Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar
<<   1, 2, 3, ... 38, 39, 40   >>
20 besök senaste veckan (328430 totalt)
Magnus Jakobsson
Norge
Här sen Apr 2010
Inlägg: 13



Grym bil!

VAd ær det for sprut?

_________________
Magnus Jakobsson
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Tack! =)

Jag kör me orginalsprutet, funkar hur bra som helst å går å mappa precis lika bra som ett eftermarknadssprut =)

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Mätte toe vinklarna fram på bilen å dom var inte så optimala.

2,5mm toe in höger
1mm toe in vänster

fick tyvär bara lös ena styrleden, andra satt fast som fan å hjälpte inte ens me å elda lite på den

som tur va de höger ja fick lös så ratten står inte längre snett när man kör rakt men orkade inte ställa in nå seriöst när ja inte fick lös båda, ska ta tag i de där nån dag å ställa toe out runt 1mm, borde funka bra?

Bilen är spårkänslig som fan å styr hit å dit av sig själv i ojämnheter på vägen, bump steer? fast vart lite mindre spårkänslig när ja ändra toe iaf thumbs up har ju sänkt bilen endel å stoppat mer caster så styrstagsvinklarna är nog långt ifrån org, hade tänkt testa å flytta styrväxeln lite uppåt/bakåt å se om de blir nå bättre.

sen skulle ja behöva mäta in camber/caster å se så dom är lika på båda sidorna men har inte hittat nå bra ställe å ställa bilen på för å mäta de än

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902



hej riktigt kul att du fått upp en tråd här
tyvär har ju jag lämnat 9000 karossen och kör på 9-5
men drivlinan blir ju 9000 då den är mycket mycket bättre
vilket är väl känt hos saab folk. T5 maskinen klarar ju mycket tuffa tag.

gillar verkligen att du satsar hårt på väghållning.
har lite bra tips å trix om du är intresserad mvh SRD

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Jo tänkte de var på tiden å lägga upp tråd här då ja bygger bil som mest är gjord för att svänga med =)

Jasså men du har väl T7 motor nu? blir de å byta kolvar/stakar osv i vinter?

Har ju börjat få hyfsat bra väghållning nu men du får gärna komma med lite mer tips om va ja kan fixa

Mvh Magnus

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902



T7 maskinen har nu fått ledigt

så blir T5 maskin med civinco sprut.
hoppas kunna få lite mer snurr

min msn är srd@live.se så kan vi diskutera lite saab

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
får fan inte bromsaran å funka!

Har bytt så ja har stålomspunna slangar runtom nu å testa me grövre hål i bromsslangarna fram men den låser ändå upp höger bak först. vart stor skillnad me större hål nyper som fan fram då så fattar inte varför ändå bakhjulet låser först :S

Börjar fundera på om de har blivit nå knas me bromsservon när ja har koppla bort absen. skulle ju kunna laga absen men va nå fel på den så därför ja koppla ur den å vet inte om ja orkar börja krångla me den så funderar på om ja skulle ta å byta till en bromsservo utan abs (Racebil ska väl ändå inte ha abs ) å sen spar ja ju några kg med på att byta bromsservo.

Sen bara dra ett rörbak iställe för 2 som de är nu å ha en T koppling bak iställe. å samtidigt bygga om så ena kretsen går på framhjulen iställe för som nu ena bak å ena fram.

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Ken-1
Finland
Här sen Jan 2004
Inlägg: 90



Rolit med någon som håller på med 9000, fast det finns mer lämpade bilar

Har du koll på vad oken fram har för area på kolvarna? Kanske så enkelt att arean är mycket större nu så därför låser bak först?

Angående ABS är felet med 90 % sannolikhet någon av givarna bak. Mät upp dem så märker du, moståndet ska vara 1,1 - 1,2 kohm om jag minns rätt. Fixade nyligen 4 st sådana...

/Kenneth

_________________
-Kenneth Hellman-
-Jakobstad, Finland-
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Ken-1 skrev:
Rolit med någon som håller på med 9000, fast det finns mer lämpade bilar

Har du koll på vad oken fram har för area på kolvarna? Kanske så enkelt att arean är mycket större nu så därför låser bak först?

Angående ABS är felet med 90 % sannolikhet någon av givarna bak. Mät upp dem så märker du, moståndet ska vara 1,1 - 1,2 kohm om jag minns rätt. Fixade nyligen 4 st sådana...

/Kenneth

Nä visst är inte 9000 bästa utgångsobjektet men går ändå att få ganska bra väghållning i dom å sen har jag alltid varit svag för saab så =)

Jodå 4kolvsoken jag har nu har större kolvarea än orginaloken å sen är den ganska mkt lättare bak så de gör ju inte saken bättre. De är en av anledningarna varför jag tänkte ta bort absen så ja kan bygga om bromssystemet som ja vill ha de å samtidigt bli av med några kg till.

Tänkte som sagt dra ett bromsrör till varje framok på samma krets å sen drar jag ett rör bak till bakaxeln å stoppar en T koppling där å rör till bakoken, ska nog också stoppa en reduceringsventil på röret till bakoken så ja kan justera bromsbalansen om de behövs.

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Nu har jag racklat hur länge som helst med att få de å funka me batteriet i skuffen men vill inte hur ja än gör.

Börjar fundera på om den verkligen spikar? spiklampan tänds alltid vid just 3500rpm men man märker då inte att den går sämre eller nå. lambda ligger på 11,3-11,5 när den börjar spika, kan de ens spika vid sånt lambda?

Har dragit fram - kabel från batteri å jordat i motor så jord kan de inte va fel på å 30mm2 + kabel ska räcka. enda som kan va fel är ju ifall batteriet börjar bli gammalt å dåligt.

Hjälp någon?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



när du skriver lambda 11,3 - 11,5 så hoppas jag att du har skrivit fel och att det ska vara AFR istället?
AFR 11,3 - 11,5 = ganska fett. Lambda 11,3 - 11,5 = tror inte ens att man kan köra så snålt om motorn inte går på enbart luft
Har du koll på hur tändningen ligger och kanske också vad du har för avgastemp?

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
eraezer skrev:
när du skriver lambda 11,3 - 11,5 så hoppas jag att du har skrivit fel och att det ska vara AFR istället?
AFR 11,3 - 11,5 = ganska fett. Lambda 11,3 - 11,5 = tror inte ens att man kan köra så snålt om motorn inte går på enbart luft
Har du koll på hur tändningen ligger och kanske också vad du har för avgastemp?

Jo precis AFR jag menar, man ska ju ligga runt 11,5 i AFR vid full last med turbobil så de är ju bra.

Har ingen koll på va tändning eller avgastemp ligger på men när jag har batteriet fram där de sitter org så funkar ju bilen som den ska men när ja har batteriet bak så tänds lampan som indikerar spikningar vid 3500rpm.

Kanske att den inte får nog me ström så den börjar misstända? kanske borde knacka ihop tändstiften lite å se om de blir bättre?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Satt å kladdade lite idag, kanske satsa på riktigt racestuk på bilen?


_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Bilen vart ju lite hög bak med dom nya fjädrarna så kapade dom lite till idag. vart bra höjd nu, iaf på ena sidan, andra är lite högre även fast fjädrarna är kapade lika mkt, fattar inte varför :S får väl kapa lite till på den...



Fixade även utfjädringsstopp så inte fjädrarna ramlar ur när man hissar upp bilen.


_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Kanske 2011 års utseende?



Sugen på att gjuta en ny nederdel på fronten å fixa ny splitter men får se om de blir nå av de.

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



Hej!

Är den spårkänslig så öka toe in, det går att ha ett par mm toe in istället.

om den ålar vid hård broms så så det att den går över till toe out pga. rörelse i bussningar och då kan man öka liite till.

Har du kollat camber? vill du ha mer camber bak kan du kapa ett jack i axeln och knäcka den på mitten och sen svetsa igen.

mvh

_________________
Dennis Mollberg
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
t16 skrev:
Hej!

Är den spårkänslig så öka toe in, det går att ha ett par mm toe in istället.

om den ålar vid hård broms så så det att den går över till toe out pga. rörelse i bussningar och då kan man öka liite till.

Har du kollat camber? vill du ha mer camber bak kan du kapa ett jack i axeln och knäcka den på mitten och sen svetsa igen.

mvh

Säker på att man ska köra mer toe in?

Hade ju toe in förut, iof va de inte lika mkt på båda sidorna men ja tyckte den vart lite stabilare sen när ja ändra så ja har lite toe out.

Har inge problem med att den ålar vid hård inbromsning iaf =)

Fram har ja väl ca 2 grader camber tror ja, jo hade varit fint med mer camber bak också men har lita planer på å fixa en justerbar bakaxel i vinter så man kan ställa både camber å toe på den =) får se bara om ja får tag på nån extra bakaxel å bygga på

Men tack för tipsen =) kanske skulle testa å skruva lite toe in på framhjulen å se va som händer

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



toe bak behöver du aldrig ställa, se bara till att det blir nån mm när du knäcker axeln, uppåt två grader camber per sida kan du nog ha.

Vänta med att skaffa en extra axel tills du behöver det, modifieringen görs lättast med axeln på plats.

Var försiktig med att koppla om bromsarna, har du lite högre budget så finns ju bromsvågar.

Man kan ju även ha två justerbara reducerventiler men det kan vara lite kneigt att ställa dem.

mvh

_________________
Dennis Mollberg
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
t16 skrev:
toe bak behöver du aldrig ställa, se bara till att det blir nån mm när du knäcker axeln, uppåt två grader camber per sida kan du nog ha.

Vänta med att skaffa en extra axel tills du behöver det, modifieringen görs lättast med axeln på plats.

Var försiktig med att koppla om bromsarna, har du lite högre budget så finns ju bromsvågar.

Man kan ju även ha två justerbara reducerventiler men det kan vara lite kneigt att ställa dem.

mvh

Jag har en 9000 som ja ska skrota så tänkte ta axeln från den å sen tänkte ja kapa av den i båda ändarna å svetsa fast 2 fyrkantiga plåtar på varje sida med 4 hål i så ja bultar ihop den sen å då kan man ju shimsra den lite hur men vill =)

Jo bromsarna har ja funderat mkt på hur ja ska lösa, första tanken va ju att byta bromsservo å de men har mer å mer fundrat på att bygga bromsvåg på org pedalställ som du säger men de är inte risk för att de blir tungtrampat om man inte har bromsservo? å kan bli problem me besiktningen?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Börjat bygga lite mer på vingen nu men kan inte bestämma mig om ja ska köra med 1 eller 2 ben på den?
Rent funktionellt borde de väl va bäst med 1 ben så man har så lite som möjligt som stör luften under vingen fast kanske är skitsamma när bagageluckan är så pass nära under som den är?






_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 279



om vingen ska göra det vingar är tänkta att göra (trycka ner bakdelen) borde väl två ben vara vägen att gå? Med ett ben lär den ju inte bli speciellt stabil i utkanterna och endast flexa?

_________________
Mikael Svantesson
"Busbil": Nissan 200SX S13 -92
Bruksräser: Subaru Levorg -18
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar
<<   1, 2, 3, ... 38, 39, 40   >>
20 besök senaste veckan (328430 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande