Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige 2004 S2
1, 2   >>
11809 besök totalt
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
Här är plats för min andra Lotus. Hämtade hem den våren 2007.

_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Mycket intressant bil.
Men har du lite bilder att visa?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
LCCS banmöte sommaren 2007.

_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag är avundsjuk!
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
Här är en bild till. 1.40.3 på Gotland Ring som bäst. Nästa sommar skall det ner till 1.38.0. Fegbromsar på två ställen.

_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
Sommaren 2008 uppdaterade jag med:
Quick Silver SS grenrör, race kat och ljuddämare,


harness bar skruvfästen och 4 punktsbälte,


2,25 ggr hårdare krängningshämmare fram


samt nya Advan och Green Stuff belägg.

Nu låter den som den skall och man fast bättre i bältet. Krängningshämmaren gav inga tendeser till undestyrning. Vore bra med en bättre stol, hårdare dämpare/fjädrar och kanske aggresivare hjulvinklar.

_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
Har haft en MIL lampa sedan bytet till race cat och Quicksilver system. Vanligt fel på Lotusar som får nytt avgas, insug eller liknande. Lyckades släcka den med en felkodläsare från www.24.se, artnr 11128. Behändig och prisvärd liten pryl från ett företag med god service och snabba leveranser. Felkoden va P0420 dvs andra syresonden nedströms katalysatorn indikerade att katalysator hade nedsatt funktion. Tror inte det blir ett problem vid besiktningen.


_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1638



Mycket läcker bil! thumbs up

Hur används denna? Gatbil/banträffar eller ska den gå nån tävling?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
MIL lampan från andra syresonden fick till sist sin förklaring. Efter uppstart och varmkörning i våras rök den vitt, gick fett och konsumerade en del kylarvätska. Den drog dock fint och oljan ok utan vatten. Släpade den till Lings i Köping och Birger Ling. Birger är mycket erfaren, har en liten Totota verkstad och mekar Camaro Cup bilar på kvällar och helger. Birger tog bort rear clamshell och toppen och hittade läckan (missfärgning av topplockspackningen). Birger är mycket kunnig och noggrann. Kan rekommendera Lings för andra Lotus åkare speciellt med 2zzge motorn. Det finns ju ingen Lotus verkstad norr om Malmö.


Exige minus rear clam shell


Coola insugskanaler


Demonterad topp

För de som är intresserade av materialteknik. 2zzge har MMC block och sinterlödda kammar 8-))

_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
StefanJ
Vallentuna/Sthlm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 190



Lindros skrev:
Här är en bild till. 1.40.3 på Gotland Ring som bäst. Nästa sommar skall det ner till 1.38.0. Fegbromsar på två ställen.


Detta måste ju vara ett väldigt lågt eller ska man säga högt mål att sätta. Jag gjorde för flera år sedan 1,32,6 på GR med min Elise S2 111S på R-däck och lite annat småfix. Så någonstans runt den tiden borde det inte vara några problem att lotsa runt Exigen på

thumbs up för en fin bil

_________________
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315



Fräck bil!

Är det 1,8l motorn med kompressor som sitter i din bil?
Som även fanns i Corolla Compressor?

MVH Erik

_________________
Erik Börnstedt
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Erik Börnstedt skrev:
Fräck bil!

Är det 1,8l motorn med kompressor som sitter i din bil?
Som även fanns i Corolla Compressor?

MVH Erik


Det är 1.8l motorn utan kompressor i bilen, ska vara samma som i Elise 111R och Toyota Celica och Corolla T-Sport. Kul motor iaf som har ett klart roligare ingrepp av höglyftkammarna än Honda S2000.

Trist med motorproblem, hoppas du får ihop bilen snart så det blir lite åka på Gotland i sommar. Jag planerar att vara nere vecka 31 om allt vill sig väl. Kanske blir en resa ner i juni också men det är inte bestämt. Har du planerat att köra något i sommar?

Ball bil som är klart kul att köra, saknar framförallt precisionen i chassiet, styrning och pedaler från Exigen i min bil thumbs up

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315



Ahh den 192hk motorn.

Vad heter Exigen när den även har kompressor?
Eller när kom det till dem?


MVH Erik

_________________
Erik Börnstedt
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Underbar färg!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
>>Daniel, Kryptonite Green har superhjälte egenskaper precis som Gurras skelett. På sextitalet hette den Lotusfärgen Pistaschio Green vilket också är en målande beskriving.

>>Erik, Exige S kom i februari 2005 med Eaton M62. Med E85 ger den 265 bhp. Har du en Toyota?

_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315



Lindros skrev:
>>Daniel, Kryptonite Green har superhjälte egenskaper precis som Gurras skelett. På sextitalet hette den Lotusfärgen Pistaschio Green vilket också är en målande beskriving.

>>Erik, Exige S kom i februari 2005 med Eaton M62. Med E85 ger den 265 bhp. Har du en Toyota?


Varför jag frågar är för att jag själv ägde en Toyota Corolla Compressor (225hk orginal).
De måste ha varit samma motor som i Exigen, eller iaf liknande på något sätt

MVH Erik

_________________
Erik Börnstedt
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
Absolut. Ja det är helt säkert samma motor och vxllåda. Lotus har dock sin egen motorstyrning. Det finns 220 och 240 bhp versioner så vitt jag vet.

_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319



Patrik Rydh skrev:
...ska den gå nån tävling?


Javisst borde väl Per tävla? Roadsport A skulle det väl bli, perfekt insteg i R-världen... Superhjältegurra instämmer.

_________________
Fredrik Westin
Ingegnere motorista
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
Exgen används igen dock dröjer insteget i R-världen. Jag imponerades av Fredriks vinst av road sport C första säsongen.

Lings lyfte toppen bytte packningen och nu är motorn torr igen. Drar 0,8 på landsväg och cirka dubbelt på bana.

Har lite wheel wobble i 80 mph som skall sorteras ut. Alla bussningar, leder osv är kollade och nu återstår höger framhjul som släpar på en jävla massa bly. Ombalansering ger något bättre resultat men den irriterande obalansen finns kvar. Har köpt en ny fälg som jag hoppas är fixen samt två nya LTS original skivor fram. Den här gången blev det tyska Textar belägg efter rekommendation av Roy hos Paul Mattey. Känns lite fel att inte ha grejor från landet som uppfann allt. Bromsskivorna väger 6 kg/st och fälgen 8,2 kg på badrumsvågen. Är inte det lite väl tungt?


_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
SÅLD i dag. Lycka till Niklas.

_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945



Jag vet inte om jag ska beklaga eller gratulera, då jag misstänker nya biläventyr framöver. Likväl känns det personligen lite som ett epokavslut, iom att just din kärra hade så stor roll i att jag själv blev Lotus-ägare.

Stort grattis till nya ägaren hursomhelst! thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige 2004 S2
1, 2   >>
11809 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande