Nyheter     Kalender     Banor     Nürburgring     Arrangörer     R-Däck     Forum 
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 aero 2,5T Supertouring look a like -94
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20  Nästa sida>>

_aero
Luleå

Här sedan: 28 Nov 2009
  Inlägg   01 Jul 2012 22:12     Citera

Nu börjar de gå åt rätt håll med bilen. Var å skruvade lite igår så nu är grenrör, turbo samt ic å vattenkylare på plats thumbs up Hoppas mellanaxeln kommer imorn så jag kan hänga tillbaka lådan igen

Tyvär så var ja tvungen å jobba hela dagen idag.

Såhär ser de ut nu

En rolig jämnförelse mellan en org 9000 fjäder, H&R racefjäder å H&R 40mm sänkningsfjäder

Saab 9000 Aero
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
_aero
Luleå

Inlägg   01 Jul 2012 23:45     Re: Citera

_aero skrev:
Niva skrev:
Var fick du tag på avgasbandaget, och vad fick du ge?

Ang. cambergain funderingarn, känns det helt rätt. Tror dock att din spindelförlängare är något för svag i sin konstruktion Dessutom måste du sänka styrledsinfästningen för att undvika bump. Kanske det blir "enklare" att göra nya uprights. 9000 har väl bultade lager/tappar, så en tunnplåts-spindel kan nog vara en bra uppdatering. Eller så kanske det går att göra något åt bärarmsinfästningarna?

Ang. fäste, så hade kompisen premiär med Kit Car Cobran förra året i Piteå. Vred av båda drivaxlarna i startögonblicket. Jepp mycket av klister, 18" R-däck samt V8 vrid = skutt. Han har förövrigt byggt sina egna uprights, både fram och bak.
/Rikard

Ja köpte avgasbandaget på streetpower.se betalade 790kr å var fraktfritt. Finns ju å få tag på billigare på Ebay men behövde få hem fort nu så.

Jo man får ju både till cambergain då samt rollcentrum. Som de är nu ligger RC 5cm under markplan å de är väl allt annat än bra? Fixar ja en distans på 6cm till spindelleden får ja upp RC till 10cm ovanför markplan och får cambergain vid infjädring thumbs up tyvär så går scrubbradien fån 0cm till 1,4cm men de kanske man kan leva med?
Har varit inne på att bygga egna spindlar men känns som ganska mkt jobb då ja gärna vill räkna på dom först så jag får allt så bra de går. Hade varit bra då å kunna bygga en sån här distans å testa hur de kommer funka innan man bygger en hel spindel Men den måste ju hålla. å angående bumpsteer så tänkte ja montera styrleden på undersidan av armen istället så får ja ju ner den några cm
Bärarmainfästningarna i karossen tror ja inte så går att flytta upp så mkt, max 1-2cm.

Var de han som följde med dig till fällfors som byggt cobran? De är ju min gamla lärare från I-tek

Okej tråkigt för han, bytte han till nå stadigare saker eller körde inge mera strippen? Har du nå bilder på hans uprights som man kan få se?

Mvh Magnus

Hitta lite mer bilder på uprightsen från en WTCC seat, nå liknande distans som dom har med stöd som sitter i hjullagerbultarna samt kanske bromsoksbulten borde ju gå att bygga på min?

Saab 9000 Aero
Rikard Niva
Luleå

Här sedan: 20 Apr 2006
  Inlägg   02 Jul 2012 00:19     Citera

Den förlängaren ser ju kanonbra ut. thumbs up

Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
_aero
Luleå

Inlägg   11 Jul 2012 14:04     Citera

Har inte hunnit fundera så mkt mer på distans till spindelleden men nu funkar han igen iaf å var kul att komma ut å köra lite å känna vilket Fäste de ändå är med Toyo R888 även på gata! Skjuter ju på helt sjukt på 2an nu

Fast måste ta å modifiera skärmkanterna lite fram, vill på å ta i så fort man svänger lite mer, förstår inte varför för ja får ju ändå precis ett finger mellan skärm å hjul

Saab 9000 Aero
_aero
Luleå

Inlägg   13 Jul 2012 14:41     Citera

Har gjort lite mer plats för hjulet på ena sidan fram nu men funderar om de räcker, lyckades få ungefär 3cm frigång innan de kommer ta i så hur mkt kan man behöva med 100N/mm fjädrar? behövs väl ungefär 300kg för att trycka ihop fjädern 3cm så kommer de räcka då eller hur mkt vikt kan man räkna med att man max kan få extra på hjulet vid sväng/broms?

Saab 9000 Aero
Babbe
Södra Sandby

Här sedan: 08 Jun 2004
  Inlägg   13 Jul 2012 17:22     Citera

låter lite imo

www.Vombsmotorsport.com
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
_aero
Luleå

Inlägg   15 Jul 2012 22:00     Re: Citera

Babbe skrev:
låter lite imo

Jo känns som de kan va gränsfall då dom här fjädrarna ändå är relativt mjuka. Men ska till garaget imorn å fixa andra sidan så ska ja ut å provköra sen å se tar de i ändå får ja väl höja bilen lite. De är synd att skärmkanterna är skruvade i stärmen för tar så mkt utrymme innåt, skulle behöva gjuta av skärmarna ink skärmkanter i en del av glasfiber så skulle de funka bättre

Saab 9000 Aero
ChriMa_Motorsport
Växjö

Här sedan: 21 Apr 2010
  Inlägg   16 Jul 2012 11:48     Citera

Det blir ju grymt bra Magnus. Har många år följt bilen på garaget och den är riktigt grym =)

Men har du coils fram på den? VIlka har du tagit till det? Finns ju typ inte till 9000

Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
_aero
Luleå

Inlägg   16 Jul 2012 12:01     Re: Citera

ChriMa_Motorsport skrev:
Det blir ju grymt bra Magnus. Har många år följt bilen på garaget och den är riktigt grym =)

Men har du coils fram på den? VIlka har du tagit till det? Finns ju typ inte till 9000

Tack Martin kul å höra! jo vi snackade väl endel på garaget förut?

Jag tänkte ju först bygga egna coilovers av konidämpare och gängade coiloversrör som går å köpa löst men då fick ja erbjudande om att köpa ett par H&R upsidedown racecoilovers som var anpassade för 9000 så va inte så mkt att fundera på då

Saab 9000 Aero
ChriMa_Motorsport
Växjö

Inlägg   16 Jul 2012 12:10     Citera

nä förstår att det inte var mycket att höfta över :P Nä man har ju hört folk som letar efter coils till 9000 men ingen som hittar :P Svaret är alltså.. Bygg eget :P

ChriMa_Motorsport
Växjö

Inlägg   16 Jul 2012 12:14     Re: Citera

_aero skrev:
Håller på å jagar efter nå profiljärn att bygga stolsfästen av men har inte hittat nå i rätt dimension än, blir att bygga enligt alternativ 2 som ja skrev då ja inte fått nå invändningar att de inte skulle funka

Var förbi garaget en sväng idag innan jobbet och klippte till en liten kolfiber bit som jag gjutit upp på min fina glasskiva thumbs up Vart några små luftbubblor å så i kolfiberskivan men den får duga

förresten... hur laminerade du det? Roller?? Svår att få det så jämt utan glas att laminera på hahaha :P

_aero
Luleå

Inlägg   16 Jul 2012 12:42     Citera

PRecis baar å bygga eget =) är ju ganska enkelt å fort gjort att bygga egna coilovers bara man har tillgång till svets

Angående kolfiberplattan så gjöt jag den på en glasruta, Bara gå till närmaste återvinning å köpa nog stor fönsterruta av dom å sen plasta på Ja brukar använda mig av pensel eller sån där plastskrapa som man har till solfilm, tycker de blir så mkt bubblor i epoxin när man använder roller

Saab 9000 Aero
_aero
Luleå

Inlägg   16 Jul 2012 19:34     Citera

Nu börjar ja bli lite småless... Vill ju hinna använda bilen lite också.

Var idag å fixade utrymme för framhjulen å sen åkte jag till närmaste kiosken för å köpa glass å se så de inte tog i nånstans å de verkar funka bra nu så stack iväg å kände lite på väghållningen med dom nya fjädrarna å greppet i däcken.

Gjorde en start på 2an å sticker iväg helt sjukt nu! lite slir i början på 2an sen skjuter de bara på men sen när ja la i 3an å fortsatte gasa så hände de inte mkt, tänkte kopplingen hade blivit varm å börjat slira men sen såg ja att ja inte hade nå laddtryck. Stannade vid vägen för å se om ja skjutit nån tryckslang men såg inge så körde lugnt tillbaka till garaget å hitta ganska fort felet.

Såhär ser de ut när man kollar in i turbon. Lagerras så funderar lite på hur ja ska göra nu, köpa ny Garrett GT28 eller nå likvärdigt som inte är lika snordyrt? Nån som har nå tips på bra turboaggregat?

Saab 9000 Aero
mannberg
Luleå

Här sedan: 30 Apr 2012
  Inlägg   16 Jul 2012 20:56     Citera

Fan va surt. då får du köra sugsaab på söndag x(
http://www.blocket.se/landskrona/Garret_t28r_kullagrad_40622649.htm?ca=1_9&w=3&last=1 är inte de där nått för dig då?

Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
_aero
Luleå

Inlägg   16 Jul 2012 21:34     Citera

Jo surt som fan! bara ja skulle få tag på en ny torbo så byter ja ju den på en dag men tyvär så kostar dom ju endel..

Den du länka till är ganska mkt mindre än min tyvär =/

Saab 9000 Aero
j.stigson
Stockholm

Här sedan: 25 Okt 2006
  Inlägg   16 Jul 2012 22:01     Re: Citera

_aero skrev:
Nu börjar de gå åt rätt håll med bilen. Var å skruvade lite igår så nu är grenrör, turbo samt ic å vattenkylare på plats thumbs up Hoppas mellanaxeln kommer imorn så jag kan hänga tillbaka lådan igen

Tyvär så var ja tvungen å jobba hela dagen idag.

Såhär ser de ut nu

http://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-64aaba5f3d6ff5a954f45aa78e4e7759.jpg

En rolig jämnförelse mellan en org 9000 fjäder, H&R racefjäder å H&R 40mm sänkningsfjäder

Man ska inte ha ventilfjädrar på coiloverna.......

Johan Stigson PCS #23
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
_aero
Luleå

Inlägg   17 Jul 2012 22:31     Re: Citera

j.stigson skrev:

Man ska inte ha ventilfjädrar på coiloverna.......

Jag tänkte faktist lite samma som du när jag först fick se fjädrarna å känna hur lätta dom va men kan säga att dom funkade helt kockrent de lilla jag hann köra igår innan turbon for. viket fäste å nu fjädrar den precis lagomt över gupp så inte framhjulen börjar studsa å tappa fäste! thumbs up Såg verkligen fram emot att få hårdtesta den på konbanan på söndag så va ju synd att de skulle gå som de gjorde

Saab 9000 Aero
therealpinto
Skellefteå

Här sedan: 09 Dec 2002
  Inlägg   18 Jul 2012 08:12     Citera

Trist! Du har ingen standardturbo liggande så du i alla fall kan köra på söndag?

Jag har en 16T, en HX32 och en HX35 liggande...men det hjälper väl inte...

Gustaf

Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Klurax
Boden

Här sedan: 08 Dec 2006
  Inlägg   18 Jul 2012 08:20     Citera

Ska kolla i garaget så snart som möjligt vad jag har för turbos liggande. Har ett gäng, sen vette tusan om det är några du har användning för.

Svenska Wankelregistret
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
_aero
Luleå

Inlägg   18 Jul 2012 10:04     Re: Citera

therealpinto skrev:
Trist! Du har ingen standardturbo liggande så du i alla fall kan köra på söndag?

Jag har en 16T, en HX32 och en HX35 liggande...men det hjälper väl inte...

Gustaf

Jo de va ganska tråkig. Nä de var ju lite väl stora aggregat :P

Om de nu inte händer ett mirakel att ja får tag på nån ny turbo så kommer jag nog iaf ner å kör nått varv med 9-5an så kanske man kan hjälpa till med nå också

Saab 9000 Aero
_aero
Luleå

Inlägg   18 Jul 2012 10:07     Re: Citera

Klurax skrev:
Ska kolla i garaget så snart som möjligt vad jag har för turbos liggande. Har ett gäng, sen vette tusan om det är några du har användning för.

Ja gör de vore jättesnällt! De måste va T25 fläns mot grenröret

Saab 9000 Aero
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 aero 2,5T Supertouring look a like -94
<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20  Nästa sida>>

<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>