Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar | << 1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 38, 39, 40 >> 20 besök senaste veckan (328430 totalt) |
Igår kom 2st efterlängtade paket Jag har beställt nya fälgar 18X8" som de var riktigt lång leveranstid på, bälten och ett värmepaket från Demon Tweeks
Tyvärr ser de ut som att de inte kommer bli nå köra i sommar då jag har tappat motivationen och orken lite just nu och de är mkt kvar på bilen innan den är körklar men ja får väl pilla på lite nu å då när ja känner för de så kanske jag tar nya tag nästa sommar Lite bilder på allt nytt godis till bilen iaf |
||
Nu har ja provmonterat bältet. Verkar kunna bli bra men jag har lite funderingar.
1: Visst måste man ha nå stopp på röret bakom stolen så inte bältet kan glida i sidled? Vad finns de för smidiga saker man kan använda till de? 2: Är de ok att montera bältet på sidorna i org infästning i stolsramen där org bälte satt? Och isåfall går de bra att köra med ögla då eller blir kraften åt fel håll för öglan? Eller är de ok att ta bort hela stroppen med kroken i längst ut i bältet å stoppa en sån här där den svarta delen nu sitter? Skulle funka bättre så då den är så lång satt den svarta delen som man justerat längden på nu hamnar inne i stolen. |
||
För att stoppa bältet ifrån att röra sig i sidled så fungerar det att sätta avgasklamers brevid bältena.
Dock så behöver du dra dina axelbälten en gång till genom låsen. Det ser ut som att kroken i midjebältet sitter fastsytt, tänk på att du inte får klippa eller modifiera bältena. Skulle hellre ha satt öglorna i golvet med FIA plattor på undersidan och justerat varefter stolen flyttas. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Ja de skulle ju funka Fast tänkte om de finns nått mer stilrent man kan stoppa på röret som ja inte har tänkt på, är de ok med nått av plast ifall man hittar nå bra? Jo tack för tipset men ja har koll på hur axelbandet ska vara, har bara inte dragit de klart än Nä förstår att de inte är ok att klippa eller nå, delen som kroken sitter i är en separat del som sitter fast i den svarta ovanför så min tanke var ifall man bara skulle trä ut bältet ur den svarta delen så har man ett löst band som de skulle gå att trä i den där öglan ja la upp bild på. Men kanske är bäst att ändå köra FIA plattor i golvet som du säger? Tyvärr är de lite dubbelplåt å så på den sidan ja har tagit bild på så kanske blir lite bökigt att få till å sen finns rist att de inte finns plats att montera den nog långt ut i golvet på andra sidan utan att de tar i stolsunderredet. Måste kolla upp de. |
||
Såhär går de att plocka isär bältet
Så då borde de väl kunna funka att trä i bältet i en sån här istället och montera i org bältes infästning? Ja har varit och kollat hur de ser ut runt stolen nu och de går tyvärr inte att montera bältet i golvet med FIA plattor på nått bra å enkelt sätt utan att bygga om väldigt mkt. |
||
Vill inte vara negativ men du bör överväga att inte använda 4-p bälte. Ska du använd skalstol ska du minst ha 5-p men helst 6-p.
Du kommer märka att när du drar åt axelremmarna så kommer midjedelen vilja uppåt,hur mycket du än drar åt den. följden blir att du kommer glida under bältet vid en eventuell krock. Midjedelen måste vara och hållas under höftbenet för att göra nytta och inte skada mjukdelar i buken. Då behövs den nedåtdragande femte grendelen på bältet. 6-p kräver ännu mer av stolen och monteringen av bältet för att bli rätt. Jag föreslår att du söker här på forumet efter en säkerhetstråd där bland annat "JP-simpson" skriver om problematiken och lösningarna med stolar och bälten. Mycket lärorikt och intressant. Gör så rätt du kan när du ändå håller på... Mvh // Jonas _________________ Jonas Andersson. Kör Volvo 244 Turbo på bana. Volvo 850 som brukis. Ford Sierra på vintern. |
||
Okej tack för tips ja ska kolla lite på vad han skriver Men nog måste de gå att få till 4p bälte så de funkar? Är väl många som kör med de? |
||
Det går inte att få till det, men många stirar sig nog blinda på att vissa 4 punktare är FIA godkända, dock så är det sådanna som kan/bör/ska byggas på med en grendel.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Okej ja de verkar ju tyvärr som de, kanske får bli att köpa några andra bälten då för säkerheten vill man ju inte tumma på.. |
||
Största problemet med att få fast ett bälte på nått vettigt sätt är väl egentligen ena stolsfästet i golvet som har en stor plåt som går bakåt och gör de omöjligt att montera bältet i golvet på den sidan utan att bygga nå nytt fäste där.
Såhär ser de ut. Ja trodde aldrig de skulle vara såhär krångligt att montera ett bälte. Nån so har nå tips/trix eller ideer hur ja kan lösa de på bästa sätt? |
||
Om man måste köra 4p så har Schroth ett 4p bälte med "anti sub marining" som verkar fungera rätt bra.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
4p är inget krav för mig, tänkte faktiskt köpa 5p tidigare men fick väl nått hjärnsläpp eller nå när ja väl köpte bälte :S Så blir nog att beställa ett 5p bälte istället för ifall nu olyckan skulle vara framme så skulle de ju inte vara nå kul ifall man vet att man skada sig extra mkt för att man inte tänkte till. Största problemet jag har just nu är ju bara hur ja egentligen ska kunna montera bältet på nått bra sätt bredvid stolarna, är ju så mkt ivägen på ena sidan som syns på bilden ovan. Och andra sidan är de dubbelplåt på. Finns uttag i stolen för 5/6P bälte å att montera just den delen i golvet är inget problem. Usch känner att ja bara skulle vilja ta ut bilen å få köra lite å känna på den. Tyvärr är de ju endel fix på den innan den är körbar. Känns så tråkigt när ja har gjort så pass mkt på den i vinter för väghållningen och nästan vet att den kommer prestera bättre men har inte alls nån motivation just nu att göra klart de sista. |
||
Om du är rädd om juvelerna så titta på ett 6 punktare istället, typ detta där grenbältena hålls isär längs upp. Då kan du dra ihop dom till en punkt i golvet.
http://rallyshop.se/produkt/Schroth- _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Jo såg att de bara fanns 6p bälten så blir ett sånt Men är ju fortfarande de där med hur ja ska fästa midjebältet bredvid stolen? Kollade lite på installationsinstruktionen som fanns på rallyshops hemsida å tyckte de stod att dom fick ha en vinkel på max 25 grader i sidled så då är de väl omöjligt att försöka montera de i B-stolpen. Ja ska kolla ifall de går att gå ner bredvid stol och stolsunderrede på nått bra sätt. |
||
Bältesmontering är lite svårt, min erfarenhet är att man får kika och klura en del i bilen. Ofta kan man få kapa bort gamla fästen, ibland bygga "boxar" eller liknande för att få ihop det.
Min erfarenhet är också att man ofta behöver justera infästningarna för trepunktsbältet (om man ska köra gata) så det funkar med rejsstolen. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jo helt sant de du säger. Som sagt jag får klura vidare på de där så kommer jag nog på nått bra till slut |
||
Jag har pillat på med lite annat medans ja funderar vidare på de där med bältena.
Bilen är ju inte riktigt körbar än och största problemet har varit att framhjulen tar i hjulhusen efter att jag byggde nya bärarmar, Flyttade fram hjulen ganska mkt för att få mer caster. Men nu har jag moddat mina glasfiberhjulhus så nu ska hjulen få plats igen Nu är de bara lite småpill kvar innan ja iaf kan ta ut bilen på en liten provkörning De som tog i bortkapat och form för nya hjulhuset byggd av kartong å tejp Å här har jag kladdat på lite ny plast |
||
Då har jag äntligen fått ihop bilen så pass så ja har kunnat köra lite med den och de verkar väldigt lovande faktiskt JA ha inte hunnit justera in framvagnen nå men den kändes ändå helt okej och bilen känns verkligen mkt mer stadig och vridstyv med buren tycker jag
Tyvärr mkt kvar innan bilen är ihop helt men känns bra å ha en bil i garaget som iaf går att köra nu Ja tänkte också kolla lite på hur luften far runt fronten men började tyvärr regna då så jag fick avbryta men man fick ju iaf en liten fingervisning om de då trådarna verkade fastna i vattnet så som dom for med luften och luftutsläppet i huven fungerar med som tänkt då ja såg att den tråden for omkring ganska mkt Första svängen jag for ut med bilen så gick den skitdåligt å ja hade inge laddtryck över huvud taget. Tänkte först att de var nå elgrejs som krånglade men var som tur var ett ganska enkelt fel, tror nån som är rädd för att bli frånåkt som har försökt sabotera för mig Å lite mer bilder Nu är de i stora drag kvar att lacka bakskärm, ficka nått att täcka takluckan med, fixa upp finishen på framskärmarna och lacka huven |
||
Tack så mkt för dom värmande orden! Ja ska försöka! Känner att de börjar finnas mkt potential i bilen nu! Ja funderar bara lite på i vilken riktning ja ska fortsätta med bygget, banbil? Gatbil? Isåfall blir de att regga om som ombyggt fordon men de är ju ett projekt de |
||
Ikväll var jag och kollade lite hur luftflödet ser ut runt fronten. Ja tycker de ser helt okej ut i de stora hela, luftutsläppen på huven och framför framhjulen verkar ju funka men skulle nog inte skada med en liten flärp framför dom luften från min frontdiffuser verkar hitta ut framför framhjulet
De är endel turbulens just bakom framhjulet, vet inte om de är nått å göra nått åt eller ifall de ens går? Men på framdörren är de ju inte så mkt men kanske skulle bli ännu bättre där ifall ja bygger nå styrningar i framskärmen för luften som kommer ut ur hjulhuset? Fixade också lite inne i bilen å monterade tillbaka lite mer saker efter burbygget å snyggade upp lite mer i kabelstammen |
||
Våra race- och banåkarbilar Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar | << 1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 38, 39, 40 >> 20 besök senaste veckan (328430 totalt) |