfarande försvunnen?

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Fejlep skrev:
Satt problemet med 4:e växeln i din högerarm eller i mekaniken, eller är den rent av fortfarande försvunnen?


Sprinten/brickan till växellänkaget hade hoppat ur led så till sist så fungerade endast växel 1 när bilen skulle in i garaget. Nu är sprinten/brickan på plats med ytterligare en bricka på utsidan och med lite punktsvets som extra stöd. Jag får vara rejält våldsam om den skall hoppa fel igen thumbs up

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Ahvenisto avklarat blev 2 st andraplatser efter lite strul med en bäst tid på 1.32.57, vilket jag är nöjd med.

Tuff bana som var extremt krävande men också enormt rolig. Ett stort tack till Palle som hjälpte mig med inställningarna av chassit, vilket kapade dryga 4 sekunder mellan lördag och söndag. Det är viktigt att tro på sin bil

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Några bilder också...

Lite kampbild då jag jagar totalvinnaren i racet



Starten Race 1


Pallbocksräser innan det är dags att släppa på lite...


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2235



Grattis till riktigt fina resultat i Finland! Totaltvåa och massa starka 911or bakom dig imponerar!
Hade du haft racetempo alla varven under tävlingen och inte skänkt bort 4 sekunder pga missförstånd hade du fått med dig en seger också...
Men se nu för böfvelen till att köpa dig en kamera så vi får se film från racen i framtiden!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Kamera har jag men när jag skall tävla så vill jag helst inte fippla med det innan start. Jag har nog med att tänka på att gasa, bromsa och svänga och helst i rätt ordning

Skall försöka få till en schysst placering av min Go Pro och be någon att knäppa på den innan jag åker till starten nästa gång

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Lite fler bilder som jag har hittat från Tävlingen....






_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Schysst thumbs up

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -91 PCSR (såld) En sista racerapport
1, 2, 3, 4   >>
21 besök senaste veckan (24386 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande