Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Balans i amzon ang. motorbyte
1 besök senaste veckan (4465 totalt)
Fåglefelt
Habo
Här sen Dec 2003
Inlägg: 5


Trådstartare
Hejsan, är ny här. Jag håller på att bygga ihop en Volvo Amazon, med lite godis under huven. Nu på senare dagar, har jag mer och mer fått upp ögonen för att svänga också, inte bara åka runt och göra lakrits runt apa-traktorerna...

Nåja, till saken.

En Amazon har enl. vad jag hört ungefärligen 50-50 balans, fram-bak. Sen har jag sprungit på en Volvo 360, som jag också hört är ganska bra balanserad, fast då är grejen att växellådan är borta vid bakaxeln. Då tänkte jag att jag kanske skulle flytta över allt till amazonen. För om jag har hört rätt, så är ungefärligen 60-40 balans rätt? Fast det jag är rätt för är att få alltför mycket bak.

Fördelen med detta, är att jag då får 5 växlad låda, och en 2,0liters insprutare, vilket i sin tur innebär lite lättare att trimma.

Är det för mycket tid och arbete om man ska göra allt det där. Väghållning och sånt inhandlas när jag bestämt mig för hur bilen ska gå framåt.

_________________
Martin Fåglefelt - Amazon -67.
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



Vill inte förringa kunskapen här , men kolla på www.amazonklubben.se forum.
Det som inte är gjort med en amazon av folket där - går inte att göra

Kolla även runt på sidan, den är numera ganska thumbs up
Forumet är lite segt än, med det löser sig snart

/ola "Betatestare"

_________________
Ola Gustavsson
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Varför inte ta hela drivlina från en 240 istället? Då finns det dessutom lite större maskiner istället för B19. B21 har väl samma block och då kan du även få i en b23 eller b230. Eller varför inte en b234 från en 740 glt 16v.
En 240 med ok drivlina behöver inte heller kosta många kronor.

Bara mitt tips.

MVH Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Volvo 360 har väl B200 motor? så då ska det väl gå att byta den mot B23
Har dock hört att växellådorna på 360 inte ska vara de mest stryktåliga.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Mer vikt (mer än 50%) bakåt är bara bra. Så transaxellåda från 340 borde vara helt ok. Fast det blir nog lite jobb att få plats med den.

Ev bristande hållbarhet på lådan bör väl spela mindre roll vid banåka än vid rattlåsracing och korvmojburnisar?

_________________
Pär Hylander
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Ghoofy skrev:
Vill inte förringa kunskapen här , men kolla på www.amazonklubben.se forum.
Det som inte är gjort med en amazon av folket där - går inte att göra

Man kan dock bli lite skeptisk till just väghållningsintresset när man ser en massa olika underforum på deras BB, med en massa olika inriktningar ifrån olika motorer till elsystem och annat, men ingen som handlar om chassi...

Vad det gäller viktfördelningen 40/60 fram/bak, eller 43/57, eller vad det nu kan vara, så är nog den ganska teoretisk och kanske bra om man börjar ifrån noll. Med mer vikt bak kan man bromsa bättre samt gasa snabbare/mer ut ur kurvor och med rätta däcksbredder bör det inte bli sämre i kurvorna. Men får man till 50/50 så går det säkert att leva med utan större problem.

Angående 240-lina så är det inget dumt förslag eftersom det finns en massa trimdelar och man får skivbromsar, etc., men det är ju ingen likhet med 360 som har lådan bak och annan bakvagn. Men stryktåligheten är vad jag förstått betydligt bättre i 240. Jag har dock ingen egen erfarenhet (av 360 alltså), så jag vet inte säkert. Så putta dit en diffad 240 bakaxel med watt-länk (eller Mumford-länk) och kanske uniballsupphängd 4-länk, sänk bilen, lätta som tusan och fixa till en bra geometri för framvagnsupphängningen så kommer nog amazonen att gå som tusan på bana, även om den inte har 43/57 i viktfördelning. Specieltt tillsammans med bra dämpare och rätt fjädrar. Det är ju någon som kör med en Amazon i HTCC och den verkar gå bra, trots att de väl inte får göra om allt för mycket.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Pär Hylander skrev:
Mer vikt (mer än 50%) bakåt är bara bra. Så transaxellåda från 340 borde vara helt ok. Fast det blir nog lite jobb att få plats med den.
Litet påpekande bara, 340 med liten maskin och de med B19/B200 har inte samma växellådskonstruktion.
Jag hade en 343 med minsta maskinen för några år sen och har aldrig kört en så välbalanserad Volvo av annan typ. Tyvärr gick växellådan av på den så den slutade driva...högst besynnerligt...

Min mamma har förresten en växellåda till en 360GLE i trädgården om nån behöver en. Det är hela alltet från sprängkåpa och bak till lådan.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Lennart Mäkinen skrev:
Pär Hylander skrev:
Mer vikt (mer än 50%) bakåt är bara bra. Så transaxellåda från 340 borde vara helt ok. Fast det blir nog lite jobb att få plats med den.
Litet påpekande bara, 340 med liten maskin och de med B19/B200 har inte samma växellådskonstruktion.


aha, det visste jag inte. Men dom har altså transaxelkonceptet båda två? Vad skiljer för övrigt? Finns någon av lådorna i någon annan bil?

Visste ni att 944 och Audi 100 har i princip samma låda? Fast Audin är fwd och 944 rwd.

_________________
Pär Hylander
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Pär Hylander skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Pär Hylander skrev:
Mer vikt (mer än 50%) bakåt är bara bra. Så transaxellåda från 340 borde vara helt ok. Fast det blir nog lite jobb att få plats med den.
Litet påpekande bara, 340 med liten maskin och de med B19/B200 har inte samma växellådskonstruktion.


aha, det visste jag inte. Men dom har altså transaxelkonceptet båda två? Vad skiljer för övrigt? Finns någon av lådorna i någon annan bil?
Båda är transaxelkonstruktioner. B14-bilarna har kardanaxeln fritt i luften och de med större maskiner har ett kardanrör. Växellådan på de senare är närbesläktad med den som sitter i 240, men det skiljer på gavlarna.
Jag hoppas jag minns rätt nu för det är några år sen jag höll på med dem.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



AndersY skrev:


Man kan dock bli lite skeptisk till just väghållningsintresset när man ser en massa olika underforum på deras BB, med en massa olika inriktningar ifrån olika motorer till elsystem och annat, men ingen som handlar om chassi...


Hmmm, har inte tänkt på det ska genast iväg och sparka in lite ideér i webmastern...

Det finns dock där, det gömmer sig tex en intresant tråd om Janne Lundins rörrams amazon där inne nånstans.
Dock så hamnar nästan allt under "trimmad motor"

/ola

_________________
Ola Gustavsson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Ghoofy skrev:
...Janne Lundins rörrams amazon.../ola
Som det chassiet ser ut just nu är det inte direkt vridstyvt. Jag har provat att lyfta ena hörnet några gånger.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Fåglefelt
Habo
Här sen Dec 2003
Inlägg: 5


Trådstartare
Så en 16V motor från 740, och en m47 låda alltså. Men om den 16v bara satt i 740, de senare årsmodellerna, så borde väl en b21ET både vara billigare och trimvänligare.
Sen behöver jag en diffbroms också, lamelldiff är väl det bästa, men förbättras det jättemycket, om man jämför med en s.k. slungdiff?

Sen är jag inne på amazonklubbens forum en del, men jag väntar till deras nya forum kommer upp, jag tycker det gamla är krångligt.

Hur funkar/ser fyrlink bakaxel ut?

_________________
Martin Fåglefelt - Amazon -67.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Med 4-länk så har man på varje sida 2 uniballsförsedda stag, ett övre och ett undre, som går från en fästhålsförsedd plåt svetsad på bakaxeln till en fästhålsförsedd plåt svetsad i chassit/karossen. Se t.ex. sidan 2 i denna katalog: http://www.chassi.nu/katalog_021220c.pdf
om du ändå skall bygga om fästena till bakaxeln så är det kanske det enklaste och bästa. Inte så komfortabelt kanske med uniballs, men komfort är väl inte målet heller, antar jag.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



behöver ni information om 360 så bör ni gå in å tala med "muppo" på blackrace forumet...

Killen körde med dubbelturbo förra året å det han inte vet om 360 är nog inte värt att veta... ( finns även fler 360 galningar därinne, så han är inte ensamm i landet konstigt nog.. )


http://www.blackrace-forum.net

eller direkt till 360 nerd news...
http://www.blackrace-forum.net/viewtopic.php?t=2428

_________________
MackeMaehlum
Citera
folkraceshop
Örebro
Här sen Apr 2004
Inlägg: 8



Ghoofy skrev:
AndersY skrev:


Man kan dock bli lite skeptisk till just väghållningsintresset när man ser en massa olika underforum på deras BB, med en massa olika inriktningar ifrån olika motorer till elsystem och annat, men ingen som handlar om chassi...


Hmmm, har inte tänkt på det ska genast iväg och sparka in lite ideér i webmastern...

Det finns dock där, det gömmer sig tex en intresant tråd om Janne Lundins rörrams amazon där inne nånstans.
Dock så hamnar nästan allt under "trimmad motor"

/ola


"Väghållning" finns nu under forumlistan på Amazonklubbens forum...
http://www.amazonklubben.se

_________________
Stefan Ekblom
Citera
Allmänt banåkaforum
Balans i amzon ang. motorbyte
1 besök senaste veckan (4465 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande